Permalänk

Åska vs jordfelsbrytare

Hej, jag har diskuterat lite med min pappa om hur och vida ström peaken från ett åsknedslag skulle stoppas av jordfelsbrytaren eller om det skulle brytas i nätagget, eller inget av det kanske? ja datorn sitter i ett jordat utag

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

När blixten slår ner rör det sig om så stora potentialskillnader att strömmen kan hoppa hejvilt under det ögonblicket. Det är ett helt forskningsområde, här i Uppsala finns en hel avdelning (Avdelningen för åskforskning och elektricitetslära) med folk som försöker bli kloka på det. Kontentan är att om blixten slår ner i ditt hus kan vad som helst hända.

Om blixten slår ner någon annanstans i närheten och det blir ett spänningsfall över elnätet så stoppas det av jordfelsbrytaren. (Förhoppningsvis...)

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk

finns höga träd en 20 meter från mitt hus så jag antar det är lugnt med direkt träffar och annars stoppar jordfelsbrytaren säger du varför ska man då vara stänga av dator när det åskar? det är ju något man alltid blivit lärd när det gäller åska, dra ut alla sladda till allt med el typ

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)

Permalänk
Medlem

Det är för att vara på den säkra sidan. Det är farligare när det åskar på landet än i tätorter eftersom elsystemen är mer utsatta där. Många som fått sina datorer förstörda har haft nätverkskablar / modemkablar i datorn och via ADSL eller modem ut på telefonnätet. Det sitter ingen jordfelsbrytare på telefonen...

När det gäller träden så kan blixten vara elak och träffa ditt hus ändå.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk

okey, jo jag såg att det fanns grenkontakter som hade jord för även nätverk, kanske skulle investera i en sådan =/ jag hade inte blivit glad om alla mina datorer dog =/ nu är kanske frågan om signalen i sladden kommer försvagas om man låter den gå genom en jordad dosa =/ men det är kanske till nätverks delen av swec man ska bege sig till då tack för hjälpen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
När blixten slår ner rör det sig om så stora potentialskillnader att strömmen kan hoppa hejvilt under det ögonblicket. Det är ett helt forskningsområde, här i Uppsala finns en hel avdelning (Avdelningen för åskforskning och elektricitetslära) med folk som försöker bli kloka på det. Kontentan är att om blixten slår ner i ditt hus kan vad som helst hända.

Om blixten slår ner någon annanstans i närheten och det blir ett spänningsfall över elnätet så stoppas det av jordfelsbrytaren. (Förhoppningsvis...)

Jordfelsbrytaren bryr väl sig inte så där fasligt mycket om spänningsfall (och dessutom är det knappast spänningsfall vi pratar om vid åsknedslag)? Dess enda uppgift är att se till att det inte läcker över ström till annan jord än nollan (ofta via saker som är kopplade till skyddsjord, exempelvis chassin).

Om blixten går ner i en kabel i närheten så kommer din dator troligtvis bli grillad oavsett om du har en jordfelsbrytare eller inte. Säkringen lär inte hinna gå innan en riktigt saftig stöt redan har skickat ditt nätagg (och mer saker, om du har otur) till datorkyrkogården. Tråkigt men sant.

Permalänk

då kommer troligen inte heller sådan åsksäkra dosor hjälpa heller antar jag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vågar inte uttala mig om hur sådana produkter fungerar, men då ett flertal tillverkare har olika former av garantier där de garanterar att det som är anslutet ska klara sig vid ett åsknedslag så kan man ju tänka sig att dessa produkter faktiskt gör sitt jobb. Hur de klarar av att hantera de strömmar det handlar om förstår inte jag, och jag är fortfarande skeptisk till att de verkligen kan hantera ett direkt nedslag.

Permalänk

såg att det fanns ett grenutag för 8 elutag och 3 nätverks linor, tydligen ger de garanti på 170 000 pund vilket är typ 2,3 miljoner om något går sönder ^^ kanske köpa en sådan och hålla tummarna XD

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En relativt självklar fråga anser jag. Blixten har hoppat kanske uppåt en kilometer innan den når ditt hus, varför skulle den stoppas av ytterligare 2 mm luft som blir när jordfelsbrytare löser ut?

