Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElZoido
Jag köpte mitt i Januari från DB.com och fick ett rev 1.1 :/

Skumt, jag fick ett rev2.0 från DB den 24 oktober på RMA då mitt rev1 falerat.

Oki Skillz, såg det av en slump och tyckte det såg lustigt ut.

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem

Tjenare

Jag har precis köpt detta moderkort och höll på att bygga i natt men fastnade på några saker (var några år sen jag byggde dator).
Har ett Silverstone LC17 chassi och har lite "problem" med bl.a fronten.

1. Har 4 st USB i fronten, dessa ska jag koppla till moderkortet och tror jag gjort rätt men jag har en extra pin som det står "Shield" på, ska denna kopplas nånstans? mot pin10 NC? I sådana fall kan jag bara göra det med en av dessa två USB eftersom det endast är 9st på på den USB kontakten och det är 4 pin för USB + en "shield"..

2. Ljudutgången i fronten: Läst att det uppstått problem med att koppla här och jag vet inte vad Azalia är (har två st kontakten, ena AC97 och andra AZALIA, hur och vart ska jag koppla dessa? Jag kommer endast att ha en vanlig 3,5mm i fronten med mic till headset.
Bak ska jag koppla koaxial till förstärkaren.

3. Firewire: Jag har en kontakt där alla pin sitter fast, ut från denna går det en massa singlar (är det bara extra ifall man inte ska ha det i den konfigurationen som är på den fasta kontakten? Gissar att det bara är att använda den fasta kontakten, stämmer det?

4. Sist men inte minst, jag har en Samsung Sata DVD brännare (har bara kopplat SATA kontakten och ström, men kan jag då spela av musik från DVDn? För i tiden hade man ju en "audiokabel", typ 3-4 pinkontakt bak på optiska enheten kopplat till moderkortet..

5. Angående strömkablar till moderkortet: Jag har 1 st graffe, och har kopplat den stora 20 eller om det e 24pin kontakten till höger om minnesplatserna och en 4 pin kontakt ovanför cpu platsen, ska jag koppla in någon mer kabel (har nämligen en över från mitt corsair 520HX).

Hoppas nån bussig själ där ute som kan bistå mig här

PS. Fått igång datorn sent på natten så tror den fungerar utöver fronten.. DS.

Visa signatur

• Samsung 65F8005 • LG OLED55B6V • Onkyo TX-NR616 • Canton Movie CD 151 • Asus RT-N66U • Samsung Galaxy Tab S • Samsung Galaxy S6 • Samsung Galaxy S7 •

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benji_9

4. Sist men inte minst, jag har en Samsung Sata DVD brännare (har bara kopplat SATA kontakten och ström, men kan jag då spela av musik från DVDn? För i tiden hade man ju en "audiokabel", typ 3-4 pinkontakt bak på optiska enheten kopplat till moderkortet..

5. Angående strömkablar till moderkortet: Jag har 1 st graffe, och har kopplat den stora 20 eller om det e 24pin kontakten till höger om minnesplatserna och en 4 pin kontakt ovanför cpu platsen, ska jag koppla in någon mer kabel (har nämligen en över från mitt corsair 520HX).

4. Den kontakten användes bara för att kunna spela upp musik-CD via ljudkortet. Dock från XP (tror jag) och frammåt så kan den ta datan via datakabeln istället. Alltså inget behov av den kabeln.

5. Du har en 4pin eller 8pin som du kan koppla in till vänster om processorsockeln, kanske den som fattas. Sätt in den ivf.
Har ditt grafikkort en kontakt så ska även den kopplas in (brukar vara märkt PCI-E).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Tjenare, tack för svaren!

4. Okej, då var det som jag trodde att den tar musik via SATA kabeln. Fint!

5. Jag har som sagt kopplat in den som sitter till vänster om CPU sockeln (4 pin 2x2 fyrkantig), sen finns det en annan som e jag tror va ca 4-5 pin kontakterna placerade lodrätt ovanför minnesmodulerna och tror dem hette PCIE på moderkortsmanualen.
Men som jag förstår det så ska denna endast kopplas in om du kör 2 st graffe i SLI för att ge mer kraft?
Jag har kopplat från mitt nätagg en PCI-E tror oxå den e 4 pin (2x2 kvadrat) till mitt 8800GT.

Stämmer detta? Eller ska jag koppla in den PCIE från moderkortet oxå, från och till vart i såna fall?

