Microsoft hänvisar mig till utländskt nummer/support?

Permalänk
Hedersmedlem

Microsoft hänvisar mig till utländskt nummer/support?

Uppgraderade Vista Business till Vista Ultimate. Verifieringen fungerade ej och jag ringde MS svenska support-nummer. Hamnade till slut i Indien och det gick inte att lösa mitt problem.
Efter en timme och en kvart i telefon får jag till slut en ny licens på en fullversion av Vista Ultimate över telefon. Får det även bekräftat via email, detta har jag kvar. Nu fungerar verifieringen och jag har som tack för strulet fått en fullversion av Ultimate.

Har kört med detta ett tag och kom på att jag vill köra 64bit istället för 32 som jag gör nu. Till saken hör att när man köper Ultimate får man både 32 och 64bit skiva med. Uppgraderar man får man däremot bara 32bit skiva. Eftersom jag ursprungligen köpte en uppgradering har jag således bara 32bit skiva och försökte beställa 64bit via nätet. Självklart blev det stopp, jag har ju redan skivan enligt MS.
Ringde upp svenska supporten och det gick helt åt skogen såklart.
De kan inte skicka ny skiva till mig utan att jag har ett kvitto på produkten. Givetvis har jag inget kvitto mer än emailet från MS support, jag fick ju Ultimate fullversion som en kompensation för strulet med aktiveringen av min uppgradering.
Nu kommer det roliga, MS påstår att jag måste ta kontakt med indiska supporten via England igen. Det innebär att jag får ringa ett engelskt nummer och göra om hela proceduren från början.
I min värld har jag köpt saker av MS Sverige, borde de således inte sköta detta internt och kontakta mig när det är löst? Ska verkligen jag behöva ringa runt till deras olika avdelningar för att sköta det?
Jag kan ju inte mer än skicka mitt email från dem som kvitto på min produkt, de hade tom log på svenska supporten att jag fått licensen av MS men vägrade ändå.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Är det ens självklart att du har rätt till den där 64bit-skivan? (Det tycker ju uppenbarligen inte svenska MS, men de kan ju förstås vara fel ute.)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Du har inte köpt Ultimate utan fått den som kompensation. Du borde rimligtvis vara tyst eller köpa Ultimate så får du båda.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xds
Du har inte köpt Ultimate utan fått den som kompensation. Du borde rimligtvis vara tyst eller köpa Ultimate så får du båda.

Jag har köpt Ultimate som en uppgradering och dessutom fått en fullversion av Microsoft. Är det skillnad på licenser jag fått och saker jag betalt för eller hur menar du?

Evilpenguin: Jag vet inte om jag är berättigad, men poängen är att jag tycker att MS ska ta reda på det. Inte be mig ringa runt till utländska supporter, det bör de själva göra. Rimligen borde jag ju dock ara berättigad, jag äger ju licensen som berättigar till versionsbytet. Att jag sen fått den som kompensation hör ju inte hit, det är ju fortfarande en fullt laglig licens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Jag har köpt Ultimate som en uppgradering och dessutom fått en fullversion av Microsoft. Är det skillnad på licenser jag fått och saker jag betalt för eller hur menar du?

Evilpenguin: Jag vet inte om jag är berättigad, men poängen är att jag tycker att MS ska ta reda på det. Inte be mig ringa runt till utländska supporter, det bör de själva göra.

Jag läser enbart det du själv skrivit. "Till saken hör att när man köper Ultimate får man både 32 och 64bit skiva med. Uppgraderar man får man däremot bara 32bit skiva."

Du har köpt en uppgradering till Vista Ultimate således får du bara 32-bits versionen. Om du köpt och betalt för en fullversion skulle du fått båda från början.

Nu fick du fullversionen som kompensation, men fortfarande har du bara köpt en uppgradering. När blir du då berättigad till att ta del av den extra skivan med 64-bits versionen när det enda du gjort är att betala för en uppgradering. Hänger du men i hur jag resonerar?

Edit: Sen kan jag hålla med om att Microsoft support/kundtjänst borde sköta detta internt och inte hänvisa dig vidare. Det är fortfarande ett och samma bolag och de skall kunna lösa problemet direkt hos dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jag läser enbart det du själv skrivit. "Till saken hör att när man köper Ultimate får man både 32 och 64bit skiva med. Uppgraderar man får man däremot bara 32bit skiva."

