Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a_stranger
Fick faktist min m1330 idag som beräknat. Fast jag fick ju hämta den hos schenker eftersom att de inte tänkte köra ut den förens på måndag.

CPU Wine? Vad har du för config? Min swap kom till Luleå idag, smart system... Dom kör förbi min stad, fortsätter 4 mil norrut. Sen skickar dom ner den igen. Bör ha den på måndag ev. tisdag om det blir hemkörning... Lite jobbigt man är ju på jobbet mellan 10-19 vill inte kliva upp före halv tio, och efter 19 kör dom inte ut Får nog hämta skiten på lunchen.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem

Till er som har köpt en m1330 via en telefonsäljare på Dell. Vad har ni fått för pris och vilken spec. valde ni?

Permalänk
Medlem

2007-11-26 13:43 SE - LINKÖPING DELIVERY DATE AGREED SCHEDULED DEL DAY ACC AGR. MATRIX
2007-11-26 11:03 SE - LINKÖPING INFORMING RECEIVER ABOUT DELIVERY REQUEST, SHIPMENT "HOLD"

Gillar inte att de skriver REQUEST, SHIPMENT "HOLD".
Jag har fasiken inte bett dem hålla på paketet. De vägrade köra ut idag

Permalänk
Medlem

2007-11-26 15:15 SE - LULE$ ARRIVED TO DISTRIBUTION

Det verkar som att paketet är framme så förhoppningsvis får jag datorn imorgon

Jag misstänkter att INVALID / MISSING POSTCODE berodde på deras svårigheter att stava Luleå

Permalänk
Medlem

Många som snackar leverans nu. Intressant iofs. Hur lång tid har leveransen tagit för er som fått datorn i dagarna? Och än mer intressant; har ni upptäckt de problem som nämnts tidigare (cpu wine och utstickande delar/konstruktionsfel mm)?

Permalänk
Medlem

Om jag får min imorgon har det tagit 9 dagar från beställning till leverans. Återkommer med utlåtande om datorn då.

Permalänk

Jag köpte mellan varianten med led-skärmen. Har inte hittat några defekter på datorn och inget cpu-wine

Permalänk
Medlem

I fredags var en tekniker hemma hos mig och bytte;

* Moderkortet (Till version / revision 4, som skulle vara senaste)
*CPU:n
*Batteriet

Det är fortfarande CPU-whine, tom värre än förut...

Nu har jag två alternativ, antingen ny likadan dator eller pengarna tillbaka.

Jag har tinnitus så pipljuden är verkligen störande, kan inte ha en dator som låter så. Samtidigt finns de inga andra datorer som jag är nöjd med förövrigt...

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått mitt nya system, och det är svårt att dra slutsatser. Jag startade först systemet med den disken som följde med och den skapade ett högt CPU-noise, bytte sen till min gamla disk (Hitachi istället för Seagate) och då blev den tyst, om detta beror på att jag bytt bort mitt GeForce 8400 mot ett GMA vet jag inte kan lika gärna bero på att det ligger rätt mycket på den gamla disken som gör att datorn inte throttlar ner lika lätt. Hursomhelst ringde jag Dell-supporten för få hjälp med installation om av nya drivrutinerna eftersom att skärmen blev helt svart mitt i installationen.

Fick då bekräftat att jag har det nya moderkortet, men att dom kommer att ta fram ett till moderkort eftersom att folk fortfarande haft problem med det nya moderkortet. När jag beskrev problemet lät det som att det inte var vanligt, sen när jag sa att jag ville ha tips på hur jag får den tyst även om det påverkar batteritiden kollade han i liknande case och var tvungen att sätta mig på hold för att det var så mycket att läsa Hursomhelst behåller jag denna dator, tänker inte byta moderkort eller processor igen. Ljudet är så otroligt svagt att det inte stör mig. Jag är nu nöjd med min Dell XPS 1330, äntligen. Dell har agerat proffsigt i detta ärende synd bara att första teknikern skulle sabba min dator.