Visa signatur

* Detta meddelande har granskats av FRA *

Permalänk
Medlem

En blixt skiter fullständigt i jordfelsbrytare, säkringar mm.
Om strömmen klarar av att färdas i luft flera 100-tals meter, varför skulle den då stoppas av elektronik?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
såg att det fanns ett grenutag för 8 elutag och 3 nätverks linor, tydligen ger de garanti på 170 000 pund vilket är typ 2,3 miljoner om något går sönder ^^ kanske köpa en sådan och hålla tummarna XD

Du inser hur fel du tänker va?
De ger en garanti som täcker skador Upp till 170 000 pund. Så har du en brödrost för 200 kr så får du ut 200 kr och inga 2,3 miljoner. Om du ens får ut det, jag vet ju inte hur villkoren ser ut. Du kanske måste betala självrisk och/eller så betalar dem inte ut så låga saker vem vet. Det jag menar är att du inte får ut deras maxbelopp såvida du inte har saker som är värda 170 000 pund eller mer inkopplade.

Visa signatur

Permalänk
Testpilot

Är väl ändå överspänningsskydd man ska skaffa för att skydda sig mot blixtar och inte en jordfelsbrytare?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Haha, ni har säkert rätt allihopa. Tur att det var termodynamik och inte ellära som jag tentade idag...

Visa signatur

Permalänk

gaaah... jag får skaffa åskledare och koppla till grannens tv antenn då =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm
Jag vågar inte uttala mig om hur sådana produkter fungerar, men då ett flertal tillverkare har olika former av garantier där de garanterar att det som är anslutet ska klara sig vid ett åsknedslag så kan man ju tänka sig att dessa produkter faktiskt gör sitt jobb. Hur de klarar av att hantera de strömmar det handlar om förstår inte jag, och jag är fortfarande skeptisk till att de verkligen kan hantera ett direkt nedslag.

Direkta nedslag klarar de inte. Men risken för ett direkt nedslag är minimal medan det är stor risk att datorutrustningen förstörs av de strömmar, som induceras och spänningspikar, som förorsakas av ett blixtnedslag i närheten (några km). Den risken kan minskas avsevärt med dessa produkter men inte elimineras helt.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför alla tror att jordfelsbrytaren är något universalmedel mot farliga grejor när det gäller elektronik och säkerhet.

Jordfelsbrytaren är en enkel summatransformator som bryter inkommande spänning om summan av ström genom L1-L3 inte är samma som N ledaren.

Jordfelsbrytaren gör det inte heller ofarligt att själv labba med ström, går strömmen in i kroppen och tillbaka så löser inte brytaren ut heller.
Dessutom känns 30mA som en rätt rejäl spark i ryggen om man nu skulle få det, innan brytaren löser.

Div dosor för åskskydd hindrar div småspik på nätet att gå till datorn utan leds oftast ner till jord genom ett gnistgap.

Har på tidigare arbeten byggt elskåpen till vissa av våra 3G master när det nätet kom, där satt det rätt ordentliga överspänningsskydd redan innan strömmen gick till ev undercentraler. Detta är nog så säkert det kan bli.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Instämmer med Karaff, grenuttag utrustade med MOV och GDT säljs som åskskydd fast det borde heta transientskydd (låter väl köpvänligare med åsskydd dock
Kraven som finns på dessa är ganska måttliga, har för mig att det är ingående spikar på 5kV som de ska överleva.

Skruvar man isär inser man raskt att det inte skyddar mot träffar i närområdet, en GDT som är 6-7mm lång i serie med nån MOV med 13mm diameter ser liksom inte så macho ut

Skyddseffekten mot datorer är dessutom tveksam eftersom man tillåter att den släpper igenom transientspikar på 4kV mellan L/N till PE samt 2.5kV mellan L och N (eller mellan faser) - om jag minns rätt är inte datorer klassade som kategori 2 vad gäller transienter utan har en klassificering som gör att de inte behöver klara transienter högre än 1.5kV enligt EMC-kraven (lite osäker på siffran, men lägre än SPD-kraven iaf sist jag kollade).

/M

Visa signatur

Baldrick for president!

Permalänk

tack anledningen till att folk tror att jordfelsbrytaren fixar åska är kanske för att de inte fått allt så bra förklarat men nu vet i alla fall jag hur det ligger till

hoppas jag får läsa om detta mer nu i fysik B

Visa signatur