Visa signatur

• Samsung 65F8005 • LG OLED55B6V • Onkyo TX-NR616 • Canton Movie CD 151 • Asus RT-N66U • Samsung Galaxy Tab S • Samsung Galaxy S6 • Samsung Galaxy S7 •

Permalänk
Medlem
Citat:

Tjenare

Jag har precis köpt detta moderkort och höll på att bygga i natt men fastnade på några saker (var några år sen jag byggde dator).
Har ett Silverstone LC17 chassi och har lite "problem" med bl.a fronten.

1. Har 4 st USB i fronten, dessa ska jag koppla till moderkortet och tror jag gjort rätt men jag har en extra pin som det står "Shield" på, ska denna kopplas nånstans? mot pin10 NC? I sådana fall kan jag bara göra det med en av dessa två USB eftersom det endast är 9st på på den USB kontakten och det är 4 pin för USB + en "shield"..

2. Ljudutgången i fronten: Läst att det uppstått problem med att koppla här och jag vet inte vad Azalia är (har två st kontakten, ena AC97 och andra AZALIA, hur och vart ska jag koppla dessa? Jag kommer endast att ha en vanlig 3,5mm i fronten med mic till headset.
Bak ska jag koppla koaxial till förstärkaren.

3. Firewire: Jag har en kontakt där alla pin sitter fast, ut från denna går det en massa singlar (är det bara extra ifall man inte ska ha det i den konfigurationen som är på den fasta kontakten? Gissar att det bara är att använda den fasta kontakten, stämmer det?

Hoppas nån bussig själ där ute som kan bistå mig här

PS. Fått igång datorn sent på natten så tror den fungerar utöver fronten.. DS.

1. Du behöver inte koppla in shield/NC, men det skadar ju inte om du gör det. Shield bör gå till NC. Annars räcker det gott med dom 8 andra kontakterna på USB. Och ja, det brukar bara vara en(1) shield/NC per par.

2. Du kopplar det bakom ljudutgångarna på moderkortet. Eller hur menar du? Har du lösa kablar? Det står annars i manualen vad varje pin är för något. (Sida 31).

3. Ja, använd den fasta kontakten. Fast de med lösa kanske är för om du vill ha två funkandes(?) Om det nu är fler firewire-kontakter på din bracket.
Står också i manualen vilka pins som är vad och vart dom ska kopplas på firewire piggarna, så du inte sätter det fel!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Tackar för fin bild och info

2. Jag vet vart jag ska koppla ljudkontakten, men inte vilken av dem då jag har två st på samma kabel från fronten, en som heter AZALIA och en som heter AC97, vilken ska jag koppla dit (jag tog AC97 eftersom jag inte ska ha High-Definition ljud ut på fronten då denna är bara i stereo..) Men vet inte om det stämmer..

3. Firewire, då var det som jag trodde där oxå då, då tar jag bara den kontakten och låter dem extra ligga löst (buntar dem på själva kabeln iofs)

En annan sak jag märkte igår med CPU fläkten, den snurrade lite konstigt, trodde först det var kabeln som var i vägen men det var den inte, startade någon sek efter ON och snurrade två sek, stannade och betedde sig allmänt konstig, sen snurrar den okej... E8400 standard fläkt...

Chassifläktarna kopplade jag till SYS_FAN1 och SYS_FAN2 (tro dem hette så), var placerade vid minnesmodulerna och nere under sista PCI platsen ca.... Båda snurrar men SYS_FAN1 snurrar fortare och ut med mer luft än 2an (kanske själva fläkten bara e dålig, att det varierar mellan dem...?)

-Kan jag boota med ex. USB för att boota bios?
-Kan jag använda Logitech DiNovo Edge tangentbord (trådlöst) för att komma in i bios osv eller måste jag ha ett med sladd och ex. PS2 kontakt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

5. Jag har som sagt kopplat in den som sitter till vänster om CPU sockeln (4 pin 2x2 fyrkantig), sen finns det en annan som e jag tror va ca 4-5 pin kontakterna placerade lodrätt ovanför minnesmodulerna och tror dem hette PCIE på moderkortsmanualen.
Men som jag förstår det så ska denna endast kopplas in om du kör 2 st graffe i SLI för att ge mer kraft?
Jag har kopplat från mitt nätagg en PCI-E tror oxå den e 4 pin (2x2 kvadrat) till mitt 8800GT.

Stämmer detta? Eller ska jag koppla in den PCIE från moderkortet oxå, från och till vart i såna fall?

