Bästa 22" skärmen för under 3500kr?

Permalänk
Medlem

Bästa 22" skärmen för under 3500kr?

Tjena alla snillen!

Ska köpa ny skärm och har läst massor av trådar här i forumet om framförallt HP W2207H och Samsung 226BW.

Men frågan är om det verkligen är de två som gäller?
Vilken är egentligen den bästa 22" skärmen på marknaden för under 3500kr?

Är ASUS vassa?

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASMW221U

Värt att tilllägga är att det är skjut- och strategispel som gäller, även mycket film.

Tacksam för hjälp!

MVH Markus

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

För mig personligen har det stått mellan 226BW och W2207H och det blir nog hp:n i slutändan nu Pga bättre färger helt enkelt

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 | Intel Core i5 2500K | Asus GTX570 1280MB | Corsair XMS3 DDR3 2xGB | Corsair 750W | Intel 320 SSD 120GB | 400GB SATA2

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ett billigare alternativ är ju Benq T221WA. Jag köpte en för en månad sedan ungefär och är väldigt nöjd! Betalade 2200kr nånting, klart värt!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Av det jag läst verkar det som att W2207H har bättre färger än 226BW, däremot är den glossy och speglar ljus vilket kan upplevas störande. Därför köpte jag personligen 226BW och är mycket nöjd

Permalänk
Medlem

Ni säger med andra ord att det inte finns några alternativ än Samsung och HP i den lite högre prisklassen?

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt nöjd med min 226BW så jag säger 226BW. 226BW levererar otroligt bra bild, bara man kalibrerar den rätt. Magiccolor och Magicbright gör sitt jobb bra med upp till 3000:1 kontrastförhållandet.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Eizo FlexScan S2201WSE , är värt att kolla.
Har dock inte denna själv så jag kan inte ge ett omdöme, men eizo gör bra skärmar .
http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=146&NE...

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk

jag har en fujitsu siemens L22W-7SD som jag är nöjd med iaf

Visa signatur

31337

Permalänk

Nja Eizos alternativ är bättre om du ska ha en 22" för det priset:
http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&PR...

Adjöss med både Samsungs 226BW och HP's 2207. Dessutom är alla Eizos skärmar kalibrerade från fabrik. Köp Eizon, inget annat alternativ här inte.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Kör själv med en hp w2207h och är väldigt nöjd.. har inte stört mig av glossyn än iaf..

Visa signatur

Cpu: E6750 @ 2,67 GHz @ 3,0GHz (Max 3,2GHz) Mobo: Gigabyte p35-ds3 GFX: 1900xt RAM: 2gb Corsair HDD0: Seagate 250gb HDD1: Samsung 250gb Nätagg: be quiet! 650w Chassi: Rebel9 Value Edt. Skärm: HP w2207h
3D mark 06: 6439p

Permalänk
Medlem

Okej Eizo-skärmen såg intressant ut, någon som har den som kan tycka till och berätta hur den funkar?:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu under en veckas tid funderat/forskat fram och tillbaka över vilken av HP W2207H och Samsung 226BW som jag skulle köpa till min nya dator.

Ringde till Inet och frågade om W2207H leverades med HDMI till DVI adapter men det gjorde den inte. Jag passade även på att fråga vilken han tyckte var bäst mellan dessa två.

Han sa att både W2207 och 226BW hade varit super succer men att dom hade fått en del 226BW returnerade pga av fel. Frågade honom om det var panel fel men riktigt exakt var för fel visste han inte på rakarm utan att dom hade fått många fler 226BW returnerade änn HP.

Efter det så var det avgjort för mig, surfade in på Inets hemsida och la genast en beställning på en HP W2207H då det är en väldigt bra skärm och känns som ett lite mer säkrare kort änn Samsungen.

Visa signatur

Besök Gothenburg Guide för att hitta fakta om Gothenburg hotels, Gothenburg restaurants och mycket mera!

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så har HP W2207H inte 16.7miljoner färger som samsungen har? som kan vara ett problem vid filmtittande?
HPn är väl inte heller någon direkt spelskärm? Vilket jag ska använda min skärm till mycket. Jag har dock beställt en 226bw men fungerar den inte som jag har tänkt mig så funderar jag på att ta en 2207 istället

Visa signatur

Nya datorn:
AMD Athlon64 X2 Dual Core 6000+ 3.0GHz -- OCZ Gold XTC (2x2048MB) DDR2 PC2-6400 800MHz -- Leadtek WinFast GeForce 8800GTX 768MB DDR3 -- Cooler Master Extreme Power 650W -- XION chassie -- G15 tangentbord -- 22" Wide Samsung 226BW -- XP PRO!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Watrex
Vad jag har förstått så har HP W2207H inte 16.7miljoner färger som samsungen har? som kan vara ett problem vid filmtittande?
HPn är väl inte heller någon direkt spelskärm? Vilket jag ska använda min skärm till mycket. Jag har dock beställt en 226bw men fungerar den inte som jag har tänkt mig så funderar jag på att ta en 2207 istället

Jag vet inte hur många färger som HPn har men i HPn så sitter en av Samsungs nyare paneler fick jag precis reda på

Kolla här under paneltillverkare http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=234611

5ms som det är på HPn skall räcka gott och väl för den som vill spela. Bror min spelar allt möjligt och har en lite äldre Samsung 19" TFT med 8ms. Alla spel som han spelar så som Call of duty 4, Counter-Strike och Unreal Tournament 3 funkar utan några problem med 8ms så med Hp'ns 5ms så skall det funka prima!

