Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClaesB
Visst går många filer lite långsamare, men inte så mycket långsamare. Det ska väl max diffa till hälften, inte ner till en tjugondel. Borde aldrig sjunka under säg 6 MB/s oavsett hur små filerna är. Så 600 kB/s är något som är fel, helt klart.

Kör Vista 64bit.

Hmm, jag kom på en grej. Varför det kan diffa så mycket mellan USB2.0 och IE1394.

Firewire körs nämligen på den vanliga PCI-bussen (via sydbryggan) medans USB2.0 körs på sydbryggan helt och hållet.

En tanke bara som du kanske kan testa, om du nu har fler vanliga PCI-kort i datorn, prova ta ut dom och testa överföringshastigheten då. Tänkte om det kan ha något med IRQ-krockar. Isf kan du ju kanske finna vart problemet uppstår.

Har du installerat chipset-drivrutiner till moderkortet?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av engine52
Hej jag beställde Gigabyte GA-P35-DS4 + 2 st Seagate Barracuda ST3250410AS 7200.10 250GB SATA-II som jag ska köra i raid 0.. Till det här köpte jag en sata-dvdbrännare

Kommer det bli några problem? Någon som kan ge lite info (kortfattat) hur jag lägger upp raid:n på svenska, tack!

Jag kör precis samma som du beställde, 3sånna diskar och en sata dvdbrännare.

Funkar kanon att köra RAID0 och det är mycket snabba diskar till det ändamålet.

Att skriva en liten guide om hur man sätter upp en raid skipper jag dock. Det står i manualen till moderkortet hur du gör, klart och tydligt tillsammans med 8 bilder som visar (om man inte förstår engelska alls). Går inte att göra fel när man kollar där samtidigt om man är osäker.

Det är busenkelt att sätta upp en raid-array.

Använd dig av dom gula kontakterna på moderkortet bara när du kör raid, blir bäst prestanda och inte lika buggigt som med dom lila kontakterna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av engine52
Hehe manual, glömde helt bort att det medföljer.. Nice, har jag förstått saken rätt.. 6 kanaler för raid 0,1,5,10 och 2 kanaler bara för raid 0

Hehe Den är faktiskt lättläst!

6 kanaler för raid 0, 1, 5 och 1+0 (10) och 2 kanaler för raid 0, 1, 5 har jag för mig, osäker på 5an men 0 och 1 är det på dom andra också. Har för mig att det bara var en mindre man kunde köra på dom lila.

Ett tips när du skapar RAID 0 sen är att du skapar en RAID 0 array på ca 40-50GB och sen skapar du en till RAID 0 array på resten av platsen som finns på diskarna. Det kommer ge dig mycket bra söktider för den lilla partitionen som du antagligen kommer köra windows på, där vill man ju ha så låga söktider (runt 9ms) som möjligt. Och ha en hög överföringshastighet (kring 200MB/s).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har identifierat felet till detta: http://support.microsoft.com/kb/324103/sv. Vet bara inte varför det händer just när win xp-installationen ska starta efter maskinvarukonfigen och drivrutinsinladdningen.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

En sak med raidandet, Vista går bra att ha raid drivisarna på usb sticka vid installation, jag tror xp kräver floppy. Jag har inte ens en floppy i min burk.

Jag har inga andra kort i burken, förutom graffekortet då, det ligger ju inte heller på den vanliga bussen.

Chipset drivisar har jag installerat, kan prova att ominstallera dem.

Det är väl någon magisk ordning man ska ta dem i?

Nu körde jag in mobochipsetdrivers och det blev nog ännu värre?

Nu kan jag inte ens få fart på en enstaka stor fil.

När jag försöker kopiera en 1.32 GB stor zip fil från portabel till system drive, då står den i "calculating time" läge och gör inget i flera minuter tills jag blir förbannad och stänger ner den.

Samma sak både med externt pci fw och det mobo inbyggda fw.

Jag får spatt. Jag har ingen aning om vad felet är. Eftersom fw gått bra på en annan dator, så får jag utgå från att driven har en frisk FW. Eftersom både mobots interna FW och det externa FW kortet går illa så måste det vara något mer centralt som hanterar FW som inte fungerar? Eller är det os som har problem?

