1GB RAM för Vista -. Nog?

Permalänk
Medlem

1GB RAM för Vista -. Nog?

Hej!

Har köpt mig en zepto 6324.

Jag valde 1GB minne pga ekonomiska själ ( skall köpa till 1GB om 1 mån ).

Men nu får jag den i morgon och skall välja operativsystem. Skulle väl vilja ha vista. Men är osäker på hur det presterar med 1GB ram.

Någon som kan ge mig lite insikt?

Permalänk
Medlem

Det presterar väl inget vidare men det går ju och framför allt om du ska köpa 1gb till om en månad så går det nog fint om du inte ska köra allt för tunga program.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan väl hanka dig fram, men upplevelsen blir bättre med 2 GiB.
Dock måste jag fråga, vilka minnesmoduler har du i datorn nu? Bara så du har koll på det. Det brukar finnas två platser för SO-DIMM i bärbara datorer (av hygglig storlek). Ofta pga ekonomiska skäl (förr i varje fall, nu är DDR2 så billigt) så ploppade man i två minnen. Så du kanske har du 2x512 MiB minne. Då blir det inte lika roligt att ta ur dem och köpa 2x1024 MiB.
Som sagt bara kolla upp det innan du köper minne.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

1 gig till vista räcker inte!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
1 gig till vista räcker inte!

Varför räcker inte det?
Min tjej har det och det räcker

Permalänk

Jo, operativsystemet startar ju och funkar, men om du/ni är ärlig så skadar det inte med minst 2 gig ram för att funka tillfredställande!

Hade jag bara 1 gig ram skulle jag helt klart köra XP! Vad är det ni saknar i XP som vista har?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Jag köpte 2 laptops när mediamarkt hade invigning i växjö och dom kom förinstallerade med vista och med endast 512mb i ram

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Jag köpte 2 laptops när mediamarkt hade invigning i växjö och dom kom förinstallerade med vista och med endast 512mb i ram

och det fungerade hur bra då?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Jag köpte 2 laptops när mediamarkt hade invigning i växjö och dom kom förinstallerade med vista och med endast 512mb i ram

Så dumt! Det är ju verkligen att LURA folk......

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Jo, operativsystemet startar ju och funkar, men om du/ni är ärlig så skadar det inte med minst 2 gig ram för att funka tillfredställande!

Hade jag bara 1 gig ram skulle jag helt klart köra XP! Vad är det ni saknar i XP som vista har?

Nä men man att skriva något som "1 gig till vista räcker inte!" när det fungerar med 1 gig är att luras
Det fungerar med 1 gig men det skadar inte att ha 2 gig

Permalänk

Nja, det var inte riktigt så jag menade! Du kan säkert lägga in vista på Pentium 2 med 256 ram och få det att starta efter en kvart eller så. Men det är ju bättre att vara ärlig och inse fakta att om du ska utnyttja Vista till fullo så behöver du 2 gig ram minst för att iallafall få samma snabbhet som du har i XP.

Men visst behåll vista om DU är nöjd, jag skulle inte vara det! Dom flesta verkar stirra sig blinda på hur snyggt och häftigt vista är sen spelar det ingen roll om det går segt....

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Ser ut som det blir vista då. Dessutom snabbare installation.

Zepto har 1x1024 modul så det e lugnt. Handlar nog 1GB till nästa vecka.

Skall bara sköta mitt arbete på den tills dess ( poker ) så det lär nog funka.

Permalänk
Citat:

Dom flesta verkar stirra sig blinda på hur snyggt och häftigt vista är sen spelar det ingen roll om det går segt....

så sant så sant.... kunde inte sagt det bättre

att det utan fix tar sju svåra år att packa upp lite zipfiler som i XP tar 20 sekunder är mindre viktigt, bara man kan 3D-flippa medans man väntar är allt ok!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emwi76

Skall bara sköta mitt arbete på den tills dess ( poker ) så det lär nog funka.

Lycka till

Jag skulle också dragit på Vista, nu är det ju inte länge tills SP1 kommer heller

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Inaktiv

1 gig är fullt tillräckligt för att använda vista.

Jag kör med 1 gig på laptoppen, kan ha visual studio + webbläsare + messenger + wow + någon random film igång samtidigt utan problem. Ska man spela något nyare spel kanske 1 gig är lite men för de flesta personer duger 1 gig alldelles utmärkt att använda vista med.