Du har köpt en uppgradering till Vista Ultimate således får du bara 32-bits versionen. Om du köpt och betalt för en fullversion skulle du fått båda från början.

Nu fick du fullversionen som kompensation, men fortfarande har du bara köpt en uppgradering. När blir du då berättigad till att ta del av den extra skivan med 64-bits versionen när det enda du gjort är att betala för en uppgradering. Hänger du men i hur jag resonerar?

Jag förstår precis hur du menar. Men förstår du att jag har fått fullversionen som kompensation, jag äger den alltså. Problemet är att jag fått den som en licens-nyckel direkt över telefon och via mail, inte i förpackning som man normalt får den. Skulle jag inte vara berättigad samma förmåner som andra som har fullversionen bara för att jag fått den som kompensation menar du? Då faller ju hela poängen med kompensation, jag har ingen nytta av den ändå.
För mig är det självklart att jag ska kunna ringa samma nummer som andra som har problem, lika självklart som att jag ska få samma erbudanden som dem. Det får jag ju inte nu, det menar du är rätt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Både ja och nej. Om vi ser rent krasst på det hela så har du från början betalt för att köra Vista Ultimate 32bit. Det kan du nu göra.

Den nytta du har av kompensationen är att du nu inte behöver uppgradera till Vista från tidigare version av Windows utan du kan installera Vista direkt på en tom HD. Och att de löst problemet men din registrering som felade från början.

Självklart skall du kunna ringa samma nummer som alla andra och inte behöva jaga supportföretag världen runt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Både ja och nej. Om vi ser rent krasst på det hela så har du från början betalt för att köra Vista Ultimate 32bit. Det kan du nu göra.

Helt rätt!

[quote]Den nytta du har av kompensationen är att du nu inte behöver uppgradera till Vista från tidigare version av Windows utan du kan installera Vista direkt på en tom HD. Och att de löst problemet men din registrering som felade från början.[/quote]

Kompensationen var en full version av Ultimate, varken mer eller mindre! Det du spekulerar om ovan är ovidkommande, hur vi än vänder och vrider på det äger jag en fullversion av Ultimate. Hur jag fått den är helt ointressant så länge den är laglig.

[quote]Självklart skall du kunna ringa samma nummer som alla andra och inte behöva jaga supportföretag världen runt. [/QUOTE]

Tack, det är det jag vill höra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Evilpenguin: Jag vet inte om jag är berättigad, men poängen är att jag tycker att MS ska ta reda på det. Inte be mig ringa runt till utländska supporter, det bör de själva göra.

Jag uppfattade ditt ursprungliga inlägg som att svenska MS sagt nej ("De kan inte skicka ny skiva till mig utan att jag har ett kvitto på produkten.").
Utifrån det misstänkte jag då att möjligheten att ringa till den engelska supporten, som faktiskt gav dig den nya nyckeln, var deras förslag om du inte accepterade deras nej.

Jag trodde helt enkelt att de varit tydligare.

Diskussionen i övrigt förefaller ju snarast gälla huruvida du fått en fullversion som kompensation eller om du fått en nyckel till fullversionen som en nödlösning för att få din uppgradering att fungera...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Jag uppfattade ditt ursprungliga inlägg som att svenska MS sagt nej ("De kan inte skicka ny skiva till mig utan att jag har ett kvitto på produkten.").
Utifrån det misstänkte jag då att möjligheten att ringa till den engelska supporten, som faktiskt gav dig den nya nyckeln, var deras förslag om du inte accepterade deras nej.

Jag trodde helt enkelt att de varit tydligare.

Diskussionen i övrigt förefaller ju snarast gälla huruvida du fått en fullversion som kompensation eller om du fått en nyckel till fullversionen som en nödlösning för att få din uppgradering att fungera...

Skillnaden här är att ursprungligen ringde jag svenska supporten och blev kopplad utomlands. Det var inget val jag gjorde själv. Nu ber de mig ringa runt och jaga den person jag talat med från början. Enligt svenska supporten kan han och endast han hjälpa mig. Jag anser att det är ett internt MS problem.

Anledningen till att jag fick kompensationen var som jag uppfattade det också en nödlösning för att få igång min autentisering. Att de själva valde att kalla det för kompensation spelar ingen roll. Jag äger en licens till Vista Ultimate och vill åtnjuta samma fördelar som alla andra som äger motsvarande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite "skåda inte given häst i mun"-vibbar får jag allt...