Helt sjukt att något så "standard" som FW inte kan fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

En sak med raidandet, Vista går bra att ha raid drivisarna på usb sticka vid installation, jag tror xp kräver floppy. Jag har inte ens en floppy i min burk.

Jag har inga andra kort i burken, förutom graffekortet då, det ligger ju inte heller på den vanliga bussen.

Chipset drivisar har jag installerat, kan prova att ominstallera dem.

Det är väl någon magisk ordning man ska ta dem i?

Ja det går kanon att använda USB eller på CD med drivisar till XP

När du installerar på Vista däremot så ska du inte använda några alls, då blir det bara knas (en bugg), drivrutinerna är redan inbyggda i Vista nämligen

Ordningen vad gäller drivrutiner till MB har jag inte märkt något speciellt med, jag har installerat dom kors och tvärs flera ggr utan problem!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nja, du måste installera raid drivisar under Vista? Det gjorde jag i alla fall. Det fungerade fint.

Ok, det går bra att kopiera till den externa via FW, jag får över 20 MB/s nu.

Att kopiera från den till min raid0 eller en annan extern USB disk, det går inte.

WTF?

Hmm, nu skapade jag en annan zip fil, runt 400 MB, flac musik på, få stora filer i, gick bra att kopiera fram och tillbaka, men den 1.3 GB zipen med massa småfiler i går inte bra?

Go figure.

Ok, jag har samma zip fil på raid0 sen förut, nu kopierade jag den till fw driven, så den blev (2).zip så att säga, till samma katalog där den trassliga zipen ligger. Sen för jag över (2).zip tillbaka till raiden, det går utmärkt. Sen tar jag den vanliga zipen som trasslat, det går i alla fall inte.

Något är skumt, när jag ska köra en virusscan på den, så tar det flera minuter innan den börjar, så det verkar vara problem med att läsa filen.

Kastar bort den, får se om det fungerar nu då.

Ok, den filen tar 6 sekunder att virus scanna med antivir på raid0, den tar 10 MINUTER på fw driven. He he, något är konstigt med filen.

När jag för över filen som tar 6 sekunder att scanna på raid0 till FW driven, tar den runt 3 minuter att scanna.

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning att köpa Gigabyte GA-EP35-DS4 istället för att köpa vanliga P35-DS4? Som jag fattade det på gigabytes hemsida var det något extra energisnålt alternativ som funkar ihop med deras programvara, men denna programvara ska också funka med P35 DS4 rev 2.1. Jag tänkte att det kanske kan vara ett sätt att säkert få revision 2.1 om man köper EP35-DS4 istället för vanliga DS4? Är revision 2.1 bättre på något sätt? Verkar som det kan stödja högre minneshastigheter. Om man köper vanliga DS4, hur vet man vilken revision man får då?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=265392

Enligt denna recension verkar det vara ett vanligt DS4:
http://www.trustedreviews.com/motherboards/review/2008/01/18/...

Anandtech har också kollat på energisparfunktionen, men med annat moderkort: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3206

Verkar i alla fall inte som att den sparade energikostnaden väger upp det högre priset hos E-modellen. Konstigt nog verkade prestandan bli mer lidande i anandtechs recension, men de körde annat moderkort. Enligt trustedreviews påverkades inte prestandan om man körde energisparfuntionen utan att aktivera trottling. Men det känns som att man lika gärna kan gå in i bios och sänka vcore manuellt...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Hehe Den är faktiskt lättläst!

6 kanaler för raid 0, 1, 5 och 1+0 (10) och 2 kanaler för raid 0, 1, 5 har jag för mig, osäker på 5an men 0 och 1 är det på dom andra också. Har för mig att det bara var en mindre man kunde köra på dom lila.
[...]

Litet förtydliggande. RAID 5 kräver minst 3 diskar och en del kanske skakar på huvudet när de läser detta, dock ska man tänka på att de lila kontakterna (jmicro-kontrollern) hör ihop med PATA-kontakten. Så den enheten har alltså hand om totalt 4 enheter max. Om det nu fanns RAID 5 där har jag inte kollat upp men det är möjligt alltså.