Edit: Måste säga att Dell överträffar min förväntningar, dom sa först att dom inte kunde ändra grafikkort för att den redan var i produktion. Trots detta fick jag min med GMA-kort, för det andra så sa jag att det var jobbigt att ha betalat 14000 för en dator som jag inte kunnat använda, och frågade om jag kunde få någon kompensation sa att jag inte behövde få någon typ av refound men att jag gärna tar ett Officepaket, nej sa dom vi kan inte ge kompensation. Trots detta låg Officepaketet i nya förpackningen på baksidan satt en nyckel rätt trevligt

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem

Jag som i stort sett hade bestämt mig... a_stranger har inga problem, men flera andra verkar ju ha. Känns som ett flipperspel, men jag kan inte påstå att jag är mer sugen på någon annan dator. Lutade ett tag åt Dell Vostro 1400, men den känns klart klumpigare än m1330... Tar gärna emot mer feedback från er som fått era m1330 nyligen, så kan man kanske kalkylera på risken för en defekt dator....

Permalänk

Jag är så nära att köpa en m1330 att ja inte vet vart ja ska ta vägen! Det absolut enda som håller mig från att göra det är det förbaskade cpu-whinandet. Det verkar ju vara som lotteri. Vissa får det och andra inte, och de som fått det verkar inte bli av med det trots både cpu- och moderkortsbyte. Jag tycker att Dell och Intel borde samla sina bästa experter för att en gång för alla reda ut denna defektion.
Det vore förbaskat bra om ni som har m1330 kunde skriva en recension om den. Det gäller alla modeller i allmänhet. Det hjälper alla intresenter något oerhört.

Peace mina bröder:)

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frecon
Är det inte 10 % studenrabatt från mecenat? Eller får kombinera med 5 % rabatten som de ger på hela sortimentet?

Eum, jag tänkte precis slänga iväg en beställning jag med. Nu är jag dock inte säkerpå vilka rabatter som gäller längre. Även om 10% rabatten är slut (24:e var det va?") så står det:

"Köp valfri bärbar dator från DELL med 5% extra studentrabatt"

det tolkar jag som 10%. Dock fås bara 5% när man matar in den. Till råga på allt är alla rabattkoder identiska på sidan nu... (antar att det betyder att de inte vill att man ska kunan kombinera dem längre)

Någon som har koll på vad som gäller nu?

EDIT: Ringde mecenat och gnällde, 5 min senare stod det "Köp valfri bärbar dator från DELL med 5% studentrabatt ". Surt.

Permalänk
Medlem

Gosh vad less jag blir, ljudet är inte borta. Kommer skicka tillbaka datorn till Dell och beställa en ny om ett par månader igen.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk

Gustavs: jag har läst om ditt problem och med spänning hoppats att det skulle lösa sig men det gjorde det inte eller? CPU whinet fortsätter trots byte av diverse hårdvaror idin laptop?

Allmänt: CPU whinet är alltså ett tjut/pip ljud som kommer från datorn? Inte att datorn "låter högt" som när man har en stationär som kan gå i högvarv och fläkten gör sig mer än påmind?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shiloh
Eum, jag tänkte precis slänga iväg en beställning jag med. Nu är jag dock inte säkerpå vilka rabatter som gäller längre. Även om 10% rabatten är slut (24:e var det va?") så står det:

"Köp valfri bärbar dator från DELL med 5% extra studentrabatt"

det tolkar jag som 10%. Dock fås bara 5% när man matar in den. Till råga på allt är alla rabattkoder identiska på sidan nu... (antar att det betyder att de inte vill att man ska kunan kombinera dem längre)

Någon som har koll på vad som gäller nu?

EDIT: Ringde mecenat och gnällde, 5 min senare stod det "Köp valfri bärbar dator från DELL med 5% studentrabatt ". Surt.

Om du ringer en säljare så kan du få 10 % studentrabatt på m1330 trots att den gick ut i lördags. Men ring flera ggr om det inte fungerar första gången. Vissa säljare har sämre koll än andra.

