Permalänk
Medlem

Jag fick ca 100kr / timmen skattefritt dygnet runt för att konfirmera mig. (var på Läger i 10 dagar lr så)

Var relativt kul läger med för den delen, tror aldrig vi öppnade bibeln heller för den delen.

Nu tio år senare med facit i hand, så var det väl en kul grej. Inte för att jag är medlem i sekten Svenska Kyrkan längre iaf så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Jag skulle aldrig konfirmera mig mot min egen tro, till fördel för kristendomen. Hela släkten har försökt pracka på mig skiten. Få se, de har lovat:

En cykel för 600€
Totalt 2000€ kontanter
Ny top-end laptop
Snabbare uppkoppling
En båt. (Vad fan ska jag med en BÅT till?!)

Visst är det frästande, men det är definitivt inte värt det för en veckas bortslösad sommar på det möjligtvis tråkigaste läger man kan tänka sig, att stiga upp på 20 söndagar och att, framför allt, erkänna sin tro till något som jag inte över huvud taget tror på. Det är en principsak, och det skulle garantera mig en plats i helvetet, eftersom man inte får ljuga. Så, jag ser ingen särskild vinst med det.

Jag förstår varför så många konfimrerar sig, skulle jag ha fått ens en bråkdel av det där i den ålderns skulle jag nog fallit till den mörka sidan och konfirmerat mig

Fasen, undra om jag inte skulle gjort idag oxå( ), även om jag absolut inte tror på något sånt och tycker att hela konformations grejen som pågår i Sverige är helt absurd...

Man konfirmerar sig om man är troende för att konfirmera (bekräfta) sin tro gemtemot gud..

Dock finns det något som heter sekulär konfirmation, att man konfirmerar sig utan religösa inslag, det är detta alla som bara är ute efter presenter borde göra men jag har för mig att själva "ritualen" inte är densamma..

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar frågade en gång om jag ville konfirmera mig, jag sa nej då jag aldrig funnit något intressant i kyrkan. Antar att jag skulle fått en del pengar osv, men som farsan sa: "Du får bara presenter om du inte konfirmerar dig bara för det.". Inte för att jag hade gjort det om han sagt annorlunda heller, inte värt all tid tycker jag.

Jag har för mig att konfirmationen hos oss var mycket om livet i stort och ganska nymodig. Inte så mycket prisa herren.

Permalänk

Är väl kanske 1 av 1000 av dom som komfirmerar sig som faktiskt tror på gud.
Om ens det.
Resten gör det för presenter, ligga på lägret eller för att alla andra gör det.

Själv gjorde jag inte det då ingen i min släkt tror på gud alls och jag hade inte fått några roliga presenter ändå.

Permalänk
Medlem

Är inte döpt inte komfirmerad och har heller inte gifta föräldrar skulle aldrig i mitt liv bekänna mig till en så barbarisk religon som kristendomen. Men folk gör väl som de vill, o presenter är ju alltid kul.

Permalänk
Medlem

har inte konfirmerat mig själv, men har ett par kompisar som gjort det, och Alla, då menar jag alla. gjorde det för presenterna.

Permalänk

Konfirmerade mig inte.

Ansåg att det var ett slöseri på tid och en bekräftelse på något som jag inte ansåg fanns i mitt hjärta.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

Re: Konfirmera sig för presenter...

Zzz... "Var presenterna första prio". Inte ens när man var 14 resonerade man väl så, eller? Jag har konfirmerat mig, mycket för att mina syskon och min mamma också gjorde det. Känner inget speciellt inför det, men jag gjorde det verkligen inte för att få presenter. Det är en kul erfarenhet och man får en del kompisar. Dessutom så är det ju inte direkt mopeder, kläder och datorprylar man får i konfirmationspresent utan snarare kanske nån silverservis, något smycke eller dylikt