Permalänk
Medlem

Chassifläkt startar inte

Jag har en chassifläkt (S-Flex) som inte vill starta själv när jag sätter den i SYSTEM FAN uttaget på mitt moderkort (Gigabyte GA-965GM-DS2). Om jag puttar till den så startar den, men det blir svårt när chassit är stängt.

Jag har försökt att sätta styrningen i BIOS till "Auto", "Intel QST" och "Legacy", men inte avstängt för då snurrar CPU fläkten för full fart och det vill jag inte.

Finns det något sätt att åtgärda detta utan att flytta kontakten från moderkortet?

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem med mitt Gigabyte GA-P35-DS4.. Men jag löste det genom att byta till North Bridge, då jag inte använder den.

Permalänk
Medlem

fläktcontroller på cpu fläkten ?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

Om du kopplar om själv och kör den på en bakel från nätagget borde det funka fint.

Det du måste göra isåfall är att koppla fläkten mellan 12V och 5V och inte 12V och 0V(GND) som det brukar vara.
Kopplar du mellan 12 och 5 så har du 7V potentialskillnad och S-Flex ska gå igång på 7V.
Om du testar med 5V så kan du dock få problem och det är antagligen det som ditt moderkort matar ut när det kör på lägsta.
Testade mina tre 120mm nexus men bara en av tre startade på 5V.

Titta på den här länken så ser du hur du behöver koppla: http://pc-user.co.uk/power_connectors.htm

Mellan gul och röd har du alltså 7V.(12-5=7)