HJÄÄLP Köpa vindows Vista

Permalänk

HJÄÄLP Köpa vindows Vista

Har en dator med Vista installerat men den är ju så bloatad och man fick ju inte med ngn skiva så då får jag väl köpa en för att göra en ren installation men vad är det för skillnad på

Microsoft Windows Vista Home Premium Sve (32-bit OEM) för 911:- (Prisjakt)

Eller

Microsoft Windows Vista Home Premium Sve ej Oem för 2700:- (Prisjakt)

Vill bara ha en ny ren installation av Windows Vista

Tusen tack på förhand

//Daniel

Permalänk
Medlem

Mitt första råd är att du tar kontakt med tillverkaren av din dator och höra om du kan köpa en vista skiva till ett billigt pris för du verkar ju redan ha licens.
Skillnaden mellan de två versionerna av windows du nämner kan du läsa om i:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Tack för svaret, men kan ngn säga ja eller nej kan jag använda den där oem versionen för att helt blåsa om datorn???

Permalänk
Medlem

Nej, du får inte knyta en ny(köpt) OEM-licens till en dator som redan har ett operativsystem knutet till sig..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk

Tack! Då till nästa fråga Microsoft Windows Vista Ultimate Sve (Uppgr fr Home Premium) finns även att köpa, ngn som vågar svara på om jag uppgraderar från Home premium med denna, blir datorn "ren" då elöer ligger allt gammalt skit kvar iaf?!?

Tack på förhand igen

Permalänk
Avstängd

Man kan inte aktivera Windows ifall man gör en REN installation med en uppgraderingversion.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blue_Eyed_Devil
Tack! Då till nästa fråga Microsoft Windows Vista Ultimate Sve (Uppgr fr Home Premium) finns även att köpa, ngn som vågar svara på om jag uppgraderar från Home premium med denna, blir datorn "ren" då elöer ligger allt gammalt skit kvar iaf?!?

Tack på förhand igen

jag får återigen hänvisa till länken ovan, läs den första frågan i länken och den länken som skrivs med där. Jag har dock inte testat det själv och jag har ingen uppfattning om över om det är ok eller inte licensmässigt sett.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Eftersom du redan har en licens av Vista så är denna diskution ganska onödig, eftersom du köper en licens och inte en skiva. Du kan om du vil använda vilken annan skiva av samma typ (och språk). Jag vet inte riktigt men är det inte så att man kan beställa en ny skiva från Micosoft, eller så kan du bara låna en skiva eftersom du redan äger en licens för det.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blue_Eyed_Devil

Tack på förhand igen

Allt gammalt läggs i en separat mapp som enkelt kan tas bort efteråt, alltså inget skräp kvar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Man kan inte aktivera Windows ifall man gör en REN installation med en uppgraderingversion.

Nej, men man kan ju uppgradera den efteråt för att kunna göra det.