Hemmabio med mkt bra tryck och ljud ungefär 50K

Permalänk

15"?

Usch vilken sladdrig bas :S. Någon snärt i basen kan man ju nästan glömma och att den hänger med mellanregistret känns ganska avlägset det med.. Men visst, ska det bara mullra så..

Har ni andra erfarenheter, skriv dem :).

Jag hade inte satsat på en NAD förstärkare, enligt min åsikt spelar de inte tillräckligt klart, det finns långt fler än jag lyssnat på. Men det är det jag upplevt och Cambridge förstärkare tyckte mina öron desto mer om.

Kör på ett ordentligt 5.1 system, istället för något halvt om halvt onödigt 7.1.. Tänk även på att vid dessa prisklasser gör en gott akustiskt utmätt salong ordentliga skillnader.

minhembio forumet är ett ställe där du kommer få både mer professionella som ett högre antal svar på!

Lycka till!

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
Bara så du hittar tillbaka...

Ska man köra mycket musik i stereo får man bra mycket mer för pengarna om man köper stereoamp och 2 rejäla högtalare men det blir ju en avvägning hur mycket man kör utav varje. Jag står dock fast vid att jag tycker 5.1 är överhajpat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergstrom
15"?

Usch vilken sladdrig bas :S. Någon snärt i basen kan man ju nästan glömma och att den hänger med mellanregistret känns ganska avlägset det med.. Men visst, ska det bara mullra så..

Har ni andra erfarenheter, skriv dem :).

Trött bas? Ja på den gamla yamahan hängde inte basen alls med vid hög volym. Den låg bara och släpade i bakgrunden och gav upphov till ett varierande muller. Vincenten kör med femtontummarna så väl som några åttatummare köres av en vanlig hajfajamp i 10k-klassen. I ett mindre rum kan man väll ha lika kul med mindre högtalare men för att få fart på luften här så krävs stora element. Som sagt jag vart redigt överraskad över vad vincenten gjorde med de gamla högtalarna jämfört med den gamla ampen i 10 000 kronorsklassen.

Vad som däremot bara mullrar är många 5.1-system med enorm bas och lite mindre sateliter. Två praktexempel har jag hört på här, logitechs z-5500 som står vid datorn och en bekant som köpte 5 sateliter för 15-20k och en 12"-baslåda för 5k till en yamahareceiver. Till film är ju dock detta ypperligt och det är ju trots allt närmare hifi än bio som bara är buller.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

rummet är ju en stor del, anlita proffs under byggnationer ex akustiker som kan räkna ut ev problemfrekvenser och hjälpa dig räkna ut ev diffusorer/helmholtz/arbsorbers.

kanske viktigare i lyssningsrum/liverum dock. är inte helt 100 på hembio, är mer intresserad av ljudteknik-musik/studio.

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Ska man köra mycket musik i stereo får man bra mycket mer för pengarna om man köper stereoamp och 2 rejäla högtalare men det blir ju en avvägning hur mycket man kör utav varje. Jag står dock fast vid att jag tycker 5.1 är överhajpat.

jag tror fortfarande du inte fått lyssna på ett bra system helt enkelt, de flesta gör misstaget att bara gå på imponatorläget direkt "hey, Jurassic park imponerar skiten ur vem som helst, vrid upp subban 2 varv till!" och missar dessutom helt den verkliga nyttan, att tydliggöra dialog och skapa omslutning. dvs inte samma sak alls som basdallringar i varje kubikcentimeter av luften i rummet. (och gärna hos grannarna också)

det är vad jag tror. jag tror också att många blir aviga till din inställning då du säger lite samma sak om stereo, medvetet eller ej vettefan men det var vad jag retade mig på i ditt första inlägg. (liksom även Bergström ovan tex, så..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Jag har inte lyssnat på något jättedyrt, det stämmer. Har varit hos en bunt säljar och lyssnat i deras lyssningsrum på stereoförstärkare för runt 30k som jag antar att dom hade vettiga högtalare till. Dvs samma prisklass som grejorna hemma fast förståss inte med lika fina högtalare för JBLarna ligger över det mesta du hittar hos hifi-försäljare.

