Muskampen 2025: Segraren korad!

Virtuella servrar i apache, får det inte att fungera

Permalänk
Medlem

Virtuella servrar i apache, får det inte att fungera

Hej!

Jag har köpt en gratis domän från binero.se, och har nu tänkt att koppla den till en virtuell server i apache. Grejen är att jag får samma sida om jag går in på mitt IP som på domänen, vad jag har förstått så ska man inte få det.

såhär ser det ut i httpd.cfg

<Directory "E:\www"> # # Possible values for the Options directive are "None", "All", # or any combination of: # Indexes Includes FollowSymLinks SymLinksifOwnerMatch ExecCGI MultiViews # # Note that "MultiViews" must be named *explicitly* --- "Options All" # doesn't give it to you. # # The Options directive is both complicated and important. Please see # http://httpd.apache.org/docs/2.2/mod/core.html#options # for more information. # Options Indexes FollowSymLinks Includes ExecCGI # # AllowOverride controls what directives may be placed in .htaccess files. # It can be "All", "None", or any combination of the keywords: # Options FileInfo AuthConfig Limit # AllowOverride All # # Controls who can get stuff from this server. # Order allow,deny Allow from all </Directory> <Directory "E:\overklockning"> Options Indexes FollowSymLinks Includes ExecCGI AllowOverride All Order allow,deny Allow from all </Directory> ServerName *:80 <VirtualHost *:80> ServerAdmin min.mail@telia.com DocumentRoot "E:\overklockning" ServerName www.overklockningssidan.se ServerAlias overklockningssidan.se www.overklockningssidan.se </VirtualHost>

Det är ingen brådska eftersom att jag igentligen inte har något viktigt där ännu men det skulle vara bra att veta

Permalänk
Medlem

I mitt apache2 ser det ut här (kör linux):

<Directory "/var/www/html"> MultiViews Options Indexes FollowSymLinks AllowOverride None Order allow,deny Allow from all </Directory> <VirtualHost 192.168.0.xxx:80> DocumentRoot "/home/user/public_html/" ServerName www.mindomän.se ServerAlias mindomän.se ErrorLog /home/ptio/logs/error_log CustomLog /home/user/logs/access_log common <Directory "/home/user/public_html/"> allow from all Options +Indexes </Directory> </VirtualHost>

Som du ser i min config så har jag även directory-rader inuti Virtualhost.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem

Vad gör multiviews? För det kommandot fungerar inte för mig...

edit: ovanstående fungerade inte...

edit2: suttit och hållit på medd etta hela kvällen och håller på att bli fullständigt galen, INGET fungerar, allraminst det som står i apaches maual.
Längst ner i fillistorna så står det:
Apache/2.2.4 (Win32) DAV/2 mod_ssl/2.2.4 OpenSSL/0.9.8e mod_autoindex_color PHP/5.2.3 Server at 192.168.0.4 Port 80

edit3: Läste på lite och lästa att det vara så att servern kollar i headersen som webbläsaren skickar, kan det vara så att den informationen försvinner i min router?

Permalänk
Medlem

Vad säger loggen när du startar apachen?

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem

2007] [notice] Apache/2.2.4 (Win32) DAV/2 mod_ssl/2.2.4 OpenSSL/0.9.8e mod_autoindex_color PHP/5.2.3 configured -- resuming normal operations [Tue Dec 11 23:06:32 2007] [notice] Server built: Mar 5 2007 11:23:00 [Tue Dec 11 23:06:32 2007] [notice] Parent: Created child process 2380 [Tue Dec 11 23:06:41 2007] [notice] Child 2380: Child process is running [Tue Dec 11 23:06:41 2007] [notice] Child 2380: Acquired the start mutex. [Tue Dec 11 23:06:41 2007] [notice] Child 2380: Starting 250 worker threads. [Tue Dec 11 23:06:41 2007] [notice] Child 2380: Starting thread to listen on port 443. [Tue Dec 11 23:06:41 2007] [notice] Child 2380: Starting thread to listen on port 80. [Tue Dec 11 23:10:56 2007] [notice] Parent: Received shutdown signal -- Shutting down the server. [Tue Dec 11 23:10:56 2007] [notice] Child 2380: Exit event signaled. Child process is ending. [Tue Dec 11 23:10:57 2007] [notice] Child 2380: Released the start mutex [Tue Dec 11 23:10:58 2007] [notice] Child 2380: Waiting for 250 worker threads to exit. [Tue Dec 11 23:10:58 2007] [notice] Child 2380: All worker threads have exited. [Tue Dec 11 23:10:58 2007] [notice] Child 2380: Child process is exiting Error in my_thread_global_end(): 1 threads didn't exit [Tue Dec 11 23:11:03 2007] [notice] Parent: Child process exited successfully. Error in my_thread_global_end(): 1 threads didn't exit

I mina ögon så ser det inte så hjälpsamt ut...

Går det på något sätt manuellt sända headers till servern? så att jag kan säga till den att jag går in via min domän fast jag inte gör det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Går det på något sätt manuellt sända headers till servern? så att jag kan säga till den att jag går in via min domän fast jag inte gör det.

