Permalänk
Medlem

Mitt 8800GT kraschar

När jag drar upp prestanda krävande spel som Crysis så piper kortet lågt och massa artifakturer kommer upp överallt, tillslut så låser sig datorn. Någon som vet vad som kan va felet?

Permalänk
Medlem

Låter som överhettning, fast inte så säker på det.

Visa signatur

X2 6000+, 8800GT, 2048

Permalänk
Medlem

Hmmm, värme eller dålig spänning till det...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk

Antagligen temperaturen som redan nämnt. Håll koll på den med ex. RivaTuner när du spelar. Sätt spelet på windowed mode.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Kolla med rivatuner eller annat program hur fort din fläkt går. Att fläkten är permanent satt på 29% tycks vara vanligt (min är det), och denna hastighet regleras ej med temperatur. Vansinne. Orsakar tydligen problem över hela världen.

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem

Går att ändra fläkthastigheten i rivatuner!

Kör direkt control och höj till 45-50.. då får man ändå en behaglig ljudnivå och tempen sänks 10 grader typ

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeppan
Går att ändra fläkthastigheten i rivatuner!

Kör direkt control och höj till 45-50.. då får man ändå en behaglig ljudnivå och tempen sänks 10 grader typ

40-45? Jag har min på 70 direkt kontroll, fast jag har då GTS, men det är väll ingen skillnad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oRRen
Kolla med rivatuner eller annat program hur fort din fläkt går. Att fläkten är permanent satt på 29% tycks vara vanligt (min är det), och denna hastighet regleras ej med temperatur. Vansinne. Orsakar tydligen problem över hela världen.

Höjd fläkthastighet löste problemet tror jag.

Permalänk
Medlem

Det är ändå konstigt. Jag testade manuellt att låta den vara kvar på 25% (idle) i crysis och den gick inte över 92 grader vilket inte alls är farligt och det ska inte ge artefakter.

Kommer du inte upp över 100 så ska du inte uppleva de problem du har. Vad har du för temp i rivatuner?

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wconstantine
Höjd fläkthastighet löste problemet tror jag.

Har ställt in en dynamisk profil som går mellan 30% (ljudlös) i idle och 100% på full blås. Dock kommer den aldrig upp i mer än 70% vid full load då det blir ca 72 grader varmt

720/1728/1980 core/shader/mem. Går säkert att brassa på bra mkt mer, har inte märkt några konstigheter än.

Det dåliga är ju att de flesta normalanvändare inte vet hur man ändrar fläkthastigheter och pajar sina kort/får blåskärmar pga slarv från nvidias sida.

Visa signatur

Permalänk

säker på att du har 1980 på minnet ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keeviin
40-45? Jag har min på 70 direkt kontroll, fast jag har då GTS, men det är väll ingen skillnad

Jo det är en skillnad, GT är inte GTS och sätter man 40-45% på direkta fläktkontrollen i nvidia's kontrollpanel eller i rivatuner kommer tempraturen vara helt okej och det kommer vara relativt ljudlöst.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oRRen
Har ställt in en dynamisk profil som går mellan 30% (ljudlös) i idle och 100% på full blås. Dock kommer den aldrig upp i mer än 70% vid full load då det blir ca 72 grader varmt

720/1728/1980 core/shader/mem. Går säkert att brassa på bra mkt mer, har inte märkt några konstigheter än.

Det dåliga är ju att de flesta normalanvändare inte vet hur man ändrar fläkthastigheter och pajar sina kort/får blåskärmar pga slarv från nvidias sida.

Kan du visa en screen på hur din fan profil ser ut?

Edit: Förresten vilken version av Riva Tuner måste man ha för att kunna klocka? Jag ser bara fan control på min.

Permalänk
Medlem
Citat:

edit: Förresten vilken version av Riva Tuner måste man ha för att kunna klocka? Jag ser bara fan control på min.

Har du klickat i "allow hw klocking"?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Har du klickat i "allow hw klocking"?

Det är lugnt. Jag hittade den. Förstår mig inte på fläktkontrollern dock. :/

Jag vill göra så att den ökar i hastighet när den blir varmare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan du visa en screen på hur din fan profil ser ut?

Edit: Förresten vilken version av Riva Tuner måste man ha för att kunna klocka? Jag ser bara fan control på min.

bra guide

http://www.guru3d.com/article/article/449/1/

bättre guide

http://home.comcast.net/~boogieman1954/8800%20fan%20speed%20g...

Jag kör den senaste (2.06) men borde fungera med äldre också.

Det kinkiga är ju att man måste ha rivatuner igång för att det ska fungera, vilket irriterar mig. Hoppas det kommer lösningar på detta med nästa bunt drivare.

Visa signatur