Så trygg var Dells "Fullständiga trygghet"-garanti [företagsärende]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frecke
Det jag vill är att Dell tar sitt ansvar som vilket annat företag som helt och levererar det vi betalt för: en hel och fungerande dator, och att om de gör ett misstag ordnar upp det och inte låter kunden städa upp efter dem. Det är väl det minsta man kan begära av vilket företag som helst som ska anses seriösa. Jag begärde ingen kompensation för att ha fått trasiga produkter och därför stått utan dator, samt att jag måste ominstallera allt igen, det enda jag ville var att de hjälpte till att föra över informationen som lagrats på deras trasiga disk.

Precis. Datorn såldes in till oss på säkerheten och tryggheten. Det var fullständig trygghetsgaranti, extra expertsupport, 3 års serviceplan kombination med att i stort sett vad som än hände skulle en tekniker komma ut senast nästa dag och fixa det. Bilden som målades upp överenstämde med andra ord inte alls med verkligheten som visade sig vara ett stelbent och byråkratisk bemötande med ansvariga som förmodligen inte har en aning om vad"serviceminded" betyder. Gör de ett fel så får kunden ta hand om konsekvenserna. Det rimmar väldigt illa med vad som utlovats.

Och det är synd, för min uppfattning hitttills är att Delldatorer inte är dåliga och supporten var väldigt bra och smidig att ha att göra med jämfört med många andra. Men det är synd att de som håller i trådarna inte bryr sig om nöjda kunder. Jag gissar att det är väldigt många fler än bara jag som åkt på smällar eller känner andra som har det och att Dell därför kunde haft en betydligt större del av marknaden med relativt små och billiga åtgärder. Det finns ingen bättre reklam än nöjda kunder, och det finns inget som är sämre än kunder som känner sig svikna och att de får städa upp efter leverantören.

Edit: Fixat stavning och lagt till en mening för förtydligande.

Det där med att en tekniker kommer ut i stort sett vad som än händer stämmer ju inte riktigt. Kolla upp SOW filen någon länkade högre upp. Tekniker kommer bara ut på ett bekräftat hårdvarufel, dvs dom "reparerar" inte mjukvara.

Jag kan hålla med om att det känns surt att förlora så mycket data. Hade jag suttit i samma sits som dig hade jag själv varit mycket upprörd. Men om man ska försöka se det på den ljusa sidan hur svårt det än är har du nu lärt dig att en aktuell Backup är A och O. Jag jobbar med servrar och där är det inte skoj om någonting går ner och en backup inte finns. Sen att dell har agerat enligt dom paragrafer dom har kan man inte klandra dem för. Andra företag hade med största sannolikhet inte heller åtagit sig dom kraven du har. Det finns många rättsliga frågor involverade i det också. Många företag är rädda att hålla på med backup då det kan tydas som att dom tar ansvar för den datan som finns på disken, skulle man kunna tyda det som det skulle man eventuellt kunna stämma dem vid varenda hårddiskkrash.

Jag försöker bara se det från båda synvinklarna här. Hur hade du velat att det skulle skötas steg för steg om det hade skett på dina egna villkor?

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melekai
come on guys. bortse från datalossen.

dell har ändå lovat nästa dags på platsen service. och inte ens de fick dom. bara det bryter väl mot avtalet.

sen det där med att deleta datan innan man säkerställt den på sin nya plats. det i sig sjlv är ju lite dumt. men dom har ändå rätt i att dell inte gjort sitt. föreslår att dom slutar klaga om datan och fokuserar sig på "nästa dags on site service" delen. dom har ju all mail och sånt för att bevisa det eller?

Dell vill ju ta tillbaka gamla hårddisken samtidigt när dom byter den med tekniker på plats, vägrar man släppa disken så bryter man som kund mot avtalet och dell vägrar service.

Så har det ju alltid varit om man behövt skicka iväg disken till IBAS, men så fort man får tillbaka disken från dom så har dom bytt den.

Fast dom har ji en service där disken kommer ut med ett bud och så hämtar budet den gamla hårddisken nästa dag.
Det borde ju ge en tid till att kopiera över saker själv.

Nu vet jag inte om han blev erbjuden det alternativet eller inte

Edit: sen att ni inte fått erat VPN att fungera tyder ju på inkompetens inom företaget och ingen bra ursäkt på att inte kunna köra backup.

Ni borde anlita någon firma som hjälper er att sätta upp en fungerande backuplösning och ett fungerande VPN så användarna kan backupa när dom sitter hemma.
Hade det inte varit värt de pengar ni nu förlorat på att investera i en ordentlig backuplösning?

Det finns ju många programvaror som bara backar upp de filer som förändrats sedan förra backupen. så beroende på vad ni gör så brukar det ju aldrig vara många mb data som backas upp om ni kör daglig backup.

Hur ofta man behöver backup avgörs ju hur viktig informationen är
förlorar ni pengar varje dag = daglig backup.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk

Hmm

Problemet är väl att Dell huvudsakligen är en hårdvaruleverantör. Deras roll är att se till att all hårdvara fungerar som den ska. Dock var det ju dåligt att de var så pass långsamma med sina svar.

Det finns kompletta systemleverantörer som garanterar att allt bara ska fungera, men då är det väl snarare företag liknande t.ex IBM som ni vill anlita(och det är betydligt dyrare).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
@ Frecke
Skicka iväg han på en kurs, ska man arbeta med datorer ska man väl kunna något om dem?

Det är svårt att ta backup hela tiden men jag undrar, för att kunna ge förslag på en enkel lösning. Hur mycket viktig data är det i MB? Öker det hela tiden och arkiveras senare eller är det bara "tillfälliga" filer som kommer att raderas efter att de är användna.

Det är både och. Hur många MB det är har jag svårt att uppskatta. Den som använder datorn arbetar med vår ekonomi, det är inte rimligt att skicka iväg alla på kurser för att bli dataexperter när det inte är deras område. Vi har ordnat så att all information på servern lagras på två diskar om en skulle kracha. Dessutom tar vi backups i händelse av brand, men det sker inte lika ofta eftersom vi inte kan lagra informationen i samma byggnad. De fristående datorerna tar vi backups på när de kommer in till kontoret.

Men diskussionen gäller egentligen inte när vi gör backups, utan varför Dell inte förstått vikten av service och gömmer sig bakom friskrivningar och låter kunden städa upp efter deras misstag? Det är illa.

Edit: Nytt svar:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yanagi Det där med att en tekniker kommer ut i stort sett vad som än händer stämmer ju inte riktigt. Kolla upp SOW filen någon länkade högre upp. Tekniker kommer bara ut på ett bekräftat hårdvarufel, dvs dom "reparerar" inte mjukvara.

Vi tar massor av beslut varje dag. Vi hinner inte sitta och läser alla villkår och dokument, gällande de företag man anser att man kan lita på. Vi förlitar oss på den muntliga och skriftliga information vi från från säljaren och de övriga vi haft kontakt med på företaget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yanagi Sen att dell har agerat enligt dom paragrafer dom har kan man inte klandra dem för.

