Permalänk
Medlem

Nej nu får nån ta och komma med en utförligare review. Snälla??

Permalänk

Urklipp från CNET
"It's also not too hot when it comes to battery life -- it didn't even manage to last an hour running Battery Eater's intensive test, going to sleep after just 57 minutes had passed"

Är det här batteri testet EXTREMNT krävande?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PerH
Erbjudandet från Qd verkar väldigt intressant. Verkar vara http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=219954 fast med 120GB hårdisk och en tusenlapp billigare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Nu var det en bärbar dator vi var ute efter och inte en handdator/stor telefon.

Såg att om man går på KTH kan man köpa denna dator för
9 938 kr inkl. moms.
Dock så är detta en variant med 1024 mb RAM-minne (enligt deras spec) Men en sådan sticka borde man ju kunna plocka hem rätt billigt själv. (Förutsatt att det finns ledig utrymme)
Länk:
http://www.utveckling.qd.se/templates/Page.aspx?id=570&epslan...

OBS!
Kontaktade detta företag för en tid sidan, ingen webkamera, inget 3g modem medföljer. sedan var det nog något mer som saknades men kan inte komma på vad.
OBS!

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSwede86
OBS!
Kontaktade detta företag för en tid sidan, ingen webkamera, inget 3g modem medföljer. sedan var det nog något mer som saknades men kan inte komma på vad.
OBS!

Jag skickade också mail till dem:

Citat:

Kan jag få en fullständig specifikation/informationsblad på datorn, eran är väldigt sparsmakad.
Enligt eran specifikation är det 1024 mb ram på den, är det en eller två stickor ? Hur många lediga platser finns det att uppgradera minnet alltså?
Batteritiden brukar vara intressant att veta när det gäller bärbara datorer.

Svar:

Citat:

Hej!

Det finns en ledig minnesbank. 36 timmars batteritid.

Med vänlig hälsning
Karoline Suber……………………..

Säljsupport
Tel. 018-474 70 11

QD IT-Partner AB

Snuskigt bra batteritid verkade den ju ha iaf
Undrar just va hon drog den siffran ifrån..

Permalänk

36 timmar lär knappast stämma =D stämmer de så köper jag en direkt ^^

EDIT: Denna informationen hittade jag ang om batteriet vad de nu menas me??

First battery: up to 6h
First and second battery: up to 8h

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

3.6 kanske ?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Som jag har förstått det kan man använda sig av ett sekundärt batteri och på så sätt komma upp i 8 timmars drifttid (i teorin i alla fall). Detta lär medföra en viktökning...

Om man fortsätter att läsa CNet's review står det att de fick ut drygt 3,5h under "normal" belastning (typ skriva, surfa).

Visa signatur

Vad hände med brun 7?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Kanalje
Som jag har förstått det kan man använda sig av ett sekundärt batteri och på så sätt komma upp i 8 timmars drifttid (i teorin i alla fall). Detta lär medföra en viktökning...

Om man fortsätter att läsa CNet's review står det att de fick ut drygt 3,5h under "normal" belastning (typ skriva, surfa).

Ja, det är precis vad som tidigare sagts i denna tråden med. Men det är under vista också... Skulle tippa på att man får nån halvtimme åtminstone extra under xp, och än mer under linux.

Permalänk
Medlem

Hallå,

jag är också på gång att köpa mig en U9200 och jag har ett par frågor som jag inte har sett ännu i tråden.

1. Vad är egentligen fördelarna för U9200 i förhållande till Si 1520? Prestanda verkar vara hyfsat lika, är det stor skillnad i byggkvalitet månntro? Skärm? Vilket leder mig till fråga 2...

2. Vad är chassit gjort av? Vågar man hoppas på ett lock i nån sorts magnesiumlegering? Ett enkelt test: vad händer om man trycker på skärmen bakifrån (på locket alltså), ingenting eller psykedeliska färgmönster? Jag har vant mig vid magnesium-grejen nu, så jag är rädd att det kommer kännas plastigt och vekt med något annat.

Permalänk

bra arbetsdator, inte något att spela med..

Är grymt nöjd med min U9200:a, inget större jag stör mig på
för tillfället. Kör Ubuntu 7.10 och Windows Vista.

Rekommenderar helt klart denna laptop!

Visa signatur

CPU: Intel I5 2500K @ 4.5GHz RAM: 8Gb Corsair Vengeance 1600Mhz CL8 GPU: (SLI) 2 x Gigabyte 460GTX 1GB OC Mobo: Asus P8P67 Deluxe B3 PSU: Corsair HX 850W HDD: Intel SSD 510 Series 120GB // 2 x Samsung F3 1TB Kylning: Antec Kühler H2o 620 PnP

Permalänk

F*n nu hamna jag i valet och kvalet om man ska köpa en u9200 eller vänta på att Apple släpper den uppdaterade macbooken i sverige. Hur gör ni?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklasmagnus
F*n nu hamna jag i valet och kvalet om man ska köpa en u9200 eller vänta på att Apple släpper den uppdaterade macbooken i sverige. Hur gör ni?