Citat:

Tackar för fin bild och info

2. Jag vet vart jag ska koppla ljudkontakten, men inte vilken av dem då jag har två st på samma kabel från fronten, en som heter AZALIA och en som heter AC97, vilken ska jag koppla dit (jag tog AC97 eftersom jag inte ska ha High-Definition ljud ut på fronten då denna är bara i stereo..) Men vet inte om det stämmer..

3. Firewire, då var det som jag trodde där oxå då, då tar jag bara den kontakten och låter dem extra ligga löst (buntar dem på själva kabeln iofs)

En annan sak jag märkte igår med CPU fläkten, den snurrade lite konstigt, trodde först det var kabeln som var i vägen men det var den inte, startade någon sek efter ON och snurrade två sek, stannade och betedde sig allmänt konstig, sen snurrar den okej... E8400 standard fläkt...

Chassifläktarna kopplade jag till SYS_FAN1 och SYS_FAN2 (tro dem hette så), var placerade vid minnesmodulerna och nere under sista PCI platsen ca.... Båda snurrar men SYS_FAN1 snurrar fortare och ut med mer luft än 2an (kanske själva fläkten bara e dålig, att det varierar mellan dem...?)

-Kan jag boota med ex. USB för att boota bios?
-Kan jag använda Logitech DiNovo Edge tangentbord (trådlöst) för att komma in i bios osv eller måste jag ha ett med sladd och ex. PS2 kontakt?

5. Det finns en svart plastbit du kan plocka av så har du en 8pins-kontakt där istället för 4. Så har du en delad 8pins från nätagget så kan du köra med 8pins inkopplat istället.

Den andra du snackar om vid minnena är en vanlig molex-kontakt som man brukar använda till PATA-hårddiskar och cd/dvd, (IDE-hårddiskar eller IDE-cd/dvd som andra säger).
Den ger extra strömförsörjning som du säger om du har ett till grafikkort i datorn.
Du får inte förknippa crossfire med SLI, då detta Inte är ett sli-moderkort (intel styrkretsar och inte nvidia).

Du behöver hur som helst inte koppla in molexkontakten på moderkortet högst upp till höger. Dock skadar det ju inte heller att ha den i. Annars är det rätt.

2. Det är iofs bara att prova och se om det funkar eller inte

3. japps.

Det är vanligt att fläkten inte går igång direkt eller startar stannar startar. Du har ju tempstyrd fläkt automatiskt när du kopplar in det på moderkortet. Så den går inte igång förens den tycker att det är tillräckligt varmt.

Det med att ena snurrar fortare än den andra har också med tempstyrning att göra. En av fläktkontakterna på moderkortet är inte tempstyrt alls. Men de 4 andra är det. Du kan ställa in det i BIOS om hur du vill att fläktarna ska styras. Just nu har du så att dom går efter värme, så ju varmare ju fortare snurrar de.
Under healt status eller vad det heter, längst ner där så kan du ställa om du vill köra fläktarna på auto, voltage eller PWM. Eller t.om köra disable. (disable gör så att alla fläktar körs på högsta hastigheten). De andra är reglerande styrning.

Du kan trycka på END vid post och sen välja vart bioset ligger på usb-stickan från menyn i QFLASH. END-knappen startar nämligen flashprogramet så du itne behöver boota med någon fdd osv.

Ja du kan använda trådlöst. Datorn i sig vet ju inte riktigt om att du har trådlöst då det är recivern som skickar signaler precis som ett vanligt tangentbord till moderkortet Så den agerar precis som om du hade haft ett med sladd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Angående 8 pin kontakten, tror inte jag har det från mitt nätagg, ett Corsair 520HX...

Okej, visste inte att det var crossfire faktiskt, vet skillnaden.. spelar ingen roll.

Tack nu förstår jag vad en molex är, var med på tiden med IDE diskar men visste inte va dem hette

Kan du posta en länk till senaste bios som funkar med E8400, om du nu vet, behöver inte jobba dig för min skull.

Tackar alla för fin information, sitter på jobbet nu så längtar hem för att leka och städa undan all papp o kartong

edit: angående tangentbordet så tänkte jag mer på att den går via USB än trådlöst, jag som formulerade mig dåligt.. Vet jag ibland inte kommit in då man måste ställa in i bios att USB ska fungera och att det inte ligger default, därför man får ha ett extra tangentbord för att komma in i bios...

