Frågor om nyinköpt 2232BW (226BW-ägare också välkomna)

Permalänk
Medlem

Frågor om nyinköpt 2232BW (226BW-ägare också välkomna)

Hej jag har idag äntligen fått hem min nyinköpta Samsung 2232BW efter att igår ha fått hem en c-panel, men då åkte jag och bytte och nu fick jag en S-panel:D. Och för att få ut det bästa av min skärm så vill jag nu ha hjälp av 2232 och 226-ägare(för skärmarna är väl i princip identiska?) De frågor jag har är följande:

1. Är dynamisk kontrast på från början eller måste jag installera det med den medföljande skivan? (sitter hos farsan nu och han vill inte att jag installerar nåt på hans dator så jag får vänta tills på söndag för att installera)

2. Är det något mer man ska göra i inställningarna så att bilden ska bli så bra som möjligt?

3. Hur ändrar man styrkan på LED-dioden som sitter på powerknappen?

4. Vissa sidor på internet blir väldigt "små" iochmed att det är widescreen. Jag har testat med att zooma men då blir bilden lite otydlig. Finns det något bättre sätt att anpassa sidorna till widescreenformat på?

5. Gör det någon skillnad om man använder digital eller analog kabel? Jag kör på analog nu för pappas dator har inte stöd för digital.

Jag kanske återkommer med fler frågor senare. Annars måste jag säga att skärmen än så länge är fantastisk! Mycket bra färger och enormt skönt med widescreen:)

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

1. Det är inbyggt i skärmen och styrs av en liten dvärg som ändrar.
Nej skämt & sido, det är inget du behöver tänka på, du behöver inte ens "installera" skärmen förutom att koppla in en kabel.

2. Det får man testa fram själv helt beroende på hur du gillar att ha ljus / färger.

3. Den hittar du i menyn.

4. Har du rätt upplösning? Det ska vara 1680*1050 inställt i inställningarna, allt annat utöver Native upplösning ser skumt ut, det du kan göra för att fixa texten som te.x i Firefox / explorer är att hålla in CTRL och scrolla med musen så ändras storleken på texten etc.

5. DVI ger väl bätte färger sägs det, men utöver det tror jag knaprast att du märker någon skillnad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur får man reda på om man har rätt panel? Fick igår hem 2232BW...

Edit* Tror jag hittade det i service menyn min heter x-xx22xxxAx-xxxx
Så om jag fattat rätt så är det samsung panel...eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schumi

Ja då har du fått en Samsung-panel precis som mej:)
Jag måste bara fråga dej om du hade ett helvete med att få på foten till skärmen? I går satt vi på den men skärmen lutade lite åt höger när den stått ett tag. Vi vred tillbaka den, men efter 10 minuter så hade den "halkat ner" igen. SÅ idag tog vi loss foten och slipade lite på gummigrejen som foten ska in i. Så nu ska det förhoppningsvis gå bättre. En väldigt krånglig och dålig konstruktion är det iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy90
Ja då har du fått en Samsung-panel precis som mej:)
Jag måste bara fråga dej om du hade ett helvete med att få på foten till skärmen? I går satt vi på den men skärmen lutade lite åt höger när den stått ett tag. Vi vred tillbaka den, men efter 10 minuter så hade den "halkat ner" igen. SÅ idag tog vi loss foten och slipade lite på gummigrejen som foten ska in i. Så nu ska det förhoppningsvis gå bättre. En väldigt krånglig och dålig konstruktion är det iaf

Nää, fasen det var bara "trycka" dit så satt skärmen rakt och fint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nää, fasen det var bara "trycka" dit så satt skärmen rakt och fint.

Men nu när den sitter som den ska-kan du vicka på skärmen åt höger och vänster eller sitter den stenhårt fast?

Permalänk
Medlem
Citat:

Men nu när den sitter som den ska-kan du vicka på skärmen åt höger och vänster eller sitter den stenhårt fast?

Då får du ta i mer

Min går iaf inte att vicka nått speciellt, möjligtvis en millimeter..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Vilken "servicemeny"? Menar du den som finns i inställningarna i själva skärmen eller? Jag vill också få reda på vilken panel jag fått.

