Permalänk
Medlem

Snart dags för teoriprov - men...

Goddag i stugan.

Jag började övningsköra den 1/4 direkt när jag hade gått klart introduktionskursen. Jag har övningskört tillsammans med far i snart 2 år. Jag har nu bestämt mig för att ta mitt körkort

Jag fyller år den 30/3,vilket är snart.

Jag tänkte hinna med alla tre delar som omfattar teoriprov,halka samt uppkörning.

Nu är det så att jag har lite frågor:

Får jag göra halkan innan jag har fyllt 18 år?

Jag tänkte göra teorivprovet i februari men jag saknar "pluggmaterial".

Är det någon av er som inte så längesedan tog sitt körkort och inte använder sina böcker, kan jag köpa de eller om ni vill så kan ni endast skicka de till mig och jag står för frakten, detta kan vi gå in på senare.

Om någon av er har avklarat alla delmoment som omfattar ett körkort, teori,halka och uppkörning och inte ska använda de böcker/pluggmaterial längre,så kan jag gärna ta över de.

Nej jag är inte fattig och jag snyltar inte, jag har absolut råd med att köpa böcker,oh ja. Att det går att ladda ner saker är jag också medveten om.

MVH/A

Permalänk
Medlem

Re: Snart dags för teoriprov - men...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Goddag i stugan.

Jag började övningsköra den 1/4 direkt när jag hade gått klart introduktionskursen. Jag har övningskört tillsammans med far i snart 2 år. Jag har nu bestämt mig för att ta mitt körkort

Jag fyller år den 30/3,vilket är snart.

Jag tänkte hinna med alla tre delar som omfattar teoriprov,halka samt uppkörning.

Nu är det så att jag har lite frågor:

Får jag göra halkan innan jag har fyllt 18 år?

Jag tänkte göra teorivprovet i februari men jag saknar "pluggmaterial".

Är det någon av er som inte så längesedan tog sitt körkort och inte använder sina böcker, kan jag köpa de eller om ni vill så kan ni endast skicka de till mig och jag står för frakten, detta kan vi gå in på senare.

Om någon av er har avklarat alla delmoment som omfattar ett körkort, teori,halka och uppkörning och inte ska använda de böcker/pluggmaterial längre,så kan jag gärna ta över de.

Nej jag är inte fattig och jag snyltar inte, jag har absolut råd med att köpa böcker,oh ja. Att det går att ladda ner saker är jag också medveten om.

MVH/A

Ska du göra med körskola eller privat? I båda fallen är du nog lite sent ut för att kunna få dit kört kort i Mars/april. Långa vänte tider.

Ja du får göra halkan innan du fyller 18. Terori och uppkörnig måste du vara 18 för.

Använd körskolans datorer och tex Teo traffikskola. Och skaffa böcker.

Jag använde själv böckerna och teo traffiskola/mårtensens program. Gick galant. Klarar du Teo's slutprov så klarar du förmodligen Terorien ochså.

Permalänk
Medlem

Jag spenderade ett par hundralappar på Bonniers Trafikskola. Helt perfekt. Satt en timme eller två i... två veckor eller nåt, och klarade teorin med helt ok marginal.

Kan ju iofs ha hjälpt att jag övningskörde i 7 år innan jag bestämde mig för att ta det, så jag hade ju en hel del koll på reglerna

Men jag rekommenderar den.

Sen tror inte jag heller att du kommer få uppkörningstid i mars. Det är en seg väntan.

Permalänk
Medlem

Datorprogram e bara onödigt, skaffa trafikskolans bok, läs den nån da innan så löser det sig :=)

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Datorprogram e bara onödigt, skaffa trafikskolans bok, läs den nån da innan så löser det sig :=)

Som ovanstående talare.
Slå på stort och ordna dig ett program och nöt igenom dagen innan. Jag lovar - Du klarar dig.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergstrom
Som ovanstående talare.
Slå på stort och ordna dig ett program och nöt igenom dagen innan. Jag lovar - Du klarar dig.

Jag tycker du bör läsa ovanstående inlägg återigen, då denne rekommenderar mig att _strunta_ i datorprogram och införskaffa mig böcker från en trafikskola.

Jag använder mig av TEO 2007 just nu.
Dessutom har jag läst trafikteori i skolan som indivuduellt val, så jag kommer ihåg relativt mycket.

Jag undrar om biblioteket har böcker av nya slag, får nog kolla upp det.

För att förstärka detta ytterligare har jag övningskört sedan jag fyllde 16 år, snart har det alltså gått två år, i Mars. Jag har bra koll på trafikmärken o.s.v.

/A

Permalänk
Medlem

Re: Re: Snart dags för teoriprov - men...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Ska du göra med körskola eller privat? I båda fallen är du nog lite sent ut för att kunna få dit kört kort i Mars/april. Långa vänte tider.

Ja du får göra halkan innan du fyller 18. Terori och uppkörnig måste du vara 18 för.

Använd körskolans datorer och tex Teo traffikskola. Och skaffa böcker.

Jag använde själv böckerna och teo traffiskola/mårtensens program. Gick galant. Klarar du Teo's slutprov så klarar du förmodligen Terorien ochså.

Hur långa väntetider man får beror givetvis på var man bor.

Permalänk
Medlem

I Stockholm är det 2.5 månads väntetid för uppkörning! Det är tragiskt att de ska ta så lång tid för att få köra upp. Fast nu får man sin tid innan 3 veckor enligt VV. Sen om man kuggar så måste man vänta i 2.5 månad. Tur att man har kortet nu så man slipper vänta så jädrans länge för att få en uppkörningstid här.

Men till topicskaparen rekomenderar jag att läsa boken, om du redan gjort det repetera igen så att det sitter. Dessutom så skrev du att du har övningskört i nästan 2 år så det borde inte vara några större problem.

Lycka till!

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Titus^
Dessutom så skrev du att du har övningskört i nästan 2 år så det borde inte vara några större problem.

Det behöver inte vara sant, om man lär sig köra som sina föräldrar så kommer man få svårt på en uppkörning, för jag märker själv att nu snart 2 år efter jag fick kortet gör man inte alls som man ska, man kollar speglar lite då och då, växlar lite när man själv vill o.s.v.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Det behöver inte vara sant, om man lär sig köra som sina föräldrar så kommer man få svårt på en uppkörning, för jag märker själv att nu snart 2 år efter jag fick kortet gör man inte alls som man ska, man kollar speglar lite då och då, växlar lite när man själv vill o.s.v.

Mjo men jag menar att om han kört i 2 år så borde han känna till de vanligaste reglerna som man stöter på i vardagslivet som t.ex. högerregeln. Om man efter 2 år inte kan reglerna ännu så bör man inte befinna sig på vägarna eftersom det är trafikfara om övningsköraren inte vet vad han/hon ska göra i en viss situation.

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk
Medlem

Har en fråga och vill helst inte skapa en helt ny tråd för det.
Tror ni jag är försent ute nu om jag vill göra 5 körskolelektioner (45 minuter) och uppkörningen (teorin och halkbanan är klar) före Juli i år?

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Uhm.. Du är en sån där farlig människa som inte kollar speglar/döda vinkeln och bara svänger ut?

Sen spelar det ju ingen roll hur du växlar på uppkörningen bara du får motorstopp hela tiden/övervarvar motorn såfort du ska iväg vid ett rödljus.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Du menar alltså att övningsköra med sina föräldrar -> klarar inte uppkörningen?
Tramsargument. Jag är raka motsatsen till dig, sedan dag ett har jag alltid fått lärorik information från min far som har haft körkort i 35 år snart, det gör han inte till världens bästa förare för det, men det finns andra faktorer som gör han till en väldigt bra förare.

Samtidigt håller jag med dig delvis, det finns de som kör med sina föräldrar och är riktigt farliga i trafiken. Handledaren bredvid är nonchalant och ignorant...

Om ens handledare inte är aktiv under körningen och lär sitt barn det som krävs - ge er inte ut i trafken. Ta då hellre en lektion på körskolan så man lär sig något.

Permalänk
Medlem

Derox: Det sa jag inte, men handledarna ville ju helst att man skulle flaxa som en gam med huvudet, vilket jag gjorde på uppkörningen men inte mer.

Sneex: Du ändrar mina ord, jag övningskörde med mina föräldrar och jag har körkort, det jag menar är att bara för man har övningskört i 2 år och känner sig trygg i trafiken betyder det inte att man gör rätt, du vet säkert själv nånting som morsan/farsan sagt och sedan har körläraren sagt "nej så är det inte".

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Vi brukar diskutera körkortsfrågor i den här delen av ÖÄ.

Permalänk

SneeX
Repetera bäst du kan, gör gärna så många "Teoriprovliknande" frågor/program du orkar/hittar - teorin är busenkel om man bara har lite koll och logik (om man inte kan det rätta svaret från början själv hjälper det ofta att bara jämföra alternativen: ofta är det nämligen två av de felaktiga som har samma innebörd men skrivna med olika ord!)

Om du vill kan du tom ta en dykning igenom trafiklagen, men det kommer inte hjälpa dig på provet, bara vara lärorikt i hur det egentligen är skrivet... och hur många gånger du dagligen bryter mot detta både som bilist och cyklist.

Den del jag kan sämst är faktiskt tilläggsskyltarna (parkering längs sträckan/veckodagar osv), inte för att de är så många att de kan fälla en på provet och kan oftast läsas ut ur svarsalternativen, men det är irriterande när det är så simpelt.

Själv har jag klarat teorin 2/2 gånger (väntade för länge efter första med att börja köra), andra gången anmälde jag mig dagen innan och bläddrade boken i nån timma.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Har en fråga och vill helst inte skapa en helt ny tråd för det.
Tror ni jag är försent ute nu om jag vill göra 5 körskolelektioner (45 minuter) och uppkörningen (teorin och halkbanan är klar) före Juli i år?

lektionerna lär inte vara några problem alls (iaf om du är lite flexibel med tiderna), men just körprovet vet man inte hur lång tid man får vänta på (och jag tvivlar att en körskola kommer anmäla dig efter 5 lektioner om du inte redan är helt färdig)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
lektionerna lär inte vara några problem alls (iaf om du är lite flexibel med tiderna), men just körprovet vet man inte hur lång tid man får vänta på (och jag tvivlar att en körskola kommer anmäla dig efter 5 lektioner om du inte redan är helt färdig)

Okej, var mest orolig över körskolans tider osv.
Är i princip klar, anledningen till varför jag vill ta 5 lektioner är just för att Dem ska anmäla mig, för att det inte ska skapa problem med "privat uppkörning", då jag redan kan köra

Edit: Stavfel :S

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Jag körde bonniers trafikskola på datorn. Gick kanon. Tror jag fick 59 eller något.
Betydligt mindre tråkigt än att läsa en bok flera gånger med.

Men att du skulle ha tagit körkortet i början av april kan du ju bara glömma med en gång.

Du får vänta minst en månad på att få göra teoriprovet och 2-3 månader på uppkörningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, var mest orolig över körskolans tider osv.
Är i princip klar, anledningen till varför jag vill ta 5 lektioner är just för att Dem ska anmäla mig, för att det inte ska skapa problem med "privat uppkörning", då jag redan kan köra

Edit: Stavfel :S

Din uppkörare ser inte ifall du kör upp privat eller inte, detta enligt kvinnan jag körde upp för.

Jag ringde på sista minuten och fick min uppkörning samma dag, bara att åka dit och köra runt lite sen va kortet klart. Hade tagit 1 lektion

Visa signatur

Permalänk

Bonniers trafikskola var min hjälp till att klara teorin på iaf, och trafikskolans bok

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Din uppkörare ser inte ifall du kör upp privat eller inte, detta enligt kvinnan jag körde upp för.

Jag ringde på sista minuten och fick min uppkörning samma dag, bara att åka dit och köra runt lite sen va kortet klart. Hade tagit 1 lektion

Nej dem ser inte om man har tagit 5 lektioner och sen går och anmäler sig själv som om man inte har tagit några lektioner alls, men jag har hört att det blir en stor skillnad när trafikskolan anmäler dig, grattis till körkortet i alla fall.
Är så sugen nu på att göra uppkörningen, men är orolig för vädret :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej dem ser inte om man har tagit 5 lektioner och sen går och anmäler sig själv som om man inte har tagit några lektioner alls, men jag har hört att det blir en stor skillnad när trafikskolan anmäler dig, grattis till körkortet i alla fall.

Tack Nu var det typ 1.5 år sedan jag tog det, men tack ändå

Vad du har "hört" är fel, iaf enligt vad jag hört från de som håller i uppkörningar. De kan inte se något i sina papper, de kan märka det ifall du har din tafikskolelärare med dig i bilen, men det har nog de flesta inte.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Halka och grejjer?
Bara ta det lite extra lugnt

Permalänk
Vila i frid

Zanasin: Om du vill ha kortet till sommaren så måste du nog ta dig upp i landet och gå en intensivkurs.
Eller iaf boka skrivning och körning i mindre stad.
Tjockholm har på tok för långa köer.

Permalänk
Medlem

Bonniers Trafikskola är väl helt ok, men jag tycker det dom har på körskolan SKF eller vad det heter .. vi fick då träna gratis på vår körskola så det rekommenderar jag om ni har den möjligheten.. Satt 7-9 på morgonen med programmet före provet

SKF programmet har ju frågor från det riktiga provet så

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Zanasin: Om du vill ha kortet till sommaren så måste du nog ta dig upp i landet och gå en intensivkurs.
Eller iaf boka skrivning och körning i mindre stad.
Tjockholm har på tok för långa köer.

Sanasin*
Läste du det jag skrev ens? :S
Varför skulle jag i hela friden gå en intensivkurs när jag har kört i mer än två år och är redan klar med halkbanan och teorikusen?

I alla fall, jag tar då två dubbelkörning kurser (90 min) några dagar innan uppkörningen för säkerhetsskull.
Tack alla för tipsen

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Tack Nu var det typ 1.5 år sedan jag tog det, men tack ändå

Vad du har "hört" är fel, iaf enligt vad jag hört från de som håller i uppkörningar. De kan inte se något i sina papper, de kan märka det ifall du har din tafikskolelärare med dig i bilen, men det har nog de flesta inte.

Hehe, jag vet inte riktigt hur det brukar vara, men jag körde upp klockan 18.45 och då undrade en från körskolan (inte min lärare) om han kunde få sitta med. Eftersom han ändå skulle köra tillbaka bilar till trafikskolan senare och han inte hade något annat att göra, ville han följa med. I bilen gav han pappret med körskolans anteckningar från varje lektion till uppköraren. Sedan satt uppköraren och trafikläraren och pratade om dåliga taxilegitimationsaspiranter, lastbilskörning med mera under hela uppkörningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Jag spenderade ett par hundralappar på Bonniers Trafikskola. Helt perfekt. Satt en timme eller två i... två veckor eller nåt, och klarade teorin med helt ok marginal.

Kan ju iofs ha hjälpt att jag övningskörde i 7 år innan jag bestämde mig för att ta det, så jag hade ju en hel del koll på reglerna

Men jag rekommenderar den.

Sen tror inte jag heller att du kommer få uppkörningstid i mars. Det är en seg väntan.

Jag skrev teorin en måndag, gick hem och bokade tid för uppkörning, som blev onsdagen, två dagar senare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Jag skrev teorin en måndag, gick hem och bokade tid för uppkörning, som blev onsdagen, två dagar senare.

Tänk på ordet "tur" innebörd. Få en konstig aha känsla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Hehe, jag vet inte riktigt hur det brukar vara, men jag körde upp klockan 18.45 och då undrade en från körskolan (inte min lärare) om han kunde få sitta med. Eftersom han ändå skulle köra tillbaka bilar till trafikskolan senare och han inte hade något annat att göra, ville han följa med. I bilen gav han pappret med körskolans anteckningar från varje lektion till uppköraren. Sedan satt uppköraren och trafikläraren och pratade om dåliga taxilegitimationsaspiranter, lastbilskörning med mera under hela uppkörningen.

Haha, jo det är ju alltid najs Jag satt och snackade med min och höll henne sysselsatt, så hon märkte inte mina småmissar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Tänk på ordet "tur" innebörd. Få en konstig aha känsla.

Aslätt att få sista minuten tider, nästan alla mina vänner har fått sistaminuten inom 2 dagar om de började ringa på mornarna.

Visa signatur