Permalänk
Medlem

QNAP TS-209

Funderar på en QNAP TS-209. Någon som har erfarenheter av den?

Tänkte maxa den med två 1 TB-diskar och använda den för BT, FTP, fotoalbum, backup m.m.

Har dock läst att det är prestandaproblem med BT men har inte sett några siffror på vad man kan komma upp i.

Undrar också om det kan vara problem med att använda shares från den i mitt XP-nätverk? Vill gärna kunna sätta rättigheter på dem. Har ingen tidigare erfarenhet av ext3-diskar.

Permalänk

Jag vet inte om du har hunnit komma till köp ännu men jag köpte denna för några dagar sedan och jag måste säga att jag är djupt besviken på hur uselt implementerade de flesta funktioner är.

Ja, den har många funktioner och de flesta gör sitt jobb, men den snubblar på mållinjen grovt, varför jag inte kan rekommendera den:

o Glöm bort att den kan överföra filer från exempelvis en ansluten USB-disk till en av diskarna i maskinen. Det får du göra via en dator via nätverket. Det går inte snabbt.

o Jag försökte i stället koppla in disken i USB-porten framtill för att tömma ned den. Det rör sig som en modern snabb disk och jag ville få över ca 100 GB. Det tog runt en dygn. Sug på det... Det är inte snabbt det inte.

o BT-klienten är uselt implementerad. I stället för att tanka hem de delar som erbjuds, som en riktig klient gör, så vill den ta hem allt sekventiellt. Det innebär att om en viss del saknas så fastnar den där. Vidare innebär det givetvis riktigt taskiska hastigheter på allt annat än väldigt välseedade Torrents.

o BT-klienten ger ingen möjlighet att välja enstaka filer ur en Torrent, inte heller att lista peers, se någon form av status över tillgänglighet, etc. Allt den visar är procent tankat och hastighet. Du kan inte ens se vilka filer som ingår.

o Den är snygg och tyst, men det beror nog på att den i princip aldrig gör något av värde. Hade diskarna faktiskt jobbat skulle den kanske ha låtit mer.

Jag kan faktiskt inte rekommendera den försåvida jag inte har helt åt skogen fel eller det finns folk som skrivit en bättre BT-klient till den. Detta givetvis förutsatt att man tänkt sig den i stället för en dator för Bittorrent.

Lita på mig, du kommer att ångra ett köp.

EDIT: Stavfel

Permalänk
Medlem

Då kommer jag och säger tvärtemot (nästan)

Jag tror inte du blir besviken om du köper den.

Jag kan inte uttala mej om BT-klienten för den har jag bara klickat runt i och sett att den finns.

Har inte heller provat att ansluta annan usbdisk mer än att stoppa i mitt USBminne och tryckt på backupkanppen.

Bortser man från dessa så har man en webbserver som är väldigt kompetent, konfigurationsmöjligheter som är väldigt bra (jämfört med andra NASer som är ämnade åt hemanvändare).

Man kan göra egna nya mountingpoints och välja vilka användare som får och inte får göra saker bl.a.
Hastigheten till den vi LAN tycker jag är helt klart acceptabel (har inte benchat den med USB då det är ju en NAS så ska den köras på LAN).

Har inte haft några problem med det jag använder den till (hittills).

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Först vill jag kommentera Mr_Lazys inlägg:

Jag har inte hunnit prova varken webservern eller MySQL på den. Det är väl standardimplementeringar så jag antar att de funkar bra, försåvida man kommer åt alla inställningar smidigt.

Sedan mer galla:

Om ni tror att ni skall få en BitTorrent-klient, överväg även detta faktum som jag inte riktigt uppmärksammat tidigare:

o Pausar du en aktiv Torrent så gör den en integritetscheck på samtliga resterande aktiva Torrents, vilket givetvis kan ta ett tag. För att en Torrent pausas. Det är inte ok.

Nä, har någon testat konkurrerande produkter och har något förslag så vill jag gärna höra det.

Permalänk
Medlem

Nattmackan har du uppdaterat programvaran i den tycker alla funktioner är mycket bra på qnap *09.....måste säga att dom äldre versionerna var katastrofala!

Men en sak jag värderar HÖGT! är deras mycket bra suport för en prudukt i denna prisklas.
Hade problem med MySQL att den inte starta upp som den skulle tog ca 24timmar för dom att gå in på min qnap och rätta till mitt fel.
och många av önskemålen på deras sida har kommit med i uppdateringarna.

Visa signatur

Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jetor_88
Nattmackan har du uppdaterat programvaran i den tycker alla funktioner är mycket bra på qnap *09.....måste säga att dom äldre versionerna var katastrofala!

