Permalänk
Medlem

Recension: Nokia 5310

Inledning

Min hund har bitit sönder min förra mobiltelefon och det var dags att köpa en ny. Min gamla mp3-spelare Iriver H10 höll på att förlora sin batterikapacitet, så jag behövde med tid ersätta både min mobiltelefon och mp3-spelare. Jag insåg att en kombinerad mp3-spelare och mobiltelefon skulle ersätta mitt behov bäst.

När jag köpte min förra mobiltelefon fanns det inga ”musikmobiltelefoner” så jag var på okänd mark, men jag tittade runt på Internet på olika modeller, många var dyra… ruskigt dyra och jag köper inte mobiltelefoner med abonnemang.

Det var en mobiltelefon som såg bra ut, och det var en Sony Ericsson W580i. Men så helt plötsligt en dag såg jag en mobiltelefon som jag direkt fattade tyckte för – en Nokia 5310, och priset var väldigt fördelsaktigt.

Jag beställde en Nokia 5310 från dustinhome.se för 2244 kronor (inkl. frakt), bunden till Telia i 1år (har alltid använt Telia så jag såg inte problem med att den var bunden till Telia). Det är ett pris som är några hundralappar billigare än SE W580i – men det som verkligen fick mig att köpa mobiltelefonen var 2gigabytes minneskort medföljde.

Första intrycket

Det som jag fann i förpackningen var följande

•Mobiltelefonen
•Laddare
•USB-kabel
•CD-rom skiva samt introduktionsbok
•Minneskort
•Hörlurar med en Nokia ”clip-on”

Första som slog mig var att telefonen var tunn! Enligt Nokia är telefonen 9.9mm, d.v.s. mindre än 1cm tjock. Den känns robust och andas kvalité. Jag har läst andra recensioner/omdöme att den skall vara plastig men det är inget som jag upplever.

Själva designen är som anpassad för den skall användas till portabel musikspelare. Volymknapparna är snabbt tillgängliga på högra sidan om telefonen, snabbknappar för ändra låt och spola fram/back i låtarna är även tillgängliga på vänstra sidan. Dessa är graverade i telefonen så de inte blir slitna och försvinner. Nummertangenterna svara snabbt och ovanför tangenterna är svara/neka samtal tangenterna placerade, och ovanför dem är menyvals tangenterna. Nokia 5310 använder inte någon joystick när man navigerar i menyn utan istället med fyra knappar i en kvadrat.

Uttaget till hörlurarna är på telefonens topp, något som jag ser som utmärkt placerad för det skall bli lättare att ha telefonen i fickan. Något som även fick man köpa telefonen är att den har 3.5mm hörlursuttag som innebär att du kan använda vilka hörlurar du vill.

På telefonens baksida så hittar vi det som vi brukar hitta på de flesta telefoner. En kameralins sitter ovanför batteriluckan och har ingen skydd eller andra häftiga funktioner som vridbarhet. Men om man tittar lägre ner på baksidan på telefonen så hittar man tre små högtalare.

Använda telefonen

Nokia 5310 är min första mobiltelefon från Nokia. Jag har aldrig använt Nokias menysystem eller programvara. Men hade väldigt lätt att lära mig menysystemet som är pedagogiskt uppbyggd, jag upplevde aldrig det som svårt för att få fram olika funktionerna. På tal om funktioner så har Nokia 5310 de grundläggande funktioner som Bluetooth (som för övrigt fungerade med mitt Sony-Ericsson bluetooth-headset) kalander, väckarklocka, spel, m.m.

Personligen bryr jag mig inte om kameror på mobiltelefoner och kameran på Nokia 5310 är ingen höjdare. Det går hackigt i bilden i rörelser och även om kameran skall vara på 2megapixel så ser det ut mer som en 640x480 kamera. Det går även att spela in små videoklipp med kameran.

Ljudet och musikspelaren

Ljudet spelade in stor roll för mitt val av musikmobiltelefon och är en central del i Nokia 5310. Omdöme och recensioner skrev att ljudet var bra i Nokia 5310, och Nokia själva skryter att telefonen har eget musikchip som skall höja ljudkvalitén.