För övrigt kan jag säga att det är väldigt svårt att fixa extra rabatter på Dell via deras säljare på telefon. De har blivit stenhårda på det. Man har ju hört annat på detta och andra forum. Däremot kan jag tänka mig att marginalerna är större om man skulle beställa med flera års garanti och service. Eller om man skulle lägga en stor beställning. Någon annan som kan bekräfta detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du ringer en säljare så kan du få 10 % studentrabatt på m1330 trots att den gick ut i lördags. Men ring flera ggr om det inte fungerar första gången. Vissa säljare har sämre koll än andra.

För övrigt kan jag säga att det är väldigt svårt att fixa extra rabatter på Dell via deras säljare på telefon. De har blivit stenhårda på det. Man har ju hört annat på detta och andra forum. Däremot kan jag tänka mig att marginalerna är större om man skulle beställa med flera års garanti och service. Eller om man skulle lägga en stor beställning. Någon annan som kan bekräfta detta?

De vägrade ta rabatter via telefon (4 olika säljare), försökte även via chatt funktionen ^^

Permalänk
Medlem

Sådär full refound, nya systemet visade sig låta lika mycket som det gamla trots att jag hade nyaste moderkortet. Får vänta ett par månader till att Dell har löst problemet. Då lär ju priset vara lägre också. Varför är alla så rabattfokuserade, datorn är värd varje krona om den inte tjuter. Kan vi inte hålla denna tråd för diskussion av systemet istället för diskussion av priset.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem

Jag hämtade ut min dator tidigare idag och sitter vid den just nu
Datorn är väldigt tyst, även om jag tycker mig höra ett svagt tjut när jag lägger örat mot den.
Jag återkommer med fler intryck senare.

Permalänk

Konstigt detta med CPU-whine jag har totalt beställt 3 stycken (1 var defekt så jag har fått 4) ingen har CPU-whine. Sen har vi de som fått den utbytt och fortfarande CPU-whine.

Det måste kosta Dell stora slantar, och hur fan kan kvaliten vara så olika

Permalänk

Till er som ska beställa inom de närmsta dagarna så kan jag meddela att det fortfarande går att få 15% rabatt även fast mecenat.se bara har 5%-rabatten kvar. Ni som googla skall finna (testa t ex. "dell rabatt");)

Passa på nu vettja, blir runt 2000 kr billigare

//Agge

Visa signatur

-Vart då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AggeMannen
Till er som ska beställa inom de närmsta dagarna så kan jag meddela att det fortfarande går att få 15% rabatt även fast mecenat.se bara har 5%-rabatten kvar. Ni som googla skall finna (testa t ex. "dell rabatt");)

Passa på nu vettja, blir runt 2000 kr billigare

//Agge

kan bara säga tack! nu ligger min beställning också inne och det blev 2900:- billigare ^^

10% rabatt
5% rabatt
-500 kr
fri frakt \o/

Permalänk
Medlem

Tänk om man hade beställt när man kunde få 10% + 5% studentrabatt och lagt till den koden. Då hade man haft 25% rabatt!

Permalänk
Medlem

Fler intryck:

Jag har hunnit använda datorn en del nu och vid ett par tillfällen har det hörts ett lågt surr från datorn (kan vara fläkten), annars är den helt tyst.

Jag har testat lyssna på musik med min Koss Porta Pro och inga störande ljud uppfattas där heller, har provat med varierande volymer och aldrig hört nått (annat än musiken givetvis).

Vista fungerar förvånansvärt bra. Alla spel och program jag testat hittills har fungerat.

Tangentbordet verkar dock bukta lite i mitten. Ska nog ringa och höra om dell kan fixa det.

Hittills har datorn aldrig känts särskilt varm. Nu har den varit igång i några timmar och den känns ljummen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shiloh
kan bara säga tack! nu ligger min beställning också inne och det blev 2900:- billigare ^^

10% rabatt
5% rabatt
-500 kr
fri frakt \o/

Som tack accepterar jag endast en stor recension av datorn när du fått den;)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UJN
Fler intryck:

Jag har hunnit använda datorn en del nu och vid ett par tillfällen har det hörts ett lågt surr från datorn (kan vara fläkten), annars är den helt tyst.

