Permalänk
Medlem

Comhem strul

Nu är jag stort behov av hjälp!
Jag gick i från mitt adsl nät hos BBB för ca 2-3månader sedan för att hoppa på 3hål i väggen trenden. Jag valde deras Large utbud på 24/1 och några dagar sedan dimper det nya modemet ner i lådan. Efter installation startas tptest och jag snittar runt 22-23mbit vilket kändes otroligt bra. Hoppar in på min favorit dc hub "FeU" och börjar tanka iväg upp till 2000kib/s och är extremt nöjd jämnförelse vid mot mina gamla 600-800 hos BBB.
Detta höll i ca 1 vecka och nu skall jag visst vara överlycklig om jag kommer upp i över 20kib/s. Just nu sitter jag och tankar utav 2st 100/100 och har utav båda en exakt hastighet på 7-8kib/s. Testar jag tanka utav fler hamnar hastigheten på den samma, nästan som om man hade en netlimiter installerad? Jag har 3st datorer i lägenheten och samma "crappy" hastighet blir det på alla tre.
Kör jag Tptest hamnar jag på över 20mbit/s, men DC++ som alltid funkat är helt oanvändbart i dagsläget!

Finns det några fler Comhem användare som haft/har samma problem och vet en lösning? Kundservice säger att visar tptest rätt så vet dom inte vad felet är.

Permalänk
Medlem

Var i GBG bor du !!
Är det bara DC++ som strular, är det över hela dygnet !!

Visa signatur

Behandla andra som du själv vill bli behandlad ;)

Permalänk
Medlem

Jag bor på Eriksberg, vid Eketrädgatan. Ja, det är mer eller mindre hela dygnet. Loggade på DC++ igen för 1minut sedan, tankar nu i 12kbit/s.

Permalänk
Medlem

Kvarstår felet? Jag har inte märkt något sådant iaf.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Det kanske var tillfälligt eftersom han inte är mera aktiv

Mysko fel om inte annat, vore kul om han testade ftp eller en vanligt download av någon större fil. Det finns ju många filer att testa på runt om i cyberspace.

mvh Pilan

Visa signatur

Behandla andra som du själv vill bli behandlad ;)

Permalänk
Medlem

Jodå felet kvarstår. Dock är hastigheten halv okej (över 100kb/s) på morgonen. Gjort många olika tptest nu och hastigheten ligger på de testen över 20Mbit/s.
Googlar man på comhem och dc problem finns det många som påstår att Comhem stryper dc? Någon menar t.om. på att han bekräftat det genom att testat på något sätt.

Bra irreterande iaf!

Permalänk
Medlem

kör du standard port eller har du ändrat portnummer i dc?

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk

KRusE Ett tips att testa din hasstighet är att köra mot Tptest3.0.

eller att du drar igång någon torrent med många seeders. Torrent är betydligt snabbare en dc i alla väder.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Port 266 är inställd för TCP,UDP och TLS. Antar att det är standard port

Permalänk
Medlem

byt till andra portnummer.

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem

comhem stryper ej vissa portar... så mycket vet jag iaf. Annars skulle de inte ha några belastningar. Lätt att strypa bort DC och torrent.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
comhem stryper ej vissa portar... så mycket vet jag iaf. Annars skulle de inte ha några belastningar. Lätt att strypa bort DC och torrent.

Torrent blir ju omöjligt å strypa, bara köra random port med kryptering.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Torrent blir ju omöjligt å strypa, bara köra random port med kryptering.

Man går ej in och stryper specifika applikationsprotokoll eller käll/målportar. Man ger istället god bandbredd till specifika protokoll och ger allt annat några få kB/s. På så sätt kan man ge god hastighet åt applikationsprotokoll som t.ex SMTP, POP3 och HTTP.

Bara ett exempel på att strypa just BitTorrent protokollet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veni
Man går ej in och stryper specifika applikationsprotokoll eller käll/målportar. Man ger istället god bandbredd till specifika protokoll och ger allt annat några få kB/s. På så sätt kan man ge god hastighet åt applikationsprotokoll som t.ex SMTP, POP3 och HTTP.

Bara ett exempel på att strypa just BitTorrent protokollet.

Fast då är det väl bara att köra DC/torrents på dessa portar ? Dom kontrollerar väl knappast trafiken ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Fast då är det väl bara att köra DC/torrents på dessa portar ? Dom kontrollerar väl knappast trafiken ?

nu har jag väldigt dålig koll på precis hur strypning implementeras...
Men det bör ju inte vara så svårt att utöka strypningen till att även kontrollera datamängder...
Jag menar, vem sitter och laddar upp/ner flertalet gigabyte över SMTP-porten?
Och från 100- om inte 1000-tals källor?

nu blev det dock offtopic.

Ontopic:
Det är sjukt svårt att få sin vilja igenom hos comhem. Supporten svarar mycket riktigt som du säger att "allt ser bra ut hos oss" , "tp-test ser bra ut" , "starta om din router" , "installera om windows" , "kontrollera dina kablar" osv.

Det enda jag kan råda till, som fungerade för mig, var att ringa och felanmäla precis när den kassa hastigheten uppstår. (eller i mitt fall när jag inte kunde få ip-nummer).
Tillslut fick jag tag på en vettig person på kundservicen, som såg till att problemet blev åtgärdat, och jag fick även 3 månaders kompensation eftersom att denna person både visste att teknikerna redan jobbade på problemet, samt att det hade existerat under en längre tid.