Visa signatur

Permalänk

Någon som har någon idé?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av killerswede
Jag har lite strul efter det att jag satte in 2 gig minne till (har 4 gig nu exakt likadana moduler) Allt verkar funka i XP, men när jag drar igång Crysis eller COD4 så minnesdumpar maskinen. Tar jag ur minnena (2 gig kvar alltså) så funkar allt igen. Har provat stänga av swappen eller att öka den. Har alla uppdateringar för XP. Har f7 bios för mitt dS4. I övrigt så har jag e6850 ocklockad just nu. Minnena är Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4, konfade att köra i 4,4,4,12 med 2.1 v. Inte för att jag behöver 4 gig minne (eller 3,5 som det blir) men nu har jag köpt det och vill gärna att det funkar. Tacksam för alla tips.

Upptäckt att den klagar på nv4_disp.dll. Finns massor av info om man googlar på detta, men jag har testat det mesta som verkar troligt utan något resultat.

Visa signatur

Magnus
Asus Sabertooth, 2600K @ 4 GHz, Arctic Freezer 13, 8 Gb Corsair Vengeance DDR3 1600 MHz, Fractal Design Tesla 650 W 80+, Gigabyte 660 TI OC och detta sitter i en lådan Core 3000 från Fractal Design.

Permalänk
Medlem
Citat:

Angående 8 pin kontakten, tror inte jag har det från mitt nätagg, ett Corsair 520HX...

Okej, visste inte att det var crossfire faktiskt, vet skillnaden.. spelar ingen roll.

Tack nu förstår jag vad en molex är, var med på tiden med IDE diskar men visste inte va dem hette

Kan du posta en länk till senaste bios som funkar med E8400, om du nu vet, behöver inte jobba dig för min skull.

Tackar alla för fin information, sitter på jobbet nu så längtar hem för att leka och städa undan all papp o kartong

Du bör ha en 8pins från ditt HX520, (2st 4pins som man kan sätta ihop, som egentligen är en 8pins som är delbar)

Aha! Vilken tabbe. Dock är det många som tänkt samma! Du kan dock köra dubbla nvidia grafikkort ändå, bara att du inte kan köra dom linkade, hehe. Kan vara bra om man vill ha massa skärmar inkopplade.

Jag förlitar mig på att det kommer komma någon som gör ett par egna modifierade drivrutiner till våra kort som gör att man kan köra SLI på dessa kort också. Vilket jag inte ser som någon större svårighet att göra om någon har kunskapen att programmera Det har gjorts förut så... jaja, det är ett annat kapitel.

Haha, där ser man!
IDE är egentligen alla interna hårddiskar och cd/dvd-rom, SATA som PATA.

Det som folk kallar IDE är egentligen förknippat med Parallel ATA (PATA). Så när någon säger "IDE-hårddisk" så menar dom oftast en klassisk hårddisk med "IDE-kabel" som egentligen heter PATA-hårddisk. Då IDE betyder Internal Drive Electronics så kanske du förstår att det gäller nya SATA också:) Lite överkurs kanske.. hehe

Självklart ska du få en länk!. Dock får du kolla vilken BIOS du har just nu. Så du inte hoppar från t.ex BIOS F6 till F11 direkt. Kan bli för mycket nytt på en gång med en ny BIOS.

Här har du F11 BIOS: http://europe.giga-byte.com/FileList/BIOS/motherboard_bios_ga...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, då förstår jag att det är en del förvirring runt IDE men strunt i det nu, ska aldrig ha en IDE (flatkabel igen iaf )

Ska kolla Nätagget när jag kommer hem, stoppar in 8 pin om jag har, men då tar jag dem "nya" 4 pin kontakterna från nätagget och sätter in där det finns en plastbit på dem resterande 4 pins på moderkortet?

Angående SLI, det e lugnt, spelar inte så himla mkt, byter nog bara graffe när det e dags istället..

Blir spännande o se va jag har för bios.. bör jag kolla på vilken REV jag har? Har det nåt med saken att göra vid flashing av bios för att kunna köra E8400?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, då förstår jag att det är en del förvirring runt IDE men strunt i det nu, ska aldrig ha en IDE (flatkabel igen iaf )

Ska kolla Nätagget när jag kommer hem, stoppar in 8 pin om jag har, men då tar jag dem "nya" 4 pin kontakterna från nätagget och sätter in där det finns en plastbit på dem resterande 4 pins på moderkortet?

Angående SLI, det e lugnt, spelar inte så himla mkt, byter nog bara graffe när det e dags istället..

Blir spännande o se va jag har för bios.. bör jag kolla på vilken REV jag har? Har det nåt med saken att göra vid flashing av bios för att kunna köra E8400?