Jag prövade med Nokia medföljande hörlurar och spelade upp en låt som redan fanns inlagd i telefonen. De som skrev att ljudet var bra ljög inte, det är utmärkt ljud i telefonen! Jag vågar påstå att Nokia 5310 har lika bra ljud som min mp3-spelare Iriver H10. Jag bytte hörlurarna från Nokia medföljande hörlurar till Sennheiser MX350 och det blev klar förbättring. Klarare ljud med något snabbare bas blev resultatet i Sennheiser hörlurarna. Men ljudet håller fortfarande en mycket hög kvalité med Nokia medföljande hörlurar.

Något som oroade mig lite var att om man var tvungen att installera Nokia PCsuite för att lägga in nya låtar i telefonen. Jag tycker inte om när man är tvungen att installera ett nytt program istället för att göra samma sak direkt i Windows. Men man behöver inte installera Nokia PCsuite för att lägga in nya låtar i telefonen, man kan göra det direkt från Windows.
Nokias musikspelare är det inget större upplevelse, den gör sitt jobb, inget mer. Det finns equalizer om man vill leka lite med ljudet.

Sammanfattning

Som ni kanske har märkt så är jag väldigt nöjd med Nokia 5310. Jag har inget att anmärka på telefonen som helhet. En prisvärd telefon för den som också vill ha en mp3 spelare.

+
2gigabyte medföljer
3.5mm hörlursplugg
Utmärkt ljud

-
Kameran

Jag hoppas ni gillade min lilla recension. Jag vet att recensioner är populära på sweclockers.se, önskar att jag hade egna bilder men jag har ingen digitalkamera Om ni har frågor så varsågod att fråga.

Permalänk
Medlem

Enligt mig en mycket bra recension! Du fick fram allt som behövs för att kunna rättfärdiga ett köp. Lycka till i fortsättningen.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Bra recension. Haft min 5310a nån vecka nu och är klart roligaste mobilen jag haft. Kanonljud och väldigt smidigt format

Update: 8GB minneskort funkar i 5310

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen, jätte bra. Funderar på att köpa denna mobil nu efter jag har bytt min w580i tre gånger och nu fått pengar tillbaka.

Skulle du kunna ta några bilder med mobilen o lägga upp?

Visa signatur

Manchester United

Permalänk
Medlem

Varsågod

Permalänk
Medlem

Håller med, kameran var ingen höjdare. Men den spelar inte så stor roll.
Tack för bilderna

edit: Hur är batteri tiden ? Hur länge kan man lyssna på musik ungefär?

Visa signatur

Manchester United

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ceasaar

edit: Hur är batteri tiden ? Hur länge kan man lyssna på musik ungefär?

Jag kan inte exakt säga hur lång battariet varar om du lyssnar på musik. Nokia själva säger 18h men så är aldrig fallet, men 6-10h non stop musik skall inte vara några problem. Jag laddar battariet 1-2 gånger per vecka, och då har jag även lyssnat på musik.

Permalänk
Medlem

Har mikrofonen gått sönder än?

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Väldigt bra skrivet!

Men fy *** vilka gräsliga kort den tog

Visa signatur

AMD 8320, Radeon 7950 etc... | Trächassi :) |

Permalänk
Medlem

Bra recension!!

Visa signatur

Apple MacBook Air
Samsung Galaxy S2

Permalänk
Medlem

Det måste vara en massa skit på kameralinsen eller nått annat fel,bilderna som man ser på mobile-review är ju mkt bättre..
http://www.mobile-review.com/review/image/nokia/5310/photo/ph...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unlock26
Det måste vara en massa skit på kameralinsen eller nått annat fel,bilderna som man ser på mobile-review är ju mkt bättre..

De bilderna är ju tagna med en riktig digitalkamera XD

Men även om jag väljer högsta kvalitén på kameran kan jag absolut inte få dem så klara.