Är som tidigare nämnt bra nöjd med min U9200, har precis de funktionerna
jag söker: Bluetooth, snabbt WLAN, X3100 (bra men ändå energisnål gfx-lösning), förvånansvärt skarp skärm för att vara så liten.(inte så het i energisparläge men.. så är det ju med de flesta..)

Macbooken vet jag inte så mycket om, men är du MAC-människa så
är det väl inget att diskutera?

top 3 [+] och [-] med U9200:

[+]
1. Snygg ren design,
2. Bra vikt i förhållande till spec
3. Skarp skärm med bra skärpa

[-]
1. Grafiken. X3100 är ju inget spelkort.. men ändå.
2. Batteritiden, inte speciellt imponerande.
3. Fingeravtrycksläsare borde vara standard..

saxxat från http://reviews.cnet.co.uk/laptops/0,39030092,49293456,00.htm:

Conclusion
It's not one of the smallest on the market, but the U9200 packs a fair amount of punch for a machine of its size -- provided you're not after 3D gaming. It's more disappointing on the battery front, however, so it's not suitable for those that need their machines to keep running all day.

Håller med om den slutsatsen. Bra arbetsdator, men inget om du vill spela
något tyngre spel eller rendera stora filer.

EDIT: installerarar crysis_sp_demo nu återkommer inom 10mins med hur det ter sig på denna u9200, ska bli kul att se DX10 i ett spel för första gången, med spec:

Windows Vista Business (DX10)
2Gb DDR2 667Mhz

EDIT2: Crysis var nog lite väl optimistiskt, har iofs inte testat
att fippla så mkt med X3100's inställningar, men spelet flyter på
väldigt dåligt även med sämsta inställningarna som är möjliga..

MVH

UbuntuFTW

Visa signatur

CPU: Intel I5 2500K @ 4.5GHz RAM: 8Gb Corsair Vengeance 1600Mhz CL8 GPU: (SLI) 2 x Gigabyte 460GTX 1GB OC Mobo: Asus P8P67 Deluxe B3 PSU: Corsair HX 850W HDD: Intel SSD 510 Series 120GB // 2 x Samsung F3 1TB Kylning: Antec Kühler H2o 620 PnP

Permalänk
Medlem

Ser fram emot lite utlåtande om hur den presterar i spel!

//Xorlon

Permalänk

Det lutar nog endå åt en u9200 då den är nästan 500gram lättar, tyvärr är det bra mycket tjockare men jag tyvker nog vikten är viktigare.

Permalänk
Medlem

Har en u9200:a och efter lite trassel funkar den fint.

Det enda jag kan klaga på nu är webcamen.. väldigt lågt prioriterad och dålig ljuskänslighet om det inte är dagsljus. Med lågt prioriterad menar jag att ingen speciell programvara finns med för den. Hoppas problemen inte är ett hårdvarubegränsningar utan att det kan lösas med uppgraderingar.

Trasslet i början var att den inte gick att starta när jag fick hem den och att vista recovery skivan jag fick med inte funka. Nu kör jag en "annan vista" och det funkar fint.. har även fått hem en ny recoveryskiva av den schyssta supporten på fujitsu-siemens men inte provat den än.

Permalänk

Har två små fråga till er som köpt denna dator. Har hört att FS har lite problem med värmeutveckling i vissa modeller, så pass illa att plasthöljet defrmerats. Det andra är att jag hört flera som haft problem med att datorn fryser och att enda sättet att stänga av den är att ta ut batteriet.

Hur är det med u9200? Blir den ovanligt värm och har den låst sig vid fler än ett tillfälle?

Permalänk

vad jag kommer ihåg så har min aldrig hängt sej, och defenetivt inte en sådan hängning.
den blir lite varm men inte värre än andra

Permalänk

victor82, har du märkt något av de problem som jag skriver ovan?

Permalänk
Medlem

niklas: nej inget sådant.. den blir lite varm under och fläkten går igång och låter lite om man lyssnar efter men det känns rätt normalt. Det har hänt att skärmen inte kommit igång när jag går från hibernate-läget i vista så jag har fått göra en omstart genom att hålla in power-knappen, men aldrig ta ut batteriet.

Permalänk

visst är hibernate-läget samma som vilo-läge?

Permalänk
Medlem

niklas: svar ja

Permalänk
Medlem

Det slutade med att jag köpte en MacBook istället. Får leva med att använda ett externt 3g-modem.

Permalänk

Nu har jag beställt en u9200, återkommer när den anländer.

Permalänk
Medlem

Jag har också en U9200 på ingång, ska försöka producera något av värde här när den anländer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklasmagnus
Nu har jag beställt en u9200, återkommer när den anländer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seeco
Jag har också en U9200 på ingång, ska försöka producera något av värde här när den anländer.

Vi väntar med spänning. Gärna många bilder också

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

Nu har min u9200 kommit, hade lite problem att få igång den på första försöket det gick dock bättre andra.

