Vägrar boota med två Hdd's numera.

Permalänk
Medlem

Vägrar boota med två Hdd's numera.

Tjena, sitter här nu med ett problem som börjar göra mig lite fundersam om hur jag ska gå tillväga.

Nämligen så att här om dagen satt jag och ugglade framför datorn som vanligt, stängde av den.. För en natts vila.

Dagen därpå försökte jag starta den, och den vägrade boota.

Vad jag gjort hitills för rutiner

Kollat Nätagg - Har även bytt till ett starkare, nyare.
Bytt Hdd kablage till ett nyare.

Resultatet var att jag får datorn att boota från C: Endast.
Kopplar jag inn båda Hårddiskarna så vägrar den boota, verkar som den automatiskt försöker boota från min andra hårddisk som OS ej ligger på, oavsett vad jag gör.

Dvs, bios hittar båda hårddiskarna men de fungerar inte tillsammans av någon konstig anledning, tar jag bort min Primary drive 1 som jag lagrar musik och diverse filer på så bootar datorn upp utan problem.

Någon som vet vart problemet kan ligga?

Visa signatur

Intel Pentium 4 (Prescott) 2,8 ghz || Kingston Hyper X DDR2 512mb PC6400 800 Mhz (5-5-5-15) || XFX GeForce 7900GT 256MB GDDR3 eXtreme || Hitachi 250 GB // Western Digital 120GB || Asus P5WD2 E-Premium || Hiper Powersupply Modular Type R 580W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Sitter med IDE diskar.... hur jumprar man exakt ? . har ingen pejl på det längre, länge sedan jag sysslade med detdär.

Visa signatur

Intel Pentium 4 (Prescott) 2,8 ghz || Kingston Hyper X DDR2 512mb PC6400 800 Mhz (5-5-5-15) || XFX GeForce 7900GT 256MB GDDR3 eXtreme || Hitachi 250 GB // Western Digital 120GB || Asus P5WD2 E-Premium || Hiper Powersupply Modular Type R 580W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

du borde ha liten svart plupp bland sladdarna alltså mellan hdd och strömsladden, flytta den åt ngt håll och pröva

kanske finns beskrivning om det söks lite eller sånt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
du borde ha liten svart plupp bland sladdarna alltså mellan hdd och strömsladden, flytta den åt ngt håll och pröva

kanske finns beskrivning om det söks lite eller sånt

Sådant står mer eller mindre alltid på klisterlappen på diskens ovansida, eller kant. Att bara flytta runt och testa är nog inte direkt så effektivt. Många diskar har en massa olika kombinationer som ofta inte är helt logiskt ordnade.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Sådant står mer eller mindre alltid på klisterlappen på diskens ovansida, eller kant. Att bara flytta runt och testa är nog inte direkt så effektivt. Många diskar har en massa olika kombinationer som ofta inte är helt logiskt ordnade.

jo ja vet.. ja bumpade tråden lite eftersom vi snacke om det på msn:P