Permalänk
Medlem

Tidning & Affisch program

Hejsan
Jag letar efter bra program som kan användas till tidningar och Affischer samt reklamblad till Widnows (vista). I nuläget känner jag inte till något enkelt program endast quarkxpress men det är väll endast till mac?
Alla tips på enkla och bra program är välkommna

Permalänk

Adobe Indesign. Riktigt bra program för att lätt skapa en snygg layout till tidningar och annat

Edit. Här är en länk http://www.adobe.com/products/indesign/?promoid=BPDEI

Permalänk
Medlem
Permalänk

skulle också säga indesign. jättenkelt att förstå sig på och använda. men sen beror det ju på hur du vill ha affisherna utformade, om dom ska vara avancerade så tror jag att photoshop (också adobe) är bättre. där brukar jag göra mina affisher för att det finns mer valmöjligthet. Men det funkar självklart att göra bra affisher i indesign också.

Visa signatur

Hey you know comfort kills the spirit.
And life will choke you slowly if you fear it.

Permalänk
Medlem

Jag skulle också rekommendera Indesign även om många föredrar Quark Express som du nämner. Jag har tidigare använt QE i Windows så jag är säker på att det finns en sådan version också.
Men om du tidigare jobbat med Adobes program som t.ex. Photoshop, är Indesign att föredra då du förmodligen känner till grunderna i programmet.
God Jul på dig

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Medlem

Tackar alla...
Jag ska kolla upp Adobe Indesign... här ska det fixas =o)

Permalänk

Nackdelen med photoshop är att man inte får samma upplösning på vektorgrafik, så det beror lite på vad man vill göra om det är tillämpligt eller ej. I första hand Indesign skulle jag säga, sen Illustrator (eller annat vektorprogram, t.ex. Inkscape som är gratis) och i sista hand Photoshop. För affischenr är egentligen InDesign mer än vad som behövs. Ett vektorprogram duger utmärkt för uppgiften.

Fast, ibland kan det vara fördel att man har begränsad upplösning, om man ha fotografier och vill att texten ska kännas mer som en del av bilden så är det ju inte så lyckat om texten är knivskarp medan bilden är lite suddig (nåja, har man 300 DPi så kanske man inte skulle kalla det suddigt direkt, men jämfört med 1200 ppi ...)

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

finns page maker kvar? tyckte att det var ett
enkelt program på den tiden då det begav sig
inom tryck och design. kanske det hunnit bli för
gammalt nu

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Hedersmedlem

Indesign är i princip Pagemaker.

För just affischer brukar jag köra Illustrator, speciellt om det ska förberedas för tryck.

Permalänk
Medlem

Illustrator säger jag, om du ska designa så lever inte indesign upp till sitt namn.
Illustrator är kanske inte de bästa, men de funkar och Illustrator har lite mindre buggar än inDesign fast Illustrator har också sina fina buggar.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Indesign är i princip Pagemaker.

Häda inte! Pagemaker var ett skräpprogram som knappt dög att göra visitkort i (än mindre produktion och utskjutning av 80-sidiga kataloger, brrrr...) . Det finns en anledning till att Quark Xpress dominerade marknaden i ett decennium. InDesign må ha som utgångspunkt i Pagemaker, fast å andra sidan släppte Adobe Pagemaker i version 7 (om jag inte missminner mig alldeles) i samma veva som de lanserade InDesign.

Quark Xpress finns i PC-version, men jag skulle rekommendera folk InDesign istället.

Gameresource, Illustrator är inte ett designprogram. Designen kommer från användaren och det är mycket mer bakom design än illustrationer. Speciellt buggiga är de inte heller någon av dem även om det dyker upp lite lustigheter då och då.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
Illustrator säger jag, om du ska designa så lever inte indesign upp till sitt namn.
Illustrator är kanske inte de bästa, men de funkar och Illustrator har lite mindre buggar än inDesign fast Illustrator har också sina fina buggar.

Men det är väl ändå så att du förbereder allt i Illustrator/photoshop och därefter använder Indesign för att fixa till en snygg layout..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonprod
Men det är väl ändå så att du förbereder allt i Illustrator/photoshop och därefter använder Indesign för att fixa till en snygg layout..

Ja ja skit samma

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Häda inte! Pagemaker var ett skräpprogram som knappt dög att göra visitkort i (än mindre produktion och utskjutning av 80-sidiga kataloger, brrrr...) . Det finns en anledning till att Quark Xpress dominerade marknaden i ett decennium. InDesign må ha som utgångspunkt i Pagemaker, fast å andra sidan släppte Adobe Pagemaker i version 7 (om jag inte missminner mig alldeles) i samma veva som de lanserade InDesign.

Ta det lugnt nu

Jag borde kanske skrivit "InDesign är i princip en fortsättning på Pagemaker" men i princip menade jag det du just skrev. Såvitt jag vet är Pagemaker discontinued och "insmält" i InDesign -- precis som ImageReady försvann ur CS-serien.

Permalänk
Medlem

Jag röstar för Scribus.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Jag röstar för Scribus.

Har du jobbat med Scribus? Vet att när jag kollade på den(för många år sen) var den långt ifrån mogen, men det kan ju ha förbättras. Hur skulle du säga att den står sig mot de kommersiella alternativen?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se