D-Link introducerar ny gaming-router

Permalänk
Medlem

Kan bara säga såhär.
Inget är tillräckligt bra för att överge bundet.
Att få en ping uppemot 50% högre när man kör servrar är inte acceptabelt.
Torrents gick mot 60-70% mot bundet. Att spela samtidigt och tanka torrents är bara att glömma med DG-4300.

Det kanske är en bra router. Det var den som var bäst. Eller tappade minst utav tre testade som samtliga var bäst i test router.
Hade jag haft 100/100 hade jag inte brytt mig.
Men nu har jag bara 8/8 och då är 30% tapp inte acceptabelt.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Har en DGL-4300 nu och är enormt nöjd! Inget krångel så länge jag haft den, goda inställnings möjligheter och grym stabilitet jämfört med en del billigare D-Link routrar.

Permalänk
Medlem

Undrar hur många som köper dyra W-Lan routers och sedan kör trådbundet "för det går ju lite bättre då" när man kan få en kanon gigabitswitch för 2-400 kronor som inte har något tapp alls?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moore
Undrar hur många som köper dyra W-Lan routers och sedan kör trådbundet "för det går ju lite bättre då" när man kan få en kanon gigabitswitch för 2-400 kronor som inte har något tapp alls?

rätt många skulle jag tro,

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moore
Undrar hur många som köper dyra W-Lan routers och sedan kör trådbundet "för det går ju lite bättre då" när man kan få en kanon gigabitswitch för 2-400 kronor som inte har något tapp alls?

Ditt resonemang haltar lite, switch-router, du vet väl skillnaden...? Lite svårt att köra switch när man behöver en router...

Permalänk

Såg nice ut fast jag håller mig till Liksys. Det är de företaget som gör bäst routrar rakt igenom enligt mig. Jag har haft ganska mycket med övriga märken att göra men Linksys har aldrig svikit. Men det är möjligt jag har haft tur, eller otur med de övriga.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Inaktiv

Varför kan ingen släppa en vanlig 8-ports router med gigabit på samtliga portar, och hög (100Mbit+) wan/lan throughput? Paketprioritering som på denna skulle även vara ett plus, men det finns ju inte ens en 8-ports gigabitrouter som det är just nu.. när det väl kommer så kan jag fundera över ny router.

Permalänk

Såg några som sa att paketprioritering inte fungerar så bra. Sitter med en DGL-4100, en DWL-G700AP och en DWL-2100AP på mitt nätverk. I min lägenhet har jag 3 burkar, och grannen 100m ner för gatan har en burk. Men som mest har det varit 3 burkar hos han med. Vi satt och spelade WoW på 3 durkar och tankade med totalt 3. Utan prioritering så laggade det så mycket att det inte gick att spela. Jag aktiverade prioriteringen så att WoW har nu prio 10 (port 80 har 0), då slutade ALLT lagg, pingen för alla vart ca 100ms (mot ca 10,000ms tidigare). Dessutom så gick det bara marginellt långsammare att tanka över bittorrent. Det hör också till saken att en av datorerna som tankade var nere hos grannen (över W-LANet).

Ni som haft problem med att prio-inställningarna försvinner, pröva antingen uppgradera FW eller så är det bara så enkelt att ni inte sparat dem (kan kräva reboot av routern vilket du måste klicka på en knapp i webbläsaren för att göra).

Permalänk
Medlem

Jag har en DGL-4300 men den tvingades jag slänga åt sidan.
DGL-4300 är nog den router som är SÄMST anpassad för gaming om du frågar mig!
Enorma svarstider i samband med torrent-användning! Och näe, det var inte min bandbredd som toppades.. Jag bytte ut DGL-4300:en mot en gammal P3:a med Smoothwall på och helt plötsligt funkar allt perfekt!
Jag har 100 mbit och detta var anledningen att jag skaffade DGL-4300 då den hävdar sig ha hög throughput. SKRÄP säger jag bara!
Då den är snygg kan den användas som dekoration till huset, men jag skulle aldrig köpa en router ur den här serien igen i syfte att använda på nätverket!

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Såg nice ut fast jag håller mig till Liksys. Det är de företaget som gör bäst routrar rakt igenom enligt mig. Jag har haft ganska mycket med övriga märken att göra men Linksys har aldrig svikit. Men det är möjligt jag har haft tur, eller otur med de övriga.

Håller med dig, Linksys är överlägset stabilast av de jag testat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Field-Mouse88
Jag har en DGL-4300 men den tvingades jag slänga åt sidan.
DGL-4300 är nog den router som är SÄMST anpassad för gaming om du frågar mig!
Enorma svarstider i samband med torrent-användning! Och näe, det var inte min bandbredd som toppades.. Jag bytte ut DGL-4300:en mot en gammal P3:a med Smoothwall på och helt plötsligt funkar allt perfekt!
Jag har 100 mbit och detta var anledningen att jag skaffade DGL-4300 då den hävdar sig ha hög throughput. SKRÄP säger jag bara!
Då den är snygg kan den användas som dekoration till huset, men jag skulle aldrig köpa en router ur den här serien igen i syfte att använda på nätverket!

Mycket märkligt, har använt en DGL-4300 i ca. 1½ år och sitter på en 100/10 uppkoppling från BBB.
Throughputen kan jag verkligen inte klaga på, jag får samma hastighet vare sig jag kör genom routern eller direkt till datorn från uttaget.