Visa signatur

¤i7 3770K |Corsair 2x8192MB | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | 2x Asus GTX 670 SLI |NZXT Switch 810¤

Permalänk
Medlem

Har inte kollat min än, väntar på minne + grafik till den burken, men efter att ha läst så anar jag lite Mediahyp över det här, te.x så tycks resultaten variera beroende på vem som testar skärmarna, vissa upplever C och S samma, vissa C sämre än A och S och bla bla bla..
Ni finns det ju även en "ny" C panel som sägs vara bättre än både gamla C och A..

Med andra ord, även om jag skulle kolla min och det är en C eller A panel, skulle jag bry mig?
Nej, för jag upplever inga som helst problem med den, och så är det ju med allt.

Folk kan sitta med sina Samsung skärmar o lira eller se filmer e månader i rad, och när dom väl får veta att dom hade en "sämre" panel så börjar dom helt plötsligt hitta en massa fel och det blir en kalabalik...trots att dom använt skärmen utan problem under en längre tid

Har använt min i 1.5mån, så det kanske är lika bra att ge fan i att kolla, annars börjar väl jag också hitta fel på min ändå så perfekta skärm..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja men man vill ju ha den bästa panelen oavsett om den inte är mycket bättre än dom andra...
En sak som jag märkte idag är att när jag är inne på Sweclockers och ska scrolla genom att trycka in scrollhjulet så att det blir enklare. Då hänger inte texter riktigt med utan det blir som vita streck över texten om man scrollar nedåt. Någon mer som har detta problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja men man vill ju ha den bästa panelen oavsett om den inte är mycket bättre än dom andra...
En sak som jag märkte idag är att när jag är inne på Sweclockers och ska scrolla genom att trycka in scrollhjulet så att det blir enklare. Då hänger inte texter riktigt med utan det blir som vita streck över texten om man scrollar nedåt. Någon mer som har detta problem?

Inget som sägs drabba vare sig S, A eller C..

Sen sägs det att enda säkra sättet att veta vilken panel man har är att kolla via menyn då Samsung medvetet bytt C o A paneler till S panels klistermärken..

EDIT: En någorlunda "Fix" för er med Nya C panelen:
http://andrewswihart.net/blog/review-samsung-226bw-lcd-c-pane...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hittade i denna tråden ang service menyn http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=7352...

@Tommy90 nää skärmen sitter riktigt bra sidledes.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur upplever ni snabba FPS på denna? Läste något test där de hade mätt upp väldigt hög input lag på den och det borde ju då märka i just FPS.
Vill gärna ha en skärm med blank yta och i övrigt är ju denna skitsnygg på alla sätt och vis. Synd om den faller på rent slarv från Samsung...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Hur upplever ni snabba FPS på denna? Läste något test där de hade mätt upp väldigt hög input lag på den och det borde ju då märka i just FPS.
Vill gärna ha en skärm med blank yta och i övrigt är ju denna skitsnygg på alla sätt och vis. Synd om den faller på rent slarv från Samsung...

Jag spelar en hel del COD4 på den med skaplig framgång så skärmen kan ju inte vara en total katastrof...
Jag skyller nog hellre på min internetoperatör om det går dåligt för de är nog en större lag bov i detta drama (Bredbandsbolaget).
Det är möjligt att det skulle gå ännu bättre med en annan skärm men hur ska man veta det?
Det är bara att gilla läget och försöka spela bättre.

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem

Jag kopierade vad jag skrev i ett tidigare inlägg. Köp inte denna skärm, för chansen är fortfarande aldeles för stor att ni får en skitpanel. Citat av mig själv när nedan:

"Jag skulle inte rekomendera att ni köper en 226bw.

Jag är, som kanske många andra här, jag läser på riktigt ordentligt innan jag köper en produkt. Jag lyckas alltid få ett hellvte när jag impulsköper, så jag kollar alltid riktigt noga innan jag köper något.

Jag var då inställd på en Benq skärm, minns inte vilken det var, men den verkade riktigt bra för sitt pris ~4000 ungefär, och dom hade den på mellandagsrea för 3000.