Japp, du kan inte sätta 4/8pins kontakten fel, passar det inte så passar det inte. Går bara att sätta åt ett håll och på en plats. Eftersom de är formade olika i själva kontaktstycket. Men du har förstått det rätt iaf.

Ptja, jag tror att det kan skilja mellan revisionerna ang BIOS. Dock är det så enkelt att ladda ner BIOS under rätt revision på deras sida.

http://www.giga-byte.com/Support/Motherboard/BIOS_Model.aspx?...
Till höger om bilden på moderkortet så står det "Rev2.1 Rev2.0 " osv. Så det är bara att trycka på den revisionen du har och sen ladda ner bioset som finns där under.

Alla revisioner klarar hur som helst av E8400.

Du ser din revision längst ner till vänster på moderkortet. Och BIOS version står antagligen på förpackningen av moderkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alla tiders! Då borde jag ha alla svar och det är nog bara att tuta o köra när jag kommer, tackar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Jotack jag vet!
Därför jag nämnde de andra BIOS-versionerna, dock skrev jag en för mycket. Menade på F9 och F10 också. För F11 är senaste och wolfdale-stöd kom redan med BIOS F9.

Varför inte prova, så ser du om det funkar? Dock tvivlar jag på det då din dator inte ens startar med minnena i dual channel config tydligen!?
Syftar på.
"Provat minnena i alla tänkbara möjliga platser, fungerar bara i 1/2 och 1/4. Fungerar inte i 3/4, 2/3, 1/3 eller 2/4."

Vad menar du med "fungerar inte" ?! Vi vet ju redan att dual channel inte funkar när du kör dom i dual channel-slottarna (1/3 och 2/4). Men eftersom du även nämner 2/3 och 3/4 under "fungerar inte" så blir jag väldigt fundersam. För du har väl inte försökt få igång dual channel genom att ha minnena i 1/2 eller 1/4 för att ändra i BIOS och sedan stoppa minnena i 1/3 eller 2/4?! Isf är det ju bara att göra RMA på moderkortet. För så ska man inte behöva gå tillväga.

Ska testa och byta till en äldre bios, men som sagt tvivlar starkt på att det har med saken att göra. Nej, stoppar jag minnena på något annat sätt än 1/2 eller 1/4 så blir det bara oändligt med omstarter.

Någonting i BIOS för Dual CHannel har jag inte hittat och således inte ändrat på. Enligt manualen ska det heller inte finnas några inställningar för det utan det ska hoppa igång automatiskt.

Det jobbiga med att göra en RMA på moderkortet är ju att jag blir utan dator i en vecka eller så, sånt gillar jag inte! Får väl helt enkelt köpa ett nytt, göra RMA på det här och hoppas på ett återköp av Komplett. Någon som har erfarenheter av liknande grejer med Komplett?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

5. My bad, gjort ett litet hopp i tänkandet, trodde du hade kopplat in molexkontakten och inte den du hade kopplat in.

Citat:

edit: angående tangentbordet så tänkte jag mer på att den går via USB än trådlöst, jag som formulerade mig dåligt.. Vet jag ibland inte kommit in då man måste ställa in i bios att USB ska fungera och att det inte ligger default, därför man får ha ett extra tangentbord för att komma in i bios...

Jo du har 8-pin allt. Har själv hx520 och har det
Kör inte dinovo via bluetooth? Om det inte har något läge att falla tillbaka på så det fungerar som ett "vanligt" trådlöst tangentbord utan alltid kör i "bluetoothläge" så kan du inte använda det vid bios (då man uppenbarligen inte har något OS med bluetoothstack igång). Min mus, MS WLM 8000 har jag märkt verkar kunna köra i ett kompatibilitetsläge om man vill och använder just den medföljande dongeln, tänkte att det kanske är liknande för dinovo
USB-tangentbord fungerar perfekt och alltid i BIOS. Det där med "USB keyboard" inställningen (OS eller BIOS) är när man sedan startar upp ett operativsystem som det gör skillnad.

Citat:

[...]
Självklart ska du få en länk!. Dock får du kolla vilken BIOS du har just nu. Så du inte hoppar från t.ex BIOS F6 till F11 direkt. Kan bli för mycket nytt på en gång med en ny BIOS.

Här har du F11 BIOS: http://europe.giga-byte.com/FileList/BIOS/motherboard_bios_ga...

Det går alldeles utmärkt att hoppa från vilken BIOS-version som helst till en annan, allt skrivs ju över. Möjligen att det kanske är mer viktigt att nollställa BIOS-inställningarna om man gör större hopp men det är ju inget problem.

