Åsikter om Dustin Fujitsu Siemens?

Permalänk
Medlem

Jag har nu äntligen fått hem min Scaleo Xi 2530 ifrån Dustin.

Sladden till den ena hårddisken var inte inkopplad men märkte inte detta förens jag hade installerat Vista på fel disk och såg i diskhanteraren att det bara var en disk som fanns inkopplad.

Fick öppna burken, koppla in disken, installera vista på nytt och formatera den andra disken.

Huvudhårddisken är upp partionerad ser jag C och E. Min E hårddisk är dock helt tom är era det med? Jag trodde "installations filerna" skulle ligga där som en backup. Om era också är helt tomma så skall jag ta bort partionen.

Förövrigt riktigt schysst burk och snabbt som attan. Kommer att skriva en liten mer utförlig review om några dagar.

Ja just det.. tror inte min dator var helt ny utan ett returEX då kartongen tydligt hade varit öppnad tidigare. Datorn kanske var så billig pga den var refurbad???

Visa signatur

Besök Gothenburg Guide för att hitta fakta om Gothenburg hotels, Gothenburg restaurants och mycket mera!

Permalänk
Medlem

Fanaticos och valsen, ni är nummer 11 och 12 bara i den här tråden (om jag räknar rätt) som fått bristfälligt monterade maskiner. Hoppas det löser sig för er. Läs tidigare inlägg i tråden för mer info.

När det gäller diskarna och partitionering så är min uppfattning (jag är absolut ingen expert!) att den ena disken har 2 synliga partitioner (c: och e: ), samt förmodligen en dold partition där gissningsvis den medföljande programvaran ligger. Den andra disken (000000: eller vad den var döpt till) har en enda partition.

Varför totalsumman blir ca 465Gb isf ca 500Gb på varje hårddisk vet jag inte. Kan det ha med indexering av HD att göra (för snabbare sökningar)? Någon som kan förklara ytterligare?

PS. Dustin kundtjänst nämnde att de hade fått en batch (sändning) med problematiska datorer från Fujitsu-Siemens. Det kan ju vara en förklaring till den plötsliga utförsäljningen...

PS2. Såg på nätet att det verkar som om el-giganten slutat sälja stationära Fujitsu-Siemens. Kan det stämma?

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har uppgraderat BIOSen till en MSI-version? Enligt denna tråd på minhembio ska det funka bra. Det skulle vara skönt att kunna överklocka processorn utan att behöva krångla med ntune eller liknande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tco
Är det någon här som har uppgraderat BIOSen till en MSI-version? Enligt denna tråd på minhembio ska det funka bra. Det skulle vara skönt att kunna överklocka processorn utan att behöva krångla med ntune eller liknande.

Det skulle vara intressant att få svar på det. Jag tänker iallafall inte vara den som testar först.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tco
Är det någon här som har uppgraderat BIOSen till en MSI-version? Enligt denna tråd på minhembio ska det funka bra. Det skulle vara skönt att kunna överklocka processorn utan att behöva krångla med ntune eller liknande.

och vad tror du händer med garantin?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
och vad tror du händer med garantin?

Om något går fel är väl grantin hyffsat körd, sålänge de kan se vad man gjort, annars är det väl bara att flasha tillbaka till originalbios om man skulle behöva skicka in datorn. Men självklart är det en risk man tar, jag tycker dock det kan vara värt det ur överklockningssynpunkt. I likhet med matte-elite vill jag helst inte vara först att prova, men är det någon som har mod nog får ni gärna skriva hur det gick.

Permalänk
Medlem

Någon som testat än?

Enligt en recension på dustinhome:s hemsida verkar det funka:

"En bra sak var att det är vanligt MSI P6 non-sli kort. Gick bara till msi hemsida och ladda ner senaste drivrutinerna till kortet.

Står dessutom att den finns i lager men att "Denna produkt är för närvarande stoppad för försäljning"

OM de har den i lagret så borde väl försäljningsstoppet bero på att så många haft problem med den?
Tack o lov har min funkat klockrent sen jag fick den.

Permalänk
Medlem

testade

testade att uppdaterade bios till msi... men fick inte installationen att funka... brände cd med imagefilen... och sen boota ... blir ett "streck" men sen inge mer :S

Permalänk
Medlem

Jag Köpte en likadan och vill bara säga synd om er som hade problem från början..

Min var helt startklar, allt var som det skulle dock bytte ajg ut nätagget mot en Cooler Master M520 istället 16 DB samt installera mera och bättre minneen 2x2 GB (800Mhz) samt formatera och körde en Raid 0 på Vista.

Men jävlar va stor lådan var... var tvungen hämta från Postkontoret för de fick inte plats den på ICA lol..

Detta har jag gjort:

Laddat ner från MSI:s hemsida CoreCell Center 2.

Med det programmet kan du Överklocka allt, minnet (till 2.8 volt), Processorn, Grafikkortet etc etc.

Jag kör 300x9 utan volt ökning. Ingen Bios uppdatering behövs heller.

Moderkortet är Lillebror till MSI P6N-Sli (Non-Sli), Speciellt tillverkare för FSC av MSI därav kan du inte hitta "non-sli" i affärerna.

