datorn startar inte pga extra hdd

Permalänk
Medlem

datorn startar inte pga extra hdd

Jo det är så att borsans externa hdd inte ville starta så jag tänkte att jag skulle göra den intern istället och testa. Det blir alltså den 3:e hårddisken i systemet.

Men notera nu att när jag testade att byta ut "kejset" (the case) till hans ext. hdd till mitt gamla ext. hdd. kejs så började det lukta fan och det rök någonstans ifrån hårddisken.

När jag väl kopplat in den i datorn istället så startade inte datorn med en strömkabel till den. När jag drog ur strömkabeln från hårddisken så gick datorn att starta.

Jag fixade 2 bilder för att illustrera detta lite. Det är alltså hårddisken på 120GB som det är något slags fel på.

Och nu till frågan. Är mitt nätagg för klent eller har jag kopplat fel eller är hårddisken helt enkelt trasig?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

jag tror inte att det är hårddisken...

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att diskarna är byglade rätt?

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stonken
Har du kollat så att diskarna är byglade rätt?

Hur menar du? Förklara

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

alla diskar utom systemdisken ska vara byglade som slave. finns en jumper på baksiden av disken som bestämmer just det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
alla diskar utom systemdisken ska vara byglade som slave. finns en jumper på baksiden av disken som bestämmer just det

Fixar man det i BIOS? För datorn startar inte ens med den 3:e inkopplad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

bak på varje HDD har du en bygel som antingen sitter som Master eller Slave. Du kan bara ha en av varje på varje kanal. Så IDE 1: 1 master och en slave & IDE2: 1 master och en slave. Vilka du vill sätta som vad väljer du själv. Men Systemdisken ska sitta som IDE1: master

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stonken
bak på varje HDD har du en bygel som antingen sitter som Master eller Slave. Du kan bara ha en av varje på varje kanal. Så IDE 1: 1 master och en slave & IDE2: 1 master och en slave. Vilka du vill sätta som vad väljer du själv. Men Systemdisken ska sitta som IDE1: master

Jag förstår inte
ska man ansluta någon slags kabel i honan mellan IDE-kabeln och strömkabeln?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

(oftast) mellan strömmen och IDE kontakten på hårddisken så är det som små "pinnar" dessa måste byglas korrekt. Hur dom ska byglas för att bli master respektive slave, står på lappen på hårddisken.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Jag förstår inte
ska man ansluta någon slags kabel i honan mellan IDE-kabeln och strömkabeln?

nej det ska du inte alls!..

mellan IDE och strömkabeln finns en liten svart "plupp"..
den ska flyttas åt ngt håll, till det läget där det står "slave"

http://computershopper.com/i/sh/cs/new/wp-optical-addition-03...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
nej det ska du inte alls!..

mellan IDE och strömkabeln finns en liten svart "plupp"..
den ska flyttas åt ngt håll, till det läget där det står "slave"

http://computershopper.com/i/sh/cs/new/wp-optical-addition-03...

Okej, för jag har ingen sån?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo då, du har dom där på bilden, dom där 9 st guld/kopparfärgade pinnarna som sitter mellan IDE kabeln och molex (strömkontakten). Sen på den vita lappen på hårddisken så står det hur du ska placera "plastbitarna" (byglar) för att göra den till slave/master/cable select eller vad man är ute efter.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

så en bygel är något man kopplar på där alltså? tror inte jag har någon sådan

men jag testade att starta systemet med sladdarna i 120 istället för den med 80. då gick det inte att starta heller. så jag tror det är något slags fel på den. när jag kopplar in den under drift så slås en blixt och systemet dör omedelbart. kan det vara någon slags kortslutning i den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det sitter redan en bygel på dina diskar. Titta lite noga en extra gång och sen läser du våra tips i tråden igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men notera nu att när jag testade att byta ut "kejset" (the case) till hans ext. hdd till mitt gamla ext. hdd. kejs så började det lukta fan och det rök någonstans ifrån hårddisken.

Och nu till frågan. Är mitt nätagg för klent eller har jag kopplat fel eller är hårddisken helt enkelt trasig?

Citat:

när jag kopplar in den under drift så slås en blixt och systemet dör omedelbart. kan det vara någon slags kortslutning i den?