Permalänk
Medlem

Körde 1 gig DDR 333 i 10 månader och upplevde ingen speciell skillnad mot XP i responsivitet. Inget speciellt spelande dock, förutom HL2 som flöt på som jag kom ihåg det från första gången (@ XP).

Så rent subjektivt kan 1 gig bevisligen duga för flera.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellepeters
så sant så sant.... kunde inte sagt det bättre

att det utan fix tar sju svåra år att packa upp lite zipfiler som i XP tar 20 sekunder är mindre viktigt, bara man kan 3D-flippa medans man väntar är allt ok!

Överdriv lagom va. Testa Vista på rätt dator.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet kan jag helt ärligt säga att vista funkar rätt bra med enbart 1gig ram, dock så funkar den bättre med två.

Att det skulle ta lång tid att starta vista och att man bara skulle klara sig precis, är bara imo ren lögn. Vista funkar prima med 1 gb, men funkar däremot bäst med 2 gb

Permalänk

Kör på vista fast du bara 1gig i ram

Permalänk
Medlem

Vista lirar skitfint på 1 GB ram. Och hur vet jag det? Jo, för jag kör det själv på laptopen. Minst lika snabbt som XP.

Och det fattar väl vilken idiot som helst att det går snabbare med 2 eller 200 GB extra i RAM.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Värt att nämna är också att 64-bitars vista har större "memory footprint" än 32-bitars, likaså är det mer utrymmeskrävande på hårddisken.
Så 64-bitars på 1 GiB flåsar lite mer i nacken för att man ska köpa till en gigg extra.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus Ladulås
Köpte oxå en media markt dator med 512mb ram o vista. petade snabbt ut den och in med två 1gb-stickor. betydligt snabbare nu. 180 spänn för 1gb är inte mkt att tala om. dundra in så mkt det får plats! 1gb o vista är ju för tjejer...

Vill inte tjejer att det ska gå snabbt också ofta? ;D

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Vista (Ultimate, men är väl inte så stor skillnad i denna fråga?) flyter INTE bra i standardutförande (har ej provat att stänga av effekter etc.). Testad dator är den nedre i min signatur.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ | 2GB RAM | Gainward 7800GT | Maxtor Diamondmax 200GB | Seagate Barracuda 320GB | Western Digital 80GB
Core 2 Duo E6420 | Abit F-I90HD | 2GB RAM | Antec NSK2400 | Seagate Barracuda 320GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Vill inte tjejer att det ska gå snabbt också ofta? ;D

Till mig brukar tjejerna säga att de inte vill att det ska gå så snabbt. De vill att det ska ta längre tid...

Uhm ja:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av torvaldur
Vista (Ultimate, men är väl inte så stor skillnad i denna fråga?) flyter INTE bra i standardutförande (har ej provat att stänga av effekter etc.). Testad dator är den nedre i min signatur.

Sålänge du inte har något grafikkort som är jättegammalt så borde det flyta på som en dans. Se till att du har de senaste drivrutinerna + att leta efter virus.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Överdriv lagom va. Testa Vista på rätt dator.

det är ju en känd bugg det där att det tar lång tid att packa upp zipfiler!

Det är ju samma när man ska radera filer, det kan ju ta flera minuter, hur snabb dator man än har

Permalänk
Medlem

alltså vista betyder INTE att man måste ha alla funktioner som följer med, vista fungerar alldeles utmärkt på 512 om man stänger av många av de jobbiga funktioner som finns, men att jag inte gillar det ändå hör inte till saken

Permalänk

Jag säger samma som några andra. Vista kommer att funka med 1gb och förmodligen 512mb men det kommer att gå slött.

Ett exempel är om man har pentium 3 dator med 128mb minne och ska köra XP. Det går, men det går SLÖTT.

Som sagt, man kan ju ändra Vista look till windows 98 look. Det sparar kraft.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Jag säger samma som några andra. Vista kommer att funka med 1gb och förmodligen 512mb men det kommer att gå slött.

Ett exempel är om man har pentium 3 dator med 128mb minne och ska köra XP. Det går, men det går SLÖTT.

Som sagt, man kan ju ändra Vista look till windows 98 look. Det sparar kraft.

PRECIS! Sen om man uppgraDERAR så kan man välja funktionerna igen ! Men nu ska du ju uppgradera om en månad och då kommer vista gå som en dans!

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Inaktiv

jag tycker att vista gick fruktansvärt slött jämfört med XP på min dator..