Permalänk

Ny dator, svart skärm

Hej
Har läst en massa inlägg där folk fått svart skärm efter nybygge eller uppgradering. Igår så byggde jag ihop min nya dator:

Inköpslista: http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=546090...

När jag startar upp så går alla fläktar igång. Inga pip hörs överhuvudtaget vid uppstart. Men ingen bild på skärmen, har provat på 2 skärmar som jag vet fungerar. Faktum är väl att någon komponent är trasig. Sååå typiskt när man för första gången fått för sig att bygga egen dator.

Har provat med endast 1x2 minne och i olika platser. Startar jag upp utan minne så får jag ett långt högt pip iaf Det är väl så det ska vara antar jag.

Jag har inga andra delar att prova med för tillfället så därför tänkte jag höra med er som kan dessa grejer.

Jag var lite fundersam på minnet innan jag beställde det pga att det var SLI och mitt moderkort inte är kompatibelt med SLI. Men alla andra 4GB kit tog slut så jag chansade på detta. Är det någon annan som kört detta minne på ett ej kompatibelt moderkort?

Nätagget kan inte jag tänka mig är trasigt iaf eftersom den ger ström till moderkortet.

12V 4-pin kontakt till processor är inkopplad.

Jag tycker att moderkortet borde fungera eftersom det mesta drar igång och den ger felmeddelande då inget minne är isatt, men det är ju ni som är experterna.

Om processorn är trasig så borde väl moderkortet reagera på detta???

Skulle vara superschysst med lite hjälp.

Permalänk
Medlem

Låter som om att du har ett minne trasigt, eller två. testa att starta med ett minne i taget, i den slot som är närmast CPU.

Fungerar det inte med något mine alls så ta ett minne från en dator som fungerar och testa med det, är det fortfarande svart skärm då är det ngt annat som är fel.

har grafikkortet en extra strömkontakt som inte är ansluten?

Stöder ditt moderkort minnenas hastighet?

Permalänk

Tack för svaret!
Har testat att starta med ett minne i taget i det slot närmast cpu. Har inte tillgång till något annat minne för tillfället.

Grafikkortet har ingen extra strömkontakt (fläkten fungerar när datorn är igång).

Moderkortet stödjer PC2-6400, PC2-5300, PC2-8500. Minnet som jag använder är PC2-6400

Permalänk
Medlem

Hmm, kan ju också vaa så att skärmen är inställd på fel Input Channel. En del skärmar känner av det automatiskt men en del gör det inte. Testa klicka på Input Channel knappen när datorn är igång och kolla om det blir någon skillnad.

Det låter inte så trovärdigt att du har fått alla minnena defekta. Mer troligt att du inte hade ESD-armband eller annat ESD-skydd på dig och tafsade på hårdvaran för mycket . Kör du DVI eller VGA, CRT eller LCD?

Permalänk
Medlem

Vi har mycket lika system Minnena funkar superb... Och skulle inte tro att minnena strular... Testa med annat grafikkort, minnen, etc tills du hittar problemet.. Lite synd om det är moderkortet som strlar

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Vi har mycket lika system Minnena funkar superb... Och skulle inte tro att minnena strular... Testa med annat grafikkort, minnen, etc tills du hittar problemet.. Lite synd om det är moderkortet som strlar

Tack för svaret. Det var lite detta som jag eftersökte, ngn som hade liknande system. fick tag i en polare förrut så var där oxh testade lite. först testade vi minnena som jag trodde var problemet. de funkade klockrent. När vi sen stoppade i grafikkortet så blev det svart. felet hittat

Tack för alla svar