KDE 4 regerar på skrivbordet!!!

Permalänk
Medlem

KDE 4 regerar på skrivbordet!!!

Jag testade senaste KDE 4 release candidate 2, RC2 på min P3-700 (Pentium 3, 700MHz!!!), 512 MB RAM samt med ett föråldrat ATI Radeon 9200SE (128 MB)...

Ultrasnyggt!!! Liknar Vista, om man gillar Aero och tycker att det är bra. Jag hade bara problem med några OpenGL-baserade desktop-applets (i stil med MacOS X). Annars toppen!

Poängen är att man INTE behöver värsta 3D-kortet för att få Vista-liknande effekter.

Fungerar det för dig? Testa utan att installera på hårddisken med en Live-CD. Tanka här http://home.kde.org/~binner/kde-four-live/

Här en mer fullödigt genomgång: http://arstechnica.com/news.ars/post/20071213-afirst-look-at-...

Testa gära och skriv vad nu tycker. Fullversionen släpps 11 januari 2008, om åtta dagar...

.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Taggningen av KDE 4 sker inatt, 00:00 UTC. Har använt SVN ett bra tag (innan beta) och förbättringarna som skett är enorma. Den officiella releasen sker 11 januari, relasepartyt i Googles anläggningar sker 17-19 januari.

Har även lekt en del med APIt och tycker att det knäcker.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, jag ser att den hemska KDE-menyn ändrats en aning.
Har alltid varit mera för GNOME, men jag har inte kört någon av dem längre tid. Ska helt klart ge KDE 4 en chans senare!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

hur sköter dom effekterna och sånt på skrivbordet. Använder dom sig av aiglx eller vad?

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk
Medlem

Ser bara mysko ut, typ bloated some windows vista, jag håller nog mig till det simpla gnome.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Det är säkert väldigt användarvänligt och skönt när man väl vant sig vid det... Men hur fan ser det ut? Är ju om möjligt fulare än tidigare KDE-versioner. (Min synpunkt)

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk

Jag tycker det var jävligt buggigt för att vara en RC. Jag har provat det både på Kubuntu och Sabayon. system:/media fungerar inte i Konqueror. Kopiera mellan program fungerar ibland. Det går inte att logga ut. Det går inte att ändra storlek på bar:en längst ner. När jag försöker starta Firefox från menyn så öppnas genvägen i kwrite. Kul... Det är säkert mera jag inte kommer på nu.

Införelsen av Dolphin är ett steg bakåt. Visst kan det vara bra att ha en separat filhanterare och en webbläsare men det här är bara för mycket. Inte nog med det, Dolphin används i Konqueror när man bläddrar bland filer där. Med andra ord glöm "Copy to" och "Move to". Dolphin är för mycket Gnome helt enkelt. Vill jag ha något liknande så kör jag Gnome eller XFCE inget annat. Just det där att kunna ha hela trädet ända upp till roten till vänster uppe trots hur mycket man än gick ner bland mapparna i högra fältet var underbart. Nu så minskas trädet när man går in i exempelvis "/media/storage" osv. Och varför i ankans namn kan man inte ha tabbar i Dolphin?

Och det är bara för mycket Vista. Dolphin och skrivbordet påminner enormt mycket om hur Vista ser ut och fungerar dock tycker jag Vista:s filhanterare är bättre.

Först vid KDE 4.0.1 kan jag tänka mig prova igen helst några versioner efter det.

KDE 3.5 diggar jag hårt. Konqueror arbetar jättebra med filer och jag tycker hela systemet är otroligt funktionellt. Sen passar det bra med favoritprogrammen K3B och Amarok.

edit:

Visst, det ser inte lika bra ut som Gnome 2.20 men jag tycker definitivt funktionalitet går före utseende.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Medlem

Har suttit och testat live-skivan ett tag nu, och jag tycker att den här artikeln sammanfattar det ganska bra:
http://www.linuxtechdaily.com/2007/12/10-things-i-hate-about-...

Rätt mycket flummiga saker faktiskt (bla zoom-funktionen?) och rätt mycket som helt enkelt inte går att ställa in eller ändra på ... jag menar, what's up med den nya panelen egentligen?

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk

Jo den där har man ju läst. Fast höger och vänster klickande på panelen gör iallafall någonting dock kanske lite meninglöst; byter programfönster (nån form av ALT-TAB).

