Ny Film redigerings dator 17000 Budget!

Permalänk
Medlem

Ny Film redigerings dator 17000 Budget!

Hejsan!

Jo det är så att jag behöver en ny dator och det var ett tag sen jag byggde min dator så jag har ingen koll på vad som är nytt och bra.

Jag ska använda datorn till film och bild redigering.

Det ska vara intel processor och ett bra moderkort.

Och ett chassi helst något som är tyst och bra kylning, och stilrent inga fönster och lampor överallt .

Sen ska jag ha ram minnen 4 Gb har jag tänkt.

Ingen hårdisk och ingen skärm bara det som står ovan och grafikkort har jag redan.

Skulle vara tacksamm ifall ni hjälpte mig.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Hej.

Förslag på denna länk. OBS. Finns bättre priser hos andra leverantörer, men Komplett.se har bra funktion för att visa specade datorer.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=521200...

Kommentarer:

Chassi: Stabil testvinnare. Bra kabeldragningsmöjligheter ger luftig låda. Måste ha långt kablage till nätagg dock. Knäpptyst!

Nätagg: Corsairs 520W eller 620 W funkar bra och har tillräckligt långt kablage. Knäpptyst också.

Minne: DDR2 6400/800Mhz är mest prisvärda idag. Om du med nödvändighet vill bränna några tusen till kan du köpa DDR3, men då måste du ha ett moderkort som klarar detta t.ex. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336458

Moderkort: Jag har ett P5K och ett P5K-deluxe som fungerar utmärkt. P5K-premium är ungefär samma kort som P5K, fast det har W-LAN och 2 st nätverksportar, samt klarar lite snabbare RAM-minnen om du vill ha detta i framtiden.

OS: Om du vill kunna nyttja 4 gig RAM måste du ha ett 64 bitars system. Det är en rent fysisk/matematisk begränsning som gör att ett 32-bitars system aldrig kan nyttja 4 gig fullt ut. Alternativen är då Vista x64 eller XP x64. Jag har Vista X64 som dualboot mot XP x86 på en dator. Vista x64 fungerar utmärkt. Har varit fullständigt buggfritt för mig, men med en ganska viktig begränsning - all hårdvara har inte drivrutiner ännu till Vista och än mindre till Vista x64. För min egen del är det en multiskrivare (Konica Minolta Pagepro 1390F) som är det enda som inte fungerar. Har du dyr utrustning som skall kopplas till datorn bör du alltså kolla upp kompatibiliteten med Vista x64 innan du köper OS.

Processor: Intels C2D [Edit:skrivfel E3850 ändrat] E6850 är nog mest "bang for the buck" idag i det övre prissegmentet. Om du prompt vill mosa iväg hela budgeten på 17k så ta en "extremeprocessor" istället t.ex. den här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338088 En fantastisk processor, men knappast prisvärd...

Ljudkort: Jag har föreslagit det bästa interna i Creatives utbud. Jag skulle inte lägga 3k på detta men om jag skulle hålla på med film (vilket ju till icke obetydlig del utgörs av ljud...) skulle jag nog slå till på detta.

Utöver detta bör du ha en bra processorkylare. Jag kan för lite om detta för att våga mig på att ge något råd. Finns dock gott om trådar i ämnet i forumet.

Lycka till!

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem

EDIT: Ovanstående hann före. Mycket bra paket där också.

För 17k får du jäkligt grymma prylar ska du veta.

Plockade ihop detta:
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=521216...

Samma delar på datorbutiken blir betydligt billigare, och som du ser är vi bara uppe i ~11k. Gott om pengar över till t.ex. ljudkort? Vet inte riktigt vad som behövs i en redigeringsdator. 8gb minne kanske?

Eventuellt kan du köra DDR3-minnen som är lite vassare. Ta en titt på följande:
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=521218...

Tysta som få och med bra kylning och grymma prestanda. Konfigurera utifrån dessa två paket så kommer du inte bli missnöjd.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Var minst sagt snarlika paket

Jag föreslog bara 2 gig RAM i min spec, detta var en miss. Brännare bör du givetvis också ha. Eller rent av två stycken (en läsare) så att du kan göra direktkopiering av skivor. Kanske kortläsare är vettigt också. Nåväl. Sådant "lull-lull" förstår du förstås att du måste ha, men på detta område går knappast att göra fel. Köp en SAMSUNG, NEC eller ASUS-brännare så kommer det troligen att göra dig nöjd. Skillnad möjligen i ljudnivå m.m.

Ang. brännare är det enda du möjligen behöver fundera på om du vill ha en IDE eller SATA. IDE anses av vissa vara mer buggfri, och få färre läs/skrivmissar vid bränning. Jag har IDE-enheter av den anledningen. Å andra sidan är det många som påstår sig ha haft SATA-enheter länge och aldrig haft några problem

Nackdelen med IDE är att du får en bred stenålderssladd i chassit som är svår att "knyta" upp mot chassit med buntband på ett bra sätt. Själva IDE-sladden tenderar alltså att försämra luftgenomströmningen i lådan.

EDIT: Ang noctuafläktarna i det andra föreslagna paketet: De är kanonfina, och bör vara med i paketet även enligt mig.

Ang moderkort ASUS vs Gigabyte finns det lika många åsikter som datorägare. Jag kör ASUS, men det är mest av en slump. Jag har haft det länge, och vanans makt är stor. Jag gillar BIOS-upplägget osv. Sant är dock att jag sett förhållandevis många som påstår sig ha haft problem med just P5K-modellen. Dock aldrig läst om någon som haft problem med deluxe eller premiukorten i serien. Det verkar finnas en svag "Gigabyte-preferens" här på sweclockers, och det är säkert inte utan anledning. Båda är fina kort. Möjligen är Gigabytes kort dessutom snyggare men vem kör burken utan chassisidor för att kolla på mammakortet?

Ang chassi. Jag har ett P180B och ett P182. Jag har inte hittat en enda skillnad på dessa mer än färgen och priset. P182 har en j-igt snygg mörkgrå ton, men kostar lite mer. Skillnaderna mellan chassina var dock större förr innan 180-serien uppgraderades...

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem

quadcore för videoredigering.. tänkte bara nämna det, q6600 borde passa dig bäst eller ngt värre, men jag skulle föredragit ram framför lite processorhastighet.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |