Permalänk

Intern USB till extern USB

Hej,

Jag har ett chassi med en integrerad touch-screen som ansluts till datorn via en intern USB på moderkortet. Nu har jag fått idén att ansluta en andra dator till denna integrerade skärm, vilket är enkelt gjort med en förlängd VGA-VGA. Då har jag ju bild från den andra datorn, men jag kan inte styra det eftersom den integrerade skärmen fortfarande är anslutet intern till moderkortet. Min fråga är om man på något sätt även kan modifiera den integrerade USB:n, till ett vanligt USB2 gränssnitt, som skulle kunna anslutas till den andra datorn så att jag kan styra den via touch-screenen. Hoppas att jag uttryckt mig tillräckligt klart.

Tack på förhand

Permalänk

Ja, det ska inte vara några problem.

Enklast är väl att skaffa en tillräckligt lång USB-kabel och sedan knippsa av den i ena änden och bara skarva ihop den med den befintliga kabeln.

Ett lite finare alternativ är att du i änden av din nya USB-kabel löda fast små stift du kan trycka in i kontakten på originalkabeln. Då slipper du ta sönder något av det som hör till Displayen.

Kopplingscheman finns säkert överallt.

[EDIT]:
http://pinouts.ws/usb-pinout.html

Har inte sladdarna på originalkabeln färg, så läs i moderkortets instruktioner vilka pins som är vad, och kolla sedan vilken sladd som går till vilken.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk

Perfekt. Ska undersöka saken. Tack!

Var kan jag förresten köpa stift som är små nog att passa den interna USBn?

Permalänk

ELFA har, annars kan du ju slakta en gammal HDD och ta stift från IDE-kontakten, eller ett gammalt moderkort. Strömkontakten på en floppydrive kanske fungerar med.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk

Jag tror på slakten, faktiskt. Har aldrig använt lödpenna tidigare dock. Är det bara vanligt lödtenn som jag ska använda för att fästa, eller?

Permalänk

Bäst att be om hjälp om du aldrig lött förut. Känner du ingen som har lött lite innan?

Annars ja vanligt lödtenn...

Permalänk
Medlem

annars funkar ju vanliga sockerbitar också, inte lika snyggt dock..

Permalänk

Ja, jag tänkte också på kopplingsplintar. Spelar ju inte så stor roll om det är snyggt eller inte, har oftast locket på chassit. Presenterade det här förslaget för en tekniker på Mycom också, han mumlar om att skärmen skulle paja - vad är grejen med det?

"Det skulle innebära att du måste göra någon form USB splitt efter det att du satt en adapter från Intern till extern USB.
Jag tror tyvärr inte det kommer att gå eftersom vad jag vet finns det inga USB Splittar..

Hälsningar Johan / Mycom"

Och när jag frågar honom om hur han menar:

"Om du anslutar 2 usb till en mottagare. I detta läge skärmen så kommer det inte fatta att det kommer från 2 olika källor.. Det skulle möjligtvis gå om man sätter en KVM switch (skärm, tangentbord,mus) av USB variant. Dock måste du först få tag på en adapter som gör om intern usb till extern för att få den att passa i kvm switchen."

Vad pratar han om?

Edit: Skulle uppskatta ett svar, vet liksom inte om det ligger något i det han säger. Ska jag köra hårt eller?

Permalänk

Han uppfattade dig nog som att du skulle koppla in skärmens USB sladd i båda datorerna, vilket jag antar inte är fallet.

Du vill helt enkelt ta den usb sladden som kommer från skärmen (med en intern kontakt) och koppla in i den andra datorn via en vanlig usb kontakt. I ditt fall behöver du bara ändra på typen av kontakt.

Något som skulle kunna fungera är om du tar en sån bakplåtsbit (låter som nåt man har i ugnen )med två usb uttag på (brukar följa med moderkort för att ge dig fler usb uttag). Den har en intern kontakt den också på sladden som sitter inne i datorn. Då har du två honor med förhoppningsvis likadana kontakter, då är allt du behöver göra att koppla ihop dom (kolla så du får rätt saker på rätt stift bara, moderkortets manual med andra ord, var extra noga med Vcc å GND). Då har du sen en usb kontakt på baksidan av datorn, som är av 'extern' typ som du uttrycker dig. Sen är det ju bara att ta en kabel med hane-hane kontakter mellan datorerna, enkelt å smidigt att koppla isär och ihop.

Gör ju det hela lite snyggare om inte annat.

//Edit,

Lite länkar för mitt förslag:

Vad jag menar för 'bakplåt':
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=5413....

Vad man skulle kunna använda för att koppla ihop den med sladden som kommer från skärmen (kanske sitter lite dåligt på ena sidan på grund utav att stiften där är kortare men borde sitta bra nog, mät även avståndet mellan hålen, har för mig det är 1.27mm, men kan ha fel)
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=11231...

Kabel mellan datorerna sen ( A(M)-A(M) 25-570-56 är den intressanta)
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=5801....

Permalänk

Perfekt! Tack så mycket för att ni tog er tid att svara på min fråga. Det här kan bli spännande...