Förlåt att jag är så himla offtopic

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har inte lyssnat på något jättedyrt, det stämmer.

du fokuserar nog lite väl mycket på det där. det som oftast orsakar dåligt ljud över en viss budgetgräns (särskilt när det gäller multikanal) är mest dålig placering, inställningar samt miljö. (och det sistnämnda är en av anledningarna till att det ofta är halvt meningslöst att lyssna hos hifi-handlarn tom)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det där med hårdrock är det svårt att hitta bra högtalare till. Detaljerade högtalare blir ofta vassa och skär i öronen när man drar på lite. Har provat att lyssna på en del olika högtalare hos olika HiFi butikier. De Monitor Audio jag lyssnade på t.ex gick fet-bort så fort man drog på lite metal. Å andra sidan lät de jättebra när man spelade akustiskt. Infinity lyssnade jag på på samma ställe. Det blev ett mjukare ljud, men detaljrikedommen försvann. Pratar man bildmässigt så var det som att lägga över ett lite frostat glas över en kraftigt belyst OH-bild. Behagligare för ögonen men svårare att se detaljer. Jag säger inte att de låter illa. Dock inte detaljerat nog för min smak. Dessa högtalare fick jag lyssna på hos Reference Audio i Stockholm för övrigt.

Hos Ljudmakarn, som också ligger i Stockholm, fick jag provlyssna dels ett par Klipsch RF-62:or, samt ett par Audio Physic Yara Evolution. Klipscharna var det ett riktigt bra tryck i. Tyvärr för vassa för min smak. Audio Physic högtalarna imponarade dock. Det blev inte skränigt, trots hög volym och musik som t.ex Metallica. Dock är det inget direkt bastryck i dem då de är ganska små. De kräver en sub för att man ska få till det där trycket från musiken.

En snabb lyssning har jag gjort hos HiFi-klubben också. Ett par B&W högtalare. Minns dock inte vilken modell men de ligger i 11k-12k klassen. 6XX nånting. Dessa var kopplade på en Denon förstärkare. En Denon, med de högtalarna, bra bakhögtalare, center och sub är vad som ligger närmast till hands idag för min del

Jag har dock gjort ett besök på ett ställe som heter Inteligent Sound. Där finns intressanta högtalare av det lite dyrare slaget som strävar efter att återge ljudet exakt så som det är inspelat. Låt riktigt riktigt bra. De har ett par golvare för runt 12000:- paret. Kan vara värt att kolla upp.

Annars skulle jag rekomendera B&W och Denon, om det är Metal du lyssnar på. En annan rekomendation är att fokusera på musiken i första hand, och filmen i andra. Filmen kommer du nog inte märka så stor skilnad på, tror jag. Musiken å andra sidan skiljer sig nog mycket mer när det gäller högtalare och förstärkare.

EDIT

Har du (trådskaparen) någon fundering på högtalarnas utseende och placering? Ska det vara golvare runt om? Golvare fram, vägghögtalare bak? Diskret eller maffigt? osv...

Som bakhögtalare själv hade jag valt några vägghögtalare. De brukar finnas i ganska platta utföranden och diskreta färger för att smälta in i väggen mer än ett par vanliga stativhögtalare som man har monterat på ett vägg-stativ. De ska dessutom vara mera "rundstrålande" än vanliga stativare.

/EDIT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
du fokuserar nog lite väl mycket på det där. det som oftast orsakar dåligt ljud över en viss budgetgräns (särskilt när det gäller multikanal) är mest dålig placering, inställningar samt miljö. (och det sistnämnda är en av anledningarna till att det ofta är halvt meningslöst att lyssna hos hifi-handlarn tom)

5.1-system har ju i regel rätt små sateliter, under 8". Subbasar spelar de riktigt låga tonerna och infraljud utan problem men de klarar sällan eller alldrig av högre bastoner och underkanten på mellanregister. Här dyker ett problem upp för det är just dessa frekvenser som spelar en avgörande roll i musik och som sagt, basen klarar inte av att spela dem och trycket från satteliterna räcker inte. Här går min erfarenhet dock inte så långt. Jag har nog bara lyssnat på högtalare för 20 000 och mindre och där finns problemet. Jag förstår att dyrare system givetvis kan komma ifrån detta men jag vet inte hur högt man behöver gå i pris så att säga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptens
Det där med hårdrock är det svårt att hitta bra högtalare till. Detaljerade högtalare blir ofta vassa och skär i öronen när man drar på lite. Har provat att lyssna på en del olika högtalare hos olika HiFi butikier. De Monitor Audio jag lyssnade på t.ex gick fet-bort så fort man drog på lite metal. Å andra sidan lät de jättebra när man spelade akustiskt. Infinity lyssnade jag på på samma ställe. Det blev ett mjukare ljud, men detaljrikedommen försvann. Pratar man bildmässigt så var det som att lägga över ett lite frostat glas över en kraftigt belyst OH-bild. Behagligare för ögonen men svårare att se detaljer. Jag säger inte att de låter illa. Dock inte detaljerat nog för min smak. Dessa högtalare fick jag lyssna på hos Reference Audio i Stockholm för övrigt./EDIT