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Avstängd

Har kört Kubuntu-RC2 via Virtualbox och känt på OSet och visst är
det vackert.

http://kubuntu.org/announcements/kde4-rc2.php

Tyvärr hittar man samma ologik "under the hood" som i KDE 3.5.
Jag blir knasig av tonvis med GUI för inställningar.

Men KDE4 är spännande och mosar ju Vista sönder och samman .-)

Tvivlar på att jag släpper Gnome som är alldeles suveränt när man lärt sig det
inkl alla smarta terminalgenvägar.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn

Men KDE4 är spännande och mosar ju Vista sönder och samman .-)

gör ju Windows XP med iof.

jag tycker hursomhelst att KDE4 ser lite handikappat ut i huvudmenyn, men vad vet jag, det kanske finns nån fantastiskt praktisk tanke bakom det spartanska utbudet?

sen på tal om menyn, den ser inte ut som en naturlig utväxt från K-knappen (som det ska vara) utan som en helt separat grej.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

ser riktigt snyggt ut Har aldrig fastnat för kde men det ska testas.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför det ska se så omoget och handikappat ut som någon sa?
Skiten som är på skrivbordet, miniräknaren, klockan mm. är det en sorts fulaste Widgets jag sett eller vad är det för nått?
Menybaren var väl hyffsad förutom den billiga "vista" skugg kopian tagen direkt från mediacenter.
Att dom inte kan byta den otroligt fula och opraktiska standard fonten någon gång.

Antar väl att nytt utseende kan vara skönt men tror man tröttar ganska fort på denna. Hård kritik kanske men bara ett första intryck.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Men ush vad fluffigt och omoget det ser ut =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Inte nog med det, Dolphin används i Konqueror när man bläddrar bland filer där. Med andra ord glöm "Copy to" och "Move to". Dolphin är för mycket Gnome helt enkelt. Vill jag ha något liknande så kör jag Gnome eller XFCE inget annat. Just det där att kunna ha hela trädet ända upp till roten till vänster uppe trots hur mycket man än gick ner bland mapparna i högra fältet var underbart. Nu så minskas trädet när man går in i exempelvis "/media/storage" osv.

Oj, det hade jag inte märkt än.

WTF?! "Copy to" och "Move to" är ju hur viktiga som helst! Och trädet? Viktigt också!!! Hur flyttar man snabbast 17 av 129 undermappar från mappen Photo till mappen Bengt på nätverket? I XP och Konqueror, och Midnight Commander (mc!!!) vet jag hur man gör. Vågar knappt gissa hur man gör nu. Usch!

När blir en Killer-application en Suicide-application?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
Oj, det hade jag inte märkt än.

WTF?! "Copy to" och "Move to" är ju hur viktiga som helst! Och trädet? Viktigt också!!! Hur flyttar man snabbast 17 av 129 undermappar från mappen Photo till mappen Bengt på nätverket? I XP och Konqueror, och Midnight Commander (mc!!!) vet jag hur man gör. Vågar knappt gissa hur man gör nu. Usch!

När blir en Killer-application en Suicide-application?

Ogillade också Dolphin som fan i början, men har lärt mig använda split view nu och tycker att det fungerar utmärkt. Skulle dock inte ha något emot tabbar jag heller.

Vad gäller panel, widgets och allt dylikt: kicker och allt annat som skötte den funktionaliteten är utbytt mot Plasma, som fortfarande är långtifrån klart (bl a väntar utvecklarna på att qt 4.4 ska släppas), och enligt mig den mest tveksamma delen av det KDE 4.0.0 som släpps. Vidare är åtskilliga program inte "feature complete".

Summan av alltihop: många av programmen som släppts fungerar utmärkt, men däremot har både Plasma och Kwin åtskilliga skarpa kanter. Vidare är många program inte portade från KDE 3 än, och många program saknar funktionalitet. Det har varit mycket diskussioner om huruvida man borde vänta med releasen eller inte, vilket slutade med att releasen gjordes för att få fler personer att skriva programmen för KDE 4 istället för 3. Den generella åsikten är att man ska vänta till KDE 4.1, som ska släppas senare i år, om man vill ha en komplett desktop.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
gör ju Windows XP med iof.

jag tycker hursomhelst att KDE4 ser lite handikappat ut i huvudmenyn, men vad vet jag, det kanske finns nån fantastiskt praktisk tanke bakom det spartanska utbudet?

sen på tal om menyn, den ser inte ut som en naturlig utväxt från K-knappen (som det ska vara) utan som en helt separat grej.

