Tycker ni att allt vi gör på nätet ska loggas?

Permalänk

Tycker ni att allt vi gör på nätet ska loggas?

Tjena.

satt o kollade lite på aftonbladet. Ibland förvränger de som sagt nyheter osv, men fastnade lite för denna http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1527975.ab
Är det verkligen rätt att polisen ska få snoka mer än vad de redan gör?
Alla vet ju F** att alla fildelar ju. Lite som nyår. man får inte smälla raketer i tätbebyggda områden och av pesoner under 18 år. ändå så gör ju alla vet.

är ju bara ett sånt otroligt korkat lagförslag om något. Had priserna på film o music varit hälften än vad de är så hade inte en jäkelfildelat enligt min mening.

Jag röstar iaf nej för ett sånt här lagförslag!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ointressant.
Kryptering.
Välkommen Pontén att knäcka 256-bitare inom din livstid.
Jag bjuder på kaffe och bullar.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Medlem

Big brother is always watching you!

Detta är helt jävla sjukt! Menmen, undra hur samhället ser ut om, tjavars låt oss säga 30år, då kan man inte gå på toaletten och göra "nummer 2" utan att staten får reda på det...

Men vad kan man göra?

Snart får man väll leva hela sitt liv genom en anonym proxy via thailand!

Visa signatur

Folding@Home: 1x8800GTS | 1xQ6600 | 10xE2210 | 1xXeon E5120 |
SweClockers hjälper Stanford University att finna lösningen till svåra sjukdomar. Häng med oss nu!
#foldingatsweclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Välkommen Pontén att knäcka 256-bitare inom din livstid.
Jag bjuder på kaffe och bullar.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Hoppas att ens ISP lämnar ut info till abonnenten att ens IP lämnat ut uppgifterna till polisen.

Permalänk
Medlem

Re: Tycker ni att allt vi gör på nätet ska loggas?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-

....Alla vet ju F** att alla fildelar ju.....

nej, inte jag

*känner hur alla stirrar på mig*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agonotheta
nej, inte jag

*känner hur alla stirrar på mig*

så du har inte en olaglig bild , film eller music som du fått tag av någon från prog eller via vänner via msn, telefoner eller liknande ^^
som sagt alla som har bilkörtkort har ju legat några km för fort ibland med liksom ska vi inte bötfälla de med

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

ip adressen bevisar ingeting, så ur fildelningsynpunkt är detta slag i luften. Dock finns det andra integritets aspekter som är mer allvarlig då myndigheterna godtyckligt kan få tag på kundregister och personuppgifter.

Om denna lag skall vara effektiv så bör man även kräva lagring av ip addresser av isp:erna, eftersom det i dagsläget är strikt förbjudet att lagra dessa såvida inte finns teknisk eller faktureringsanledning till denna lagring. Detta innebär så klart att vissa isp:er skulle kunna avidentifiera dhcp loggarna utan problem.

Eftersom detta är facistiskt förslag är denna lag vidrig och bör således förkastas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
så du har inte en olaglig bild , film eller music som du fått tag av någon från prog eller via vänner via msn, telefoner eller liknande ^^
som sagt alla som har bilkörtkort har ju legat några km för fort ibland med liksom ska vi inte bötfälla de med

Man får enligt lag dela skyddade filer i "sin närmaste krets".

Tänk vad surt om man inte kunde se en hyrd film men polare om inte alla hade betalat fullprisför det

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larsioni
Vi är påväg mot ett polis samhälle (i hela väst världen), ett faktum, som allt fler börjar vakna upp till. De har så bråttom nu så att allt fler inser vad som sker, självfallet så kommer de dragandes med alla möjliga idiotiska och förolämpande motiveringar till varför de jobbar emot ett Fascist samhälle. Med det sagt; vissa skrattar fortfarande, vissa tycker fortfarande att alla dessa "lagar", all övervakning är jätte bra....får de fortsätta köra över oss så kan jag lova de som ser detta som något bra kommer att sjunga en helt annan ton inom en snar, snar framtid.