Jo, det är precis vad man kan. Alla företag friiskriver sig från allt som är möjligt att friskriva sig ifrån dels p.g.a. att man inte kan se in i framtiden. Det skulle kunna hända något som gör att företaget för kostnader som driver dem till konkurs. Däremot använder man ju bara dessa friskrivningar om det är nödvändigt för företagets överlevnad eller det är kunden som förstört något. Aldrig för egna misstag. Ett seriöst företag ser ju alltid till att kunden går skadeslös ur problem som leverantören orsakat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yanagi
Andra företag hade med största sannolikhet inte heller åtagit sig dom kraven du har. Det finns många rättsliga frågor involverade i det också. Många företag är rädda att hålla på med backup då det kan tydas som att dom tar ansvar för den datan som finns på disken, skulle man kunna tyda det som det skulle man eventuellt kunna stämma dem vid varenda hårddiskkrash.

Det är inte direkt första gången vi handlar datorer och andra saker handlar vi hela tiden och det är faktiskt första gången vi mötts av att kunden lämnas att städa upp efter leverantören (om vi bortser från ett lurendrejeriföretag som vi kom i kontakt med för några år sedan).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yanagi Jag försöker bara se det från båda synvinklarna här. Hur hade du velat att det skulle skötas steg för steg om det hade skett på dina egna villkor?.

Ganska enkelt. Vi hade velat att de första gången vi ringde sa

"Vi ber hemskt mycket om ursäkt för att ni fått en trasig hårddisk. Vi skickar ut en reperatör imorgon som byter ut den och ser om han kan hjälpa er med att flytta över information och installera om program så att ni ska drabbas så lite som möjligt av det inträffade. Vi kommer kontakta er imorgon eftermiddag för att se hur det löst sig. Vi skickar ut en mindre kompensation för det inträffade. "

Det är så jag räknat med att de eller vem som helst skulle agerat. Så skulel vi själva agera när någon kund hör av sig till oss. Något annat är otänkbart.

Edit: Nytt svar.
JZ0NiC. Man kan inte lägga ansvaret på kunden. Har ditt företag gjort ett fel får den också ta ansvar för det. Så är det i alla brancher och datorbranchen ska inte vara ett undantag.

Om jag köper ett rengöringsmedel till min soffa och använder detta som tänkt och soffan tappar all färg så kan leverantören rimligen inte säga "Hoppsan, vi råkade fylla flaskan med klorin. Vi kan ge dig en ny flaska, men soffan är inte vårt ansvar, för om du varit förutseende skulle du veta att flaskan kunnat innehålla något skadligt för din soffa så du borde ha sytt upp en soffa till för säkerhets skull".
Självklart tar i detta fall tillverkaren sitt ansvar och ersätter kunden för soffan utan trams. Det kan på intet sätt vara kundens fel att leverantörens rengöringsmedel skadar kundens soffa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frecke
Hur ofta hade du tänkt att man skulle ta backup då? Varje dag, två gånger om dagen, varje timme, varje minut eller varje sekund? Man kan inte lägga ner så mycket tid på backups att verksamheten blir lidande av det heller. Den personen som använder denna dator jobbar deltid mestadels hemifrån och vet inte vad ett operativsystem är. Vi måste ta in datorn och genomföra en backup varje gång. Vår VPN har vi inte fått att fungera.

Det första man bör göra är att värdesätta den data man lagrar. Klarar man att återskapa en hel dags arbete utan större förlust så räcker det med daglig backup. Annars får man köra oftare. Det finns lösningar som tom. en apa klarar av.
Ni bör därutöver bekosta er anställde en utbildning, så kanske det även känns bättre för användaren att jobba med systemet?
Kan inte vara något vidare för den anställde att jobba med ett system som denne inte ens fått någon utbildning på och för ett företag som inte vill ge denne den utbildning som krävs. Har ni några framtidsutsikter?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frecke
Vi tar massor av beslut varje dag. Vi hinner inte sitta och läser alla villkår och dokument, gällande de företag man anser att man kan lita på. Vi förlitar oss på den muntliga och skriftliga information vi från från säljaren och de övriga vi haft kontakt med på företaget.

Detta blir bara bättre och bättre. Eller mer pinsamt för er. Ni måste vara drömkunden för Bluff och båg AB. "Skriv under här så sköter vi resten.."

Om man är en seriös företagare så läser man igenom de avtal man ingår. Även det finstilta.. Ni vet inte ens vad ni beställt och sedan kommer ni och klagar på att det inte uppfyllde era förväntiningar? Förväntningar som ni själva byggt upp i något som tycks vara ett rosaskimrande champangerus. Välkommen till verkligheten Frecke!

Edit:

Hoppas ni lärt er en läxa. Och istället för att bränna mer pengar på detta, ta kontakt med en konsult
och se till att någon styr upp era backup-rutiner och ordnar den där efterlängtade VPN-anslutningen!

Permalänk
Medlem

Stå på dig Frecke mot alla som hugger dig.Jag tycker du har rätt.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frecke
Hur många MB det är har jag svårt att uppskatta. Den som använder datorn arbetar med vår ekonomi, det är inte rimligt att skicka iväg alla på kurser för att bli dataexperter när det inte är deras område.


Allvarligt, ingen backup på eran ekonomi?

en usbhårddisk kostar 700kr tex Maxtor One Touch 250GB.
Där har du bara en knapp man behöver trycka på för alla alla mappar man ställer in ska backas upp. Tror du din anvädnare som du inte vill skicka på utbildning klarar av det?
Funkar utmärkt för backup när han jobbar hemma.

Men håller med Xds, kontakta något konsultföretag som hjälper er sätta upp backup rutiner.

Fick aldrig något svar på det jag undrade heller

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JZ0NiC
Vad betyder fullständig trygghetsgaranti? vi har ju bara hört vad du anser att det ska vara.

Vart kan jag läsa om det någonstan ser att du använder det uttrycket väldigt många gånger men kan inte hitta någon information om det någonstans.

en sak till, vägrade du släppa ifrån dig den trasiga hårddisken?

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Hej, tråkig historia....
Jag vill bara säga att jag haft flera olika bärbara Dell datorer och det har aldrig varit några problem med dessa...så dem som säger att dell är "skräp" är ute och cyklar.

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla gärna upp vad dataåterställning kostar på IBAS så kanske du förstår varför DELL ej erbjuder detta inom ert avtal.

Kan faktiskt inte se vad DELL gjort för fel i fallet.

Dock tycker jag att de skulle erbjudit ett besök av tekniker med timdebitering som, på er risk, hjälper er att kopiera över data.

Om man vill att expertis skall återställa datan vänder man sig till IBAS.

Permalänk
Medlem

Men Frecke

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frecke
Det är både och. Hur många MB det är har jag svårt att uppskatta. Den som använder datorn arbetar med vår ekonomi, det är inte rimligt att skicka iväg alla på kurser för att bli dataexperter när det inte är deras område. Vi har ordnat så att all information på servern lagras på två diskar om en skulle kracha. Dessutom tar vi backups i händelse av brand, men det sker inte lika ofta eftersom vi inte kan lagra informationen i samma byggnad. De fristående datorerna tar vi backups på när de kommer in till kontoret.

Men diskussionen gäller egentligen inte när vi gör backups, utan varför Dell inte förstått vikten av service och gömmer sig bakom friskrivningar och låter kunden städa upp efter deras misstag? Det är illa.