På filnamnet verkar det ju som det är samma BIOS för alla (då rev inte nämns) men jag tycker ändå det är lite oansvarigt att länka direkt till något innan man vet vilken revision av moderkortet det är. Men det förklarade du ju sedan ändå.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag hade ändå tänkt kolla REV och tanka den senaste för den REV, så bli inte för sur på han, jag om bad om det, eller det va kanske mig du syfta på;-)

Ja det e ett bluetooth.. tar med mig ett PS2 från jobbet iaf så slipper det bli problem.. Men det var som du sa, den inställningen jag syftade på..

E mest orolig för det där med flashing av bios:t, det andra har jag någorlunda grepp om..

Aja, får se va som händer ikväll, hoppas det inte luktar bränt bara

Förbannat tyst va maskinen iaf, hoppas det håller i sig när jag stänger lådan och lägger in den i tv-bänken!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize

Det går alldeles utmärkt att hoppa från vilken BIOS-version som helst till en annan, allt skrivs ju över. Möjligen att det kanske är mer viktigt att nollställa BIOS-inställningarna om man gör större hopp men det är ju inget problem.

På filnamnet verkar det ju som det är samma BIOS för alla (då rev inte nämns) men jag tycker ändå det är lite oansvarigt att länka direkt till något innan man vet vilken revision av moderkortet det är. Men det förklarade du ju sedan ändå.

Enligt gigabyte.

Citat:

With Q-Flash™ utility, please do not cross too many BIOS versions at one time if
your current BIOS version is rather old. For example, do not cross from F1 to
F12, but to flash from F1 to F4 and F4 to F8 and so on.

Och förövrigt så har RPGWiZaRD tydligen lyckats med att knasa sönder moderkort genom att göra ett för stort hopp. Från F5F till F11.

Oansvarigt? hm..

Jag skrev vart han hittar bios men bad han även att kolla först vad han har för bios just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det låter ju väldigt konstigt. Låter som om dom skickat dig ett kort som varit använt och blivit tillbaka-skickat av någon som redan köpt det innan. Dvs du har fått ett begagnat kort fast med oöppnade kablar och allt det andra.

För jag har svårt att tro att dom bara tar moderkort på måfå eftersom de själva vill bli av med de äldsta hårdvaran först och inte de nyaste. Eller så har det blivit tokigt sorterat i lagret hos dom

Något konstigt tror jag iaf att det är.

Det är nog inte helt omöjligt att det är så, det lider nämligen av endless reboot problemet och DB.com kanske hoppades att det skulle funka för mig :/ Verkar som om jag måste skicka tillbaka det för har inte hittat nån lösning på problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av engine52
Ingen som vet? Vilka versioner fick ni? Enligt Gigabyte kräver den F4 för b3 och F6 för GO... Fördel att veta om man måste köpa en gammal processor för att få igång allt.

Köpt från Datorbutiken i fredags om det hjälper.

Det finns massa trådar om det som kommit upp just nyligen om allt sånt där.

Du behöver inte köpa någon annan processor eller så för att kunna flasha. Risken är inte speciellt stor heller att du får ett moderkort med ett sååå gammalt BIOS idag. Då det är riktigt gammalt med f4 och f6 t.ex. Hur som helst så kan du flasha ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur bra är programmet @bios som följer med att flasha bios med?

Visa signatur

|Antec p182|Corsair HX 620w|Gigabyte P35-ds4|intel core 2 duo E6850@3ghz|4x1024mb corsair XMS2 6400 c4|Leadtek 8800gts 512MB|Hdd 1st samsung 320gb 1st samsung 300gb|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Enligt gigabyte.

Och förövrigt så har RPGWiZaRD tydligen lyckats med att knasa sönder moderkort genom att göra ett för stort hopp. Från F5F till F11.

Oansvarigt? hm..

Jag skrev vart han hittar bios men bad han även att kolla först vad han har för bios just nu.

Ja där ser man. Låter ju väldigt konstigt men om gigabyte säger så får man väl lyda rådet. Men skulle vara intressant om de gav någon mer teknisk förklaring.

Han har ju ingen nytta av länken om han inte kollar sin revision och laddar ner rätt version från hemsidan.

Jag har inte tänkt "bråka" om det här, om det uppfattades på så vis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aqualize - Hur går det för dig med reboot problemet? Har du hittat nån lösning eller orsak? Vad har du för revision och vad kör du med för minnen?