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt det verkar vara nåt fel på din kamera. Tillochmed min 3-4 år gamla Sony Ericsson med 1 megapixel tar finare bilder.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk

Hej! Jag köpte denna tellefon igår. Och allt är bra utom kameran.
Men du kan ändra upplösningen till 1600*1200 då blir det bättre, men kameran laggar.

Har läst runt lite. och det verkar vara något problem att tellefonen starar om sig hela tiden? någon som vet.

Visa signatur

PapaSmurf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pho3nIx - Teknik
Hej! Jag köpte denna tellefon igår. Och allt är bra utom kameran.
Men du kan ändra upplösningen till 1600*1200 då blir det bättre, men kameran laggar.

Har läst runt lite. och det verkar vara något problem att tellefonen starar om sig hela tiden? någon som vet.

Tror att telefonerna som säljs nu har senaste programvaran. Min har firmware 3.60 och den hänger sig. De nya har 3.63, riktigt dåligt av nokia att inte lägga ut den uppdateringen på internet.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk

Jag köpte min igår och jag har Firmware 3.60.

Men är denna mobil verkligen värt det priset.
eller tycker ni jag borde köpa sony ericson i samma prisklass.

Visa signatur

PapaSmurf

Permalänk
Medlem

Jag provade att fota med brosans 5310 och det är lika dåliga bilder.
Min telefon hängde sig för första gången förra veckan medans jag lyssnade på musik, och jag har haft den sedans början av December och har lyssnar mycket på musik. Självklart är detta inte acceptablet och Nokia borde lägga ut nya firmwire så man slipper buggen. Skall skriva ett argt mail till dem.

@Pho3nIx - Teknik. Jag planerade fört att köpa en SEw580 men föll för 5310 för det medföljde 2g minneskort och man behöver inte tillverkarens egna hörlurar. Tyckte helt enkelt att 5310 var prisvärdigare telefon.

Permalänk
Medlem

Hur i helskotte häjer man samtalsvolymen? Volymknappen fungerar inte och bland inställningarna hittar jag inget om det.

Permalänk

Sluta klaga. Jag tar bilder i det högsta upplösningen. och mina bilder blir Perfeckta varje gång.

Detta är en suverän mobil, jag har haft min i 2 månader nu.

Visa signatur

PapaSmurf

Permalänk
Medlem

Köpte en igår, är hur nöjd som helst. Älskar Nokia.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Jag har haft min i ungefär 1 månad och har inga problem med den alls nästan, den har hängt sig en liten stund om man är för snabb efter att ha startart den.

Om man inte vill ha problem med omstarter så skall man undvika att använda sig av .mp3 filer utan använda sig utav .m4a istället.
Men använd inte pc suite till att konvertera filerna utan skaffa ett annat program. Jag fick skit kvalité med pc suite även om jag höjde kvalitéinställningen.

Sen skall det tydligen bli bättre om man gör en fabriksinställning också, så det var det första jag gjorde, sen om det var av betydelse det vet jag inte.

Tack o Hej

Visa signatur

Det underlättar ju att använda en metod som man kan!
Sry för eventuella stavfel
Citera gärna vid svar

Permalänk
Medlem

Underbart med recensioner, Tackar

Permalänk
Medlem

stöder mp3-spelaren mappar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arka
stöder mp3-spelaren mappar?

Tveksammt, den går efter id3 tagarna.

Är det nån som vet nått bra program för att konvertera video till 5310?

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk

Jag lyckas inte heller med att ändra volyment med volymknapparna på högersidan.

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HomeBurneR

Startat om den på länge?

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HomeBurneR

Jag har skickat in 3-4 sånna på service.

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PC_Power
Jag har skickat in 3-4 sånna på service.

Verkar onödigt. Har startat om dem i stället.
Har iofs haft 1 med detta problem där en omstart inte löste det, men det är inte så många på över 280 sålda i butiken.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Verkar onödigt. Har startat om dem i stället.
Har iofs haft 1 med detta problem där en omstart inte löste det, men det är inte så många på över 280 sålda i butiken.

Konstigt, har inte löst sig genom en omstart på de jag haft, givetvis testar man det

Visa signatur

Maila mig