Jo jag håller med dig helt och hållet, ett företag ska kunna se emellan fingrarna och hjälpa med såna här saker om deras produkter orsakar skada mm., jag förstår dock att Dell inte vill hjälpa till att försöka rädda data på en trasig hårddisk. Men de borde ha tagit ansvar för saken och ersatt er för det ni förlorade. Men Dell är på tok för dåliga för att ens bry sig om det. För stort företag helt enkelt.

Ni skulle ha valt något mindre märke som faktiskt bryr sig om sina kunder, vill att alla kunder blir nöjda osv. Det fanns något företag som tillverkar Hi-Fi laptops för hand. Jag kommer inte ihåg namnet men de tog verkligen hand om sina kunder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xds
Det första man bör göra är att värdesätta den data man lagrar. Klarar man att återskapa en hel dags arbete utan större förlust så räcker det med daglig backup. Annars får man köra oftare. Det finns lösningar som tom. en apa klarar av.
Ni bör därutöver bekosta er anställde en utbildning, så kanske det även känns bättre för användaren att jobba med systemet?
Kan inte vara något vidare för den anställde att jobba med ett system som denne inte ens fått någon utbildning på och för ett företag som inte vill ge denne den utbildning som krävs. Har ni några framtidsutsikter?

Detta blir bara bättre och bättre. Eller mer pinsamt för er. Ni måste vara drömkunden för Bluff och båg AB. "Skriv under här så sköter vi resten.."

Om man är en seriös företagare så läser man igenom de avtal man ingår. Även det finstilta.. Ni vet inte ens vad ni beställt och sedan kommer ni och klagar på att det inte uppfyllde era förväntiningar? Förväntningar som ni själva byggt upp i något som tycks vara ett rosaskimrande champangerus. Välkommen till verkligheten Frecke!

Den person som arbetar med ekonomin är anställd för just det och inget annat och hon har fullt upp med att hinna med det. Alla ska inte skickas på kurser för lära sig allt, utan för att klara av sina uppgifter.

Det är ganska uppenbart att du aldrig drivit företag ( i alla fall aldrig ett medelstort). Vi köper och genomför avtal kanske 10 ggr om dagen. Detta tillsammans med att vi undersöker dubbelt fler och tar hand om säljare. Det skulle krävas minst en person på heltid bara för att göra sådant, vilket är helt orealistiskt. Dessutom har det ingen betydelse. All friskriver sig från allt i det finstila, så det är inte så mycket att titta på. Men är det okända företag granskar vi ordentligt både avtal och referenser, och i vissa fall t.o.m genom google, skatteverket , bolagsverket och tar upplysningar. Även om alla företag friskriver sig från det mesta (vilket vi själva gör) så är man inte dummare än att man ser värdet i att ta hand om sina kunder, och därför brukar det inte vara några problem med seriösa företag. Det är första gången vi råkar ut för något såndant.

För ett tag sedan tecknade vi mobilavtal med Tele2 och flyttade över nummer från en annan teleoperatör. Vi behövde 3G-telefoner för att få tillräcklig täckning med Tele2 och betällde därför samtidigt nya telefoner. Tyvärr blev leveransen av telefonerna försenade, vilket skulle innebära att överflyttningen skulle genomföras trots att vi inte fått de telefoner vi behövde. Vad gjorde då tele2? Pekade de på sina villkor och sa att de inte var ansvariga och att det var vårt problem? Knappast. De skickade omedelbart ut lånetelefoner så att problemet löstes. Det är självklart så det går till när man jobbar med B2B. Det finns massor av liknande exempel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av capefear
Stå på dig Frecke mot alla som hugger dig.Jag tycker du har rätt.

Tack

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JZ0NiC

Allvarligt, ingen backup på eran ekonomi?

en usbhårddisk kostar 700kr tex Maxtor One Touch 250GB.
Där har du bara en knapp man behöver trycka på för alla alla mappar man ställer in ska backas upp. Tror du din anvädnare som du inte vill skicka på utbildning klarar av det?
Funkar utmärkt för backup när han jobbar hemma.

Men håller med Xds, kontakta något konsultföretag som hjälper er sätta upp backup rutiner.

Fick aldrig något svar på det jag undrade heller

en sak till, vägrade du släppa ifrån dig den trasiga hårddisken?

Jo, vi kör backup på vår ekonomi. Vi får se vad vi kan förbättra rörande backupen, det kan alltid vara bra, men det har som sagt inte så mycket med Dell-frågan att göra.
Vad undrade du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Busterxl
Hej, tråkig historia....
Jag vill bara säga att jag haft flera olika bärbara Dell datorer och det har aldrig varit några problem med dessa...så dem som säger att dell är "skräp" är ute och cyklar.

Jag har inte sagt att Delldatorer är skräp. Sedan vi fått ny hårddisk har den troligen inte strulat mer än normalt. Det är bemötande mot kunder vi vänder oss mot när något går fel och de agerar tvärt emot hur företag brukar agera vid B2B.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Kolla gärna upp vad dataåterställning kostar på IBAS så kanske du förstår varför DELL ej erbjuder detta inom ert avtal.

Kan faktiskt inte se vad DELL gjort för fel i fallet.

Dock tycker jag att de skulle erbjudit ett besök av tekniker med timdebitering som, på er risk, hjälper er att kopiera över data.

Om man vill att expertis skall återställa datan vänder man sig till IBAS.

Nu var det inte återställning av data utan kopiering vi pratade om. Det mesta gick fortfarande att få ut. Felet de gjorde var väl ganska självklart. Vi köpte och betalade för en hel och fungerande dator, de skickade en trasig. Till följd av detta var vi tvugna att kopiera tillbaka allt och installera om allt på en ny dator samtidigt som vi riskerade att bli av med informationen eftersom disken var skadad och vi inte hade de resurser som teknikern har att få ut den med minsta möjliga risk. Deras fel - och vi fick städa upp, ganska enkelt.

Eller tycker du att om man köper en ny bil och du krockar 2 km därifrån för att bromsarna inte fungerar så ska inte bilfirman ersätta bilen utan bara en ny broms? Det är kanske t.o.m ditt fel att du krockade eftersom du inte skaffat en egen separat bromsanordning som fungerar parallellt med bilens bromssystem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Men Frecke

Jo jag håller med dig helt och hållet, ett företag ska kunna se emellan fingrarna och hjälpa med såna här saker om deras produkter orsakar skada mm., jag förstår dock att Dell inte vill hjälpa till att försöka rädda data på en trasig hårddisk. Men de borde ha tagit ansvar för saken och ersatt er för det ni förlorade. Men Dell är på tok för dåliga för att ens bry sig om det. För stort företag helt enkelt.

Ni skulle ha valt något mindre märke som faktiskt bryr sig om sina kunder, vill att alla kunder blir nöjda osv. Det fanns något företag som tillverkar Hi-Fi laptops för hand. Jag kommer inte ihåg namnet men de tog verkligen hand om sina kunder.

Det handlar inte om att se mellan fingrarna, utan vanligt sunt förnuft och känsla för rätt och fel. Se exemplet ovan med bilen utan bromsar. Det är precis samma sak, men när man ser på det med andra exempel så förstår man hur dumt det låter att leverantören inte ska vara ansvarig för sina produkter och det dessa ställer till med.