Bra av FSC att använda standard komponenter för att lätt uppgradera vid behov.

Grafikkortet 8800GTS 640 MB behöver jag inte och säljes för 1600+frakt.

Jag är super nöjd. Enda har o klaga på att minnerna var 667Mhz och inte 800 Mhz, lite snålt..

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Netforce
Laddat ner från MSI:s hemsida CoreCell Center 2.

Med det programmet kan du Överklocka allt, minnet (till 2.8 volt), Processorn, Grafikkortet etc etc.

Hjälp!

Jag är nog dålig på att leta...
Skulle man kunna få en länk till detta program, jag kan inte hitta det någonstans.

mvh Manor

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Manor
Hjälp!

Jag är nog dålig på att leta...
Skulle man kunna få en länk till detta program, jag kan inte hitta det någonstans.

mvh Manor

http://global.msi.com.tw/index.php?func=downloadfile&dno=4866...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Manor
Hjälp!

Jag är nog dålig på att leta...
Skulle man kunna få en länk till detta program, jag kan inte hitta det någonstans.

mvh Manor

Här är moderkortet..

http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=1141...

Gå bara till Ulitites så hittar du det där.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Läste det här på ett annat forum:

Jepp, det går utmärkt att att flasha om med retail BIOS från MSI. Jag körde in BIOS v1.5 för P6N SLI Platinum.

Finns här: http://global.msi.com.tw/index.php?func=do...mp;prod_no=1140

För att flasha använde jag USB-verktyget på: http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=108079.0 (kräver registrering)

Det står i princip överallt att det är fullkomligt livsfarligt att flasha ett OEM-moderkort med retail-BIOS så det är på egen risk. I mitt fall löste det iaf ett par problem.

1. Datorn vägrade starta efter att jag uppgraderat till 4x1GB DDR2 6400-minne.
2. Datorn bootade otroligt långsamt med original-BIOS. Det tog lååång tid innan Vista började laddas.
3. Jag ville ha tillgång till fler tweak-möjligheter i BIOS. Vilket jag nu har.

Undrar om man ska våga sig på ett försök..:S

Permalänk

Jag beställde en 8 jan men de hann ta slut innan min finansiering var godkänd. Enligt Dustin skulle det inte komma in fler burkar så jag surade i flera dar, döm om min förvåning när det idag dök upp ett exemplar på posten.

Eftersom jag läst trådarna här, på Flashback etc så anade jag att det skulle bli strul för mig med. Mycket riktigt, datorn startade men ingen skärmbild dök upp (testade med tre olika skärmar, ingen funkade). Satt med supporten i en timme med en trevlig kille på F-S. På inrådan öppnade jag lådan, undre HDn hade som hos flera andra, åkt in under ljudkortet och satt fastspänt, den blå kabeln satt inte i. Fixade till det, kollade kontakter yada yada, men ingen skärmbild.

Fick namnet på några datorfirmor i Sthlm som F-S rekommenderade, jag åker hellre själv iväg med burken lokalt än att skicka till Linköping, vi får se hur det slutar.

En undran; kan det vara så att jag inte heller har ngt system installerat, är det därför jag inte får bild?

Bra forum för övrigt!

Permalänk
Medlem

Uppgraderade till BIOS v1.5 för P6N SLI Platinum via usb utan några problem, och har nu testat överklocka. I Biosen kan man ställa in fsb och minnesfrekvens separat, vilket är bra då 667 minnena inte pallar med så mycket. Höll alltså denna fast på 667 Mhz, timings orörda och PCIe på 100.

299*9=2691 Mhz (1196 i biosen) fungerade utmärkt, utan någon ändring på vCore. Körde Prime95 i två timmar utan problem. Monitorerade cpu temp via DualCoreCenter från MSI. Den gick aldrig över 45 grader, och jag körde då smartfan som kickade igång från 40.

333*9=2997 Mhz (1332 i biosen) funkade inte, gav blåskärm när windows laddades, även då jag höjde vCoren ett steg i biosen.

Någon expert på området som kan ge mer tips här?

Permalänk
Medlem

hej laddat ner programmet och bios updaten... men hur gör jag i programmet osv ..... och me kablarn kan du förklara steg för steg
å varför inte http://global.msi.com.tw/index.php?func=downloaddetail&type=b... bios update?

Permalänk
Medlem

Det har hänt mig 2 gånger på 2 olika spel inom loppet av 2 dagar att datorn bara låste sig, musiken sluta spela och skärmen frös helt utan att jag kunde göra något överhuvud taget förutom att stänga avn me knappen.
Någon som har någon aning vad det kan vara?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

För mig så blir skärmen svart i några sekunder och sen kommer felmeddelandet Display driver nvlddmkm stopped responding, but has succesfully recovered.
Det händer varje gång ja försöker starta ett spel eller gå in i nvidias kontrollpanel.
Någon som vet någon lösning på de problemet?

Har väl med nvidias drivrutiner att göra antar jag.
Fast jag har ingen vidare koll när de gäller sånt.

Tips uppskattas!

