Datorn startar ej och luktar lite bränt.

Permalänk

Datorn startar ej och luktar lite bränt.

Jag kan tyvärr inte min dators specifikationer helt utantill men det är en ganska bra dator som ja köpte i våras.

Mitt problem är följande:

Den stängdes plötsligt av sig själv o nu vill den inte starta igen.

Ibland när jag försöker sätta på den så börjar den starta men sen så stänger den av sig själv efter ett par sekunder.

Jag har prövat med ett annat helt fungerande nätaggregat men detta gjorde endast så att jag kunde ha på den lite längre, ungefär så långt att jag nästan kom in i Windows.

Jag har prövat att koppla ur hårddiskarna, högtalarna o dvd-brännaren men det gjorde ingen skillnad.

Fläktarna snurrar som vanligt.

Ja hann läsa i BIOS att CPUn var på 55-grader innan den stängdes av en gång.

Dessutom så luktar det lite bränt om den när ja har försökt sätta igång den ett par gånger.

Ja misstänker att det är moderkortet som gått sönder eller CPUn men ja är ingen expert så snälla hjälp mig någon.

Permalänk
Medlem

Humm, har du kollat så att CPU-fläkten sitter ordentligt och så ?

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk

Datorn har ju fungerat i ett halvår innan så den borde ju fortfarande sitta rätt, eller kan den hamna fel av sig själv helt plötsligt?

Permalänk
Medlem

Det där hände mig en gång efter jag sugit upp damm ur datorn. Det verkar som att cpu-fläkten snurrat åt andra hållet när jag dammsugit rund den.
Därefter uppträdde min dator som du beskriver det.
Det var i mitt fall bara att snurra på fläkten med fingret åt rätt håll. Sedan satte jag igång datorn utan problem igen.

Ibland finns det billiga lösningar på problem:=)