Permalänk

Går det är överklocka PII 400Mhz..?!?

Hejsan, kan inte så mycket om överklockning.. Men hade tänkt att fråga om det går att göra nått med en sån här dator:

http://www.ciao.co.uk/Compaq_Deskpro_EN_SFF_6400_Model_6400__...
(bästa länken jag hittat)

Systeminformation från datorn:

System Information

Product Name Compaq Deskpro EN Series SFF
Processor Type Pentium(R) II processor 400 Mhz
Processor Speed 400/100 Mhz
Processor Stepping 652
Cache Size 256 MB
System ROM Date 02/08/99
System ROM Family 686T5
System Board Revision 01
Chassis Serial Number 8908CBP50356
Asset Tracking Number 8908CBP50356

Har läst lite om att man ofta gör en del i Bios men tror inte att det går på den här.. Så ja.. Går det är överklocka den på nått sätt...?!?

Permalänk
Medlem

Det kan finnas byglar på moderkortet som man kan ställa in fsb/vcore på, om det inte finns i bios. Om inget av det finns kan du ta reda på din PLL och klocka med t.ex. setfsb,clockgen,cpufsb,systool eller nåt liknande i windows.

Den går säkert att pinmodda för att få högre volt, har gjort det på min några av mina p2or.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wombat
Det kan finnas byglar på moderkortet som man kan ställa in fsb/vcore på, om det inte finns i bios. Om inget av det finns kan du ta reda på din PLL och klocka med t.ex. setfsb,clockgen,cpufsb,systool eller nåt liknande i windows.

Den går säkert att pinmodda för att få högre volt, har gjort det på min några av mina p2or.

Ok.. Vet du om det finns någon dokumentation om detta någonstas..? Går inte att klocka i bios... =(

Permalänk
Medlem

En PLL är ett chip som brukar sitta ungefär vid pci portarna på ganska många moderkort. Man kan urskilja den genom att det sitter en kristall relativt nära.
Såhär kan det se ut:

Chippet i mitten med den gråa grejen bredvid är en PLL.
Hitta den på ditt moderkort och kolla modellen (står ovanpå den) och testa om du kan välja den i ett av programmen jag skrev tidigare.

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom det är en Compaq så skulle jag säga nej direkt, det kan gå med några fula mjuk/hårdvaruhack men det är inte säkert.

P2orna var tyvärr ganska svåra att få upp över 500mhz, skulle man överklocka på den tiden så var det Celeron som gällde, de flesta klarade 50% överklockning utan några större konstigheter. Körde man dem på 100mhz fsb så var de nästan lika snabba som en P2 på samma klockfrekvens, till en fjärdedel av priset.

Ska du ha roligt med gamla slot1 processorer är det celeron 300A eller 333 och ett bra slot1 moderkort som gäller, exempelvis abit bh6 eller ett asus p2b.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Ok.. tack så jätte mycket för förklaringen!! Ska kolla det sen... Men jag har ju just nu linux installerat.. =/ Tror du att det finns något motsvarande program som jag kan kolla det med..?

Såg samtidigt nu Osacar000s inlägg att det i princip inte gick på en compaq.. =/ Hm.. jaja.. men om du vet nått program så kan du ju säga till...

Permalänk
Medlem

P2 är väl inte de bästa klockarna men jag kan berätta att jag fick up min p2 233 MHz nånstans runt 500 MHz med voltmod och 100 MHz fsb mod.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wombat
P2 är väl inte de bästa klockarna men jag kan berätta att jag fick up min p2 233 MHz nånstans runt 500 MHz med voltmod och 100 MHz fsb mod.

Ok.. så det finns lite hopp då..? =P =D hehe men det har alltid varit windows-datorer du överklockat..? eller..?

Permalänk
Medlem

Jag har överklockat datorer med linux också men det var genom bios eller någon hårdvarumod. Tyvärr så vet jag inga program liknande setfsb osv till linux. Men jag vet att det går att klocka nvidia grafikkort i linux med nvclock, finns säkert nåt för ati och de andra tillverkarna också.

EDIT: Jag ska nog säga också att jag tror inte det går att göra en fsbmod på den processorn eftersom den redan kör med 100MHz fsb:(

Permalänk

ok.. =/ men tack för att du svarade!