Samsungen kan du inte höja, sänka, tilta och vrida men det kan du med HPn HPn har även Pivotfunktion.

Har du användning för HDMI så finns det på HPn

Visa signatur

Besök Gothenburg Guide för att hitta fakta om Gothenburg hotels, Gothenburg restaurants och mycket mera!

Permalänk
Medlem

Nu ska jag inte köpa enny skärm idag, men har läst ganska mycket om just dessa två och har bestämt mig för hp:n om inget bättre dyker upp innan det blir dags.
Såsom jag har förstått det kör 226BW med overdrive vilket kan ge upphov till en ganska stor mängd inputlag, fast jag iofs inte sett att folk har klagat på den i reviews/disukussioner.
Däremot verkar hpn generellt ha bättre färger, bättre svärta och högre wow-faktor med sin spegelyta.

Båda skärmarna har såvitt jag vet bara 16,2 miljoner färger, på min nuvarande skärm har jag aldrig upplevt detta som en

Tyvärr tror jag att man kan bli sjukt nöjd eller rätt missnöjd med båda dessa beroende på vilken panel som egentligen sitter i den, det verkar vara lite av ett lotteri.

Skall kika på ovannämnda eizo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Nja Eizos alternativ är bättre om du ska ha en 22" för det priset:
http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&PR...

Adjöss med både Samsungs 226BW och HP's 2207. Dessutom är alla Eizos skärmar kalibrerade från fabrik. Köp Eizon, inget annat alternativ här inte.

Fina skärmar det, dock var dom riktigt fula från profil och den foten... Dock är foten praktisk.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl0w
Nu ska jag inte köpa enny skärm idag, men har läst ganska mycket om just dessa två och har bestämt mig för hp:n om inget bättre dyker upp innan det blir dags.
Såsom jag har förstått det kör 226BW med overdrive vilket kan ge upphov till en ganska stor mängd inputlag, fast jag iofs inte sett att folk har klagat på den i reviews/disukussioner.
Däremot verkar hpn generellt ha bättre färger, bättre svärta och högre wow-faktor med sin spegelyta.

Båda skärmarna har såvitt jag vet bara 16,2 miljoner färger, på min nuvarande skärm har jag aldrig upplevt detta som en

Tyvärr tror jag att man kan bli sjukt nöjd eller rätt missnöjd med båda dessa beroende på vilken panel som egentligen sitter i den, det verkar vara lite av ett lotteri.

Skall kika på ovannämnda eizo.

Utifrån vad jag veta så kommer 2207H endast med panelen "Samsung LTM220M1 " och inget annat. Samsungen finns med 4 - 6 olika paneler och endast en utav dom är bra och det är Samsung panelen. :- /

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valsen
Utifrån vad jag veta så kommer 2207H endast med panelen "Samsung LTM220M1 " och inget annat. Samsungen finns med 4 - 6 olika paneler och endast en utav dom är bra och det är Samsung panelen. :- /

Om det verkligen är så, så är hpn ett givet köp (inte hittat mycket om eizon, förutom att några här på swec var missnöjda med den - stor skillnad i färgerna från toppen till botten av skärmen).
Jag har dock för mig att jag läst att även hpn har olika paneler, på [H]ard ocp:s forum, eller vad dom nu heter.
Dock handlade den tråden om 2207 generellt, de kan ju vara så att den som nu tillverkas 2207h enbart har de fina panelerna.

Permalänk
Medlem

Okej jag börjar också inrikta mig på HP:n men är det ingen sköning här som har någon koll på Asus MW221U 22?

ASUS låter ju ganska bra i mina öron:) denna skärm är också rysligt snygg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markusas
Okej Eizo-skärmen såg intressant ut, någon som har den som kan tycka till och berätta hur den funkar?:)

Jag har själv en sån skärm och den är helt suverän. Jättebra bild, även vid film och spel, och den drar dessutom lite i ström. Den är i och för sig min första LCD-skärm men jag är jättenöjd med den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Samsungen kan du inte höja, sänka, tilta och vrida men det kan du med HPn HPn har även Pivotfunktion.

Tilta och vrida går visst. Tilta framåt är det enda som inte går om man nu är ute efter det.

Permalänk
Citat:

5ms som det är på HPn skall räcka gott och väl för den som vill spela. Bror min spelar allt möjligt och har en lite äldre Samsung 19" TFT med 8ms. Alla spel som han spelar så som Call of duty 4, Counter-Strike och Unreal Tournament 3 funkar utan några problem med 8ms så med Hp'ns 5ms så skall det funka prima!

Millisekunder är totalt ointressant om vad det står på pappret. Alla de 22" skärmarna jag har spelat på är inget för min smak och är för slöa helt enkelt. Min egen skärm är en 8ms skärm men är trots det snabbare. Man ska inte stirra sig blind på ms.

Så, nu har du lärt dig något nytt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Köpte Först

http://www.webhallen.com/prod.php?id=61070

Och sedan för dualscreen

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327346

Viewsonic är snygga i design och bra bild. V7 funkar men stillbilder är inte det bästa. Spelar allt på min viewsonic och ser på film på min V7 och allt går klockrent ifrån WoW till Crysis. Bra bild.

bara ett tips.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Fina skärmar det, dock var dom riktigt fula från profil och den foten... Dock är foten praktisk.

Håller med. Foten var inte vacker.

Visa signatur

Min musik
@albinloan