Hur ska jag utnyttja mitt 100/10 till max?

Permalänk
Medlem

Hur ska jag utnyttja mitt 100/10 till max?

Jag har just kopplat in mig på telias Fiber-LAN som är draget till lägenheten.

När jag testade hastigheten med TPtest genom att koppla in nätverkskabel direkt in i nätverkskortet på datorn fick jag 86 Mbit/s uppmätt. Kopplade efter detta via router Netgear MR814v2 men fick då bara ca 15Mbit/s. Jag behöver routern för att få internet på en bärbar dator.

Ska jag verkligen tappa så mycket i fart genom att gå igenom routern? Jag har min stationära dator kopplad med nätverkskabel.
Måste jag köpa ny router bara för detta om jag vill få ut mer? Eller kan jag köpa något slags splitterdosa istället? Vad blir isåfall skillnaden om jag använder splitterdosa jämfört med att ha bägge kopplade till routern?

Tacksam för svar.

Permalänk
Hedersmedlem

En splitterdosa kommer inte att fungera i och med att du bara ett publikt IP. En lösning kan möjligen vara om du slår på Internetdelning (hua) på din dator och använder den som "router" åt din bärbara dator, men då måste du fixa trådlöst nätverkskort till den eller ha två trådbundna nätverkskort.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Jag får väl köpa ny router då. Någon som har tips på någon duglig helst billig router som klarar av 100 Mbit/s med nätverkskabel?
Trådlös överföringshastighet är inte så viktigt för mig. Jag skulle klara mig bra med de 4-5 Mbit/s som jag får nu.

Har kollat runt på lite olika modeller men det enda som brukar stå i specifikationerna är den trådlösa maxhastigheten. Hur ska jag då ta reda på vad den klarar av med kabel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
En splitterdosa kommer inte att fungera i och med att du bara ett publikt IP.

En splitterdosa för RJ-45 av den typ som ClasOhlson m.fl. säljer fungerar inte oavsett hur många IP-adresser man får.
Enda sättet ätt dela upp en anslutning i flera är med någon typ av aktiv utrustning som hub/switch/bredbandsdelare - viken beror som sagt bl.a. på hur många IP-adresser man får..

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

D-Link DIR-655 266 mbit throughput

Visa signatur

Phanteks XT PRO Ultra || Ryzen 7 9800X3D || RTX 3080 || Odyssey G95SC 49" || 32 GB 6000MHz CL30 || WD SN850X || || TR PS123SE || B650 Eagle AX || RME850e ||