Det är snart dags att införskaffa nästa dator och då ska vi vara mer noggranna så vi inte blir lurade igen. Zepto skulle kunna vara ett alternativ kanske. Annars köper vi från en lokal firma, det brukar aldrig bli problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om jag köper ett rengöringsmedel till min soffa och använder detta som tänkt och soffan tappar all färg så kan leverantören rimligen inte säga "Hoppsan, vi råkade fylla flaskan med klorin. Vi kan ge dig en ny flaska, men soffan är inte vårt ansvar, för om du varit förutseende skulle du veta att flaskan kunnat innehålla något skadligt för din soffa så du borde ha sytt upp en soffa till för säkerhets skull". Självklart tar i detta fall tillverkaren sitt ansvar och ersätter kunden för soffan utan trams. Det kan på intet sätt vara kundens fel att leverantörens rengöringsmedel skadar kundens soffa.

Intressant liknelse. Dock lite felvinklad då innehållet i flaskan(hårddisken) inte har nått att göra med vad som hände. För inte var det mjukvaran som Dell levererade som orsakade haveriet, eller? Mer korrekt liknelse hade varit att du fyllt flaskan med eget innehåll och flaskan gått sönder och du kräver att få ditt egna innehåll ersatt, självklart kommer företaget att erbjuda dig en ny flaska rengöringsmedel och inget annat.

Däremot hade du förbaskad otur då en disk går sönder så fort, men det är tyvärr alltid en liten risk att sådant händer. Dell erbjöd er som jag förstår att få den utbytt nästa dag enligt avtalet, dvs ni får en ny och den gamla returneras. Vägrar man då släppa den gamla hårddisken så får man inte en ny heller, låter rätt rimligt tycker jag för vilket företag vill jaga delar som inte returneras? Dell har en hårdvarugaranti gentemot er då den trasiga delen ersätts mot en ny, inte ett avtal där nya delar skickas ut och man behåller den gamla. Isåfall skulle prisbilden se annorlunda ut (btw så ska det finnas att köpa till så man får behålla gamla hårddisken).

Tråkigt, men skit händer :/

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cambora
Intressant liknelse. Dock lite felvinklad då innehållet i flaskan(hårddisken) inte har nått att göra med vad som hände. För inte var det mjukvaran som Dell levererade som orsakade haveriet, eller? Mer korrekt liknelse hade varit att du fyllt flaskan med eget innehåll och flaskan gått sönder och du kräver att få ditt egna innehåll ersatt, självklart kommer företaget att erbjuda dig en ny flaska rengöringsmedel och inget annat.

Det var inte heller en särskillt korrekt liknelse då vi inte bytt ut innehållet. det finns massor av liknelser att använda. ta då istället: att jag lämnar in min bil på reparation och köper en ny broms. 2 km därifrån krockar jag därför att bromsen inte fungerar. Ska då inte verkstaden ersätta bilen, utan bara sätta in den fungerande broms de skulle satt in från början? Det är kanske t.o.m mitt fel att jag krockade eftersom jag inte skaffat en egen separat bromsanordning som fungerar parallellt med bilens vanliga bromssystem.?

Citat:

[i]Däremot hade du förbaskad otur då en disk går sönder så fort, men det är tyvärr alltid en liten risk att sådant händer. Dell erbjöd er som jag förstår att få den utbytt nästa dag enligt avtalet, dvs ni får en ny och den gamla returneras. Vägrar man då släppa den gamla hårddisken så får man inte en ny heller, låter rätt rimligt tycker jag för vilket företag vill jaga delar som inte returneras? Dell har en hårdvarugaranti gentemot er då den trasiga delen ersätts mot en ny, inte ett avtal där nya delar skickas ut och man behåller den gamla. Isåfall skulle prisbilden se annorlunda ut (btw så ska det finnas att köpa till så man får behålla gamla hårddisken).

Tråkigt, men skit händer :/ [/B]

`

Visst kan det inträffa att man råkar skicka en defekt disk, men då får man väl ta ansvar för det också och se till att kunden inte drabbas. Att ersätta disken är ju inte ens något man behöver prata om, jag har ju köpt och betalt för en hel.

Tråkigt blir det bara när leverantören inte tar sitt ansvar och ser till att kunden alltid hålls skadeslös för sådant leverantören är ansvarig för. Det är otroligt att vi överhuvudtaget behöver ha en sådan här diskussion. Jag tror jag ska bli bilmekaniker och strunta att sätta i de delar folk betalar för eller sätta in trasig och hoppas att de inte märker något. Krachar de mot en bergvägg p.g.a. att jag satt in trasiga delar så får jag väl sätta in den del de betalat för då. Några kommer säkert inte märka något så där vinner jag en hel del. Ni är ju tydligen flera som tycker det är helt OK att agera på det sättet, så lämna in er bil hos mig. Jag kan sträcka mig till att sätta in det ni betalt för från början när ni kommer på det, men händer något är det inte mitt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frecke

`

Visst kan det inträffa att man råkar skicka en defekt disk, men då får man väl ta ansvar för det också och se till att kunden inte drabbas. Att ersätta disken är ju inte ens något man behöver prata om, jag har ju köpt och betalt för en hel.

Tråkigt blir det bara när leverantören inte tar sitt ansvar och ser till att kunden alltid hålls skadeslös för sådant leverantören är ansvarig för. Det är otroligt att vi överhuvudtaget behöver ha en sådan här diskussion. Jag tror jag ska bli bilmekaniker och strunta att sätta i de delar folk betalar för eller sätta in trasig och hoppas att de inte märker något. Krachar de mot en bergvägg p.g.a. att jag satt in trasiga delar så får jag väl sätta in den del de betalat för då. Några kommer säkert inte märka något så där vinner jag en hel del. Ni är ju tydligen flera som tycker det är helt OK att agera på det sättet, så lämna in er bil hos mig. Jag kan sträcka mig till att sätta in det ni betalt för från början när ni kommer på det, men händer något är det inte mitt problem.

Klart som korvspad du inte får någon ny disk om du vägrar släppa den gamla , har man dessutom som du hävdar ett medelstort företag som gör 10 eller fler avtal om dagen så kan man utan problem ha en heltidsanställd för detta.

en person som är ansvarig för er ekonomi anser jag också bör vara utbildad i den utrustning hon använder i sitt yrke.

Bokföringen ska sparas i 10år - det vet du va? Det kan bli dyra restskatter och fängelse om man missar sådant.
skatteverket skiter i om du fick en trasig disk från DELL. Det är ditt ansvar och inte DELLs att ALLTID ha kopior på dina ekonomiska papper.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Klart som korvspad du inte får någon ny disk om du vägrar släppa den gamla , har man dessutom som du hävdar ett medelstort företag som gör 10 eller fler avtal om dagen så kan man utan problem ha en heltidsanställd för detta.

en person som är ansvarig för er ekonomi anser jag också bör vara utbildad i den utrustning hon använder i sitt yrke.

Bokföringen ska sparas i 10år - det vet du va? Det kan bli dyra restskatter och fängelse om man missar sådant.
skatteverket skiter i om du fick en trasig disk från DELL. Det är ditt ansvar och inte DELLs att ALLTID ha kopior på dina ekonomiska papper.