Men lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Lite "skåda inte given häst i mun"-vibbar får jag allt...

Men lycka till!

Jag vet att jag har fel moraliskt sett, men det känns inte så farligt med tanke på vem motparten är...
Jag är mest intresserad av om de har laglig rätt att neka mig support?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vet att jag har fel moraliskt sett, men det känns inte så farligt med tanke på vem motparten är...
Jag är mest intresserad av om de har laglig rätt att neka mig support?

jag tror inte att det finns lagar som säger att man måste ge support över huvud taget. Det enda jag tror att man kan göra är att börja säga till microsoft att man funderar på at reklamera produkten då den inte uppfyller dina förväntningar. Eller skicka ett brev till plus.

Din bästa chans är nog att försöka få prata med någon lite mer ansvarig på microsoft sveriges support.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Support är ingen rätt, det är en tjänst som företag erbjuder om de orkar.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Support är ingen rätt, det är en tjänst som företag erbjuder om de orkar.

Jag vet inte om det klassas som support, de har ett erbjudande som säger att man får uppgradera sin 32bit version av Vista till 64bit. Jag har en 32bit version som jag således vill uppgradera till 64bit.

Hur som helst gjorde jag som svenska supporten sa och tog kontakt med indiska supporten via mail. De ringde strax efter upp mig och förklarade vänligt men bestämt att det är svenska supportens ärende och bekräftade att jag har en full version av Ultimate precis som de sagt tidigare. Fick det även bekräftat skriftligen via mail. Kontaktade återigen MS Sverige och förklarade allt en gång till. Blev hänvisad till ett tyskt nummer men då brast det för mig så nu ska de från svenska supporten återkomma imorgon.
Problemet är tydligen vilken sorts nyckel det är jag har fått av indiska supporten, det finns två olika sorters "full version" tydligen och jag måste få rätt skiva till min nyckel. Låter otroligt långsökt och jag kan inte förstå att det ska vara såhär krångligt att vara laglig...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Klart dom kan skickar runt dig till olika länders support.

Det är endast den butik som du handlat ifrån som har åtagande att den sålda varan fungerar. Då hade det med störst sannolikhet gått otroligt mycket långsammare och ingen kompensation.

Definitionen av kompensering hos dig och Microsoft är kanske olika. Din kompensation kan mycket väl vara en fullversion av Vista Ultimate (32bit only). Med kompensation menar dom då kanske en att du slipper uppgradera från business till ultimate. Funktionsmässigt är det då detsamma och du slipper ha 2 skivor när du skall installera.
Jag kan inte på några ställen uttyda att du fick kompensation av 32bit och 64bit vista ultimate. Det finns många olika sorters versioner.
Du förutsätter dock att det skall vara en "vanlig" Vista ultimate du fått (där 64bit ingår), när det inte måste vara fallet.

Det finns som sagt email, man måste inte ringa :P.
Maila o fråga eller ring butiken där du köpt programmet. Fast då har du ju redan en fungerande vista ultimate 32bit.

Permalänk
Medlem

Tror det är samma som Airwolf tror, du fick version hel av det du köpte helt enkelt istället, inte hela ultimitate. Utan motsvarande som inte är uppgradering?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Klart dom kan skickar runt dig till olika länders support.

Det är endast den butik som du handlat ifrån som har åtagande att den sålda varan fungerar. Då hade det med störst sannolikhet gått otroligt mycket långsammare och ingen kompensation.

Definitionen av kompensering hos dig och Microsoft är kanske olika. Din kompensation kan mycket väl vara en fullversion av Vista Ultimate (32bit only). Med kompensation menar dom då kanske en att du slipper uppgradera från business till ultimate. Funktionsmässigt är det då detsamma och du slipper ha 2 skivor när du skall installera.l
Jag kan inte på några ställen uttyda att du fick kompensation av 32bit och 64bit vista ultimate. Det finns många olika sorters versioner.
Du förutsätter dock att det skall vara en "vanlig" Vista ultimate du fått, när det inte måste vara fallet.

Det finns som sagt email, man måste inte ringa :P.
Maila o fråga eller ring butiken där du köpt programmet. Fast då har du ju redan en fungerande vista ultimate 32bit.