Men då när jag kommer dit, så var dom slut. Så jag köpte en Samsung 226bw, tänkte att det är ett av de mer kändare märkerna så den borde vara bra, och den är ju snygg.

kommer hem, spelar lite på den. Är riktigt imponerad över bildkvalitén på skärmen. Sen sätter jag mig ner och ska kolla på en HDfilm jag laddat hem. Och det är ju nästan alltid "ramar" nere och uppe på filmerna, och då såg jag - den blöder som ett as!

Nu ska jag lämna in den och köpa en LGskärm istället, som tydligen inte ska blöda speciellt mkt. Så, gott folk! Det finns fortfarande skitpaneler ute på marknaden och jag rekomenderar ABSOLUT INTE denna skärm i nuläget. Köpte den i torsdags.

Har inte kollat vilken panel jag fick, utan jag bara packade ihop den när jag såg hur mkt den blöder och ska lämna in den immorn. Jag har tagit en bild, så ni ska få se hur mkt den blöder. Taget med en w810i, så kvalitén är inte den bästa, men ni ser ändå vad jag menar...

Gott Nytt År allihopa!"

länk: http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSC00212.JPG

Permalänk
Medlem

Japp, helt rätt den blöder mycket, men för egen del skulle jag aldrig kolla på film på 22tum.
I spel funkar iaf min skärm alldeles jättebra.

Gott Nytt på er alla sweclockers

Permalänk
Medlem

tjenna!

Jag är iaf sjukt nöjd med min 226BW:D fick en med S-panel! jag har inte sett att min skärm blöder eller något sådant så jag är sjukt nöjd som sagt!:D
Kanske är för jag satt på en gammel Samsung synkmaster 15tumare som var 6-7år gammel:P höhö

Visa signatur

E6850@3900mhz|Asus 8800GTX 768mb@675/2100/1622(Core,mem,shader)|Asus P5K p35|Corsair DDR2 XMS2-6400 2048mb(866mhz)- 4-5-4-10|Creaktive E880|Xilence 700w|samsung 400gb 16mb SATA-2| D-tek Fuzion CPU & D-tek Fuzion GFX|APEVIA X-Cruiser|
SAMSUNG 226BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nickecs
Jag kopierade vad jag skrev i ett tidigare inlägg. Köp inte denna skärm, för chansen är fortfarande aldeles för stor att ni får en skitpanel. Citat av mig själv när nedan:

"Jag skulle inte rekomendera att ni köper en 226bw.

Jag är, som kanske många andra här, jag läser på riktigt ordentligt innan jag köper en produkt. Jag lyckas alltid få ett hellvte när jag impulsköper, så jag kollar alltid riktigt noga innan jag köper något.

Jag var då inställd på en Benq skärm, minns inte vilken det var, men den verkade riktigt bra för sitt pris ~4000 ungefär, och dom hade den på mellandagsrea för 3000.

Men då när jag kommer dit, så var dom slut. Så jag köpte en Samsung 226bw, tänkte att det är ett av de mer kändare märkerna så den borde vara bra, och den är ju snygg.

kommer hem, spelar lite på den. Är riktigt imponerad över bildkvalitén på skärmen. Sen sätter jag mig ner och ska kolla på en HDfilm jag laddat hem. Och det är ju nästan alltid "ramar" nere och uppe på filmerna, och då såg jag - den blöder som ett as!

Nu ska jag lämna in den och köpa en LGskärm istället, som tydligen inte ska blöda speciellt mkt. Så, gott folk! Det finns fortfarande skitpaneler ute på marknaden och jag rekomenderar ABSOLUT INTE denna skärm i nuläget. Köpte den i torsdags.

Har inte kollat vilken panel jag fick, utan jag bara packade ihop den när jag såg hur mkt den blöder och ska lämna in den immorn. Jag har tagit en bild, så ni ska få se hur mkt den blöder. Taget med en w810i, så kvalitén är inte den bästa, men ni ser ändå vad jag menar...

Gott Nytt År allihopa!"

Oh fy fan:( Den ska du absolut lämna tillbaka
Min har lyckligtvis inte alls så mycket bleeding som din hade, så jag är nöjd med min än så länge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nickecs
*text*

Du verkar ha haft otur med ditt exemplar. Min 226BW blöder inte alls mycket. Knappt synbart ovankanten och lite till vänster om ON/OFF-knappen.