Jag har testat lyssna på musik med min Koss Porta Pro och inga störande ljud uppfattas där heller, har provat med varierande volymer och aldrig hört nått (annat än musiken givetvis).

Vista fungerar förvånansvärt bra. Alla spel och program jag testat hittills har fungerat.

Tangentbordet verkar dock bukta lite i mitten. Ska nog ringa och höra om dell kan fixa det.

Hittills har datorn aldrig känts särskilt varm. Nu har den varit igång i några timmar och den känns ljummen.

Skriv gärna lite mer om vad du tycker om den, allt du tycker är bra och dåligt samt skriv hur de kända felen visat sig på just ditt exemplar(cpu whine, skärmkvalitet, skevt chassi, drivrutiner, mediadirect osv.)
Ska nog ringa Dell nån dag o fråga om de kommer ha nån mallandagsrea. Vad tror ni andra, brukar de ha det eller?

Visa signatur

-Vart då?

Permalänk

AggeMannen:

Tråden är på över 1400 inlägg med dussintals recensioner... ska stackars UJN skriva en recension nu när det finns utförliga (som få) på Google...?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av william_8711
AggeMannen:

Tråden är på över 1400 inlägg med dussintals recensioner... ska stackars UJN skriva en recension nu när det finns utförliga (som få) på Google...?

Jag har nog läst de flesta av dem också. Men med tanke på att tiden och platsen är faktorer när det kommer till fixandet av tex. cpu whine och byggkvalitéten på datorn. De flesta recensioner på nätet är från USA eller något annat land och inte helt purfärska. Således finns en möjlighet att Dell kanske har bättrat sig på kvalitétsfronten(eller att den skiljer sig i olika länder) samt minskat risken för att skicka iväg en "illalåtande" dator. Enda sättet att få reda på detta är att hålla sig uppdaterad med fakta från nyblivna m1330-ägare:)

Keep em info comin lads!

Visa signatur

-Vart då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Tänk om man hade beställt när man kunde få 10% + 5% studentrabatt och lagt till den koden. Då hade man haft 25% rabatt!

Jag testade detta och det fungerade tyvärr inte att använda bägge 10%-koder samtidigt.

Jag beställde datorn sent i fredags och statusen blev Fas:5. Skickat idag (onsdag). Så det dom skriver om 4veckors leveranstid verkar inte stämma.

Mina spec: (utgick från mellanpaketet: "Performance")

Intel® Core™ 2 Duo T7500-processor (2,2 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache)

Smokingsvart och kamera med 0,3 megapixlar för vit-LED-skärm

13,3-tums UltraSharp™ WXGA (1280x800) vit-LED-skärm (300 nit) med TrueLife™

Biometrisk fingeravtrycksläsare

2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]

160 GB (7 200 v/min) SATA-hårddisk

128 MB nVidia® GeForce® 8 400M GS

Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)

Och ett extra 9-cells litiumjonbatteri (85 wattimmar)

Fick betala 13810:- är riktigt nöjd. Utan det extra batteriet så hade det blivit drygt 1000:- billigare

Permalänk
Medlem

Hej grabbar, jag är säker på att frågan ställts förr. Kan den skicka 1080p? (progressive är väl bättre än interlaced?)
Testade först nu med hdmi till en Matsui (???) TV men jag fick bara välja 1080i 30Hz :S, är det TVn eller datorn?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

varför kan man inte välja högreupplösning på xpsen?

Permalänk
Hedersmedlem

När ni kopplar in eran HDMI-kabel från 1330n till tvn, får ni upp någon meny eller liknande då? För när jag kopplar in min så får jag göra precis som om jag hade kopplat in en annan skärm, dvs utöka skrivbordet osv... Hur är det för er?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.