Visst, hård rock är svårt. Det är dock förstärkare som failar först. Det är här du behöver en riktigt fet amp för att den ska orka med. Infinity gör ju en del riktigt bra grejer och märket infinity har väl t.o.m finare rykte än JBL. Iaf, vid höga volymer krävs det en enormt bra förstärkare för att orka spela alla frekvenser vid i hög volym. De typiska hifi-förstärkarna, trots att de kostar 20-30k, klarar inte detta för de är helt enkelt för små! De höjer istället bara de lättaste frekvenserna, de höga, och basen läger sig som ett fånigt bakgrundsmuller istället för att pumpa och bonka med rappa slag.

Visa signatur

Permalänk

Sen när har storleken betydelse?

Visa signatur

Lian-Li PC7 V3 scand | Intel E6750 @ 3.6 GHz | Gigabyte P35 DS3 | Corsair 2x1024 mb PC6400 Cl4 | Corsair 520w | Scythe Infinity | Inno3d 8800gts 320 mb @ 621/918/1512 | WD 500gb AAKS |4 x Nexus "real silent" | Scythe KamaMeter |

Tempz:proc: ~40 idle, ~70 load, graf: ~60 idle, ~75 load

Permalänk
Medlem
Citat:

Visst, hård rock är svårt. Det är dock förstärkare som failar först. Det är här du behöver en riktigt fet amp för att den ska orka med. Infinity gör ju en del riktigt bra grejer och märket infinity har väl t.o.m finare rykte än JBL. Iaf, vid höga volymer krävs det en enormt bra förstärkare för att orka spela alla frekvenser vid i hög volym. De typiska hifi-förstärkarna, trots att de kostar 20-30k, klarar inte detta för de är helt enkelt för små! De höjer istället bara de lättaste frekvenserna, de höga, och basen läger sig som ett fånigt bakgrundsmuller istället för att pumpa och bonka med rappa slag.

Nu vet jag inte riktigt om det jag har upplevt går ihop med det du påstår här. Kombinationen högtalare / reciever jag har hört som låtit bäst när det gäller hårdrock så här långt ligger på runt 25000:- för frontar och reciever. Det var en Denon med B&W högtalare.

Därimot så har jag lyssnat hårdrock på dyrare prylar. Tänker då på Inteligent Sound högtalarna. Som jag skrev tidigare så strävar de efter att återge ljudet precis som det är inspelat. Metallica's One lät tyvärr inte bra i de högtalarna, även fast förstärkaren som användes ligger i den klassen du hävdar att man behöver, eller kanske till och med över det priset...

Och till trådskaparen vill jag säga... Strunta egentligen i mycket som sägs här. Det viktigaste är att du bildar dig en egen uppfattning. Ta med dig musik som DU gillar att lyssna på... Gärna orginalskrivor. Tror inte att komprimerade mp3:or är så smart att använda. Åk runt på olika ställen och lyssna. Det är det absolut bästa du kan göra.

Permalänk
Citat:

Och till trådskaparen vill jag säga... Strunta egentligen i mycket som sägs här. Det viktigaste är att du bildar dig en egen uppfattning. Ta med dig musik som DU gillar att lyssna på... Gärna orginalskrivor. Tror inte att komprimerade mp3:or är så smart att använda. Åk runt på olika ställen och lyssna. Det är det absolut bästa du kan göra.

Helt riktigt! mp3 är dock ett förlustfritt kompressionsformat så om inte låtarna är komprimerade för hårt går det oftast att decompressa dom till wav eller vad det nu är, utan att man förlorar någon ljudkvalitet vilket göres automatiskt när du skapar en audiocd i nero. Det är därför det bara får plats typ 20 låtar på en audiocd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

antonsson. mp3 formatet "beskär" dom frekvenserna som inte är lika viktiga. ex tätliggande topp bas osv. det finns inte kvar i filen.

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem
Citat:

Helt riktigt! mp3 är dock ett förlustfritt kompressionsformat så om inte låtarna är komprimerade för hårt går det oftast att decompressa dom till wav eller vad det nu är, utan att man förlorar någon ljudkvalitet vilket göres automatiskt när du skapar en audiocd i nero. Det är därför det bara får plats typ 20 låtar på en audiocd.

Låter som att du tänker på flac och inte mp3. Nu vet jag inte om flac är helt förlustfritt för övrigt... Men med tanke på att det, så vitt jag vet, står för "flawless audio compression" så får man väl anta att det ska vara ganska förlustfritt. Med tanke på storleken på låtarna i jämförelse med mp3 så kan man ju se att flac innehåller mycket mera data än vad mp3 gör, med tanke på att flac-filerna inte sällan ligger på 20-30 MB styck.

