Landet i öst – kretsarnas land

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mockasin
"då Beijings tunnelbana är väl utbyggd och i så gott som nyskick"

W00t? Jag var där i somras. Då såg det sletet och sketet ut. Inga coola dörrar i tunnelbanorna som de har i bland annat Köpenhamn, Shenzen, Hong Kong, Shanghai ..

Jekla de bygger snabbt isåfall.

Det kanske fortfarande var ombygge då?

Permalänk
Medlem

Ledsen att jag inte orkar skriva något jätte givande (trött/sömnig)
Ville bara säga att artikeln var väldigt bra. Skriv fler sådana!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Ha!

Ni som tror att "kinamaten" vi äter är kinesiskt har så fel så att det inte är sant! Vidrigare mat kan man inte hitta!

En rå, levande manet fick jag i min soppa en gång..

Edit: Ja, jag är halv-kines, och har hälsat på min biologiska far där.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soetnos
Landet i öst – kretsarnas, slavarbetets och censurens land

Du glömde dessa: tortyrens och brott mot de mänskliga rättigheternas land

Permalänk
Medlem

jag skulle aldrig åka dit.. Idioter som styr landet, men annars så ser det jäkla coolt ut. Så jag skulle vilja åka till Kina men det blir nog aldrig av eftersom det är som sagt idioter som styr det.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant artikel.

Permalänk
Medlem

Tragiskt land. Påväg helt åt skogen tack vare super-industrialism och ultra-tillväxt för vi vill ha billiga prylar. De säkert möjligt att de bli världens största ekonomi 2040, om det fortfarande går att leva på jorden då, för miljöförstöringen där borta är helt extrem jämfört med oss i Sverige.

Men annars var det en intressant artikel! Hade gärna med skaffat en EeePC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ivy
kul artikel.

kan ni inte sätta en "rekommenderas" ikon eller "bäst i test" eller nått, skulle va såååå kul!

Sådär

Slutsats

+ Nya hårdvaror
+ Upplevelser

- Massa försäljare
- Inte så billigt

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonprod
Har den trådlöst nätverk?

Svar ja. Polarn har en sådan dator, den är rätt liten och i min mening inte direkt användbar. Han gillar den dock och det är ju huvudsaken.

Han har uppgraderat till 2GB ram och jag tror han stoppade i ett 8GB flashminne i med. Kör DVD-brännare via USB.

Som sagt, han är nöjd.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Bra artikel men det var verkligen synd att ni inte drog till Shanghai som verkligen är Kinas höjdpunkt om man inte vill se gammla ruiner eller en jävligt lång mur.

Bodde i Shanghai i 8 månaders tid, och det var verkligen helt otroligt. Absolut roligaste jag har gjort i mitt liv. Shanghai konkurreras endast av Hong Kong som också är ett riktigt roligt ställe. Men jag måste påstå att Shanghai var mycket bättre

Och angående elektroniken så kan ni ungefär dra bort 25% på det svenska priset så vet ni hur mycket det kostar i Shanghai. Givetvis har ni "vit-licens", d vs att man kan göra nästan lite vad man vill. Dock så försöker människor kontenuerligt lura en och desto mer turistanpassat området är desto värre.
Då jag kunde staden så pass bra så hade jag en lokal-marknad där inga vita människor fanns. Där såldes det stulna prylar, ofta stulna ifrån fabriker, och man kunde köpa en Sony Ericsson helt ny för en tredjedels pris som i Sverige.

Lite roligt att kunna få pilla med de allra senaste teknikprylarna när de lanserades genom att dra till de största elektronikhusen. (I Shanghai så heter det absolut bästa elektronikstället Hong Kong Plaza, ifall nån skulle får för sig att resa dit)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
jag skulle aldrig åka dit.. Idioter som styr landet, men annars så ser det jäkla coolt ut. Så jag skulle vilja åka till Kina men det blir nog aldrig av eftersom det är som sagt idioter som styr det.

låter som mig när ja vill ha sex med en brud som har dåligt rykte

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Vilket land är inte det mer eller mindre ?

Om du älskar väst så innerligt så kolla på ditt älskade USA. Slavarbete, absolut. 1 dollar i timmen är inte att föredra...speciellt inte när du är prostituerad. Censur har du gott om därborta också. Så påstå inte att Kina vore något så speciellt avvikande...