Citat:

Ja det går kanon att använda USB eller på CD med drivisar till XP
[...]

USB eller CD går väl inte alls till XP? Det är ju det ständiga gisslet som finns. Floppy eller integrera på installationsmediumet (jag tog det som att man skulle sätta i en separat CD när den frågar efter drivisarna).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Precis, jag tror det bara är vista som klarar en usbsticka eller extern hd med drivisar på under installationen.

XPs diskettkrav känns GAMMALT minst sagt, vad ska man ha en floppy till idag, förutom just xp installation av raid drivisar?

Du får ju en 4 GB usb sticka för under 300 kronor idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Precis, jag tror det bara är vista som klarar en usbsticka eller extern hd med drivisar på under installationen.

XPs diskettkrav känns GAMMALT minst sagt, vad ska man ha en floppy till idag, förutom just xp installation av raid drivisar?

Du får ju en 4 GB usb sticka för under 300 kronor idag.

Och XP släpptes 2001 Då var det fortfarande vanligt med disketter. De t.o.m. hade ju 6 st startdisketter om datorn inte klarar att boota från skiva (något som inte finns till Vista eftersom om inte datorn klarar att boota från en skiva så är den nog inte tillräcklig för Vista).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SubMarine
[...endless rebootproblemet...]

Hört något av gigabyte ännu?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Visst, xp är gammalt, då kanske det var motiverat med diskett, men jag kunde inte motivera mig att ha en diskettenhet enbart för att få med drivisar vid os installation i dagens läge.

Vista är så kinkigt att det inte ens GÅR att installera på en usb hårddisk, vista vägrar på grund av kopieringsskydd. Ja ja.

En uppdatering med mitt trassel, det verkar som just den zipfilen är konstig.

Alltså, den zipen jag har med samma namn som den trassliga som ligger på FW disken, den är korrupt, går inte att öppna, men går bra att kopiera. Zippen på FW disken går att öppna, är ej korrupt, men går kass att kopiera.

Jag tog bort zippen på FW disken när jag hittade samma zip på min interna disk. När jag märkte att zippen på den interna disken var korrupt, då gick jag till papperskorgen, återställde zippen till FW disken, och gissa vad, nu gick det bra och snabbt att kopiera den. Vad i hela friden är det här? Märkligt värre i alla fall.
Den gick sen bra att zippa upp på den interna driven.

Jag fattar inget, får se om den goda prestandan fortsätter, jag är eder FW testkanin i ITrymden. Over and out.

En raid kommentar.
ICH9R som kontrollern heter på mobot är värdelöst för all raid utom raid0. Raid0 beter sig helt ok prestandmässigt. Raid1 ska ha samma hastighet för skriv som en disk men dubbel för läs mot en disk. Den är långsammare på båda, värdelöst. Raid10 är toklångsam, bara några få MB/s snabbare än en enda disk.
Raid 5 beter sig lite bättre, är 20 MB/s snabbare än en disk, men det är fortfarande ett SKÄMT.
Så, ska ni raida med ich9r och vill åt prestanda, det är bara raid0 som ger prestanda.

Jag hade hoppats att raid10 skulle fungera bra men nu kör jag mina fyra drivar som en raid0 där system och program ligger, och en raid1 som "safe drive" enbart. Prestandan ur raid1 är kass som sagt.

En länk med lite siffror

http://www.heise.de/foren/S-Intel-ICH9R-RAID-einige-Tests/for...

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa genom 54 sidor för att hitta denna förhoppningsvis snabba fråga.

Hur styr jag lättast system fan 1 och 2?
Man får ju med två program som är till för att övervaka fläktar och sånt. Tänker på EasyTunes 5 och ETC. Dock hittar jag inte i dom vart jag ställer in när system fläktarna ska gå på fullt.
Som det är nu går System fläkt 1 på 600-800rpm och System fläkt två på 1600-1800rpm. Dock ser jag bara System fläkts 1:s rpm i BIOS inte i ETC eller EasyTunes 5. Där sysn bara CPU och System Fan 2.
Det låter lite väl mycket från Syst Fan 2 just nu.

