Permalänk
Medlem

Hjälp med montering av takfläkt!

Hej.

Håller på med att montera en takfläkt men har stött på lite "problem" eller vad man ska kalla det. Är inte jätteinne på ellära, men någon avancerad sådan behövs egentligen inte i detta fallet. Det är dock en elrelaterad fråga jag har.

Vanligtvis är ju kablarna man har i takkontakter blå, brun och grön/gula vad jag har fattat det som. På fläkten jag köpte fanns det en "sockerbit" med förteckningen L N och Jord. Problemet är dock att mina kablar i takkontakten är svart och gul, inte brun och blå. Vad är då vad?

Tack på förhand.

Edit:
Och var ska vilken kabel sitta när det gäller L och N? Jord är redan ordnad.

Visa signatur

Fåglarna flyger i gryningen!

Permalänk
Testpilot

Men jorden var alltså gul/grön ändå?
Se upp så du inte har råkat ut för en så kallad kronkoppling, då är ingen av dom jord utan du har en nolla och två fas-ledare för att kunna tända stora takkronor i olika steg.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Men jorden var alltså gul/grön ändå?
Se upp så du inte har råkat ut för en så kallad kronkoppling, då är ingen av dom jord utan du har en nolla och två fas-ledare för att kunna tända stora takkronor i olika steg.

Jag får nog förtydliga mig lite. Det fanns enbart två kablar i takkontakten, en svart och en gul. Den grön/gula jordkabeln fanns inte, mer än i själva fläkten som från sockerbiten var dragen till fläktfästet. Jag har kollat runt lite och vad jag förstår så spelar det ingen större roll vilken kabel som sätts var när det gäller L och N, då vi har växelström i Sverige. Stämmer detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bulbin
Jag får nog förtydliga mig lite. Det fanns enbart två kablar i takkontakten, en svart och en gul. Den grön/gula jordkabeln fanns inte, mer än i själva fläkten som från sockerbiten var dragen till fläktfästet. Jag har kollat runt lite och vad jag förstår så spelar det ingen större roll vilken kabel som sätts var när det gäller L och N, då vi har växelström i Sverige. Stämmer detta?

Aa men då är det helt enkelt så att det inte finns någon jord i taket.. Det är vanligt i äldre hus, .. Att det är svart och Gul är ju lite udda iof .. Vit brukar Nolla vara i äldre system.. men dom var inte så noga förr.. Har du en spänningsprovare kan du ju mäta före ..

Men det är ju bara att koppla in, Är ju växelström, men skulle gissa på att svart är fas och gul Nolla.

Iof har jag jobbat i ett hus som hade alla trådar svarta.. inte roligt kan jag meddela.. Fas, Nolla, Tändtrådar allt svart ^^

Lycka till.

Edit: L= (Live) Fas // N (Neutral) = Nolla

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Aa men då är det helt enkelt så att det inte finns någon jord i taket.. Det är vanligt i äldre hus, .. Att det är svart och Gul är ju lite udda iof .. Vit brukar Nolla vara i äldre system.. men dom var inte så noga förr.. Har du en spänningsprovare kan du ju mäta före ..

Men det är ju bara att koppla in, Är ju växelström, men skulle gissa på att svart är fas och gul Nolla.

Iof har jag jobbat i ett hus som hade alla trådar svarta.. inte roligt kan jag meddela.. Fas, Nolla, Tändtrådar allt svart ^^

Lycka till.

Edit: L= (Live) Fas // N (Neutral) = Nolla

Tack för ett bra svar. Ska testa detta nu. Hör av mig sen om hur det gick.

Edit:
Nu är allt inkopplat. Verkar fungera fint! Dock så märkte jag att fläkten inte är helt perfekt. Vobblat ytterst lite, så vi får väl se när den dimper ner i huvudet på mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det är ett gammalt ställe som haft rökare innan dig så kan den gula egentligen vara en vit, som blivit misshandlad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Om det är ett gammalt ställe som haft rökare innan dig så kan den gula egentligen vara en vit, som blivit misshandlad.

Haha, ja det skulle kunna ha varit så. Men SÅ gul hoppas jag dock inte att den blir i det fallet.

Visa signatur