Njau... kör man så är det klart vettigt, det är ju en förbättrad SLED meny man använder.

Widgets hanetringen är klart bra och mycket bättre än tex Screenlets.

Sen angående *box folkets minimalistiska strävan så kommer det aldrig att
bli något annat än en marginell fönsterhantering.

Utmaningen jag ser är samma myller med små GUI för allting under skalet.
KDE4 +1 så är det kanske fixat.....

För en Windozare så är ett GUI myller då inget problem

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Varför ska KDE se så fult ut hela tiden?

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Ogillade också Dolphin som fan i början, men har lärt mig använda split view nu och tycker att det fungerar utmärkt. Skulle dock inte ha något emot tabbar jag heller.

Det verkar vara många klagomål på det här.

Sökte på Dolphin och "tree view" och fick massor av träffar, tex:

"Until dolphin gets a tree view, I won't even consider it as a file manager." http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=573505

"Folders panel: The old tree view is there too"
http://introducingkde4.blogspot.com/2007/12/dolphin.html

Uppenbarligen vet jag bara inte hur man får fram det.
.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Dolphin verkar fungera lite som Findern i OSX vad jag såg de snabba 10 minuterna jag testade skivan innan jag skulle iväg imorse.

Dock så saknar jag också Tree-view i OSX Finder.. brukar lista i kolumner, då det känns ganska effektivt.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Hm. Jag fortsätter nog köra 3.5 ett tag till.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Varför ska KDE se så fult ut hela tiden?

För att du ska ha något att störa dig på.

Offtopics.
Jag gillade KDE 3,5 med Mandriva.
HAr testat o installera Kubuntu med KDE 3,5 , Fungerar bra men jag har kört fast med wlan kde network manager hittar inte mitt trådlösa kort:(
vet inte vad jag ska göra.

Permalänk
Medlem

Vill ni ha "snyggt":

http://www.thinkgos.com/

version 2.0 släpps på Måndag

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Vill ni ha "snyggt":

http://www.thinkgos.com/

version 2.0 släpps på Måndag

är det en fönsterhanterare?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Nej, det är en helt vanlig dist baserad på Ubuntu 7.10, men med en tweakad Enlightenment som förnsterhanterare istället för KDE eller Gnome. Samt flera populära "social networking" och Google apps färdigkonfade. En dist för den vanlige användaren, och som synes faktiskt ett snyggt desktop också.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hörde och såg om gOS på DR. bills webcast via Miro, här är länk till podden: http://media.techpodcasts.com/iptv/netcasts.drbill.tv/DrBillT...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Njau... kör man så är det klart vettigt, det är ju en förbättrad SLED meny man använder.

Widgets hanetringen är klart bra och mycket bättre än tex Screenlets.

Sen angående *box folkets minimalistiska strävan så kommer det aldrig att
bli något annat än en marginell fönsterhantering.

Utmaningen jag ser är samma myller med små GUI för allting under skalet.
KDE4 +1 så är det kanske fixat.....

För en Windozare så är ett GUI myller då inget problem

huh?

det är just att KDE är för mycket som Windows jag inte gillar, 5 olika vägar till samma sak varav 4 oftast inte funkar egentligen. det känns rörigt helt enkelt.

mot idiotguider och pekaklickainställningar för allt har jag däremot inget, tvärtom.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Påminner väldigt mycket om en julklapp jag köpte till syrrans ettåring. En platta med massa knappar på som låter som olika djur när man trycker på dem med hela handen.

Visa signatur

När du ser svart & vitt så får du välja fritt!

Permalänk
Medlem

Jag älskar stilrena ytor. gOS var snyggt! Men, jag vill samtidigt ha _allt_ vridbart tillgängligt under skalet. Därför använder jag idag KDE 3.5.x. Två månaders test av en annan var ingen höjdare. Faktiskt, det var lite jobbigt. Vissa saker fanns ju inte ens i menyerna... Samtidigt låter jag femtielva fönster plottra ner mina pianoblanka ytor. Ett halvdussing flashblinkande reklammeddelanden på ett par dussin öppna, överlappande webbfönster.

Trots sitt smäck verkar KDE 4 lite för nedbantad för mig, innehållsmässigt, än...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'