åäö i terminal (Ubuntu Gutsy)?

Permalänk

åäö i terminal (Ubuntu Gutsy)?

Hej alla..

Har ett litet problem.. har alltid haft det här problemet egentligen. Hur får jag åäö att fungera korrekt i terminalen i Ubuntu Gutsy? Inte funkar det "out-of-box" så att säga.

Jag kör inget grafiskt, så vilka filer ska ändras, nån som vet? Vore mycket tacksam för input.

MVH
Fredde

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kunde skriva men inte läsa det i irssi, fick ändra teckenkodning till nordic.. men det är inte en bra lösning enligt mig.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk

Hej,

Utanför irssi då? Hur funkade det där? Jag valde svenska på både system och layout, men ändå funkar det inte. Öppnar jag ett dokument med pico och skriver å får jag.. �.

Vad ska man göra? :/

EDIT: **** FIXAT NU *****

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah
EDIT: **** FIXAT NU *****

Du får gärna skriva hur du gjorde, ifall någon i framtiden skulle stöta på samma problem. Finns inget värre än när folk skriver att dom löst problemet på forum och inte berättar hur dom gjorde ;>

Permalänk

Okej.

Först och främst fick jag ändra min /etc/environment till:

PATH="/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games" LANG="sv_SE.ISO-8859-1" LANGUAGE="sv_SE.ISO-8859-1" LC_ALL="sv_SE.ISO-8859-1"

Sen, ser min /var/lib/locales/supported.d/local ut så här:

sv_SE ISO-8859-1

Efter ni ändrat detta, kör en "dpkg-reconfigure locales" och starta om datorn. Då borde det funka.

Visa signatur

Permalänk

Hur gör man om man inte vill gå över till ISO-8859-1, utan köra vidare på UTF-8?

Jag lyckades få igång åäö skapligt om jag körde setupcon, men så fort jag gick in i X så återställdes ändringen. Dock blir ö fortfarande vitt snarare än grått. Jag skall se om jag hittar någon lösning, men just nu verkar det gå sådär...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Verkligheten
Hur gör man om man inte vill gå över till ISO-8859-1, utan köra vidare på UTF-8?

Jag lyckades få igång åäö skapligt om jag körde setupcon, men så fort jag gick in i X så återställdes ändringen. Dock blir ö fortfarande vitt snarare än grått. Jag skall se om jag hittar någon lösning, men just nu verkar det gå sådär...

Ersätt ISO-8859-1 eller ISO-8859-15 med sv_SE.UTF8 i /etc/environment.
ISO-8859-1 är föråldrat. Standarden har ersatts med ISO-8859-15. I ISO-8859-15 ingår €, som saknas i ISO-8859-1.

Visa signatur

Fagerja