(hur dom andra 3-4 personerna som jag pratat med vid tidigare tillfällen kunnat missat detta totalt och bara bett mig att "starta om min rååååååjtär" (väldigt bra tips när jag upprepade gånger sagt att jag inte ens har en sådan) är för mig väldigt konstigt. tyvärr finns det _väldigt_ _många_ som "hatar" sitt jobb och bara skiter i allt vad kunder heter, enligt min uppfattning)...

så som sagt, om du inte orkar läsa hela mitt utlägg:
försök ringa supporten om och om igen tills du får tag på någon som förstår sig på ditt problem.

Permalänk

Hänvisa också till att comhem garanterar att man ska få ut minst 70% av den utlovade hastigheten... Har fått höra det i person av en som jobbat som teamleader på comhems bb, telefoni och faktura kundtjänst.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Fast då är det väl bara att köra DC/torrents på dessa portar ? Dom kontrollerar väl knappast trafiken ?

Jag nämner absoult inget om att bandbreddsbegränsningen tar hänsyn till portar. Jag nämner applikationsprotokoll. Och där finns väldigt trevliga lådor som kan kontrollera flera Gbit/s trafik som transporteras.

T.ex: Om trafik ej innehåller HTTP data så kan denna trafik bromsas.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veni
Jag nämner absoult inget om att bandbreddsbegränsningen tar hänsyn till portar. Jag nämner applikationsprotokoll. Och där finns väldigt trevliga lådor som kan kontrollera flera Gbit/s trafik som transporteras.

T.ex: Om trafik ej innehåller HTTP data så kan denna trafik bromsas.

Ok, trodde inte att det fanns så onda maskiner

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Ok, trodde inte att det fanns så onda maskiner

Finns sådana maskiner som är lite mindre onda(och därmed enklare att lura):

De kollar istället enbart de 20-200 första byte när transmissionen initieras. Sedan så struntar de i att kontrollera efterföljande data på samma kanal. Dessa kräver inte lika mycket energi för att kontrollera X antal Gbit/s men pga konstruktionen lättare att lura.

Visst, sen kommer där säkert någon och tänker: varför inte bygga p2p program så att de använder sig utav SSL över HTTP mot port 443?

Då kommer leverantören räkna ut(när de märker att mängden trafik över HTTPS ökat) att HTTPS används mest för bankärende/inloggningar samt beställningar och då lägger de kanske en gräns på 75-100 kB/s.

Och försöker någon köra HTTPS mot något annat än målport 443 så får de maximalt 1 kB/s :D.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

haha fan va illa ^^ våra små comborts är smarta :/

iofs så borde man begränsa port 80 till max 120 kb/S

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Startar jag utorrent för att ladda ned något så dör nätet helt.
"Laddar kunderna torrents, måste de göra något olagligt"..
Eller hur... =/

Är glad över att fiber kommer i April, då slipper man combort.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Nu behöver vi inte spinna ur kontroll, comhem har som sagt inga sådana burkar. Iaf inte aktiverade. De har kapacitetsproblem i vissa områden vet jag och det skulle knappast vara fallet om alla kunder fick shapad torrent/dc trafik. Veni har dock rätt i att det finns rätt avancerade shapingutrustningar som kan strypa viss trafik oavsett port.

grynnan: Det kan hända med vilken uppkoppling som helst med vissa torrentprogram. Med BBB och bitcomet/utorrent fick jag det felet. Uppkopplingen bröts inte direkt utan det gick bara inte att surfa eller i snigelfart tills jag bootade om datorn. Felet har alltså något med hur många portar man har öppen i windows, hur många portar torrentklienten vill använda och torrentklienten i sig.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Har det löst sig nu KRusE?
Utorrent har jag inga problem med här på andra sidan älven.

Dock startas modemat om ibland helt spontant. Det sker även då datorn är avstängd.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grynnan
Har samma problem. Startar jag utorrent för att ladda ned något så dör nätet helt.
"Laddar kunderna torrents, måste de göra något olagligt"..
Eller hur... =/

Är glad över att fiber kommer i April, då slipper man combort.

Vart nånstans i Sthlm bor du skall själv flytta från norrort till söderort och där skall de tydligen börja nu i Januari och hålla på fram till Juni. Men har endast Comhem att välja på tills dess. Tänkte ta deras 0.5Mbit tjänst fram till man kan få 10/10, 100/10 /100/100 beror jue på vad man vill betala.

Lite surt gå från Ownit 10/10 ner till Comhem 0.5Mbit anledning att jag väljer det är att det är billigare och under en kort period. Trodde Comhem hade ett hyfsat bra nät via koaxialkablarna. Trodde det var bättre än xdsl innefattar adsl och vdsl mm.
De vanliga portarna för Torrent och dc brukar vissa internetleverantörer spärra.
Varför jag vet det jo satt i kundtjänst hos en av internetleverantörerna.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Har väll löst sig för 1 av 1 miljon det inte funkar bra för

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Hur har du lyckats missa denna tråd?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=7518...

Comhem är en av de absolut sämsta företagen när det kommer till kundsupport. De ignorerar sina kunder totalt.