Kompensationen var uttryckligen en licensnyckel till fullversion av Vista Ultimate, jag har det även skriftligt som jag tidigare nämner. En fullversion av Ultimate innebär tillgång till både 32 och 64bit version vilket således ger mig rätt till detsamma då jag fått en fullversion av just nämnda. Var har du hittat 32bit only som du skriver om?
Att installera Vista kräver aldrig två skivor, det är samma information på dem trots olika namn. Skillnaden är 32 eller 64bit version, därav mitt problem.

Jag har även mailat dem som försåg mig med produkten, Microsoft. Problemet är inte att mitt OS inte fungerar. Problemet är att jag inte får ta del av ett erbjudande och blir hänvisad till en utländsk support.

Har du inte läst något av det jag skrivit?

http://www.microsoft.com/windowsvista/1053/ordermedia/sv-se/d...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att läsa mailet med kompensationsförklaringen själv, så att man kunde dra sina egna slutsater.

Och oavsett vad microsoft menat i början så tycker jag att eftersom det verkar finnas tvivel om vad som lovats så vore det nog ganska billigt att köpa sig lite goodwill och bara ge 64-bitsversionen till kunden. Problemet ligger väl i att få tag på nån på MS som har rätt att fatta ett sådant beslut bara.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikB
Skulle vara intressant att läsa mailet med kompensationsförklaringen själv, så att man kunde dra sina egna slutsater.

Och oavsett vad microsoft menat i början så tycker jag att eftersom det verkar finnas tvivel om vad som lovats så vore det nog ganska billigt att köpa sig lite goodwill och bara ge 64-bitsversionen till kunden. Problemet ligger väl i att få tag på nån på MS som har rätt att fatta ett sådant beslut bara.

Det förklaras inte som en kompensation i mailet, endast en bekräftelse på vad jag fått och hur jag fått det. Även direkt mail och tel till den jag fick det av ingår samt lite ärendenummer.
Spelar det egentligen någon roll hur jag fått min licens, poängen är väl att jag lagligt innehar en licens?
För mycket långsökta spekulationer om versioner och annat nu, varför är det intressant?
Jag har en fullversion av Windows Vista Ultimate och vill köra det i 64bit istället för 32bit. Fullversion av Ultimate innebär att man som användare kan välja 32/64bit. Varför ska inte jag kunna göra det valet som alla andra som äger en motsvarande licens?
Om sen MS eller någon supportkille gjort fel och råkat ge mig något jag inte bör ha är inte mitt problem, jag vill ju bara använda min produkt fullt ut. Ni menar att jag bör vara glad för det jag fått...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag måste hålla med ilstallione, det är verkligen långsökta spekulationer på en del håll.

Microsoft har gett honom en nyckel till fullversionen av Vista Ultimate då bör han också kunna använda den produkten med allt vad det innebär. Det har väl ingen som helst betydelse om det är gratis eller inte?

Jag trodde detta var ett konsumentforum, inget forum för storföretag, men jag kan ju ha fel på den punkten. Utgångspunkten här tycker jag bör vara "kunden har alltid rätt" om inte det finns solklara bevis på motsatsen, vilket jag har svårt att se i det här fallet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att Microsoft Sverige inte vill ta ansvar för produkter som de inte sålt. Jämför t.ex. med att köpa hårdvara i USA, då måste man ju skicka produkten över atlanten om man ska utnyttja garantin. Därför är det väl inte så konstigt att du måste ringa ett internationellt nummer för att kontakta dem som försett dig med din Ultimate-nyckel.

Vidare så har du inte fått en "fullversion", du har fått en licensnyckel, det är en viss semantisk skillnad där. Jag tycker inte att man kan anse att rättigheten att installera ett 64-bits OS följer med licensnyckeln utan den produkt man köpt. För att klargöra: Det du fick av supporten var möjligheten att uppgradera ditt 32-bitars OS till Vista Ultimate, ingenting mer.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Jag trodde detta var ett konsumentforum, inget forum för storföretag, men jag kan ju ha fel på den punkten. Utgångspunkten här tycker jag bör vara "kunden har alltid rätt" om inte det finns solklara bevis på motsatsen, vilket jag har svårt att se i det här fallet.

Jag tror att anledningen att vissa ställt sig "på Microsofts sida" helt enkelt är att det är svårt att se hur ilstallione på något sätt blivit förfördelad - han har redan fått mer än han betalat för, men vill ha ännu mer.