Edit: Med vilket program kan man se vilken spänning som moderkortet matar minnena med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kakann
Ska testa och byta till en äldre bios, men som sagt tvivlar starkt på att det har med saken att göra. Nej, stoppar jag minnena på något annat sätt än 1/2 eller 1/4 så blir det bara oändligt med omstarter.

Någonting i BIOS för Dual CHannel har jag inte hittat och således inte ändrat på. Enligt manualen ska det heller inte finnas några inställningar för det utan det ska hoppa igång automatiskt.

Det jobbiga med att göra en RMA på moderkortet är ju att jag blir utan dator i en vecka eller så, sånt gillar jag inte! Får väl helt enkelt köpa ett nytt, göra RMA på det här och hoppas på ett återköp av Komplett. Någon som har erfarenheter av liknande grejer med Komplett?

Nu har jag även testat med bios F9 och F10, ingenting hjälper. Ugh för det här!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElZoido
Aqualize - Hur går det för dig med reboot problemet? Har du hittat nån lösning eller orsak? Vad har du för revision och vad kör du med för minnen?

Edit: Med vilket program kan man se vilken spänning som moderkortet matar minnena med?

Jag har för mig det uppträdde i ungefär samma veva som jag flashade till BIOS, typ F9 eller något sådant. Nu har de ju tagit bort äldre versioner från hemsidan, jag funderar på att maila gigabyte och fråga om de kan ge mig en gammal så jag kan testa för säkerhets skull. Möjligt också att det var när jag satte i fler minnen. Jag har helt enkelt varit lat och inte felsökt ordentligt ännu.
Rev 1.1
Corsair XMS2 extreme 2x2 GiB CL5 samt OCZ gold gx xtc 2x2 GiB CL5.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=218774
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=244218

Jag har högt spänning på minnen, fsb och MCH också kan jag påpeka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjenare, precis installerat datorn och kom in i windows (utan mus), så koppla jag in en USB trådlös o starta om o sen kom jag inte in i Windows igen...

Nån som kan vara snäll och hjälpa..

edit: Den hänger sig där Windows XP loggan precis ska komma. Jag försöker med F8 och Felsäkert läge, den drar igång några såna .dll filer o sen hänger den sig.

edit 2: Har nu installerat om och körde in Gigabyte skivan till moderkortet och installerade massa drivisar nån Xpress Installation, startat om 2 ggr så det verkar ju funka...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Ja där ser man. Låter ju väldigt konstigt men om gigabyte säger så får man väl lyda rådet. Men skulle vara intressant om de gav någon mer teknisk förklaring.

Han har ju ingen nytta av länken om han inte kollar sin revision och laddar ner rätt version från hemsidan.

Jag har inte tänkt "bråka" om det här, om det uppfattades på så vis.

Jag tyckte också det lät konstigt, eftersom jag antog precis som du att det inte skall vara några problem att uppgradera rakt upp och ner från t.ex F4 till F11.

Nej, det är sant. Men han får kanske nytta av länken när jag sedan får svaret på min fråga jag ställde efter, då jag ville ha svar på det så jag antagligen kunde ge han en ny länk. Vilket även skedde

Hehe, nä bråka orkar inte jag heller. Dock uppfattade jag det inte alls så som att du ville bråka! Jag har absolut inget emot att någon rättar eller så Är ju trots allt ett forum där vi skall lära varandra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arnieee
Hur bra är programmet @bios som följer med att flasha bios med?

Jag har flashat med det rätt många gånger och det har funkat i 13 fall av 14. En gång så hängde sig windows. Men det var lätt löst då dubbel bioset på moderkortet återställde. Dock var det mitt fel att windows hängde sig just då.

Citat:

Tjenare, precis installerat datorn och kom in i windows (utan mus), så koppla jag in en USB trådlös o starta om o sen kom jag inte in i Windows igen...

Nån som kan vara snäll och hjälpa..

edit: Den hänger sig där Windows XP loggan precis ska komma. Jag försöker med F8 och Felsäkert läge, den drar igång några såna .dll filer o sen hänger den sig.

Hm. Mer info! Vilken bios-version uppdaterade du med?
Har du provat sätta minnena i andra portar? Vilka inställningar kör du på minnena? Har du provat något själv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tänkte på att byta plats på minnena, från 1 & 3 till 2 & 4 men grafikkortet var i vägen när jag skulle ta ut dem så sket i det..