Tanka torrents och spela WoW är i stort sett det jag använder datorn till nu för tiden, och inte heller det är något problem. Visst, man märker av att man utnyttjar bandbredden till annat än WoW, men med den routern jag hade innan (en Netgear) var det inte spelbart alls.

Det enda som har krånglat med mitt exemplar är DynDNS uppdateringen via routern, den har aldrig velat funka som den ska.

Det är många som klagar på D-link överhuvudtaget, många gånger ganska orättvist. Har man höga krav på en router, vilket många här har, så ska man inte köpa den billigaste routern de har i sitt sortiment.
För genomsnittskunden däremot så så räcker den gamla DI-604 i de flesta fall alldeles utmärkt.

Jag har sålt D-link grejer i butik i många år nu, och ett problem som de hade en period var nätadaptrar som dog. Det verkar dock ha rättat till sig sedan länge, men jag kan tänka mig att det är något som lever kvar i folks medvetande.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Hedersmedlem

Nyhet uppdaterad angående namn i Europa och tillgänglighet.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
Har en DGL-4300 nu och är enormt nöjd! Inget krångel så länge jag haft den, goda inställnings möjligheter och grym stabilitet jämfört med en del billigare D-Link routrar.

Word min dgl4300 har heller aldrig krånglat och det funkar utmärkt att spela samtidigt som man drar torrents,har man bara aktiverat det spelet man kör online på nätet i routern så tappar man inte ens 5 ping av vad jag mätt hittills:)
Inte ens i snabba fps spel som UT,UT2004 etc etc...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Mycket märkligt, har använt en DGL-4300 i ca. 1½ år och sitter på en 100/10 uppkoppling från BBB.
Throughputen kan jag verkligen inte klaga på, jag får samma hastighet vare sig jag kör genom routern eller direkt till datorn från uttaget.

Tanka torrents och spela WoW är i stort sett det jag använder datorn till nu för tiden, och inte heller det är något problem. Visst, man märker av att man utnyttjar bandbredden till annat än WoW, men med den routern jag hade innan (en Netgear) var det inte spelbart alls.

Det enda som har krånglat med mitt exemplar är DynDNS uppdateringen via routern, den har aldrig velat funka som den ska.

Det är många som klagar på D-link överhuvudtaget, många gånger ganska orättvist. Har man höga krav på en router, vilket många här har, så ska man inte köpa den billigaste routern de har i sitt sortiment.
För genomsnittskunden däremot så så räcker den gamla DI-604 i de flesta fall alldeles utmärkt.

Jag har sålt D-link grejer i butik i många år nu, och ett problem som de hade en period var nätadaptrar som dog. Det verkar dock ha rättat till sig sedan länge, men jag kan tänka mig att det är något som lever kvar i folks medvetande.

Jo alltså, jag köpte den "bästa" routern jag kunde hitta i butik.. vilket vid dåvarande läge var just DGL-4300. Jag gick in lite överallt och letade efter routrar med 100 mbits kapacitet... Hittade faktiskt ingen alls.. någon stans.. Närmaste var ju då denna som skulle ha 90 mbit max tror jag.. Men eftersom jag har 100/100 så var det ju egentligen inte ens halva kapaciteten.
Hur som helst, det funkade inget vidare i alla fall. Jag har dock inget mor d-link i allmänhet, de funkar ungefär lika bra som alla andra "home-routrar".
Hade en Netgear som funka rätt bra, fast man behövde starta om den 1 gång i veckan och throughputen dög bara till adsl. Bytte ut den 3 ggr.

Angående nätaggen så har jag en d-link accesspunkt med trasigt nätagg. Tur då att DGL-4300 sög så jag kunde ta nätagget från den =D !!
Ska koppla in en d-link 100 mbits switch i nätverket när jag orkar (snart) kan bli kul att se hur den funkar! Stabilitet är number 1 priority säger jag bara! Men tycker att den switch inte borde kunna krångla så mkt...

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Ditt resonemang haltar lite, switch-router, du vet väl skillnaden...? Lite svårt att köra switch när man behöver en router...

Jo jag vet skillnaden, men frågan är hur många som inte behöver en router, som ändå köper jättedyra varianter för att köra trådbundet.
Fiber och stadsnät byggs ju ut överallt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moore
Jo jag vet skillnaden, men frågan är hur många som inte behöver en router, som ändå köper jättedyra varianter för att köra trådbundet.
Fiber och stadsnät byggs ju ut överallt.

Du tycks fortfarande inte veta skillnaden, det spelar ingen roll om fiber och stadsnät byggs ut, har du bara en extern ip-adress så finns det inte mycket annat som hjälper.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så finns inte DGL-4500 Xtreme N Gaming Router i Sverige och kommer inte heller komma hit. SÅ jag har tänkt att beställa en från USA och köpa en Svensk strömadapter.

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
Du tycks fortfarande inte veta skillnaden, det spelar ingen roll om fiber och stadsnät byggs ut, har du bara en extern ip-adress så finns det inte mycket annat som hjälper.

Dessutom fungerar dom som brandvägg och skydd till datorerna man har i sitt hemnätverk.
Och det gör att hastigheten i själva hemnätverket går snabbare.
Jag har flera ip-addresser men när jag kör 2 dator i en switch så går inte trafiken direkt mellan dom utan routas genom "internet" och jag är begränsad till 10mbit...