Recension: Nokia 5310
Inledning
Min hund har bitit sönder min förra mobiltelefon och det var dags att köpa en ny. Min gamla mp3-spelare Iriver H10 höll på att förlora sin batterikapacitet, så jag behövde med tid ersätta både min mobiltelefon och mp3-spelare. Jag insåg att en kombinerad mp3-spelare och mobiltelefon skulle ersätta mitt behov bäst.
När jag köpte min förra mobiltelefon fanns det inga ”musikmobiltelefoner” så jag var på okänd mark, men jag tittade runt på Internet på olika modeller, många var dyra… ruskigt dyra och jag köper inte mobiltelefoner med abonnemang.
Det var en mobiltelefon som såg bra ut, och det var en Sony Ericsson W580i. Men så helt plötsligt en dag såg jag en mobiltelefon som jag direkt fattade tyckte för – en Nokia 5310, och priset var väldigt fördelsaktigt.
Jag beställde en Nokia 5310 från dustinhome.se för 2244 kronor (inkl. frakt), bunden till Telia i 1år (har alltid använt Telia så jag såg inte problem med att den var bunden till Telia). Det är ett pris som är några hundralappar billigare än SE W580i – men det som verkligen fick mig att köpa mobiltelefonen var 2gigabytes minneskort medföljde.
Första intrycket
Det som jag fann i förpackningen var följande
•Mobiltelefonen
•Laddare
•USB-kabel
•CD-rom skiva samt introduktionsbok
•Minneskort
•Hörlurar med en Nokia ”clip-on”
Första som slog mig var att telefonen var tunn! Enligt Nokia är telefonen 9.9mm, d.v.s. mindre än 1cm tjock. Den känns robust och andas kvalité. Jag har läst andra recensioner/omdöme att den skall vara plastig men det är inget som jag upplever.
Själva designen är som anpassad för den skall användas till portabel musikspelare. Volymknapparna är snabbt tillgängliga på högra sidan om telefonen, snabbknappar för ändra låt och spola fram/back i låtarna är även tillgängliga på vänstra sidan. Dessa är graverade i telefonen så de inte blir slitna och försvinner. Nummertangenterna svara snabbt och ovanför tangenterna är svara/neka samtal tangenterna placerade, och ovanför dem är menyvals tangenterna. Nokia 5310 använder inte någon joystick när man navigerar i menyn utan istället med fyra knappar i en kvadrat.
Uttaget till hörlurarna är på telefonens topp, något som jag ser som utmärkt placerad för det skall bli lättare att ha telefonen i fickan. Något som även fick man köpa telefonen är att den har 3.5mm hörlursuttag som innebär att du kan använda vilka hörlurar du vill.
På telefonens baksida så hittar vi det som vi brukar hitta på de flesta telefoner. En kameralins sitter ovanför batteriluckan och har ingen skydd eller andra häftiga funktioner som vridbarhet. Men om man tittar lägre ner på baksidan på telefonen så hittar man tre små högtalare.
Använda telefonen
Nokia 5310 är min första mobiltelefon från Nokia. Jag har aldrig använt Nokias menysystem eller programvara. Men hade väldigt lätt att lära mig menysystemet som är pedagogiskt uppbyggd, jag upplevde aldrig det som svårt för att få fram olika funktionerna. På tal om funktioner så har Nokia 5310 de grundläggande funktioner som Bluetooth (som för övrigt fungerade med mitt Sony-Ericsson bluetooth-headset) kalander, väckarklocka, spel, m.m.
Personligen bryr jag mig inte om kameror på mobiltelefoner och kameran på Nokia 5310 är ingen höjdare. Det går hackigt i bilden i rörelser och även om kameran skall vara på 2megapixel så ser det ut mer som en 640x480 kamera. Det går även att spela in små videoklipp med kameran.
Ljudet och musikspelaren
Ljudet spelade in stor roll för mitt val av musikmobiltelefon och är en central del i Nokia 5310. Omdöme och recensioner skrev att ljudet var bra i Nokia 5310, och Nokia själva skryter att telefonen har eget musikchip som skall höja ljudkvalitén.
Jag prövade med Nokia medföljande hörlurar och spelade upp en låt som redan fanns inlagd i telefonen. De som skrev att ljudet var bra ljög inte, det är utmärkt ljud i telefonen! Jag vågar påstå att Nokia 5310 har lika bra ljud som min mp3-spelare Iriver H10. Jag bytte hörlurarna från Nokia medföljande hörlurar till Sennheiser MX350 och det blev klar förbättring. Klarare ljud med något snabbare bas blev resultatet i Sennheiser hörlurarna. Men ljudet håller fortfarande en mycket hög kvalité med Nokia medföljande hörlurar.
Något som oroade mig lite var att om man var tvungen att installera Nokia PCsuite för att lägga in nya låtar i telefonen. Jag tycker inte om när man är tvungen att installera ett nytt program istället för att göra samma sak direkt i Windows. Men man behöver inte installera Nokia PCsuite för att lägga in nya låtar i telefonen, man kan göra det direkt från Windows.
Nokias musikspelare är det inget större upplevelse, den gör sitt jobb, inget mer. Det finns equalizer om man vill leka lite med ljudet.
Sammanfattning
Som ni kanske har märkt så är jag väldigt nöjd med Nokia 5310. Jag har inget att anmärka på telefonen som helhet. En prisvärd telefon för den som också vill ha en mp3 spelare.
+
2gigabyte medföljer
3.5mm hörlursplugg
Utmärkt ljud
-
Kameran
Jag hoppas ni gillade min lilla recension. Jag vet att recensioner är populära på sweclockers.se, önskar att jag hade egna bilder men jag har ingen digitalkamera Om ni har frågor så varsågod att fråga.