Ändrade lite i bios, satte USB keyboard och mus support enable (men detta gjorde jag först efter datorn hängde sig). Annars hade jag bara ändrat på CDROM som 1a boot och ställt in klockan, inget mer i bios.

Bios version nu, F11 (uppgraderade felfritt från F7), REV2.0

Gigabyte P35 DS4
Intel E8400
Leadtek 8800GT
Corsair 2x1GB PC6400 CL4
Samsung SpinPoint 500 GB SATA
Samsung DVD brännare SATA
Corsair 520HX

Som sagt, nu har jag installerat massa "skit" från Gigabyte skivan, Xpress Installation och startat om några gånger, verkar funka nu men skumt liksom...

EDIT: Jag tänkte tanka senaste drivisar från nätet, behöver jag någon för min HD, kör bara 1 st?
Sen har jag bara tänkt ta chippet och Azalia drivers (då jag har ett extra PCI trådlöst nätverkskort som jag ska använda). Något mer jag missat tanka (förutom nvidia)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tänkte på att byta plats på minnena, från 1 & 3 till 2 & 4 men grafikkortet var i vägen när jag skulle ta ut dem så sket i det..

Ändrade lite i bios, satte USB keyboard och mus support enable (men detta gjorde jag först efter datorn hängde sig). Annars hade jag bara ändrat på CDROM som 1a boot och ställt in klockan, inget mer i bios.

Bios version nu, F11 (uppgraderade felfritt från F7), REV2.0

Gigabyte P35 DS4
Intel E8400
Leadtek 8800GT
Corsair 2x1GB PC6400 CL4
Samsung SpinPoint 500 GB SATA
Samsung DVD brännare SATA
Corsair 520HX

Som sagt, nu har jag installerat massa "skit" från Gigabyte skivan, Xpress Installation och startat om några gånger, verkar funka nu men skumt liksom...

EDIT: Jag tänkte tanka senaste drivisar från nätet, behöver jag någon för min HD, kör bara 1 st?
Sen har jag bara tänkt ta chippet och Azalia drivers (då jag har ett extra PCI trådlöst nätverkskort som jag ska använda). Något mer jag missat tanka (förutom nvidia)?

Kul att det funkar

Drivare till hårddisken behöver du inte.

Ptja detta är väl det du behöver.
P35 Chipset
Nätverkskort
Ljudkort
Grafikkort
Mus / tgb(?)

För jag antar att du inte använder raid eller så.

Tips.
När du bootar upp datorn så kan du trycka på F12 så får du sedan upp en meny där du väljer vart ifrån du vill boota. T.ex CDrom eller vad du nu vill boota ifrån. Så använder den enheten som boot en(1) gång och återgår till vad det annars är efter du startar om. Så slipper du ställa in i bios när du t.ex ska installera om eller köra andra typer av bootbara skivor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Najs tips, brukar gå in i bios varje gång...

En annan sak, kanske inte hör hemma här, men mitt trådlösa PCI nätverkskort tappar kontakt var 5e min ca.. Har "disablabe" det inbyggda nätverkskortet på moderkortet.. Så då har jag gjort rätt och problemet ligger hos detta kort?

D-Link Wlan 54Mbps DWL-G510

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Problem med 4x1gb Ram

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fehrlund
Jag har problem med att mitt system blir instabilt med 4x1GB Minnen. Jag har testat båda setsen separat, och jag har testat alla slotsen på moderkortet (dvs, 1-3 och 2-4 funkar utmärkt med bara 2 stickor). Kör senastste bios och har en PSU på 600w (dock ett coolermaster, som jag misstänker håller lite lägre kvalitet).

Minnena är Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500.

Är det ett problem som någon hört något om? Eller är det någon som har ett förslag på vad man kan testa? Sitter på jobbet nu och funderar på om man kanske skulle testa att klocka ner minnena och ge dem lite mindre ström för att se om det är det som är problemet? Förslag på lämpliga siffror i så fall?

Hela systemet är oklockat och det systemet fungerar felfritt tills det stressas (via spel eller stress-program i runt timmen).

Igår lyckades jag få datorn att rulla genom 9 timmars Orthos utan error. Jag slängde in en fläkt som blåser rakt på minnena och det verkar fungera. Det skulle alltså i så fall vara så att minnena värmer upp varandra när man stoppar i 4 stycken. Och detta är alltså minnen som är gjorde för överklockning, men rejäla kylfläsningar rullande på sina tilltänkta hastigheter.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=125071
Inte så stabilt får man säga. Sitter minnesplatserna ovanligt tätt på detta kort?