Att du tror på vad du själv skriver, om du nu gör det, är dagens skämt.
Du anser alltså att Kina är jämlikt USA och andra länder i västvärlden.
Det är nog dags för dig att öppna ögonen och vidga dina vyer.

I Kina är tex google, yahoo, microsoft och skype (chatdelen), tidningar censurerat. En kines som söker på "demokrati" eller "mänskliga rättigheter" på google får alltså inte upp något sökresultat...
Vidare kan man nämna brott mot de mänskliga rättigheterna, tortyr och avrättningar. Icke att förglömma är även deras monstruösa miljöförstöring.
Listan kan göras lång.

Du verkar inte vara en vän av demokrati och frihet så jag föreslår att du flyttar till ett kommunistiskt diktatoriskt styrt land såsom Kina eller Nordkorea så blir vi båda glada!

Tack för en annars intressant artikel!

Permalänk
Medlem

Jag var i Beijing och Xi'an 2006 och måste säga jag blev väldigt förvånad över hur rikt det var. Av media, skolan, internet så hade jag fått intrycket av att det var fattigt och farligt.

Angående maten så kan jag inte hålla med om att den är helt annorlunda än kinamaten i Sverige. Vid måltiderna brukade vi få en massa rätter på ett stort snurrande fat och man använde sina egna äpinnar för att flytta över maten till sen egen tallrik. Rätterna bestod oftast av stekt kött och grönsaker, kanske var fisk också, alltså ingenting man inte får i Sverige. Det enda ovanliga jag åt var dumpling fylld med hajfena vilket man inte får i Sverige, men det var inget speciellt. Peking anka var riktigt gott.

J-O Waldner är helt enorm i Kina. Han har en restaurang i Beijing med ett par TV apparater där man kan se folkmassor med galna Kinesiska J-O Waldner fans. Restaurangen serverar Svensk mat och har en Svensk talande servitör. Man kan också spela pingis där.

Måste hålla med om försäljarna var jobbiga på dom flesta ställen. Var på ett varuhus i Xi'an där det var Svenska priser på kläder och vår guide sade att man inte kunde pruta där och att varorna var äkta. Där rörde inte försäljarna en om man inte började fingra på kläder och då var dom hjälpsamma. Det fanns inga ställen där man kunde prova kläder så när jag provade en jacka hade jag 3 Kinesiska damer till min assistans.

Var I Hong Kong för 2 månader sen och det är den renaste staden jag varit i. Såg klotter på ett ställe, såg inget skräp på gatorna. Invånarna var riktigt trevliga, hjälpsamma och många pratar bra engelska.

Elektroniken här var mycket billigare än i Sverige på många ställen och försäljarna var inte jobbiga, varken på affärer eller marknaderna. Finns ett undantag: Nathan Road. Här kunde man inte gå många steg innan man hörde: Copy watch! Tailor Sir? New suit for you? Och i elektronikbutikerna var dom på en och priset sjunk snabbt. Min pappa ville kolla på ett kamera objektiv men sade efter ett tag att han inte tänkte köpta det idag. Då sjunk priset 50% direkt och ytterliggare ett antal % innan vi lämnade butiken. I vår guidebok varnade dom för elektronik på Nathan Road antar den är fake.

Åt endast Kinesisk mat här en middag och det var stekt grisnacke. Inte sett nåt sånt på svenska Kina restauranger men smakade som vanlig svensk kinamat. Finns väl säkert konstig Kina mat men det är inga problem att få tag i mat som liknar Kina maten i Sverige.

Permalänk
Medlem

Kinamaten i Sverige är oftast av en viss typ ute i landet (fyla små lätter). I stockholm finns det däremot lite mer "äkta" kina mat.
Det gäller bara att hitta ställena.

Jag tycker omvärlden ska ställa högre krav på kina när det gäller miljö och djurhållning. Tycker riktigt synd om Vargarna som nämndes i artikeln.

Om sverige skulle skita i miljön skulle vi kunna tillverka saker mycket billigare också.

Svensk pappersindustri går just nu på knäna p.g.a. de höga elpriserna. Om jag har förstått det rätt så är en del av verken med och sponsrar den nya finska kärnreaktorn.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Klart intressant artikel och fantastiska bilder - den som fotograferade verkar kunna sin sak.

Har dock aldrig varit där och är inte direkt trakterad av det heller. Andra länder i Asien kommer i så fall före om jag skall dit.