Den här "lagen" är ännu ett steg emot Fascism, inget mer...ej heller något annat. Och det spelar ingen roll vad för parti färg man har;fascism är fascism...punkt!

Får nog hålla med här, Tyvärr.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
så du har inte en olaglig bild , film eller music som du fått tag av någon från prog eller via vänner via msn, telefoner eller liknande ^^
som sagt alla som har bilkörtkort har ju legat några km för fort ibland med liksom ska vi inte bötfälla de med

det var över ett år sen jag senast laddade ner något, och då var det en film jag inte kunde hitta någon annan stans.
innan den gången var det säkert ett halvår/år till innan jag laddade ner något.
men jo jag har både musik och filmer kvar som jag laddade ner för ca 1,5-2 år sen men jag har inget nytt.
inga olagligt kopierade program, allaprogram jag har installerade har jag betalat för.
olagliga bilder? om jag får förutsätta att du bara menar copyrightskyddade bilder så kan jag väl säga att det har jag dålig koll på.
jag "letar" inte efter bilder att ladda ner, men det är möjligt att jag har sparat en kopia på en bild jag sett.
jag är dock osäker på om det verkligen är ett brott. om ägaren till bilden lägger ut den på internet har han/hon lämnat ut den fritt.
om jag därmot kopierat bilden och sen använt den på min hemsida eller i reklam eller något är det uppenbart.
men om man ska skydda sig från att ladda ner copyrightskyddade bilder från intenet ska man inte vara på internet alls.
alla bilder är egentligen copyrightskyddade och eftersom din dator sparar historik på var du har surfat laddar du ner helt omedvetet bilder du inte "får".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViXoN
Man får enligt lag dela skyddade filer i "sin närmaste krets".

Tänk vad surt om man inte kunde se en hyrd film men polare om inte alla hade betalat fullprisför det

Huh? Det där vill jag nästan se en källa på för att tro. Visst, man får visa sin hyrda film för andra, men det betyder inte att man får kopiera den. Jag vill minnas att jag många gånger har sett texter i början av filmer där det klart och tydligt står att filmen INTE får kopieras, ens för personligt bruk.

Permalänk
Inaktiv

Det verkar vara stort motstånd mot en sådan lag rent generellt och det går långt upp i regeringen och polismakten.

Det var någon som liknade det med att sätta en polis på att följa efter slumpvis utvalda människor på stan för att se om de gjorde något olagligt. Scaaaary Då får man väl vända på kakan och "kika in" i olika företags/myndighetsdatorer och se vad de sysslar med ^^

Vore så skööönt om någon kikade in i Mr.Ponténs dator och fann något och publicerade det. LOL hela veckan....:D

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy

Välkommen Pontén att knäcka 256-bitare inom din livstid.
Jag bjuder på kaffe och bullar.

word..

tyvär kollar de redan allt vi gör, är så jävla ruttet och de har inte mycket till försvar heller de där idioterna..

Permalänk

Jag skipar mina egna lagar, staten kan dra åt helvete.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cataclysm
Jag skipar mina egna lagar, staten kan dra åt helvete.

amen:D

håller faktiskt med. visst att de kan övervaka oss ute i samhället men när de fan ska avlyssna samtal och kolla sms/email etc, då har det tamefan gått för långt...

kan vi alla inte bara flytta från sverige:P??

Permalänk
Medlem

Är det inte nu man ska tacka trådlösa nätverk. Bryt dig i ett trådlöst nät med "spoofat" MAC-nummer och se till att tanka udda tider på dygnet. Sedan är det bara att dra vidare till nästa nät.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

intressant sida i detta ämne www.stoppa-storebror.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cataclysm
Jag skipar mina egna lagar, staten kan dra åt helvete.

Jag håller med dig!:D

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cataclysm
Jag skipar mina egna lagar, staten kan dra åt helvete.

Anarkist? (Visst heter det så?)
För övrigt så håller jag väl med dig till rätt stor grad.

Visa signatur