Permalänk
Citat:

Låter som att du tänker på flac och inte mp3. Nu vet jag inte om flac är helt förlustfritt för övrigt... Men med tanke på att det, så vitt jag vet, står för "flawless audio compression" så får man väl anta att det ska vara ganska förlustfritt. Med tanke på storleken på låtarna i jämförelse med mp3 så kan man ju se att flac innehåller mycket mera data än vad mp3 gör, med tanke på att flac-filerna inte sällan ligger på 20-30 MB styck.

FLAC står fär Free Lossless Audio Codec, så ja det är lossless. Det kan ju inte vara mitemellan, antingen förlustfritt eller förstörande.

Antonsson: MP3 är motsattsen till förlustfritt, förstörande alltså. MP3 är ju för övrigt något av det sämsta man kan köra idag.

Permalänk
Citat:

Det är därför det bara får plats typ 20 låtar på en audiocd.

Nej så är det väl inte? Man får väl bara plats med ~20 låtar för att den inte kan spela upp mer än 1(?) timme ljud, oavsett om det är bara 100 mb ljud på den.

Visa signatur

Lian-Li PC7 V3 scand | Intel E6750 @ 3.6 GHz | Gigabyte P35 DS3 | Corsair 2x1024 mb PC6400 Cl4 | Corsair 520w | Scythe Infinity | Inno3d 8800gts 320 mb @ 621/918/1512 | WD 500gb AAKS |4 x Nexus "real silent" | Scythe KamaMeter |

Tempz:proc: ~40 idle, ~70 load, graf: ~60 idle, ~75 load

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
FLAC står fär Free Lossless Audio Codec, så ja det är lossless. Det kan ju inte vara mitemellan, antingen förlustfritt eller förstörande.

Antonsson: MP3 är motsattsen till förlustfritt, förstörande alltså. MP3 är ju för övrigt något av det sämsta man kan köra idag.

Tackar för rättningen. Jag var lite nära iaf.

Permalänk

Nu blir jag fundersam för jag har bestämt för mig att jag läste från en trovärdig källa att mp3 gick att decoda för att återfå full eller nästan full ljudkvalitet, och det var inte ens länge sen jag läste det. Hittar dock ingenting som tyder på detta nu utan det verkar absolut som om mp3 är lossy! Men detta skulle ju också betyda att det är fullkomligt meningslöst att bränna audioCD om spelaren det ska spelas på kan spela mp3... Vad kan det ha varit för format jag läste om som följer en mall vid encoding såpass att det går att följa en återskaparmall för att komma tillbaka till utgångsläget? (Själv lyssnar jag bara på mp3 i bilen)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

5.1-system har ju i regel rätt små sateliter, under 8". Subbasar spelar de riktigt låga tonerna och infraljud utan problem men de klarar sällan eller alldrig av högre bastoner och underkanten på mellanregister. Här dyker ett problem upp för det är just dessa frekvenser som spelar en avgörande roll i musik och som sagt, basen klarar inte av att spela dem och trycket från satteliterna räcker inte. Här går min erfarenhet dock inte så långt. Jag har nog bara lyssnat på högtalare för 20 000 och mindre och där finns problemet. Jag förstår att dyrare system givetvis kan komma ifrån detta men jag vet inte hur högt man behöver gå i pris så att säga.

Vad kan det ha varit för format jag läste om som följer en mall vid encoding såpass att det går att följa en återskaparmall för att komma tillbaka till utgångsläget? (Själv lyssnar jag bara på mp3 i bilen)

nu kan man iof ha vad för högtalare man vill även i biosammanhang, och även olika filmsmak kan ju anpassas med hårdvaran sas. jag har själv valt en medelväg med just 10" subbor då större blir för svampiga för musik för min smak, och mindre för klena för film.

finns många förlsustfria ljudformat, du kan läsa om dem här: http://en.wikipedia.org/wiki/Lossless_data_compression#Audio samt även om vad skillnaden mellan ljudkomprimering och datakomprimering är. (för det är det som är själva grejen)

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Mja... ska allt komma från hifi-klubben så är nog denon att föredra framför nad.

CW är inget ens värt att nämna om man pratar prisklass 50k.

varfär skulle inte en aktiv CW sub var att nämna? Den ger mycket fylligare ljud än B&W´s. och till film, föredrar jag det där mullrande basljudet så man känner det längs hela ryggraden.

