Överklocknings moderkort för Intel QuadCore + SLI

Permalänk

Överklocknings moderkort för Intel QuadCore + SLI

Tjena...
Jag letar efter ett bra modekort, men ja vet inte just nu vilken ja skall ha...

Ja skall ha:
Intel Quad-Core Q6600 2.4GHz
XFX GeForce 8800 GT (SLI på senare tid)
DDR3 4GB

Jag letar efter ett mdoerkort som stödjer SLI, DDR3, Quad-Core... men som även är bra på att Överklocka!

Är XFX:s moderkort bra, även på överklockning?

Jag har sett en hel del moderkort som är bra, men problemet är främast att det är DDR2 och inte DDR3 minnen...

Permalänk
Medlem

Du hittar ingen sån combo. Tyvärr.

Quad + SLI funkar inte bra att överklocka, du får välja c2d i så fall, om du vill klocka högt. En kompromiss man tyvärr får göra.
Skulle själv köpt ett SLI-moderkort utan tvekan annars om det gått att klocka quads bra med dom..

Jag förstår dock inte vad man ska ha quadcore till på en spelburk ?

EDIT: jag menar givetvis på 680i korten och äldre. 780i verkar ha fungerat mycket bättre än 680i.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz

Quad + SLI funkar inte bra att överklocka, du får välja c2d i så fall, om du vill klocka högt. En kompromiss man tyvärr får göra.
Skulle själv köpt ett SLI-moderkort utan tvekan annars om det gått att klocka quads bra med dom..

Vad yrar du om? Förstår inte riktigt ditt resonemang.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Allvarligt talat, har du något personligt emot SLi & Quad? Det finns visst bra SLI kort som dessutom klockar bra med quad, för stunden tuffar min Q6600 i 3,6GHz & det är dessutom med 4st 2GB stickor... Lite bättre kylning & jag kan nog få upp den högre än så utan bekymmer, finns gott om exempel på högt klockade cpu på 780i moderkort, titta bara på denna länk...

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=173946

en QX9650 i 5870MHz, du kanske tycker de är kasst? Detta är alltså ett referens 780i dom använt...

Vad det gäller DDR3 så får man beskedligt vänta på 790i moderkorten. Personligen har jag dock svårt att se vitsen med DDR3 om man inte ska tävlingsbencha (går tydligen bra med DDR2 också... )

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Allvarligt talat, har du något personligt emot SLi & Quad? Det finns visst bra SLI kort som dessutom klockar bra med quad, för stunden tuffar min Q6600 i 3,6GHz & det är dessutom med 4st 2GB stickor... Lite bättre kylning & jag kan nog få upp den högre än så utan bekymmer, finns gott om exempel på högt klockade cpu på 780i moderkort, titta bara på denna länk...

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=173946

en QX9650 i 5870MHz, du kanske tycker de är kasst? Detta är alltså ett referens 780i dom använt...

Vad det gäller DDR3 så får man beskedligt vänta på 790i moderkorten. Personligen har jag dock svårt att se vitsen med DDR3 om man inte ska tävlingsbencha (går tydligen bra med DDR2 också... )

Vad skrev jag till sist i mitt inlägg? Jag har mer än gärna ett sådant moderkort själv, om det är bevisat att det funkar bra utan att ha tur med moderkortet. Överlag så är det bevisat att SLI-chipsets klockar quads dåligt, det är inget konstigt. 780i verkar vara lite av lotteri att köpa tillsammans med quads om det klockar bra eller inte.

780i är väldigt nytt och jag menar först och främst 680i korten. Normal OC med quad på ett 680i är 3.25GHz max. Jag hänger på ett annat forum som är bra mycket större än detta annars, och beviserligen så kan nog inte flera hundra användare som använt kombon ha så jättefel i mitt tycke. Och även styrks detta pga de dåliga digitala PWM phases som används på 680i korten. Även visats av flertalet här på sweclockers som använt kombon förövrigt som inte lyckas gå över 3GHz ens i de flesta fallen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

detta kanske kan vara nått? http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASP5N32-E...

dock inte DDR3 :/

Visa signatur

|Gigabyte DS4| Q6600|Gainward 8800 GTS 512 MB| Corsair 520 W| Corsair XMS2-6400 2x2 GB 800 Mhz|Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail| ThermalRight Ultra Extreme |

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=1741

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad skrev jag till sist i mitt inlägg? Jag har mer än gärna ett sådant moderkort själv, om det är bevisat att det funkar bra utan att ha tur med moderkortet. Överlag så är det bevisat att SLI-chipsets klockar quads dåligt, det är inget konstigt.

