Jagar en bra spelburk med bästa möjliga OC-förutsättningar
Hej!
Jag är på jakt efter en burk som bör palla med det mesta i spelväg så länge som möjligt, för att nå detta mål så måste den självklart ha bra förutsättningar för att överklockas.
Men efter en misslyckad affär med Dustins Scaleo XI så är jag åter i träsket efter de mest prisvärda Moderkort/RAM/Kylning som bör palla med överklockning. (Värt att nämnas att jag är OC n00b)
Det jag har blivit rekommenderad och läst mig till hittils är följande:
Moderkort
Asus P5E WS Pro iX38 4DDR2-DIMM 2PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX
Här är jag helt lost vad som bör köpas. Gigabyte nämns ofta i trådar här, men också i samband med problem och krångel (ej n00bvänlig) Samt att jag är sugen på x38 istället för p35 (mest för att det är nyare och därmed bör vara bättre?)
Chassi
Antec Case Performance One P182 Gun Metal Black without PSU/utan nätagg.
Blir alltid rekommenderad detta chassi, bra kylning och utrymme.
RAM
Corsair TWIN2X2048-8500C5DF Dominator 2x1024MB(tot. 2048MB) XMS2-8500 1066MHz *INCL. AIRFLOW FAN*
Återigen så är jag lite lost på RAM-området. Jag förutsätter att 1066 minnen bör vara enklare att överklocka än 6400-minnen på 800mhz, samt att en airflow fan måste vara bra för att hålla dom svala?
Många här på OC rekommenderar mushkin 6400-minnen, men jag vet inte ännu just varför, förutom priset.
Grafikkort
Asus Extreme GeForce 8800GTS TOP 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express
Här är det inget större snack om saken, rekommenderas från alla håll och kanter, dock så undrar jag om inte GeForce8800 GT 512Mb kanske är mer prisvärd?
Kylning
Noctua NF-S12-1200 Sound-optimised 17dB(A) 81m3/h 1200RPM beige/brown 3/4pin
Noctua rekommenderas här ofta i samband med Thermalright
+
Thermalright Ultra-120 Socket 775
Ett måste för alla OC:are
Frågan rörande kylning är hur det ska monteras, Thermalright på CPU:n och sen antar jag att fläkten ska sitta på chassit riktat mot Thermalright:en?
CPU
Här ska det bli en E8400 eller E8500 beroende på vilken som kan klocka bäst (i snitt) förmodligen blir det en E8500.
Om CPUerna inte kommer väldigt snart så kanske jag köper en 300kr processor så länge. (1.6Ghz)
HDD
Western Digital Raptor WD740ADFD 74GB 10000rpm 16MB cache SATA
Kan ju inte vara sämre att ha en snabb systemdisk (tills SSD ramlar ner i pris)
Edit (Glömde PSU)
Corsair HX Series Modular Power Supply 620W
Skjuter vilt här, Antar att den är helt ok?
Slutgiltiga priset exkl. CPU hamnar på drygt 11 000kr, vilket jag tycker är rätt överkomligt med tanke på att det är (enl. mig) en bra konfiguration.
Men det jag mest vill ha åsikter om är moderkortet/RAM då jag inte vet om jag gör kraftiga felsteg där eller om dom är helt ok prestanda och ger bra överklockningsmöjligheter.
Så, bli en personlig hjälte och hjälp mig att bygga ihop en bra maskin som jag inte kommer sitta hemma och ångra.
Tack på förhand