Men en sak jag värderar HÖGT! är deras mycket bra suport för en prudukt i denna prisklas.
Hade problem med MySQL att den inte starta upp som den skulle tog ca 24timmar för dom att gå in på min qnap och rätta till mitt fel.
och många av önskemålen på deras sida har kommit med i uppdateringarna.

Jepp, har senaste firmwaren och senaste mjukvaran. Skall föra fram mina synpunkter till dem. BT-klienten är ju trots allt kanske något de prioriterar - det är ju trots allt en av tre (?) av orsakerna som folk köper prylen.

Nå, jag skall skriva till dem och se vad de har att säga. Kände bara att det var min plikt att dela med mig av mina erfarenheter.

Permalänk
Medlem

Nattmackan hopps att du inte tog det som ett påhopp var inte menat så!

jo jag vet att det inte är något monster men jag använder den till sådant som tar lång tid att ladda ner om det är snabba torents så drar jag ner dom på datorn.

jag använder den som webbserver ovh ftp då funkar den mycket bra!
om jag drar ner från skolans lina så får jag nästan 8mb/s över internet på ftpn tycker det är ganska bra!

tror att det behövs mer kraft för att torrent ska funka bra. För konkurrenterna i samma prisklass är inte mycket snabbare

Visa signatur

Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jetor_88
Nattmackan hopps att du inte tog det som ett påhopp var inte menat så!

jo jag vet att det inte är något monster men jag använder den till sådant som tar lång tid att ladda ner om det är snabba torents så drar jag ner dom på datorn.

jag använder den som webbserver ovh ftp då funkar den mycket bra!
om jag drar ner från skolans lina så får jag nästan 8mb/s över internet på ftpn tycker det är ganska bra!

tror att det behövs mer kraft för att torrent ska funka bra. För konkurrenterna i samma prisklass är inte mycket snabbare

Klart jag inte tog det som ett påhopp!

Jag tror det största problemet med hastigheten är att den verkar tanka från början till slut, inte det som erbjuds. Samtidigt kan jag tänka mig att en implementering där den skall hålla koll på vilka bitar den tagit hem tar minne. Samtidigt är det ju så Bittorrent funkar. Gör man på ett annat sätt är det ju egentligen inte en riktigt Bittorrent-klient och då skall de tusan inte påstå det.

Men i övrigt verkar den snabb och bra, det skall jag inte säga ngt om.

Permalänk
Medlem

Hur är säkerheten i denna prylen. Jag hade tänkt att ha lite bilder osv. på den.
Har man då en ftp server och en webbserver känns det som man har många kryphål. Måste man fixa mycket själv för att det ska bli säkert ?

En fråga angående bittorrent-klienten. Hur styr man den ? Kan man styra den via ftpn eller liknande ?

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0nkiii
Hur är säkerheten i denna prylen. Jag hade tänkt att ha lite bilder osv. på den.
Har man då en ftp server och en webbserver känns det som man har många kryphål. Måste man fixa mycket själv för att det ska bli säkert ?

En fråga angående bittorrent-klienten. Hur styr man den ? Kan man styra den via ftpn eller liknande ?

Säkerheten kan jag inte uttala mig närmare om. Bittorrent-klienten styrs antingen via ett webgränssnitt, där du helt enkelt klistrar in torrent-länken, alternativt via ett litet program där du kan se vilka Torrents som är aktiva, etc. Det låter trevligare än vad det är. Som jag nämnt tidigare så är det svårt att inte bli väldigt besviken på Bittorrent-implementeringen.

EDIT: Tillägg, enligt nedan.

Jag insåg att jag måste påtala ytterligare en sak för alla de som tror att de får en maskin som kan ersätta deras Bittorrent-klient på en vanlig dator: Glöm bort att skapa Torrents. Du kan hjälpligt (som sagt) ta ned Torrents, men du kan inte skapa en ny och seeda. Det är inte ok.

Permalänk
Medlem

Har beställt denna med 2x750 GB diska, fick kalaset för 5700 och väntar nu på leveransen. Denna enhet ska tydligen fungera riktigt bra med GNU/Linux med, EXT3, Yeahh!!

Permalänk
Medlem

kolla på Qnaps forum och tanka ner nya betan Bittorrent-klienten är mycket mycket bättre nu en vad den va förut klarar ca1 mb/s men stabiliteten har ökat med 1000%

Visa signatur

Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

Permalänk
Medlem

Jag har en Qnap TS-209 PRO. Det är så när jag använder mig av BitTorrent klienten så står det under time left: Failed. Den börjar alltså inte att ladda ner. Vet någon vad det kan vara för ett fel?