780i är väldigt nytt och jag menar först och främst 680i korten. Normal OC med quad på ett 680i är 3.25GHz max. Jag hänger på ett annat forum som är bra mycket större än detta annars, och beviserligen så kan nog inte flera hundra användare som använt kombon ha så jättefel i mitt tycke. Och även styrks detta pga de dåliga digitala PWM phases som används på 680i korten. Även visats av flertalet här på sweclockers som använt kombon förövrigt som inte lyckas gå över 3GHz ens i de flesta fallen.

Nu tror jag du får läsa om & läsa rätt, jag har i inget inlägg nämt 680i, de chippets problem med quad klockning är vida kännt & det behöver man inte hänga på större forum för att veta Att du sedan inte verkar vilja veta av 780i serien begriper jag inte riktigt... Det är inte första tråden du påtalar detta med quad & SLi.

Kort & gott, klocka quad & köra SLi funkar alldelens utmärkt på 780 serien... 680 har inte med saken att göra, blanda inte ens in den... Att det skulle bero på tur eller inte med bra klockande 780i kort vet jag inte vart du har fått ifrån, har inte lyckats hitta någon negativa inlägg om sådant (inte ens på "stora forum")...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeebbZ
detta kanske kan vara nått? http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASP5N32-E...

dock inte DDR3 :/

Sämsta moderkortet att klocka med typ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu tror jag du får läsa om & läsa rätt, jag har i inget inlägg nämt 680i, de chippets problem med quad klockning är vida kännt & det behöver man inte hänga på större forum för att veta Att du sedan inte verkar vilja veta av 780i serien begriper jag inte riktigt... Det är inte första tråden du påtalar detta med quad & SLi.

Kort & gott, klocka quad & köra SLi funkar alldelens utmärkt på 780 serien... 680 har inte med saken att göra, blanda inte ens in den...

Precis lika mycket som jag nämnt 780i i mitt första svar eller de andra trådar jag nämnt om att quad + sli klockar dåligt. Det är du som antar med flit att jag menar på 780i i så fall, och du har ju som sagt själv sett att jag påtalat quad + 680i så då borde väl du förstå om någon att jag inte menar 780i i första hand, eller?

780i + quad verkar dock ändå ett lotteri, men tiden får avgöra hur det hänger ihop med massa användare (som använder combon) om någon månad, för det är itne allt för många som äger dom brädorna än och går inte att göra någon större utvärdering av det än, enligt mig!

EDIT: Fast det är väl lika bra att hugga i någon så fort man gör en liten miss, varför inte bara diskutera vänligt istället för att låta så nedlåtande,

Att ETT sli-chipset lyckas väl med quad är ju inget imponerande hittills ändå. Som sagt, jag vill se hur det ser ut om en månad med dom korten, ser det bra ut så ptja, då har dom fixat det som var dåligt på dom förra, vilket är kanon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis lika mycket som jag nämnt 780i i mitt första svar eller de andra trådar jag nämnt om att quad + sli klockar dåligt. Det är du som antar med flit att jag menar på 780i i så fall, och du har ju som sagt själv sett att jag påtalat quad + 680i så då borde väl du förstå om någon att jag inte menar 780i i första hand, eller?

780i + quad verkar dock ändå ett lotteri, men tiden får avgöra hur det hänger ihop med massa användare (som använder combon) om någon månad, för det är itne allt för många som äger dom brädorna än och går inte att göra någon större utvärdering av det än, enligt mig!

EDIT: Fast det är väl lika bra att hugga i någon så fort man gör en liten miss, varför inte bara diskutera vänligt istället för att låta så nedlåtande,

Att ETT sli-chipset lyckas väl med quad är ju inget imponerande hittills ändå. Som sagt, jag vill se hur det ser ut om en månad med dom korten, ser det bra ut så ptja, då har dom fixat det som var dåligt på dom förra, vilket är kanon.