DENON är absolut inte att föredra framför NAD. argument till varför det skulle vara så? DENON har lite mer inställningar som inte är direkt nödvändiga som du får betala för. NAD lägger pengarna på kraft och ljudbild ist.

så en NAD recivier , B&W frontar, center, baksystem. och en Vega 15" aktiv bas + mågon aktiv subb med dubbla 8" element för de hårda slagen.

Så har du det ultimata hemmabio ljudet. ( så som jag vill ha det ).

Mp3or är ju en sak som verkligen inte ska nämnas i sådana här samanhang, sönderkomprimerat skit.

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk

Dynaudio 72SE 5.1 32.000:-
Rotel RSX -1057 15.000:-
+ valfri DVD/Bluray-spelare

Dynaudio = kärlek

I detta paketet får du med en grymt rapp liten sub också.

Finns på Reference Audio

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

HD-formaten har även HD-ljud att erbjuda, vilket skall vara ett väldigt lyft.
Ganska få förstärkare att välja på dock.

http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=v875

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload

Dynaudio = kärlek

Finns på Reference Audio

Har följt denna tråden ett tag nu. Detta var nog det första vettiga paket som jag sett att någon rekomenderat. Vill man ha mer tryck än det paketet levererar i basförmåga så kan man ju alltid titta på en Sunfire eller Velodyne sub. De är ju inte så dyra nu. Sunfires 8:a gräver ju hål i det mesta utan att bli svampig.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
HD-formaten har även HD-ljud att erbjuda, vilket skall vara ett väldigt lyft.
Ganska få förstärkare att välja på dock.

http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=v875

Vad med HD-ljud är det inte alla ampar kan spela? Dom arbetar ju analogt lixom.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Vad med HD-ljud är det inte alla ampar kan spela? Dom arbetar ju analogt lixom.

Vad han menar är att det är ganska få förstärkare idag som klarar av att koda av de nya HD formaten. De flesta av spelarna idag skickar vidare de nya ljudformaten digitalt dvs förstärkaren får ta hand om avkodningen.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Dynaudio = kärlek

Finns på Reference Audio

Kan rekommendera både Dynaudio och Rotel som märken, farsan kör dem. Men han har:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3083
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11724
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12937

om jag inte minns helt fel, han kan ha 72SE högtalarna istället för "72", har glömt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Dynaudio = kärlek

Finns på Reference Audio

Jag kolllade lite på dem, jag undrar fortfarande (för dom ser inte så stor och maffig ut) ser rätt små ut. Men kan dom leverera bra bas och tryck i salongen? måttet på rummet är ungefär

6-7 Meter lång
5 Meter bred
4 Meter högt

Visa signatur

Du är, vad du äter ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xelator
Jag kolllade lite på dem, jag undrar fortfarande (för dom ser inte så stor och maffig ut) ser rätt små ut. Men kan dom leverera bra bas och tryck i salongen? måttet på rummet är ungefär

6-7 Meter lång
5 Meter bred
4 Meter högt

Skulle påstå att de levererar bra ljud, balanserat ljud. Vill du ha technodisco kan du i princip köpa vad som helst

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Skriv gärna hur det gick med ditt inköp sen och om du är nöjd. Alltid kul med folk som har lite högre krav än Logitech...

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Skulle jag byta utrustning idag så är det nog bara högtalarna som hade åkt för jag verkligen älskar min Arcam förstärkare, högtalarna som jag funderar på att skaffa är Audiovector S3 Super och det är ett danskt märke som fått väldigt bra kritik (dom låter riktigt bra). Eventuellt skulle jag kunna tänka mig ett slutsteg till min arcam men annars så är jag helt nöjd.

Men har du gott om pengar så köp dig ett bra försteg & ett bra 5kanaligt slutsteg så blir du säkerligen nöjd.

Primare & Arcam gör riktigt trevliga grejor, sen så har jag läst mycket gott om nuforce också.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Citat:

En snabb lyssning har jag gjort hos HiFi-klubben också. Ett par B&W högtalare. Minns dock inte vilken modell men de ligger i 11k-12k klassen. 6XX nånting. Dessa var kopplade på en Denon förstärkare. En Denon, med de högtalarna, bra bakhögtalare, center och sub är vad som ligger närmast till hands idag för min del

Jag köpte precis en sån anläggning runt jul, med golvare, bakhögtalare och center ur B&W's 600-serie, och måste säga att det blir väldigt bra ljud för en överkomlig penning. Köpte även en Denon 2307 som uppfyller mina behov, den stöder dock inte de nya HD-ljudformaten, men det stör mig inte särskilt mycket eftersom det kommer dröja ett bra tag innan jag köper en spelare för HD-film.