Start -> Kör -> "cmd"
telnet [servernamn] 80
GET http://[servernamn]/[resurs] HTTP/1.0 (och slå enter två gånger)

Då får du resursen tillsammans med headers osv dumpad till terminal, exempelvis kan [servernamn] vara www.aftonbladet.se och [resurs] kan vara index.html.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

Så här ser en enkel HTTP/1.1-request ut:

GET / HTTP/1.1 Host: www.overklockningssidan.se

Edit:

Enligt dokumentationen måste du ha ett NameVirtualHost direktiv när du vill ha namnbaserade virtual hosts.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Hur gör jag en telnet vettigt då? jag verkar inte ha mer än 2 sekunder på mig att skriva in meddelandet?

btw, jag har ändrat i koden, såhär ser det ut nu

<Directory "E:\www"> # # Possible values for the Options directive are "None", "All", # or any combination of: # Indexes Includes FollowSymLinks SymLinksifOwnerMatch ExecCGI MultiViews # # Note that "MultiViews" must be named *explicitly* --- "Options All" # doesn't give it to you. # # The Options directive is both complicated and important. Please see # http://httpd.apache.org/docs/2.2/mod/core.html#options # for more information. # Options Indexes FollowSymLinks Includes ExecCGI # # AllowOverride controls what directives may be placed in .htaccess files. # It can be "All", "None", or any combination of the keywords: # Options FileInfo AuthConfig Limit # AllowOverride All # # Controls who can get stuff from this server. # Order allow,deny Allow from all </Directory> NameVirtualHost www.overklockningssidan.se:80 <VirtualHost www.overklockningssidan.se:80> ServerAdmin min.mail@telia.com DocumentRoot "E:\www\overklockning" ServerName www.overklockningssidan.se ServerAlias overklockningssidan.se www.overklockningssidan.se </VirtualHost>

Men det fungerar fortfarande inte.

Permalänk
Medlem

Prova att ändra

NameVirtualHost www.overklockningssidan.se:80 <VirtualHost www.overklockningssidan.se:80> ServerAdmin min.mail@telia.com DocumentRoot "E:\www\overklockning" ServerName www.overklockningssidan.se ServerAlias overklockningssidan.se www.overklockningssidan.se </VirtualHost>

till

NameVirtualHost *:80 <VirtualHost *:80> ServerAdmin min.mail@telia.com DocumentRoot "E:/www/overklockning" ServerName www.overklockningssidan.se ServerAlias overklockningssidan.se www.overklockningssidan.se <Directory /> Options Indexes FollowSymLinks Includes ExecCGI AllowOverride All Order allow,deny Allow from all </Directory> </VirtualHost>

Permalänk
Medlem

nej, det funkar inte heller. Då ser jag sidan som jag ska se ifall jag använder domänen även om jag slår in IPt. Anatar att det inte ska vara så? eller ska man göra ett till VirtualHost för att det ska funka?

edit: Jag löste det!

Felet vara att jag bara hade en virtual host, vilket ledde till att den struntade i default inställningarna.

Permalänk
Medlem

Gör en virtualhost med ipadressen som servername, det borde funka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag bytte från XAMPP till WAMP eftersom att det enda i XAMPP som fungerade vettigt var PHP.

Nu ska jag göra samma config igen, men inte fan fungerar det. Tänkte att det inte kunde vara så svårt att få någonting att funka med det är det...

<Directory "E:\www"> # # Possible values for the Options directive are "None", "All", # or any combination of: # Indexes Includes FollowSymLinks SymLinksifOwnerMatch ExecCGI MultiViews # # Note that "MultiViews" must be named *explicitly* --- "Options All" # doesn't give it to you. # # The Options directive is both complicated and important. Please see # http://httpd.apache.org/docs/2.2/mod/core.html#options # for more information. # Options Indexes FollowSymLinks Includes ExecCGI # # AllowOverride controls what directives may be placed in .htaccess files. # It can be "All", "None", or any combination of the keywords: # Options FileInfo AuthConfig Limit # AllowOverride All # # Controls who can get stuff from this server. # Order allow,deny Allow from all </Directory> NameVirtualHost *:80 <VirtualHost *:80> ServerAdmin min.mail@telia.com DocumentRoot "E:\www\overklockning" ServerName www.overklockningssidan.se ServerAlias overklockningssidan.se www.overklockningssidan.se </VirtualHost> NameVirtualHost 192.168.0.4:80 <VirtualHost 192.168.0.4:80> DocumentRoot "E:/www" </VirtualHost>

edit: Apache HTTP Server får fel och måste avslutas ca 1gång/sekund. Är det helt enkelt så att apache är 110% värdelöst i Windows?

edit2: Nu så händer det något iaf..... d.v.s att man inte kan komma åt webbservern. Inte ens genom IP. Det står bara "Hämtar" i all evighet.

Permalänk
Medlem

Om servern ligger officiellt skulle jag rekommendera att köra annat än wamp direkt. Installera apache php och mysql. Anledning är att wamp är bara för "testing" och saknar mycket säkerhet.

Permalänk

http://www.easyphp.org/

Kanske kan vara något :)?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har kikat lite nu och jag kommer troligtvis att köra ubuntu server med färdig LAMP konfigering när jag ska köra min riktiga sida på den. Nu är den mest uppe för att det inte ska vara helt tomt på min domän