Permalänk

hej missade det där erbjudandet men är den här bra Fujitsu Siemens Scaleo Pi2662 - 2,4GHz QC 2GB 500GB DVD±RW eller den här Siemens Scaleo Hi2550 - 2,4GHz QC 2GB 1TB DVD±RW
tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av napdev
Det har hänt mig 2 gånger på 2 olika spel inom loppet av 2 dagar att datorn bara låste sig, musiken sluta spela och skärmen frös helt utan att jag kunde göra något överhuvud taget förutom att stänga avn me knappen.
Någon som har någon aning vad det kan vara?

Detta händer mig titt som tätt också =/..

Kan tillägga att jag även har 301gb hårddiskutrymme opartionerat, och även om jag skapar en ny enhet så försvinner den när jag startar om burken. Kan det hjälpa om jag flashar om bios, med msi's egna?

Visa signatur

-I'm pretty good with a bo staff.

Permalänk
Medlem

Det löste sig för mig genom att formatera om och installera alla nya drivrutiner till allt. Hörde någonstans att det var ljudkortet som gjorde att den låste sig, men har inte haft problem efter nya drivrutiner och omformation

Permalänk
Medlem

Strul med BIOS -> WGA check

När jag uppdaterade med MSI:s egna bios 1.5 tror jag det var fick jag strul med Windows-aktiveringen av VHP.

Kunde bara köra med begränsad åtkomst och fick meddelande om piraterad proramvara. Ringde faktiskt supporten och var lack, men talade inte om mitt biosmeckande; tydligen är det inbränt i bios serienumret på medlevererat VHP och då blev det strul när jag försökte komma igång med datorn.

Till saken här att jag startade burken efter två veckors semester och hade glömt slå på modemet; kollen skedde även offline. Fast det ska vara utan aktivering, se nedan... Hur som helst, flashade tillbaka gamla sparade bioset med USBbootutilen och det funkade igen

Den borde ju aktiverats - eller vad den gör när den känner av serienumret -windows vid det här laget och det borde bara riskfritt att köra på MSI-bios, fler som haft likadant strul? Supporten sa att den inte ens ska aktiveras på det här viset, fler än jag hade samma erfarenhet men de (supporten) kunde inte avgöra vad det berodde på, nu kan jag nog det i alla fall.

Finns det ngn *host* patch *host* för att skippa serienummerchecken? Har ju en originallicens, känns pissigt att behöva köra OEM-bios för att FSC tror de varit sluga...

Ids inte just nu flasha tillbaka till MSI-bioset igen för att testa om det funkar, min erfarenhet är att man ska flasha så sällan det behövs.

Aja, ytterligare en användarerfarenhet iaf

Share.

EDIT: Litet språkfel ser jag, men jag måste laga mat till min dotter nu

Visa signatur

Lika bra att koncentrera sig på vad man själv kan göra bra, Gud eller Djävulen tar hand om de andra

Permalänk
Medlem

För att använda royal oem licensnycklar som använde oembios måste det vara just oembios. Du måste aktivera datorn med den licensnyckel som sitter på chassit om du vill använda ett annat bios.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredl
För att använda royal oem licensnycklar som använde oembios måste det vara just oembios. Du måste aktivera datorn med den licensnyckel som sitter på chassit om du vill använda ett annat bios.

Gick inte. Nyckeln på chassidekalen kom upp som ogiltig på sidan.

Skumt. Ska vänta till efter tre månader, se om den hickar igen efter det. Tack ändå!

Share.

Visa signatur

Lika bra att koncentrera sig på vad man själv kan göra bra, Gud eller Djävulen tar hand om de andra

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Någon som vet om man kan ta ut hdd om datorn ska in på reparation? Grafikkortet som lagt av, det är jag 110% säker på. Men supporten vill ändå ha in datorn istället för att skicka ett nytt. De sa också att "hdd kan formateras", känns surt att behöva göra backup på allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gyppo
Lånar tråden lite. Någon som vet om man kan ta ut hdd om datorn ska in på reparation? Grafikkortet som lagt av, det är jag 110% säker på. Men supporten vill ändå ha in datorn istället för att skicka ett nytt. De sa också att "hdd kan formateras", känns surt att behöva göra backup på allt.

Efter samtal med supporten i ett annat orelaterat ärende fick jag beskedet att om man till exempel byter minnen skall datorn ändå returneras med originalhårdvaruuppsättning - vid service.

Trist med 1 TB att backa upp...

Visa signatur

Lika bra att koncentrera sig på vad man själv kan göra bra, Gud eller Djävulen tar hand om de andra

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det är en duallayer brännare i maskinen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr.beeen
Någon som vet om det är en duallayer brännare i maskinen?

Kuggfråga? Klart det är. Fast inte Labelflash eller Lightscribe, konstig snålhet när det mesta annat finns i...

Visa signatur

Lika bra att koncentrera sig på vad man själv kan göra bra, Gud eller Djävulen tar hand om de andra

Permalänk

Flashade också till denna bios utan problem. Var bara fläktarna som lät otroligt högt, men hittade en bios settings som fixade det.