Tacksam för svar!

EDIT:
Har installerat SpeedFan nu och försöker ändra hastighet. Inte lyckats än.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Jag har precis beställt mina nya datordelar och såklart en e8400 Beställde bl.a. ett Gigabyte P35 DS4 moderkort. Jag läste nu att folk inte kan få igång sina datorer med sina DS4 moderkort då man behöver flasha sitt BIOS. Vad jag undrar nu är. Är detta ett känt problem? Vill inte få hem en dator som jag inte ens kan starta Det skulle ju kännas riktigt surt.

Permalänk
Medlem

Jodå det gick fint med P35 DS4 och E8400
Köpte från Komplett och det hade BIOS-version F7.

Eller det var kanske inte det du menade?

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vilken version det är som funkar men det var ju skönt att höra att det funkar iaf Beställde sakerna igår från komplett så då lär väl mitt moderkort ha samma version av BIOS som dig, vilket funkade.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som kör med dessa minnen :
Mushkin SP2-6400+ 2x2048MB
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=4GBKD2M80...
Om ni har minnena funkar dom bra? Eller kan ni rekommendera ett annat 4gigs kit?

Här är min tråd om ni vill svara där:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Hört något av gigabyte ännu?

Jo fick ett svar efter några dagar.

"Hi,
This could possibly be caused by some device failing to wake up properly - remove and device not needed (USB devices, printers etc). Try some other VGA card if possible.

Check the memory specifiactions: some memories need more than the standard 1.8V (for DDR2). Check the voltage requirements of your memories and adjust the "DDR2 OverVoltage Control" setting under M.I.T. in BIOS accordingly. Setting the wrong voltage might damage the memory so check the specifications of the memories before making any changes.

Also please note that the recommended power supply for the 8800 GT is 450W that can deliver 22A on the 12V line.

Best regards,"

Har sedan dess kommit på att problemet (i mitt fall) endast framträder om jag ändrar Vcore från "Normal" till något annat. Även om jag kör stock hastighet och väljer 1.275V manuellt, som är standard, så vill den inte vakna ordentligt. Har skickat ett till mail till gigabyte men har inte fått något svar på flera dagar :/. Har även köpt ett nytt nätagg på 550W (beQuiet), eftersom det gamla började väsnas så mycket om man körde krävande spel. Vore ju schysst om man fick stand-by att funka...

Här är en stråd om just mitt problem.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Problem att få Dual Channel att fungera, stoppar minnena i port 1/3 eller 2/4. Inget av alternativen fungerar, men båda minnena fungerar var för sig i alla portar. Även i port1/2 så fungerar minnena tillsammans, enligt manualen så ska dual-channel hoppa igång automatiskt. Det är Crucial Ballistix PC8500 som jag har (2x1GB).

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja, du måste installera raid drivisar under Vista? Det gjorde jag i alla fall. Det fungerade fint.

Ok, det går bra att kopiera till den externa via FW, jag får över 20 MB/s nu.

Att kopiera från den till min raid0 eller en annan extern USB disk, det går inte.

WTF?

Hmm, nu skapade jag en annan zip fil, runt 400 MB, flac musik på, få stora filer i, gick bra att kopiera fram och tillbaka, men den 1.3 GB zipen med massa småfiler i går inte bra?

Go figure.

Ok, jag har samma zip fil på raid0 sen förut, nu kopierade jag den till fw driven, så den blev (2).zip så att säga, till samma katalog där den trassliga zipen ligger. Sen för jag över (2).zip tillbaka till raiden, det går utmärkt. Sen tar jag den vanliga zipen som trasslat, det går i alla fall inte.

Något är skumt, när jag ska köra en virusscan på den, så tar det flera minuter innan den börjar, så det verkar vara problem med att läsa filen.

Kastar bort den, får se om det fungerar nu då.

Ok, den filen tar 6 sekunder att virus scanna med antivir på raid0, den tar 10 MINUTER på fw driven. He he, något är konstigt med filen.

När jag för över filen som tar 6 sekunder att scanna på raid0 till FW driven, tar den runt 3 minuter att scanna.