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk

Intressant reseskildring och samtidigt lite kul att trotts allt rätt så många har intresse för omvärlden (även fast vissa har det lite si och så med förståelsen). Inte direkt samma sak som i jänkarforum

Vad var det för kamera som nyttjades?
Kudos till fotografen i alla fall (eller också så är det bara jag som är en sucker för nattfoton)

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Avstängd

Synd ni inte var i shanghai också. gillar den stan mer än bejing. De är mycket trevligare där på nåt sätt. Så länge man undviker klockförsäljarna hehe de är livsfarliga. men de håller sig bara till vissa områden som ändå är oseriösa.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Ni är välkomna att göra en artikel om hur ni fick igång bootning från USB-minne. Kan vara mer än mig som skulle vara intresserad.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Intressant reseskildring och samtidigt lite kul att trotts allt rätt så många har intresse för omvärlden (även fast vissa har det lite si och så med förståelsen). Inte direkt samma sak som i jänkarforum

Vad var det för kamera som nyttjades?
Kudos till fotografen i alla fall (eller också så är det bara jag som är en sucker för nattfoton)

Det är en Canon EOS 400D med objektivet EFS 17-85. Nattbilderna är tagna med ISO800 så de är ganska korniga, dock så syns det inte i denna storlek.

Tack iafl

Angående installation med USB-minne: en guide är på väg, stay tuned!

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinkansen

I Kina är tex google, yahoo, microsoft och skype (chatdelen), tidningar censurerat. En kines som söker på "demokrati" eller "mänskliga rättigheter" på google får alltså inte upp något sökresultat...
Vidare kan man nämna brott mot de mänskliga rättigheterna, tortyr och avrättningar. Icke att förglömma är även deras monstruösa miljöförstöring.
Listan kan göras lång.

Du verkar inte vara en vän av demokrati och frihet så jag föreslår att du flyttar till ett kommunistiskt diktatoriskt styrt land såsom Kina eller Nordkorea så blir vi båda glada!

Hur kan ett land där allt säljs ut till högstbjudande och hyperkapitalismen lever och roffar åt sig som aldrig förr skådat vara kommunistiskt?
Nejvetduvad, Kina är kapitalismens våta dröm, inget annat... aktiva i fackföreningar förföljs och mördas, minsta tecken på arbetarorganisering slås brutalt ner. Kommunism...jo tjena, skulle vart intressant att fråga Marx om ditt påstående...

Permalänk
Avstängd

Fan, det är ju en kick ass dator.. blir en sådan när det kommer, bara den inte kostar 7000kr som allt annat "nytt"

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo

Du är dum om du tänker så. du kommer ju aldrig träffa dem ändå. Kina är ett jävligt nice land att åka till. Billig mat och sprit och inget våld någonstans. Kina är skönt. Tro mig. Men åk på våren när det inte är skitvarmt.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Någon som har lust att förklara vad som är så "hett" med Asus EEePC ?

För 3000:- SEK får man en sunkig maskin med en liten skärm som knappt går att surfa på ? Dessutom var den ful som stryk.

För 4500:- SEK får man en 15.4-tums notebook med ganska bra kräm om man stoppar in mer minne och en skärm som går att använda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Någon som har lust att förklara vad som är så "hett" med Asus EEePC?

Haha exakt vad jag också undrade, finns det verkligen ett gap mellan mobiltelefon/handdator och "riktig" bärbar dator som behöver fyllas? Isåfall saknar den för många egenskaper för att vara attraktiv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinkansen

Listan kan göras lång.

Haha min vän, tro mig när jag säger att västvärlden utsätts för så många lögner eller helt enkelt rak "anti-politik" som vill att du ska reagera just som du gör för att få dig att komma med ditt extrema anfall. För det första är grunden i kommunism demokrati så vore väl synd att påstå det motsatta, sen finns det ju alltid idioter som vissa säger, men var finns inte dem ?

