Permalänk
Medlem

Vad segar ner min dator?

Som sagt, vad kan det vara som gör att min dator är så seg som den är?
Märks framförallt när jag spelar FootballManager-07, då det är långa väntetider o.d.
Datorn ifråga har följande spec:
Mk: Asus P5GD1
GK: ATI Connect X600pro 256Mb
4 x 256Mb PC3200
CPU: Prescott 3.0 GHz
450W nätdel
HD: 120GB Seagate Barracuda

Övriga saker värt att notera:
*Har fullgott virusskydd, kör även AdAware med jämna mellanrum
*Endast en partition på HD
*Stor omsättning av filer på HD, HD är alltsomoftast ganska full

Har funderat på lite olika lösningar, tex:
*Köpa en extra HD att ha OS och installerade prog. på
*Mer minne?
*Formatera om HD till två partioner

Vad tror ni skulle vara effektivast?

Permalänk

Jag skulle köpa en ny disk och lägga mycket program där, sedan rensa C:/ rejält och defragmentera.
Lägg sedan växlingsfilen på den snabbaste disken.

Kolla dessutom med tex. Hijackthis om du har program som körs som du inte vet om...

Koppla ur nätverkssladden och stäng av antivirusprogrammen och kör ditt spel igen. Förbättring?

/(/_____

Permalänk
Medlem

Tror det skulle vara bra för din dator med mer ram-minne.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk

Mer Ram än en gig? Skulle det verkligen hotta upp den tror du? hmm
Jag har en gig PC2300 och min dator är helt ok....

Permalänk
Medlem

Nej minnet tror jag inte att det är.

Du bör prova med en registrycleaner eller dyl. före du gör några mer drastiska åtgärder..
Jag kan rekommendera "Advanced WindowsCare 2" dock ett betalprogram med demos eller piratebay fixar nog det..

Permalänk
Medlem

Har nog hittat boven i dramat...värme!
Om sensorerna i burken stämmer, så ligger processorn på ca 75 grader, idle... Vid belastning sticker den upp mot 85, sen börjar det gå segt...
53 grader på moderkortet, idle.

cpu-kylfläkten snurrar som den skall, likaså 120mm chassiutblåsfläkten.

Skall prova att byta kylpasta samt sätta in en 92mm fläkt för insuget till chassit, så får vi se...

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle nog börja med att blåsa bort damm ur kylflänsar.. kanske också annat damm som kan finnas varstans. Det går en lång väg för att kyla

Permalänk
Medlem

Nu har jag rensat burken plus cpufläkt från div. damm, bytt kylpasta samt satt in en 92mm-fläkt. Idle-temp på cpu ligger nu på ca 55-57 grader. Det är väl mer normalt, iom att det är en Prescott, dom är väl varma av sig?
Däremot ligger chassi-tempen kvar rätt högt, 51 grader. Detta trots den nya fläkten...
Kan det bero på chassit i sig, tro? Det är nåt billigt yeongYang (?) från Inet...
Skall byta till ett P182 om nån månad, kanske blir bättre då...