Att i det läget hänvisas till att själv göra jobbet med att ringa runt ter sig på något sätt inte så orimligt.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Problemet är väl att Microsoft Sverige inte vill ta ansvar för produkter som de inte sålt. Jämför t.ex. med att köpa hårdvara i USA, då måste man ju skicka produkten över atlanten om man ska utnyttja garantin. Därför är det väl inte så konstigt att du måste ringa ett internationellt nummer för att kontakta dem som försett dig med din Ultimate-nyckel.

Vidare så har du inte fått en "fullversion", du har fått en licensnyckel, det är en viss semantisk skillnad där. Jag tycker inte att man kan anse att rättigheten att installera ett 64-bits OS följer med licensnyckeln utan den produkt man köpt.

Jag har fått en licensnyckel av indisk support efter att ha ringt upp MS sverige och därefter blivit kopplad. Jag erbjöd dem att koppla mig igen men det var tvunget att jag själv ringde direkt. Jag anser att det är fel! Jag har inte köpt något utanför sveriges gränser och ej heller medvetet kontaktat någon icke svensk support.

Jag har efter att ringt det svenska supportnumret fått en licensnyckel som motsvarar den licensnyckel som man får om man köper en kartong i affären med vista ultimate. Varken mer eller mindre! Vid andra kontakten med Indien sa de också att min nyckel är en "full versions-nyckel". Varken mer eller mindre där heller!

Kan vi argumentera utifrån att jag har:

http://www.dustinhome.se/pd_5010100862.aspx

Om ni läser beskrivningen så ser ni:

"Produkten levereras med både 32- och 64-bitars installationsskivor"

Jag har fått mitt ex som elektronisk gåva och saknar därmed skivorna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad hade du för licens från början? oem, retail, msdnaa...?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jag tror att anledningen att vissa ställt sig "på Microsofts sida" helt enkelt är att det är svårt att se hur ilstallione på något sätt blivit förfördelad - han har redan fått mer än han betalat för, men vill ha ännu mer.

Att i det läget hänvisas till att själv göra jobbet med att ringa runt ter sig på något sätt inte så orimligt.

Att jag fått mer än jag betalt för är inget jag bett om och jag vet inte om jag håller med. Jag ville ha en fungerande validering och enda sättet för MS att lösa det var att uppgradera mig som de gjorde. Den uppgraderingen medför att jag är laglig ägare till licensen och jag vill använda de tjänster som ingår i den licensen. Jag har fått det jag betalt för dock efter en del strul. Att jag som du säger fått mer vet jag inte, om jag ändå inte kan använda fördelarna med fullversion, vad har jag då? En kastrerad fullversion?

En gång i tiden hade jag en OEM av XP Pro och det är med den jag kommit hit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såvitt jag kan se så är det alltså osäkert på om microsoft "givit" dig en "licens" eller om du bara fått en aktiveringsnyckel för att hjälpa dig kringå ett problem. Presumptionen är nog att den enda licens som du har är den du förvärvat vid köpet av uppgraderingspaketet. Hävdar du en rätt utöver den licensen så är det nog du som ska bevisa att microsoft givit dig ytterliga rättigheter och rent juridiskt så tycker jag att det inte finns någon nämnvärd bevisning förutom din åsikt som visar åt det hållet. Jag skulle hävda att omständigheterna i sak talar för att du inte har fått någon annan licens än den köpta utan bara en ny nyckel för att lösa problemet med den köpta rättigheten. Men jag känner inte till vistas upgraderingsrutiner så jag kan ju självklart tolka saken fel.

Jag är nog böjd att hålla med de andra som ifrågasätter din rätt till någon 64-bits version. Du har fått vad du betalat för. Att du sen tycker dig ha fått rätt till mer än så som kompensation för installationsproblemen, det kan jag förstå ur din synpunkt men det betyder inte att det objektivt sett har uppstått någon rättighet för dig att få mer än vad du betalat för.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Jag trodde detta var ett konsumentforum, inget forum för storföretag, men jag kan ju ha fel på den punkten. Utgångspunkten här tycker jag bör vara "kunden har alltid rätt" om inte det finns solklara bevis på motsatsen, vilket jag har svårt att se i det här fallet. [/B]

Vill man ha medhåll från en hoper ja-sägare så kanske man ska ta upp ärendet hos sina vänner eller något. Vänder man sig till ett forum där det finns sakkunskap så tycker jag det är rimligt att ens argument blir kritiskt granskade och även kritiserade om andra inte håller med.