Jag försår mycket väl din inställning till 680 serien, det jag inte begriper är dock din inställning till 780 serien... Till viss mån så är all överklockning ett lotteri, för att inte tala om den som hanterar grejerna... Jag tycker dock att de recensioner som gjorts & de resultat som vanliga användare har fått med 780 serien talar betydligt mer för att det klockar bra än dåligt...

Anledningen till att jag kanske lät lite nerlåtande (har tyvärr lätt för att bli småirriterad ibland, kan be om ursäkt för det...) var det kategoriska uttalandet från din sida att "det inte finns SLi moderkort som klockar bra" för det gör det, även om det nu råkar vara "nya" moderkort... Du hade likagärna kunat skrivit att 680 serien har varit väldigt dålig men att de nya verkar bättre, men du kanske inte ville ta det vänligt heller?

Visa signatur

Permalänk

Okej... Ja har funderat på 780i, men tyvärr hade det ju inte DDR3...
DDR3 har högre minnesfrekvens.

Ja tror att ja får vänta tills 790i chipset kommer med DDR3 minnen.

Samt vill ja klocka min dator...

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag försår mycket väl din inställning till 680 serien, det jag inte begriper är dock din inställning till 780 serien... Till viss mån så är all överklockning ett lotteri, för att inte tala om den som hanterar grejerna... Jag tycker dock att de recensioner som gjorts & de resultat som vanliga användare har fått med 780 serien talar betydligt mer för att det klockar bra än dåligt...

Anledningen till att jag kanske lät lite nerlåtande (har tyvärr lätt för att bli småirriterad ibland, kan be om ursäkt för det...) var det kategoriska uttalandet från din sida att "det inte finns SLi moderkort som klockar bra" för det gör det, även om det nu råkar vara "nya" moderkort... Du hade likagärna kunat skrivit att 680 serien har varit väldigt dålig men att de nya verkar bättre, men du kanske inte ville ta det vänligt heller?

Jag har inte påstått så mycket om 780i serien, det har jag nämnt genom att säga att man får se om en månad om hur det ser ut då, om det är fler erfarenheter där ute då, det är ju många som skippat att köpa nyare slikort för att det vart strul med föregående modeller, så det är väl antagligen därför man inte heller sett skymten av li
ka många användare med den combon i dagsläget.

Med nya moderkort så menar jag på att det också skall klara överklocka nya penryn utan problem liksom intel-chipsetsen gör. Och det kräver lite mer utav moderkorten än att fixa ett problem som var med föregående 65nm processorerna, så som sagt, får se om nån månad om hur det funkar bra ihop med varandra.

780i verkar självklart bättre hittills överlag än vad 680i eller äldre var. Men ingen konstighet heller! Jag är inget stort fan av ATI-grafikkort så varför skulle jag inte vilja ha ett bra SLI-kort, det kommer sinom tid för min del så fort det visar sig att de är minst lika bra som intels p35/x38 är tillsammans med samtliga nya processorer. Även fast jag själv kanske inte kommer använda quad själv att överklocka, så vill jag kunna ha den möjligheten iaf liksom ha möjlighet att köra dubbla nvidia-gpus.

Men visst, jag kan hålla med om att 780i verkar mycket bättre! Har även editerat mitt första inlägg i tråden så det inte skall skapa vidare förvirringar.

EDIT37: Du har 3.3ghz på din 1dagar gamla 3dmark06 länk i sign, men vad hände med din 3.6ghz stabila CPU som du sa!? How come?

Citat:

Okej... Ja har funderat på 780i, men tyvärr hade det ju inte DDR3...
DDR3 har högre minnesfrekvens.

Ja tror att ja får vänta tills 790i chipset kommer med DDR3 minnen.

Samt vill ja klocka min dator...

Satsa hellre på ett DDR2-kort, DDR3 är inte snabbt för sin hastighet, ddr2 i 1066mhz är snabbare jämfört mot ddr3 i t.ex 1500Mhz.. Kolla sweclockers recensioner, där har dom även påvisat att det inte är någon prestandavinst att tala om.
Högre frekvens betyder inte alltid högre prestanda!

EDIT: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6006&page=5
Där ser du den lilla skillnaden som finns. Inget som är värt att slänga ut på vad ddr3-minnen kostar då ddr2 är så sjukt mycket mer prisvärt.

Visa signatur