Funderar lite hur ni andra som köpt denna har gjort med allt som är förinstallerat. har ni bara igonrerat det och kört på, rederat bort alla skit eller formaterat dator och kört in en nerladdat version av vista?

Hittade en fil som heter Drivers_utilities (tar ca 3GB) under c:/fujitsu siemens comuters/images vad innehåller denna och är det nå man bör bränna ut eller kanske bara radrera den?

Det finns ju en 60dags version av Office 2007, vart kan man hitta serialkey för att göra den giltig även efter 60dagar?

Ni får gäna skriva några rader hur ni gått tillväga med uppstarten av datorn.

/Niklas

Permalänk

Själv så tömde jag hela hårddisken på alla partiotioner, och körde in recoveryskivan (ren vista installation utan program och drivrutiner).

Den imagen du hittat inehåller alla drivrutiner, den viste inte jag om så den försvann för mej, men den bör du bränna ut eftersom den dvd´n finns enbart på hårddisken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklasmagnus
Nu har min u9200 kommit, hade lite problem att få igång den på första försöket det gick dock bättre andra.

Funderar lite hur ni andra som köpt denna har gjort med allt som är förinstallerat. har ni bara igonrerat det och kört på, rederat bort alla skit eller formaterat dator och kört in en nerladdat version av vista?

Hittade en fil som heter Drivers_utilities (tar ca 3GB) under c:/fujitsu siemens comuters/images vad innehåller denna och är det nå man bör bränna ut eller kanske bara radrera den?

Det finns ju en 60dags version av Office 2007, vart kan man hitta serialkey för att göra den giltig även efter 60dagar?

Ni får gäna skriva några rader hur ni gått tillväga med uppstarten av datorn.

/Niklas

Intressant att det är fler som haft problem med att få igång datorn. Jag trodde det va nått fel på maskinen jag fick men det kanske är nått allmänt..

Jag fick köra om från recovery-skivan för att få igång bruken. "Drivers_utility" är viktigt att brännas ut på en skiva för att ha alla medföljande drivrutiner om man nån gång ska göra en ominstallation av vista.

Min recovery skiva funkar inte alls.. så jag beställde en ny. Innan jag fick den hade jag lagt in en nerladdad version av vista så jag kör fortfarande på den och hoppas den nya recovery skivan ska funka när jag måste göra en ominstallation.

Ang. office 2007 versionen kör jag en nerladdad version av det... vet inte om det funkar med samma serial till den versionen som min.

Är det nån som kan tipsa om hur man får bort pop-upen om "blockerade program" som kommer upp när man startar datorn?

Undrar också om nån vet hur man kan få webcamen ljusare?

Kan upplysa om att Netgear 624WGTv3 routern inte funkar med Vista.. har netgears senaste driver som är till för vista men har inte fått det att funka.. internet lägger ner titt som tätt och man lä starta om routern för att få det att gå igång igen. Finns några trådar om detta problem men inget av dom tipsen har funkat för mig. Vet inte om det är samma problem med andra äldre netgear routrar..

/Victor

Permalänk

Är den den popupen som frågar om du vill tillåta program att köras m.m. så hittar du den under start menyn, sen klickar du på bilden längst upp till höger på start menyn, sen aktivera eller inaktviera kontroll av andvändarkonto (UAC), sen klickar du bort klickrutan och startar om.

Permalänk
Medlem

Nu har vi också tagit emot en U9200 som min flickvän ska använda. Med reservation för att det alltid är lättare att komma på negativa saker än positiva är mina intryck än så länge:

Negativt - Tjockare än vad jag trodde. Jag jämför allt med min Lenovo X60s, och i den jämförelsen framstår U9200 som ganska knubbig. Dessutom känns det som att den är lite större till ytan än vad den skulle behöva vara. Å andra sidan måste jag säga att den har krympt i mina ögon allt eftersom, och om man inte har extrema preferenser skulle jag tro att man tycker att den här laptopen är riktigt smidig och trevlig till formatet. Den är för övrigt heller inte jättelätt, men allt är som sagt relativt. Tangentbordet känns också lite instabilt och flexar och låter en del. Musknapparna är lite onödigt hårda, men de kanske mjuknar med tiden. Locket är - som svar på min egen fråga tidigare i tråden - inte i magnesium.

Positivt - Känns ändå väldigt solid i konstruktionen och ger ett kvalitativt intryck. Jag som diggar IBM-stilen tycker också att den är snygg på det där speciellt förtjusande DDR-sättet. Skärmen gillar jag verkligen. Den är skarp, har bra färger och är klart bättre än på min Lenovo. Datorn känns också snabb i Vista-miljön och verkar klara det mesta galant (förutom spel förmodar jag). Det trådlösa nätverkskortet ger riktigt bra hastighet i kombination med vår D-Link DIR-655.

På det hela taget är mitt intryck positivt, det är en vänskaplig liten maskin i mina ögon. Sedan handlar ju valet alltid om tradeoffs, jag som prioriterar låg vikt och litet format gillar ju min X60s, men flickvännen som ville ha lite mer medial prestanda trivs nog bättre med Fujitsun.