Klarar Scythe Ninja Plus passiv kylning på Intel Celeron 2.4 GHz?

Permalänk
Medlem

Klarar Scythe Ninja Plus passiv kylning på Intel Celeron 2.4 GHz?

Som rubriken lyder. Någon som har någon erfarenhet om detta?

Vilket program kan jag använda för att kolla temperaturen på Intel Celeron med?

Tacksam för svar.

Permalänk

det borde den klara ja, om du har någolunda bra ventilation i chassi . endast du kan ta reda på det.. ( så vidare ingen annan har samma kylare / prolle) eller värre prosessor som han kör passivt)

ang temp testa:

speedfan
everest home edition

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk

Med säkert fungerar Lavalys Everest. Annars finns ju SpeedFan som är ett trevligt program som man dessutom kan styra hastigheten på fläktarna med.

Antar att du ligger i köptankar på en Ninja som ska kyla Celeronen i din htpc, rätta mig om jag har fel?
Infinity ligger bland de bästa kylarna idag, kanske kan vara aktuellt med den istället då dom kostar ungefär lika mycket och har liknande storlek?

Jag skall hänvisa till min eget "kyla cpu passivt"-projekt. Där jag kyler en Intel E2140 med originalkylaren med demonterad fläkt, dock har jag ett insug precis bredvid på full speed (en 80 mm nexus fläkt) som agerar cpu-fläkt och det fungerar bra.

Förmodligen är väl din Celeron en prescott, vilka producerar mycket värme, och har därmed lite krav på kylning. Slutsatsen av detta blir väl att om du har bra ventilation i chassit så kan du säkert köra den passivt, om du inte överklockar eller pressar processorn konstant.

Men om du vill köra utan cpu-fläkt så misstänker jag att du inte har någon annan fläkt igång i chassit och då tror jag det kärvar. Jag har provat en TU120E på en Celeron 2.8 Ghz och vid en längre full belastning så håller det inte och då är den (luft)kylaren dessutom rankad som en av de bästa på marknaden.

Visa signatur

Datorlös