För det första är du varken insatt i företagande eller vårt företag så du kan inte yttra dig om vad vi har resurser till och inte eller vilken utbildning olika anställda ska ha. För det andra diskuterar vi inte vårt företag utan Dell. Det var inte vi som levererade trasiga produkter och lät kunden ta konsekvenserna, så håll dig till ämnet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frecke

Tråkigt blir det bara när leverantören inte tar sitt ansvar och ser till att kunden alltid hålls skadeslös för sådant leverantören är ansvarig för.

Fortfarande, vart står det någonstans att leverantören är ansvarig här?
De enda vi konstaterat här är att leverantören ska byta ut hårddisken, men vart har du läst att dom ska ta konstnaden för att göra något du inte betalt för? Sen att du hade gammal backup(eller någon i huvudtaget?) är ju inte deras fel.

Det du pratar om är ju felaktiga förväntningar du haft just för att du inte vet vad du köpt för tjänst.
Men jag förstår att du är upprörd eftersom du trodde du köpt en tjänst där det ingick, men du hade ju inte läst vad som ingick/inte ingick, så hur skulle du kunna veta? men då har du även förverkat din rätt att vara sur för saker du trodde skulle ingå.

Du har ignorerat min fråga två gånger nu.
Ursprungligen inskrivet av JZ0NiC
Vad betyder fullständig trygghetsgaranti? vi har ju bara hört vad du anser att det ska vara.

Vart kan jag läsa om det någonstan ser att du använder det uttrycket väldigt många gånger men kan inte hitta någon information om det någonstans.

Edit: Även att flertalet personer i den här tråden tycker att du är ute och cyklar med vad du anser dell gjort för fel, är det då inte ett tecken på att du kanske är det? Vad tror du frecke?

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frecke
För det första är du varken insatt i företagande eller vårt företag så du kan inte yttra dig om vad vi har resurser till och inte eller vilken utbildning olika anställda ska ha. För det andra diskuterar vi inte vårt företag utan Dell. Det var inte vi som levererade trasiga produkter och lät kunden ta konsekvenserna, så håll dig till ämnet.

Haha! Jag har hållt på med företagande i över 7år. Jag har som mest haft 14 anställda. Vi tar daglig backup samt utbildar vår personal i den mån det behövs. De personer som varit ansvariga för vår ekonomi har självfallet fått den utbildning dom behöver för att kunna sköta sitt jobb.

Det är du som inte läst avtalet , det säger du ju själv. Och har man inte läst ett avtal så får man skylla sig själv när det inte uppfyller förväntningarna.

Om man inte har tid att läsa igenom avtalen för att man hanterar 10 eller fler om dagen så bör man ju då ha en anställd som på heltid kan sköta denna biten. så slipper man såna här obehagliga överaskningar.

Det är ni som gjort fel och inte DELL det finns inget företag i världen som tar ansvar för kundens data , det finns heller inte ett enda företag i världen som kan garantera att en produkt inte kan gå sönder.

Permalänk

Re: Re: Så trygg var Dells "Fullständiga trygghet"-garanti

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabeltand
Jag har inget med Dell att göra; har aldrig haft och kommer förmodligen inte att ha och försvarar dem absolut inte i detta fallet.
Men.... Hur kunde ni vara så, rent ut sagt, korkade att ni raderade all källinformation på gamla maskinen, när ni så omgående märkte att Dell'en inte fungerade? Och detta för att en otålig anställd stod och stampade väntande på att få överta maskinen.

Helt riktigt. Det är orimligt att kräva att Dell skall ta ansvar utöver maskinfelet. Hade ni använt huvudet aldrig så lite, så hade givetvis all tidigare info funnits kvar, antingen på gamla maskinen eller på en backuphd (som den kloke givetvis har), vid hd-haveriet. Det hade enkelt varit in med ny hd i Dell'en och sedan börja om från början. Onödigt jobbigt kanske men ingen skada hade varit skedd.
'Elementary, my dear Watson'!

Det är kanske bäst att tillägga: I likhet med Sabeltand har jag inget som helst att göra med Dell.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var inte heller en särskillt korrekt liknelse då vi inte bytt ut innehållet. det finns massor av liknelser att använda. ta då istället: att jag lämnar in min bil på reparation och köper en ny broms. 2 km därifrån krockar jag därför att bromsen inte fungerar. Ska då inte verkstaden ersätta bilen, utan bara sätta in den fungerande broms de skulle satt in från början? Det är kanske t.o.m mitt fel att jag krockade eftersom jag inte skaffat en egen separat bromsanordning som fungerar parallellt med bilens vanliga bromssystem.?

Saken är ju den att du inte har bytt ut en mekanisk del. Du har lagt till mjukvara/data som är viktig för er och ni har sedan inte haft en backup. Även om jag skulle svära mig blå om jag vore i din sits så kvarstår fakta, Dell har erbjudit sig att ersätta den hårdvara som har gått sönder enligt det avtal ni har ingått tillsammans (avtalet gäller hårdvara och exkluderar klart och tydligt mjukvara). Att sedan kräva att Dell står för det ni har försummat (dvs en backup) blir bara fel.

Missförstå mig rätt; jag tycker det suger att ni tappat tid/pengar på det hela, men jag måste också hålla med om att Dell gjort allting rätt. Den som är ansvarig för förlorade mjukvaran är ni själva, ingen annan.

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frecke

Vi tar massor av beslut varje dag. Vi hinner inte sitta och läser alla villkår och dokument, gällande de företag man anser att man kan lita på. Vi förlitar oss på den muntliga och skriftliga information vi från från säljaren och de övriga vi haft kontakt med på företaget.

Som andra har påpekat. Det är DITT ansvar att läsa igenom avtal vad som ingår och inte ingår. Du töd "trygghetsgaranti" till "vi gör vadsomhelst, närsomhelst". Första regeln i verkliga livet / företagarlivet / allt annat som har med proffesionell verksamhet att göra: Anta aldrig något
Här gick du och antog för du litade blint på en säljare och andra människor? Du har inte pratat med många säljare va?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frecke

Jo, det är precis vad man kan. Alla företag friiskriver sig från allt som är möjligt att friskriva sig ifrån dels p.g.a. att man inte kan se in i framtiden. Det skulle kunna hända något som gör att företaget för kostnader som driver dem till konkurs. Däremot använder man ju bara dessa friskrivningar om det är nödvändigt för företagets överlevnad eller det är kunden som förstört något. Aldrig för egna misstag. Ett seriöst företag ser ju alltid till att kunden går skadeslös ur problem som leverantören orsakat.

Anlednignen till att alla företag friskriver sig från anvaret för kundens data är ju solklar. Eller hade du velat bli stämd till höger och vänster och upp och ner för att nån gick och sumpade innehållet på sin hårddisk för att han inte hade backup? Jag tror nog att du är lika kär i dina pengar som jag är i mina. Sen att du skriver att du tycker ett seriöst företag ser alltid till att kunden går skadelös ur det inträffade. Det är ju DET dell ville. Ni skulle få en frisk hårddisk insatt i systemet. det står TYDLIGT i avtalet att DELL tar INGET ANSVAR för erat data, kolla sedan på IBAS priser vad det kostar att rädda data från en disk så är det ganska självklart att eran extra garanti för nån tusenlapp är inte mycket att tala om när det gäller kostanden för hämta tillbaka data från en död / trasig disk.