Citaten är förkortade.
Ja, hårddisken är trasig.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Hedersmedlem

Försök att inte koppla in den igen eftersom du kan smälla hela din burk, om du har otur, vilket du inte haft hittils

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

så en bygel är något man kopplar på där alltså? tror inte jag har någon sådan

men jag testade att starta systemet med sladdarna i 120 istället för den med 80. då gick det inte att starta heller. så jag tror det är något slags fel på den. när jag kopplar in den under drift så slås en blixt och systemet dör omedelbart. kan det vara någon slags kortslutning i den?

Ursäkta ja säger det med dessa ord IDIOT man kopplar ALDRIG en dator medans datorn är påslagen det står med stora boskstäver i instruktionsboken , du ska va glad ifall nån av dina hd lever för kontrollerkortet i dom kan likväl ha smullit o kortslutits.testa hd i annan dator men stäng av den innan

bygel är:

::::: ser det ut bredvid ide kontakten
I::::= master (oftast)
:I:::=slave (ofast)
:::I:= cabel selcet )ofast)

ser det att du har maxtor då ska det inte finnas byglar om dom är slave

jag hoppas det ordnar sig för dig o att du inte tar illa vid då jag kallar dig idiot men det är idioti om man inte stänger en dator innan man jobbar med den

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

Jag är inte en idiot, jag är bara väldigt nyfiken

Men jag tror faktiskt att det blivit någon slags kortslutning inuti hårddisken. Så den är väl bara att slänga då. Jag har testat alla möjliga olika kopplingssätt. Och tack vare er har jag lärt mig något nytt om hårddiskar. Soptippen nästa...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag är inte en idiot, jag är bara väldigt nyfiken

Men jag tror faktiskt att det blivit någon slags kortslutning inuti hårddisken. Så den är väl bara att slänga då. Jag har testat alla möjliga olika kopplingssätt. Och tack vare er har jag lärt mig något nytt om hårddiskar. Soptippen nästa...

Ja soptippen nästa blir det ju om du grejar med datorn, läste från början av tråden, kände hela tiden att nä hoppas jag hinner ner i tråden och varna innan han ryker datorn,
men några rullningar ner och det var ett faktum hehe, kul läsning iallafall

kep up the bad work

edit: läste tråden nogrannare nu, du bör inte öppna en dator mer

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem

Nej datorn är hel och fungerar precis som vanligt, inga skador som helst på den. Jag har faktiskt inte tagit sönder någonting. 120 gigarn var ju redan paj från början och den enda skillnaden nu är att jag har lärt mig några grejer

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

okej men nu vet DU att man inte fixar datorn då den är påslagen det är bara ett mirakel att datorn fortfarande startar upp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

krigardator

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

krigardator

Är det den du nu skall sälja för "OTROLIGT BILLIGA" 4900:-
C´mon den är inte ens värd hälften :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Är det den du nu skall sälja för "OTROLIGT BILLIGA" 4900:-
C´mon den är inte ens värd hälften :/

Jag ska egentligen sälja den till en kompis för 3000 kr, men jag chansar på att det finns någon med dålig koll som köper den för närmare 5000 kr

ska köpa ny dator om mindre än 2 månader för ca 12000 kr. Då blire bara 1 hårddisk och så får det vara

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, med tanke på en hel del med dålig koll kommer in i detta fora, så är det väl ingen omöjlighet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

äh 10 kr är ändå ingenting så det är bara en bonus ifall någon blir intresserad

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

du måste ju va dum om du lägger ut den på sweclockers ALLA här vet va datorer kostar o ingen här betalar mer en nödvändigt

jag har en Intel celleron d347 med 512mb i ddr2 ram samt 200giggs hd DVD läsare,Låda i mini atx utförande moderbordet är dock med 945 chippet men klarar 1066 procesorer men då går den ej att klocka , som jag skall försöka få 2500:-

Visa signatur

Permalänk
Medlem

men blocket kostar ju 60 kr. jag räknar med att inte få den såld, eftersom jag redan har lovat ut den till en kompis... som sagt var, blir den såld är det en bonus

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

60 spänn på blocket tror inte det jag har altid betalat 20 kr

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Förstabossen
60 spänn på blocket tror inte det jag har altid betalat 20 kr

är det så? när jag la ut min moppe på blocket (utan extra bilder) så kostade det 60 kr

Visa signatur