Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

ASUS Maximus Extreme/Formula

Hej,

Jag har en liten fråga.

Jag är ute efter ett tyst system Därför tänkte jag att jag köper ett extreme istället för formula om jag någon gång vill börja med vattenkylning.

Men om jag köper kortet men inte kör vattenkylning. Kommer kortet bli för varmt då eftersom kylflänsarna är mindre än de på Formula?

Eller kan jag köra Extreme utan vattenkylning utan att oroa mig för värmen? (har ett p180 med rätt bra luftflöde)

Tack på förhand.

mvh Mikael Persson

Permalänk
Inaktiv

korten har inte kommit än. blitz.serien är på utgång.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag vet att varken formula eller extreme har kommit än men frågan för kunna besvaras ändå då den även gäller liknande moderkort.

Om jag ställer frågan mer generellt då.

2 "likvärdiga kort" dock så passar vattenkylningskortet bättre mina behov
Det ena har större kylflänsar.
Det andra har lite mindre kylflänsar men vattenkylning

Jag funderar på att köpa det med vattenkylning men vill vänta med själva vattenkylningen.

Vågar man köra utan vattenkylning på ett moderkort som är gjort för vattenkylning?

Permalänk
Medlem

Det kommer att komma en vattenkyld model av de moderkortet som du pratar om

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Inaktiv

ja SE (special edition) kommer ha stöd för vattenkylning. SE-versionen kommer nog ha lite mera lull-lull också.

Permalänk
Medlem

Det är ju ingen som fattar vad du frågar om!

Jag har precis samma fråga om man kan köra Asus Fushion-block torrt, utan att använda vattenkylning, om chipset kommer överhetta då eller om det funkar som vanliga kylflänsar på vilket moderkort som helst.. Verkar som ingen vet det..

Permalänk
Medlem

På asus hemsida står det att man kan använda vatten kylning om man vill med det är inte nödvändigt.. så här skriver dom "It is a hybrid thermal design that combines the ROG´s renowned heatpipe design with the additional ability to connect to a water cooling system."

Visa signatur

Intel 9900k | Maximus XI Extreme | 32GB Ram | 2xEvo 970 SSD | ASUS Strix RTX2080 Ti | Lian Li O11

Permalänk
Medlem

http://www.overclock3d.net/reviews.php?/cpu_mainboard/asus_bl...

Enligt overclock3d.net går det inte..

http://techgage.com/article/asus_blitz_extreme_formula_mother...

enligt techgage.com går det..

Ehm.. vad ska man tro på, jag har hittat fler som har kört "torrt"

Permalänk
Medlem

SE låter riktigt mysig. När börjar man se såna?

Visa signatur

My head hurts, my feet stinks and I don't love Jesus.

Permalänk
Medlem

jag har last manga reviews och man kan kora utan vatten!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

har du testat själv?

Permalänk
Medlem

Så om jag fattat allting rätt nu,

Detta är Maximus Formula:
http://www.fudzilla.com/images/stories/2007/September/General...

...och detta Maximus Formula SE:
http://www.komplett.se/img/p/1200/339850.jpg

Var själv ganska förvirrad ett tag... Det ser ut som om SE-versionen kommer att kyla lite sämre (utan vatten) eftersom lite av kylflänsen är borta för att få plats med "slangkopplingsgrejerna", men det kanske inte gör så stor skillnad.

EDIT: Hittade här fullständiga specifikationer på moderkortet! http://www.asus.com/products4.aspx?modelmenu=2&model=1850&l1=...

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Sitter här på internatet och mitt Asus Maximus Formula SE ligger där hemma på posten och väntar på mig (OLIDLIGT)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite off topic, men jag har sett att webhallen har haft ca 10 st Asus Maximus Formula (vanliga versionen), och nu är det bara 3 st kvar.. Vilket betyder att de sitter folk där ute som har köpt dom.. några här på sweclockers? Jag mailade webhallen och frågade om det verkligen var den versionen, dom sa ja.. jag har ändå svårt att tro det..

Permalänk
Inaktiv

I min dator sitter det sedan 3 dagar ett Maximus forula i, allting funkar prickfritt, men har inte klockat ännu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
I min dator sitter det sedan 3 dagar ett Maximus forula i, allting funkar prickfritt, men har inte klockat ännu.

SE-versionen förberedd för vattenkyld nordbrygga alltså? Jag var helt inne på det kortet ett tag... ehm bara för de där flashiga dioderna för cpu-volt, nb-volt och så.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
SE-versionen förberedd för vattenkyld nordbrygga alltså? Jag var helt inne på det kortet ett tag... ehm bara för de där flashiga dioderna för cpu-volt, nb-volt och så.

Jo om man tittar in i chassit så ser man att det lyser lite blått enligt XS så klockar kortet riktigt fint nu särskilt när vdrop har fixats med nya BIOSet!

Permalänk
Medlem

Äntligan så har man sitt Asus Maximus Formula SE clockar riktigt bra och nu när det börjar bli lite kallare under dagarna så kan man dra på lite extra

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

hmmm ställde bara upp FSBn på 300 nu med multi 9, jag gick in i CPU-Z och med bioset jag har nu finns det en del vdrop issues. Det nyaste bioset fixar dock detta, och jag ska ta och flasha om snart.