Nej du behöver inga drivisar alls till vista för RAID, jag har aldrig installerat med drivisar nämligen. För de gånger jag försökt med drivisar manuellt så har det blivit några skumma buggar som tydligen inte är ovanliga när de gäller vista och ICHxR.

Haha, det låter ju sinnessjukt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Litet förtydliggande. RAID 5 kräver minst 3 diskar och en del kanske skakar på huvudet när de läser detta, dock ska man tänka på att de lila kontakterna (jmicro-kontrollern) hör ihop med PATA-kontakten. Så den enheten har alltså hand om totalt 4 enheter max. Om det nu fanns RAID 5 där har jag inte kollat upp men det är möjligt alltså.

USB eller CD går väl inte alls till XP? Det är ju det ständiga gisslet som finns. Floppy eller integrera på installationsmediumet (jag tog det som att man skulle sätta i en separat CD när den frågar efter drivisarna).

Ja givetvis är det så! Jag hade vart vaken hela natten efter jag skrev mitt svar, därför jag var helt osäker på vad jag svarade och förtydligade det.. Kom på mig själv när du sa det med raid5, det är ju självklart att det inte går på dom 2 lila då

Och det med USB och CD, jag tror jag blivit för van vid vista helt enkelt och försökt förtränga allt vad floppy heter

Citat:

En raid kommentar.
ICH9R som kontrollern heter på mobot är värdelöst för all raid utom raid0. Raid0 beter sig helt ok prestandmässigt. Raid1 ska ha samma hastighet för skriv som en disk men dubbel för läs mot en disk. Den är långsammare på båda, värdelöst. Raid10 är toklångsam, bara några få MB/s snabbare än en enda disk.
Raid 5 beter sig lite bättre, är 20 MB/s snabbare än en disk, men det är fortfarande ett SKÄMT.
Så, ska ni raida med ich9r och vill åt prestanda, det är bara raid0 som ger prestanda.

Jag hade hoppats att raid10 skulle fungera bra men nu kör jag mina fyra drivar som en raid0 där system och program ligger, och en raid1 som "safe drive" enbart. Prestandan ur raid1 är kass som sagt.

En länk med lite siffror

http://www.heise.de/foren/S-Intel-ICH9R-RAID-einige-Tests/for...

Har du enablat Write Cache Back i intel matrix storage console? (tillbakaskrivningsminnet) långt ord det där

Det är nämligen avstängt by default, dumt nog. Och när man sätter på den så ökas prestandan något sjukt.
Dock kanske du testat det och det kanske inte gav något resltat med andra raid-kofinger än raid 0?

Iofs har jag sett massvis med folk som testat sig fram med intel matrix i RAID 1 och dom får som du, prestanda lika snabbt som endast En ensam disk. Dock har man ju fortfarande säkerheten där, så det är ju alltid ett val att kunna välja säkerhet fast med orörd prestanda.

Jag är hur som helst så är jag sjukt nöjd med RAID 0 prestandan.
Prestandan ökade med ~100MB/s per disk som jag la till i arrayen. runt 85MB/s singledisk, 200MB/s med 2st diskar och 300MB/s med 3diskar.

Så det verkar skala bra tillsammans med dessa single platter diskar och ichxr
Samt att jag gjorde en mindre RAID 0 array på 50GB av mina 3 diskar vilket gav en söktid på endast ~8.5ms också. Hur det nu går ihop då 3 diskar måste söka till sig det. Men det finns säkert något logiskt svar för det från intels sida om hur det funkar..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Behöver verkligen hjälp nu!

Har sjuka problem med min nya dator!

Moderkort: GA P35 DS4
Processor: E8400

Jag får det inte att fungera!! När jag startar datorn så rör sig processorfläkten knappt märkbart en snabbis och allt går igång förutom den...
Sen h'nder det inget mer skärmen drar inte igång och men fläktar kommer igån och load lampan på burken stå och bara toklyser!!

Någon som har någon aning om vad som kan vara problemet?