Nu tycker jag att du lär dig av denna läxan att du alltid dubbelkollar avtal och dylikt så att du inte går och får fel förväntningar nästa gång du skall inhandla nånting. Jag vet själv hur det känns att få totalt fel förväntningar som inte upplevs. Det finns många här inne som anser
1) Backup = A och O, har ni inte levt upp till det, ledsen men det är ingen annans ansvar
2) Läs avtalen

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JZ0NiC
Fortfarande, vart står det någonstans att leverantören är ansvarig här?
De enda vi konstaterat här är att leverantören ska byta ut hårddisken, men vart har du läst att dom ska ta konstnaden för att göra något du inte betalt för? Sen att du hade gammal backup(eller någon i huvudtaget?) är ju inte deras fel.

Det du pratar om är ju felaktiga förväntningar du haft just för att du inte vet vad du köpt för tjänst.
Men jag förstår att du är upprörd eftersom du trodde du köpt en tjänst där det ingick, men du hade ju inte läst vad som ingick/inte ingick, så hur skulle du kunna veta? men då har du även förverkat din rätt att vara sur för saker du trodde skulle ingå.

Du har ignorerat min fråga två gånger nu.
Ursprungligen inskrivet av JZ0NiC
Vad betyder fullständig trygghetsgaranti? vi har ju bara hört vad du anser att det ska vara.

Vart kan jag läsa om det någonstan ser att du använder det uttrycket väldigt många gånger men kan inte hitta någon information om det någonstans.

Edit: Även att flertalet personer i den här tråden tycker att du är ute och cyklar med vad du anser dell gjort för fel, är det då inte ett tecken på att du kanske är det? Vad tror du frecke?

Står? Har du svårt att förstå? Lverantören är alltid ansvarig för det den levererar. DELL skickade en trasig hårddisk till OSS. Är det rimligt att Dell eller vi ta konsekvenserna av detta? Om du har svårt för att sätta dig in i situationen kan du läsa mitt exempel i förra inlägget där vi tänker oss samma sak men i en anna branch, bilreparationer. Vem är där ansvarig och ska ta hand om konsekvenserna. Man kan inte skylla på kunden och säga att denne borde ha gjort det ena eller det andra och förutse att leverantören skickar trasiga saker. Det är bara löjligt.

Leverantören ska självklart ta hand om konsekvenserna av sitt agerande även om vi inte hade haft några extratjänster överhuvudtaget. men det är extra tragiskt att de säljer in något som fuölölständigt tryggt när de inte ens är beredda att lösa problem som de själva är upphov till.

Det står på deras hemsida bl.a. om fullständig trygghet. När jag köpte datorn hörde jag mig för om detta, och billden jag fick var att det också handlade om fullständig trygghet. Långa garantier och tekniker som senast nästa dag finns ute hos kunden och tar hand om eventuella problem som supporten inte kan lösa. Maximal kundservice och extra duktig supportpersonal (buisness support)

Det är också fler i denna tråd som håller med mig, men självklart är det så att man framförallt svarar i de trådar där man inte håller med. Är man överens är det inte så stor poäng att skriva. Hur mång av er som håller på och tycker det är rätt när leverantörer skickar trasiga produkter och låter kunden städa upp, som jobbar för Dell är ju inte heller lätt att veta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Haha! Jag har hållt på med företagande i över 7år. Jag har som mest haft 14 anställda. Vi tar daglig backup samt utbildar vår personal i den mån det behövs. De personer som varit ansvariga för vår ekonomi har självfallet fått den utbildning dom behöver för att kunna sköta sitt jobb.

Det är du som inte läst avtalet , det säger du ju själv. Och har man inte läst ett avtal så får man skylla sig själv när det inte uppfyller förväntningarna.

Om man inte har tid att läsa igenom avtalen för att man hanterar 10 eller fler om dagen så bör man ju då ha en anställd som på heltid kan sköta denna biten. så slipper man såna här obehagliga överaskningar.

Det är ni som gjort fel och inte DELL det finns inget företag i världen som tar ansvar för kundens data , det finns heller inte ett enda företag i världen som kan garantera att en produkt inte kan gå sönder.

Om du "hållt på med" företagande i över 7 år är det ju lite märkligt att du inte känner till att bokföring lagras i pappersform enligt lag, och inte på hårddiskar, samt att du utalar dig så om verksamhet du inte är insatt i. För mig tyder det på att man inte har koll på området.

Läs mitt förra inlägg rörande friskrivningar och ansvar samt exempel med bilreparation.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wilburt99
Helt riktigt. Det är orimligt att kräva att Dell skall ta ansvar utöver maskinfelet. Hade ni använt huvudet aldrig så lite, så hade givetvis all tidigare info funnits kvar, antingen på gamla maskinen eller på en backuphd (som den kloke givetvis har), vid hd-haveriet. Det hade enkelt varit in med ny hd i Dell'en och sedan börja om från början. Onödigt jobbigt kanske men ingen skada hade varit skedd.
'Elementary, my dear Watson'!

Det är kanske bäst att tillägga: I likhet med Sabeltand har jag inget som helst att göra med Dell.

Man kan göra en väldig massa saker, men vi ska inte behöva vara förutseende och ordna en massa reservplaner för all vad leverantören kan hitta på. De är orsaken till problemet och de får lösa problemet. Punkt,

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yanagi
Som andra har påpekat. Det är DITT ansvar att läsa igenom avtal vad som ingår och inte ingår. Du töd "trygghetsgaranti" till "vi gör vadsomhelst, närsomhelst". Första regeln i verkliga livet / företagarlivet / allt annat som har med proffesionell verksamhet att göra: Anta aldrig något
Här gick du och antog för du litade blint på en säljare och andra människor? Du har inte pratat med många säljare va?

Anlednignen till att alla företag friskriver sig från anvaret för kundens data är ju solklar. Eller hade du velat bli stämd till höger och vänster och upp och ner för att nån gick och sumpade innehållet på sin hårddisk för att han inte hade backup? Jag tror nog att du är lika kär i dina pengar som jag är i mina. Sen att du skriver att du tycker ett seriöst företag ser alltid till att kunden går skadelös ur det inträffade. Det är ju DET dell ville. Ni skulle få en frisk hårddisk insatt i systemet. det står TYDLIGT i avtalet att DELL tar INGET ANSVAR för erat data, kolla sedan på IBAS priser vad det kostar att rädda data från en disk så är det ganska självklart att eran extra garanti för nån tusenlapp är inte mycket att tala om när det gäller kostanden för hämta tillbaka data från en död / trasig disk.

