Permalänk
Medlem

fel med vista install

tja. Jag har ett problem med min nyinköpta dator. Den fastnar alltid på exakt samma ställe när jag försöker installera vista. Den laddar klart "loading windows files" sen står den bara fast där och det händer ingenting. Jag har testat med en annan skiva och till och med satt in en annan dvd spelare men det funkar fortfarande inte. Nån som vet vad som kan vara fel? har jag satt in något fel i datorn så att de inte funkar? Jag kan komma in i bois och där ser jag hårddisken, processorn RAM och allt annat.. Tack på förhand
ps. namnet på dator delar under är min gammla inte min nya. ds.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Hej, hur går det med datorn?
Har precis samma fel nämligen. Har testat tre olika Vista versioner men ändå samma fel. Vad kör du med för komponenter?

Jag kör med följande:

Moderkort: Asus P5K, P35, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, PCI-Ex16

Låda: APLUS Case XClio 2, Sidodörr med, 250mm-fläkt, Midi tower.

Prolle: Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz 1333Mhz
Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt

Hdds: Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2
16MB 7200RPM

Grafikkort: PowerColor Radeon HD 2900 PRO 512MB DDR3
,PCI-Express,ViVo/HDCP,2xDVI/HDMI

Minne: Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4,

Kylning: Scythe Ninja PLUS Rev. B CPU-fläkt, 120

Nätagg: noname 420w.

Jag misstänker såklart att nättagget är det som ställer till problem, men är inte säker.
Satte i en annan hdds, med xp installerat. Då lyckades datorn boota upp Windows, men det tog 3 min att få ström till mus o tangentbort samt att det gick sjukt långsamt.

Kan brist på ström göra att datorn blir så långsam? Eller är det något annat som spökar?

MVH / bastis

EDIT : Jag gjorde en riktig fuling. Drog ström ifrån ett annat nätagg till grafikkortet för att testa. Allting fungerar hur fint som helst.

Så i mitt fall så var det nättagget som jävlades.

Permalänk
Medlem

Re: fel med vista install

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cosmos92
tja. Jag har ett problem med min nyinköpta dator. Den fastnar alltid på exakt samma ställe när jag försöker installera vista. Den laddar klart "loading windows files" sen står den bara fast där och det händer ingenting. Jag har testat med en annan skiva och till och med satt in en annan dvd spelare men det funkar fortfarande inte. Nån som vet vad som kan vara fel? har jag satt in något fel i datorn så att de inte funkar? Jag kan komma in i bois och där ser jag hårddisken, processorn RAM och allt annat.. Tack på förhand
ps. namnet på dator delar under är min gammla inte min nya. ds.

Plötsligt hack vid läsningen till HDD'n(då det blir tyst eller gnisslar som en mus) låter misstänkt likt som det kan vara ett trasigt nätagg alternativt trasiga kondensatorer på moderkortet. Kolla alla silvriga krysstoppar du kan hitta på moderkortet och andra komponenter. Ser du någon eller några vars toppar svullnat dvs buktar utåt så är moderkortet stekt.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version