Permalänk
Medlem

Du behöver en ny bios, F11. Låna en S775 CPU och flasha om, eller gör som jag och köp en celeron 420!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kakann
Du behöver en ny bios, F11. Låna en S775 CPU och flasha om, eller gör som jag och köp en celeron 420!

Oj! Tänkte inte på det där...

Tänk om jag har M0 steppingen på min E2160, och F4-BIOS på min rev 1.0 P35-DS4:a...

Jag har ju samma felsymptom som Danneb.

Vad tror ni? Är det värt att plocka över min E6300?

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Ibland när jag startar upp datorn och kollar i CPU Z så ser jag att processorn går i original 3.0 ghz fast att jag har klockat den till 4.2.
Går då in i Bios och då står "CPU Host Control" eller vad det heter på disabled fast att jag har satt det på enabled innan. Varför gör det så?

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk

har samma problem, multiplier går ner till 6 ifrån 9 (3.0->2ghz) försöker hitta vilken funktion det kan va, En funktion är ju C.i.a.2 som jag har disablat, men något jag missar. Jag vet att lösning finns nånstans här i nån av de 56 sidor och de gör mig mer sur.

edit. hittade, Cpu Eist function

Visa signatur

| 2500k| Asrock p67 gen 3|8 gb minne| 2x Asus gtx 560 ti 1gb|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John86
Ibland när jag startar upp datorn och kollar i CPU Z så ser jag att processorn går i original 3.0 ghz fast att jag har klockat den till 4.2.
Går då in i Bios och då står "CPU Host Control" eller vad det heter på disabled fast att jag har satt det på enabled innan. Varför gör det så?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erniestars
har samma problem, multiplier går ner till 6 ifrån 9 (3.0->2ghz) försöker hitta vilken funktion det kan va, En funktion är ju C.i.a.2 som jag har disablat, men något jag missar. Jag vet att lösning finns nånstans här i nån av de 56 sidor och de gör mig mer sur.

edit. hittade, Cpu Eist function

Citat:

Ja.
Under advanced feautures i BIOS. Sätt disable på de som heter något med C1E och EIST.

det stod en sida tillbaka i denna tråden Sida 55.

Och john86 var ju de jag svara till från första början hur man skulle göra för att stänga av det Men han läste tydligen inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen som vet hur man styr system fans på detta moderkort?

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Jo jag läste det innan men det är inte det som är problemet nu. Jag har valt disabled på C1E och EIST och nu ligger den still på 3 ghz och multiplier x9. Innan hoppade den upp och ner mellan 6 och 9.

Saken är den att jag har satt CPU Host control till 4.2 ghz, och oftast så går den i det när jag startar upp datorn (och då går den i det hela tiden). Men ibland när jag startar upp datorn så går den bara i 3 ghz (då ligger den still på det). Går jag då in i Bios så är inte längre CPU Host Control enabled. Den står fortfarande på 4.2 ghz men är disabled. Så jag måste enabla den igen. Den gör så av sig själv av någon anledning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John86
Jo jag läste det innan men det är inte det som är problemet nu. Jag har valt disabled på C1E och EIST och nu ligger den still på 3 ghz och multiplier x9. Innan hoppade den upp och ner mellan 6 och 9.

Saken är den att jag har satt CPU Host control till 4.2 ghz, och oftast så går den i det när jag startar upp datorn (och då går den i det hela tiden). Men ibland när jag startar upp datorn så går den bara i 3 ghz (då ligger den still på det). Går jag då in i Bios så är inte längre CPU Host Control enabled. Den står fortfarande på 4.2 ghz men är disabled. Så jag måste enabla den igen. Den gör så av sig själv av någon anledning.

Det har med överklockningen att göra, datorn känner sig inte riktigt bekväm med inställningarna och ställer då ner sig till 3ghz för att den ska boota upp!

Du får nog ändra upp vcore ett snäpp eller så, kan vara ddr2 voltage också som du kanske får höjja ett snäpp, beror helt på din klockning och vad du ställt in.

Men prova först öka vcore ett snäpp eller två och se om det blir bättre, för det bör lösa ditt problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok tack, ska prova att höja lite mer!

Edit: Ska man även höja lite på FSB control och (G)MCH control?

Visa signatur