Permalänk
Medlem

Är 3G turbo något alt. till Comhem?

Nu har ju bredband via 3G kommit ner bra i pris så jag har börja fundera på att skaffa det. Ska enligt 3 ha tillgång till 3G turbo på min adress.

Fågor:

1. Jag laddar mestadels ner lite TV serier och ytterst sällan DVD. Är det hanterbart via 3G?

2. Kan jag dela bredbandet om jag ansluter datorn med 3G USB-dongle till min router?

3. Duger pingtider för att t.ex. spela poker på Svenska Spel?

4. Någon som har erfarenheter av 3G från 3, Tele2 och Telenor?

Kort och gott, är det någon som använder 3G som ersättare för fast bredband?

Permalänk

Vad jag vet finns Turbo 3G bara i Stockholm, Göteborg och Malmö. Om jag förståt det rätt skriver de alltid att du kan beställa turbo-3G till din adress även om din adress bara stödjer 3G.

1. Ohanterligt via vanligt 3G enligt min åsikt.
2. Beror på router med troligtviss nej.
3. Vet ej.
4. Delvis erfarenhet av alla leverantörer men svårt att göra en bedömning då miljöerna skiljer så mycket. Tycker dock det känns som 3 är i topp.

Permalänk
Medlem

Turbo 3G finns även i Borås men då med hastigheten 3,6 Mbit/s

Permalänk
Medlem

Tänk på att du kommer aldrig upp i samma hastigheter som vid trådbundna anslutningar. Comhem är nog både snabbare och stabilare.

Permalänk
Medlem

Och dyrare och just fast...

Permalänk
Medlem

1. Ja om tiden de tar inte spelar så stor roll.

2. Ja om du delar internet från din dators LAN port till routerns WAN port.

3. Till poker spelar de nog ingen större roll om du har en ping på 200-300ms

Tele2 har kasst utbyggt Turbo-3g, endast ett fåtal plattser.
Tre har bra, mer eller mindre överallt i storstäder.

Telenor kör samma 3g nät som Tre
Telia kör samma 3g nät som Tele2

Har kvar min comhem lina hemma fortfarande.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Otto:

Tack för ett givande svar. Vilka hastigheter kommer du upp i? Turbo 3G? Operatör? För du har väl 3G?

Permalänk
Medlem

just nu sitter jag på kungsholmen och kommer upp i 1,4mbit.
Hemma i förorten kommer jag upp i typ 2mbit.

använder 3 som operatör.

Kör inte så många prestanamätningar längre då det varierar kraftigt, jag är glad bara jag kan surfa och ladda ner de jav behöver

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

fast ansluting om du ska lira poker.
pokrar när jag är hemma hos mor å hälsar på med 3g å helvete va jävla ostabilt skit och ss klienten är sjukt känlig.

så ska du spela poker FAST LINA
jag disconnectar och kopplas ner från alla bord x antal gånger varje dag.

sjukt missnöjd med mitt skit.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

Hej

Mitt är ifrån Tre och är turbo-3g via huawei usb. Men har bara 384k-uppkoppling eftersom jag bor i typ skogen. Jag kommer upp i 46 kb/s som mest. Kan få ner ungefär två filmer (700 mb) på ett dygn, kanske lite till, jag vet inte. Det relativt stabilt i Windows (Mobile Connect) men klart stabilt i Linux (wvdial, gnome). Mobile Connect är väl ingen höjdare direkt.

Jag är helnöjd med min uppkoppling, långt över förväntan faktiskt. Önskar bara det kunde uppgraderas till turbo-3g snart, men det tar säkert tid här.

Mvh Magnus

Visa signatur

Asus P5Q Pro - Core2 Duo E8400 3ghz - Kingston 2gb 667mhz DDR2 - Asus 8600GT 512mb - 400gb WD + 1,5tb WD Elements - 22" Samsung Syncmaster - Win7. | Dell Dimension 8400: P4 3,4ghz - 2gb - ATI X300 - 150gb WD - 32" Samsung TV - Win7. | FujitsuSiemens Lifebook S7010D: Centrino 1,7ghz - 1gb - 80gb WD - Win7/Ubuntu. | 3 x Dell Poweredge 2300: 2 X PII400mhz - 512mb - 4 x 36,6gb SCSI PERC.