Levt på båda sidorna likt mina föräldrar och du ska veta hur mycket bull***t en alldaglig svensk har och vilka cyniska fördomar de har att uttala om något de bara sett på TV. Allt kan man göra till något negativt och allt har sina fördelar och nackdelar. Försök även förstå situationen i olika personers perspektiv och prata inte som en inlärd vers där din extrema åsikt förblindar dig att hitta en lösning. Kan också göra en dokumentär med uppdrag gransknings alla "specialare" och pumpa upp in det i folks hjärnor var de än går. Tidningen, media... Och folket lär aldrig sätta foten till på Sveriges landskap längre. Rasism, ungddomsvåld, ungdomar som dricker som aldrig förr, knarkmissbruk, missbruk av svart arbetskraft osv.Men visst, tror du det är så mycket bättre här så försök övertala öst att komma hit nu när de lever i så slaviska förhållanden. Då ska du se, och jag själv har träffat många, som är så besvikna på attityden i landet och "the ignorance" i väst. Själva vill folk tillbaka, dels för att de inte känner sig hemma, dels för att det är bättre i det gamla goda landet i öst. Ända din attityd och inställning så kanske du kan börja ta en seriös kommunikation med ryssar m.m runt om och förhoppningsvis fångar ni upp något mer eller mindre nyttigt om varandra än denna främlingsfientlighet.

Kan bara säga att det i många fall var bättre demokrati under Soviet gentemot USA nu när jag ser "sanningen" och att välfärden var på så många sätt öven bättre under vissa perioder under Soviet gentemot Sverige.

Så tyvärr får du försöka "uppleva" ett land först och inte vad media säger åt dig att uppleva. Ta mitt råd, köp en biljett till det tyranniska öst där ryssar sitter och dricker vodka med björnar samtidigt som de sitter bredvid en kärnvapenspets redo att förstöra demokratin...känner du igen dig?

Permalänk
Medlem

Kommunism, marknadsekonomi... Jag skulle nog snarare vilja påstå att både Kina och USA rör sig mot något som mer liknar fascism. Det finns ingen fri marknadsekonomi i vare sig USA eller kina, den är i allra högsta grad kontrollerad. Amerikanarna har visserligen fler mänskliga rättigheter än så länge men det kommer försvinna undan för undan (se Patriot Act t.ex). Min mening är att det mesta är skit och även om Sverige är bättre nu så kommer vårat medlemskap i EU inom en snar framtid göra det skitigt för oss också. Usch... om jag inte vore så jävla apatisk skulle jag emigrera till Antarktis.

Man blir lite sugen på en EEePC. Jag ser framför mig att den kan vara riktigt användbar som portabel mediaspelare / surfdator. 4GB hårddisk skulle räcka gott och väl med tanke på att ett 4GB SD-kort endast kostar ett par hundralappar så jag skulle nog hellre lägga pengar på en modell med större skärm.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Kommunism, marknadsekonomi... Jag skulle nog snarare vilja påstå att både Kina och USA rör sig mot något som mer liknar fascism. Det finns ingen fri marknadsekonomi i vare sig USA eller kina, den är i allra högsta grad kontrollerad. Amerikanarna har visserligen fler mänskliga rättigheter än så länge men det kommer försvinna undan för undan (se Patriot Act t.ex). Min mening är att det mesta är skit och även om Sverige är bättre nu så kommer vårat medlemskap i EU inom en snar framtid göra det skitigt för oss också. Usch... om jag inte vore så jävla apatisk skulle jag emigrera till Antarktis.

Man blir lite sugen på en EEePC. Jag ser framför mig att den kan vara riktigt användbar som portabel mediaspelare / surfdator. 4GB hårddisk skulle räcka gott och väl med tanke på att ett 4GB SD-kort endast kostar ett par hundralappar så jag skulle nog hellre lägga pengar på en modell med större skärm.

Du kunde inte ha sagt det bättre kamrat

Permalänk
Medlem

en uppgraderad version av eepcn är tydligen på gång med 8 och 8,9 tums skärm, klart trevligt då den tjocka svarta ramen runt den lilla sjutums skärmen inte var så tilltalande. Skulle vara trevligt om den kom hit till ett rimligt pris också.

http://jkkmobile.blogspot.com/2008/01/asus-eee-pc-with-8-inch...

Permalänk
Medlem

En riktigt trevlig artikel; fina bilder och rolig läsning.

Ska med största sannolikhet ta Transsibiriska (Transmongoliska) järnvägen till Peking i juni,så då får man väl passa på att stanna och se sig omkring lite innan färden går vidare till Japan och Osaka. Besöka de galna försäljarna och äta lite riktigt kinamat.

Ser fram emot "USB-minne installation"-guiden.

Visa signatur

C2D e6750 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Antec p182 | Corsair XMS2 2GB | Albatron GeForce 8800GTS 320MB | Corsair 520W

Permalänk

Mycket underhållande läsning!

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..