Permalänk
Medlem

Solaris liknande linuxvariant?

finns det någon linuxdist som liknar Sun Solaris?

Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem

Vad är det som ska vara likt?
Pakethantering?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

tänkte mer själva layouten

Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem
Permalänk

Valfri Linuxdist med fönsterhanteraren CDE kommer se precis likadan ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aGGe!
tänkte mer själva layouten

http://www.mplayerhq.hu/images/screenshots/Solaris-01.jpg

det du säger är alltså att du vill ha CDE som fönsterhanterare?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Ja juste så är det.

Ledsen grabbar. jag e helt naab på linux. tänkte testa lite o så.
Ska börja med unix på jobbet nu också. så jag tänkte att kanske ska man köra in "nästan" samma på datorn hemma.

men sun kostar ju. därför jag tänkte om det fanns något som liknade det där.

Är det så att alla "kan" se ut så?

Visa signatur

|
|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aGGe!
Ja juste så är det.

Ledsen grabbar. jag e helt naab på linux. tänkte testa lite o så.
Ska börja med unix på jobbet nu också. så jag tänkte att kanske ska man köra in "nästan" samma på datorn hemma.

men sun kostar ju. därför jag tänkte om det fanns något som liknade det där.

Är det så att alla "kan" se ut så?

Vad sägs om OpenSolaris av Sun då?
http://opensolaris.org/os/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

CDE är ej open soruce och finns inte till GNU/LInux vad jag vet det är dö gammalt också men CDE är påväg ut ur solaris Sun satsar ju på Gnome men kallar det java desktop på solaris.

Det finns ju opensolaris och GNU/Solaris dock program och drivrutins utbudet är väldigt lite för x86("PC").

Permalänk

Om drivrutinsstödet är så dåligt som Meto säger, tycker jag du ska satsa på FreeBSD (Unix) med då Gnome (i och med att det är dit Sun är på väg). Istället för för en Linux (Linux, inte Unix) dist.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken dist som helst med xfce3

Permalänk
Medlem

precis, vill man bara ha ett apfult UI så finns det gott om alternativ..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

Slackware eller random BSD med CDEmu?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Du kan gratis ladda ner Solaris 10 (inklusive CDE) av Sun. Det gick även att få det hemskickat på DVD-skivor för inte så länge sedan, nu verkar det kosta 30$. Vet inte hur det är med binärkompabilitet mellan Solaris 10 och OpenSolaris/Solaris Express, men det kan ju tänkas att den CDE man får med Solaris 10 också går att köra på de senare?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Om drivrutinsstödet är så dåligt som Meto säger, tycker jag du ska satsa på FreeBSD (Unix) med då Gnome (i och med att det är dit Sun är på väg). Istället för för en Linux (Linux, inte Unix) dist.

På vilket sätt är FreeBSD (BSD) mer likt Solaris (SysV) än valfri SysV-baserad Linux-dist?

Har du någon som helst erfarenhet av Solaris?

Och FreeBSD är inte, och har aldrig varit UNIX. Det är ett UNIX-liknande operativsystem, precis som Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

A student said to Master Foo: “We are told that the firm called SCO holds true dominion over Unix.”

Master Foo nodded.

The student continued, “Yet we are also told that the firm called OpenGroup also holds true dominion over Unix.”

Master Foo nodded.

“How can this be?” asked the student.

Master Foo replied:

“SCO indeed has dominion over the code of Unix, but the code of Unix is not Unix. OpenGroup indeed has dominion over the name of Unix, but the name of Unix is not Unix.”

“What, then, is the Unix-nature?” asked the student.

Master Foo replied:

“Not code. Not name. Not mind. Not things. Always changing, yet never changing.”

“The Unix-nature is simple and empty. Because it is simple and empty, it is more powerful than a typhoon.”

“Moving in accordance with the law of nature, it unfolds inexorably in the minds of programmers, assimilating designs to its own nature. All software that would compete with it must become like to it; empty, empty, profoundly empty, perfectly void, hail!”

Upon hearing this, the student was enlightened.