Permalänk
Medlem
Citat:

En gång i tiden hade jag en OEM av XP Pro och det är med den jag kommit hit.

Så om jag har förstått det rätt, du hade en oem av xp pro, köpte en uppgradering till vista business och sen använde du vista anytime för uppgraderingen. Det betyder att din vista licens räknas som en oem produkt och följdaktligen även din ultimate licens. Det går något rykte på forumet att om man har en 32-bitars oem licens så kan man betala lite extra för att därgenom kunna få en 64bitars skiva, det kan du nog söka dig till. Men så vitt jag ser det så lär du inte kunna klaga till dig att få köpa en 64bitars skiva till självkostnadspris, sorry.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikB
Såvitt jag kan se så är det alltså osäkert på om microsoft "givit" dig en "licens" eller om du bara fått en aktiveringsnyckel för att hjälpa dig kringå ett problem. Presumptionen är nog att den enda licens som du har är den du förvärvat vid köpet av uppgraderingspaketet. Hävdar du en rätt utöver den licensen så är det nog du som ska bevisa att microsoft givit dig ytterliga rättigheter och rent juridiskt så tycker jag att det inte finns någon nämnvärd bevisning förutom din åsikt som visar åt det hållet. Jag skulle hävda att omständigheterna i sak talar för att du inte har fått någon annan licens än den köpta utan bara en ny nyckel för att lösa problemet med den köpta rättigheten. Men jag känner inte till vistas upgraderingsrutiner så jag kan ju självklart tolka saken fel.

Jag är nog böjd att hålla med de andra som ifrågasätter din rätt till någon 64-bits version. Du har fått vad du betalat för. Att du sen tycker dig ha fått rätt till mer än så som kompensation för installationsproblemen, det kan jag förstå ur din synpunkt men det betyder inte att det objektivt sett har uppstått någon rättighet för dig att få mer än vad du betalat för.

Vill man ha medhåll från en hoper ja-sägare så kanske man ska ta upp ärendet hos sina vänner eller något. Vänder man sig till ett forum där det finns sakkunskap så tycker jag det är rimligt att ens argument blir kritiskt granskade och även kritiserade om andra inte håller med.

Jag har inget mot diskussion, jag vill ha klarhet i detta.
Ursprungligen var nog nyckeln tänkt som en snabb lösning på problemet precis som du säger. Nu är det ju dock så att hur det än var tänkt har jag en full version av ultimate och jag har erhållit den lagligt. Min uppgradering jag ursprungligen köpte är förverkad och jag har den alltså inte längre. Jag har således inte fått vad jag betalt för om vi ska hårddra det, jag har fått något annat. Nu vill jag använda det andra jag fått precis som det är tänkt att det ska användas men hindras av att det första jag köpte.
Huruvida det är min åsikt eller inte vad jag erhållit är ju ointressant, jag har fortfarande en full version av vista, ingen uppgradering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har fått en licensnyckel av indisk support efter att ha ringt upp MS sverige och därefter blivit kopplad. Jag erbjöd dem att koppla mig igen men det var tvunget att jag själv ringde direkt. Jag anser att det är fel! Jag har inte köpt något utanför sveriges gränser och ej heller medvetet kontaktat någon icke svensk support.

Jag har efter att ringt det svenska supportnumret fått en licensnyckel som motsvarar den licensnyckel som man får om man köper en kartong i affären med vista ultimate. Varken mer eller mindre! Vid andra kontakten med Indien sa de också att min nyckel är en "full versions-nyckel". Varken mer eller mindre där heller!

Kan vi argumentera utifrån att jag har:

http://www.dustinhome.se/pd_5010100862.aspx

Om ni läser beskrivningen så ser ni:

"Produkten levereras med både 32- och 64-bitars installationsskivor"

Jag har fått mitt ex som elektronisk gåva och saknar därmed skivorna.

Du förstår inte vad jag menar. Det jag, och andra, försöker säga dig är att din licensnyckel är inte samma sak som en licens. Du har inte fått produkten du länkar till, du har fått en nyckel som gjorde det möjligt för dig att installera den 32-bitars version du betalat för.

Dessutom var det inte Microsoft Sverige som gav dig din nyckel. De har ansvaret för att supportera den 32-bitars uppgradering du köpte. Att du inte köpt något utanför Sveriges gränser beror på att du _fick_ något från utlandet, d.v.s. nyckeln.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607