Nu tycker jag att du lär dig av denna läxan att du alltid dubbelkollar avtal och dylikt så att du inte går och får fel förväntningar nästa gång du skall inhandla nånting. Jag vet själv hur det känns att få totalt fel förväntningar som inte upplevs. Det finns många här inne som anser
1) Backup = A och O, har ni inte levt upp till det, ledsen men det är ingen annans ansvar
2) Läs avtalen

Jag har redan (tror det var i förre inlägget) svarat på detta, och du svarar faktiskt själkv också. Friskrivningar (som att man inte tar ansvar för data)används i nödfall, inte för låta kudenn städa upp efter leverantören. När vi gör affärer med "seriösa" företag kan man inte sitta och läsa alla avtal, villkor och finstilt. Dessutom spelar det inte så stor roll eftersom det i stort sett alltid står "Vi tar inte ansvar för något alls och ingen kan hållas oss ersättningsskyldiga för något". Däremot vet vi ju att alla seriösa företag alltid löser eventuella problem som leverantören skapar så kunden lämnas skadeslös. Det var alltså inte konstigt att det står att de inte tar ansvar för data. det skulle ju kunna kosta dem miljarder. Men såväl vi som alla föreatag vi gör affärer med löser alltid problem som man är upphiov till så kunden blir nöjd och kompenserar så kunden blir nöjdare än innan problemet inträffade. Se t.ex exemplet med Tele 2 som är väldigt färskt. De hade som alla friskrivit sig i sina avtal men löste det utan strul ändå så vi blev väldigt positivt inställda till företaget.

- - - -

Med detta menar jag självklart inte att backup är fel. Diskar kan gå sönder eller brinna upp etc. Men när leverantören skickar defekta produkter från början är det en annan sak.

Vi tar backups även om det inte är varje dag på alla datorer. Jag är gärna öppen för förslag om ni vet någon smidig backuplösning som automatiskt gör backups av de mappar man ställt in.

Permalänk
Hedersmedlem

Men helt allvarligt, märker du inte att de flesta är mot dig och anser att du ställer orimliga krav.

Allt handlar om pengar. En hårddisk som man skickar till IBAS kostar i de flesta fall tiotusenkronor och uppåt.

Hur tror du att DELL ska kunna sälja datorer för femtusen spänn om de riskerar att en trasig hårddisk kan ge kostnader på flera hundratusen kronor?

Du måste se det rimliga i resonemanget och hur det fungerar i verkligheten, inte hur du tycker att det ska fungera.

Förstår helt och hållet din frustration och vad du menar, men i det här fallet är dina krav orimliga och ouppnåeliga för en normal leverantör.

Men om du vill kan du säkerligen få betala ett par hundratusen kronor för samma dator som DELL tar tiotusen kronor för och få tillhörande dataräddningsavtal.

När det gäller backup är mitt tips att kolla på en enkel lösning som är till för företagare såsom dig utan egen IT-tekniker. Exempel är Netgears NAS. Se länk nedan.

http://www.sweclockers.com/recension/?id=5983

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frecke
Står? Har du svårt att förstå?

Om du "hållt på med" företagande i över 7 år är det ju lite märkligt att du inte känner till att bokföring lagras i pappersform enligt lag, och inte på hårddiskar, samt att du utalar dig så om verksamhet du inte är insatt i. För mig tyder det på att man inte har koll på området.

Läs mitt förra inlägg rörande friskrivningar och ansvar samt exempel med bilreparation.

Du skrev att datan rörde er ekonomi , jag antog att du menade bokföringen.
my bad sorry , men det förändrar ingenting. Det är fortfarande ni som är ansvariga för att datan försvann.

Du hävdar att ni har backup , ni flyttade över data från en dator till en annan och tog bort datan eftersom.! när sedan den nya datorn visade sig vara defekt , var hade ni backupen? Hade ni haft en sådan så hade det väl bara varit att ladda in backup datan för ni har väl den separat på band eller annat media?

det är inte DELLs fel , det är erat.

Vad heter erat företag , jag vill gärna veta för det ska bli ett nöje för mig att läsa om er konkurs efter eran misslyckade stämning i rätten mot DELL.

Bokföring i pappersform vet alla att det är orimligt i verkligheten , vi har kopia på bokföringen hos 6 personer på DVD samt på BAND. Utöver det spar vi kvittokopior upp till 1 år på ett shuregarde lager utanför stockholm.

Tror du själv att stora företag som IKEA spar alla kvitton i pappersform? Vart skulle dessa förvaras? I en stapel från antarktis till månen?

Och slutligen , du har uppenbarligen en del attitydproblem
om du taggar ned lite så kanske du får bättre hjälp och service.
Om jag ska vara ärlig tror jag inte ens du har ett företag , utan att du är en besviken privatperson.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Men helt allvarligt, märker du inte att de flesta är mot dig och anser att du ställer orimliga krav.

Nej det märker jag inte. Däremot märker jag att ett flertal som inte håller med skriver i denna tråd. Kraven är inte orimliga. Det är samma krav vi ställer på oss själva och alla andra vi gör affärer med och som alla uppfyller. Det är skillnad på att göra affärer med privatpersoner och mellan företag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus Allt handlar om pengar. En hårddisk som man skickar till IBAS kostar i de flesta fall tiotusenkronor och uppåt.

Det hade räckt med att teknikern som ändå var på plats hjälpte till och tog med sig en USB-vagga eller vad de nu har för något (vi krävde inte att de skulle ta ansvar om det gick åt pipan). Det kostar på sin höjd en femhundring mer. D.v.s i stort sett inget jämfört med vad de skulle ha dragit in på oss varje år. På så sätt hade vi (som amatörer) minskat riskerna och sluppit merarbete för att de skickat defekta produkter. Inget orimligt i det. Det borde vara självklart att de ställer upp med en sådan liten sak när de ställt till det. Vi begärde inte ens kompensation i övrigt och blev inte erb juden det heller, något som vi ser som självklart om vi strular till något det allra minsta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Hur tror du att DELL ska kunna sälja datorer för femtusen spänn om de riskerar att en trasig hårddisk kan ge kostnader på flera hundratusen kronor?

500 kronor. Och om det är ett vanligt problem kanske de bör se över kvalitén.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
När det gäller backup är mitt tips att kolla på en enkel lösning som är till för företagare såsom dig utan egen IT-tekniker. Exempel är Netgears NAS. Se länk nedan.

http://www.sweclockers.com/recension/?id=5983

Tack för tipset, men jag tror inte det är vad vi letar efter. Vi har redan en server som lägger allt på två diskar. Problemet är om vi får virus eller det börjar brinna, samt att kunna köra enkel backup på fristående datorer. Jag hade mer tänkt mig något litet, enkelt, flyttbart och tåligt som vi kan förvara i bankfack eller ta med hem varje dag.

EDIT: LAde in svaret nedan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Du skrev att datan rörde er ekonomi , jag antog att du menade bokföringen.
my bad sorry , men det förändrar ingenting. Det är fortfarande ni som är ansvariga för att datan försvann.

Du hävdar att ni har backup , ni flyttade över data från en dator till en annan och tog bort datan eftersom.! när sedan den nya datorn visade sig vara defekt , var hade ni backupen? Hade ni haft en sådan så hade det väl bara varit att ladda in backup datan för ni har väl den separat på band eller annat media?

det är inte DELLs fel , det är erat.

Vad heter erat företag , jag vill gärna veta för det ska bli ett nöje för mig att läsa om er konkurs efter eran misslyckade stämning i rätten mot DELL.

Bokföring i pappersform vet alla att det är orimligt i verkligheten , vi har kopia på bokföringen hos 6 personer på DVD samt på BAND. Utöver det spar vi kvittokopior upp till 1 år på ett shuregarde lager utanför stockholm.

Tror du själv att stora företag som IKEA spar alla kvitton i pappersform? Vart skulle dessa förvaras? I en stapel från antarktis till månen?

Och slutligen , du har uppenbarligen en del attitydproblem
om du taggar ned lite så kanske du får bättre hjälp och service.
Om jag ska vara ärlig tror jag inte ens du har ett företag , utan att du är en besviken privatperson.

Rörande backupen. Vi flyttade över informationen från den gamla datorn till den nya och tog bort de gamla filerna i takt med att vi flyttade över allt, vilket gjorde det enklare att vet vad vi flyttat och inte (allt skulle inte flyttas utan bara raderas). Datorn gavs sedan bort till en anställd. Vi hade backup på informationen, men den var inte dagsfärsk.

Det är knappast vårt fel att del skickar defekta produkter som sabbar data. Det är knappast rimligt att vi ska ta ansvar över vad deras defekta produkter ställer till med och förutse att produkten är defekt och vidta åtgärder innan det hänt. Det är löjligt. Ta en titt på exemplet med bilreparatören. Skulle du acceptera det om vi pratade om en annan produkt, som i det fallet, en bil?

Vi har inte beslutat om vi ska gå vidare med ärendet. Vi har diskuterat med Svensk Handel och Dell Sverige-ansvarig. Som jag tidigare nämnde lutar det inte åt att ta upp det i rätten då ersättningen kommer bli låg i förhållande till risk, tid och arbete. Men det vore intressant att pröva om man kan friskriva sig från vad som helst.

Enligt skattemyndigheten är alla företag skyldiga att förvara sin bokföring i pappersform. Hur vissa större företag gör i praktiken vet jag inte och är inte min högsta prioritet att ta reda på.

Attitydproblem? Är du på riktigt? Vi har fått en DEFEKT disk vid ett NYKÖP som sabbat vår data och ställt till med strul, och möts efter 20 vänliga samtal och brev med att de inte är berädda att låta den tekniker som ändå kommer hit hjälpa oss 30 minuter extra med hjälp av utrustning de ändå har. När de vägrat givit med sig en tum bad vi om instruktioner för att returnera datorn och göra en reklamation för att vända oss till en annan leverantör. Då blev vi runtkopplad flera gånger och fick sedan beskedet att vi skulle skriva ett brev med allt. När vi gjort det fick vi svar från flera personer, men ingen skrev något alls om hur vi skulle reklamera produkten. 0 flexibilitet, 0 serviceanda och 100% friskrivningar, runtkopplingar för att slippa ta ansvar och svar där ingen läst det urspringliga brevet. Allt samtidigt som vi står utan dator och väntar på svar. Detta efter en timmes föreläsning om hur tryggt det var med att köpa Dell och vilken otrolig service och vilja att smidigt lösa eventuella problem. Attitydproblem? Jag hoppas du råkar ut för en bilreparatör som agerar på samma sätt (se exempel) sen får vi se vilka attitydproblem du har när du står med en bil som är mos och reparatören som satt i trasiga bromsar skyller på dig för att du inte installerat ett backupbromssystem ifall han skulle sätta in trasiga bromsar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frecke

Tack för tipset, men jag tror inte det är vad vi letar efter. Vi har redan en server som lägger allt på två diskar. Problemet är om vi får virus eller det börjar brinna, samt att kunna köra enkel backup på fristående datorer. Jag hade mer tänkt mig något litet, enkelt, flyttbart och tåligt som vi kan förvara i bankfack eller ta med hem varje dag.

Och det sa ju allt om er säkerhet. Den är alltså obefintlig så vitt jag förstår? För jag kan inte tänka mig något enklare än ett USB minne eller DVD skiva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Och det sa ju allt om er säkerhet. Den är alltså obefintlig så vitt jag förstår? För jag kan inte tänka mig något enklare än ett USB minne eller DVD skiva.

USB och DVD-skivor rymmer för lite. Det jag önskade var inte bara den fysiska lagringsenheten utan ett fristående program eller helst inbyggd funktion på lagringsenheten som enkelt och smidigt tar egna backuper på filer som ändrats i mappar som vi anger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frecke
USB och DVD-skivor rymmer för lite. D.

Jaha använd en USB hårddisk eller BANDSTATION då som alla andra istället för att skylla ifrån dig hela tiden....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frecke
Om du har svårt för att sätta dig in i situationen kan du läsa mitt exempel i förra inlägget där vi tänker oss samma sak men i en anna branch, bilreparationer. Vem är där ansvarig och ska ta hand om konsekvenserna. Man kan inte skylla på kunden och säga att denne borde ha gjort det ena eller det andra och förutse att leverantören skickar trasiga saker. Det är bara löjligt.

om man ska ta till en bilanalogi på ett dataforum får man ta en rimlig sådan.

dvs, du har varit på auktion och gjort ett fynd. du spänner fast en antik vas i en felvänd barnstol i din bil och råkar under färden ut från parkeringen bumpa i en annan bil så krockkudden löser ut och förstör vasen. att du är ansvarig för skadan på den andra bilen är solklart, men vem är ansvarig för att limma ihop vasen/ersätta värdet på den, bilhandlaren? eller du som inte företagit korrekta rutiner för transporten som orsakade själva olycksförlusten genom att inte stänga av kudden eller använda rätt sorts stol?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Tycker du att Dell har gjort fel för att du inte tagit del av avtalen du tecknat. Lägg ner nu, finns 500GB-diskar för 800:- ex. moms. Dell är ett riktigt bra företag, och gör allt dom kan för att kunden ska vara nöjd.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frecke

Attitydproblem? Är du på riktigt? Vi har fått en DEFEKT disk vid ett NYKÖP som sabbat vår data och ställt till med strul, och möts efter 20 vänliga samtal och brev med att de inte är berädda att låta den tekniker som ändå kommer hit hjälpa oss 30 minuter extra med hjälp av utrustning de ändå har. När de vägrat givit med sig en tum bad vi om instruktioner för att returnera datorn och göra en reklamation för att vända oss till en annan leverantör. Då blev vi runtkopplad flera gånger och fick sedan beskedet att vi skulle skriva ett brev med allt. När vi gjort det fick vi svar från flera personer, men ingen skrev något alls om hur vi skulle reklamera produkten. 0 flexibilitet, 0 serviceanda och 100% friskrivningar, runtkopplingar för att slippa ta ansvar och svar där ingen läst det urspringliga brevet. Allt samtidigt som vi står utan dator och väntar på svar. Detta efter en timmes föreläsning om hur tryggt det var med att köpa Dell och vilken otrolig service och vilja att smidigt lösa eventuella problem. Attitydproblem? Jag hoppas du råkar ut för en bilreparatör som agerar på samma sätt (se exempel) sen får vi se vilka attitydproblem du har när du står med en bil som är mos och reparatören som satt i trasiga bromsar skyller på dig för att du inte installerat ett backupbromssystem ifall han skulle sätta in trasiga bromsar.

Whatever... Hoppas jag aldrig gör affärer med er. Ni verkar ju inte ha alla skruvar på plats om man säger så....

Du har seriösa attiydproblem , och jag förstår helt varför DELL inte hjälpte dig.