Konfirmera sig för presenter...

Permalänk
Medlem

Konfirmera sig för presenter...

Jag är inte konfirmerad, och kommer aldrig att bli det heller, för att jag inte tror ett skvatt på kristendomen.

Min mor vill att jag ska konfirmera mig, och jag frågade varför hon tyckte det. Hon svarade med att jag ska konfirmera mig för att andra gör det. Och i slutet sa hon: "Du får presenter också om du konfirmerar dig". HA! Där råskrattade jag!

Många, jävligt många konfirmerar sig idag för att andra gör det, vara på läger. Och som bonus får man ju presenter. Det låter väl lockande? Jovisst, men det tycker jag är fel. Nu vet jag inte hur en konfirmation går till i kyrkan, men jag tror väl att prästen säger åt en något liknande: "Tror du på gud?" Och många ljuger åt gud och säger: "Ja". Klart, lite olja på pannan och en klunk vin så får man sen en supertrimmad Yamaha Aerox, eller ett halsband för flera tusen.

Ja, min mor är väldigt besviken, då menar jag VÄLDIGT besviken och skäms för att jag inte har konfirmerat mig, bara för att hennes vänners barn är konfirmerade.

Så hur vore det om man inte fick presenter och inte fick gå på läger? Då skulle antalet konfirmander minskas.

Tycker det är löjligt att konfirmera sig för att få presenter.
Tycker det är löjligt att konfirmera sig för att andra i släkten är konfirmerad eller att andra gör det.

Varför konfirmerade ni er? Och säg ärligt, var presenterna första prio?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Jag vet att min syster konfirmerade sig bara för att få presenter, och resa till sälen i en vecka med "konfirmations-klassen". Nästan hela min släkt tyckte att det var konstigt att jag inte ville konfirmera mig trots alla presenter man skulle få. Min mormor och farmor sa att man får ju skämmas över dig.

Inte brydde jag mig, inte ens prästen som jobbar i kyrkan tror på gud här . han sa att det mer var som en skola där man får lära sig om kristendomen. Men sen tar andra ställen det mer seriöst också.

Jag bara svarade, "Jag skäms över er för ni är kristna, kristendomen är helt omodern och passar inte in i samhället. Till skillnad från er vill jag bli framgångsrik och lycklig. Inte slita sig upp ur sängen på söndagar för att dyrka någon, eller något som inte finns." .

Skit i vad de andra tycker, antingen gör man det för presenteran, för att man tror på gud eller inte alls.

Permalänk
Medlem

Varför tycker du att det är fel att konfirmera sig om man inte tror på gud? är det någon som på något sätt far illa ut på grund av det?

Jag konfirmerade mig för att få åka på läger med kompisarna. De allra flesta hade samma inställning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är konfirmerad.

Och jag tror att jag är en utav de mest otroende här på forumet. ^^
Men just utav den anledning, att jag inte tror det minsta på någon Gud (varken den kristna eller någon annan), så ser jag inget fel i att jag väljer att umgås med vänner och åka på läger och liknande. Mina föräldrar visste hela tiden att jag var ytterst otroende, men tyckte att de va kul att jag umgicks med vänner iaf.

I slutet så fick jag förstås presenter och tårta, och hela paketet. Givetvis så var detta något jag visste om redan när jag valde att konfirmera mig, och en del utav beslutet.

Prästen säger inte "Tror du på Gud?", utan ger konfirmanden bara guds välsingnelse (förbannat svårt ord?), och så får du ställa dig upp och gå tillbaka till ledet.

Jag ångrar inte att jag konfirmerade mig. Blev ihop med flickvännen där, och är fortfarande ihop med henne.

Jag sket fullständigt i allt prästen försökte pracka på mig, och umgicks istället med vännerna.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk

Du ska VERKLIGEN inte konfirmera dig för att du känner dig tvingad. Att göra det för att utnyttja din (Tyvärr) religiösa mamma känns lite etiskt fel, försök att få henne att ändra åsikt (även om det givetvis inte är enkelt på något sätt) istället. Det är faktiskt inte nödvändigtvis hennes eget fel att hon tror på trams. Hon kanske blev påtvingad det under uppväxten/liknande.
Ett tips är att absolut inte attackera, det kan bara göra det hela värre. Logik funkar inte när man försöker få en religiös person att övergå till verkligheten. Spela på känslor och liknande.

Jag konfirmerade mig inte. Mina föräldrar pressade inte mig. Visserligen skulle jag kunna få presenter, men det känns lite fel att få presenter för att visa upp idioti.

Nog för att man kan se det som en ursäkt för att få åka på läger med sina vänner i några veckor, men det är ungefär som att rösta på ett visst parti eftersom man får betalt för att göra det... Genom att själv välja att konfirmera sig visar det att man stödjer förtryck och förföljelse. Rubriken "Fler unga väljer att konfirmera sig" säger inte "fler unga gillar att åka på läger för att ha kul", det säger "fler unga stödjer kristendomen".

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Varför tycker du att det är fel att konfirmera sig om man inte tror på gud? är det någon som på något sätt far illa ut på grund av det?

Jag konfirmerade mig för att få åka på läger med kompisarna. De allra flesta hade samma inställning.

Jag konfirmerade mig inte av den enkla anledningen att jag tyckte att principen att stå upp för mina åsikter var värt mera än presenter.

Enda anledningen till att jag fortfarande är medlem i Svenska kyrkan är att vid dödsfall kommer begravningen kosta mera för mina föräldrar. Men det kommer nog med så småningom.

Annars skulle jag direkt gå ur, för att tydligt i statistiken visa vart jag står angående religion osv.

Som sagt, ingen far väl illa att en klassresa till tyskland med fotbollsmatcher och intressanta besök, men allt görs ju under vimpeln "religion" och om man inte gillar konceptet så bör man ju inte åka, även om man inte skulle fara illa av det.

Eller bara för att dra ett liknande exempel, om det anordnades klassresa till tyskland under titeln "Religion suger pung", tror du att kristna skulle följa med, trots att de inte far illa? Förmodligen inte, eftersom hela konceptet strider mot vad de tror på. Presenter och Bundesliga spelar nog liten roll i sammanhanget.

Det känns lite som att troende och icke-troende klassas olika.

Kristna skulle aldrig ifrågasättas om de inte ville följa med på "Religion suger pung"-lägret, men icke-troende kan väl följa med på läger under kristendomens flagga? "Kom igen killar, det blir ju presenter."

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Nog för att man kan se det som en ursäkt för att få åka på läger med sina vänner i några veckor, men det är ungefär som att rösta på ett visst parti eftersom man får betalt för att göra det... Genom att själv välja att konfirmera sig visar det att man stödjer förtryck och förföljelse. Rubriken "Fler unga väljer att konfirmera sig" säger inte "fler unga gillar att åka på läger för att ha kul", det säger "fler unga stödjer kristendomen".

Man kan även se det som att man utnyttjar den förtryckande "makten". Församligen betalade för min resa och lägervistelse, men de fick inte mig som medlem, eller gav mig tro, villket ändå måste vara målen med den "moderna" konfirmationen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Rubriken "Fler unga väljer att konfirmera sig" säger inte "fler unga gillar att åka på läger för att ha kul", det säger "fler unga stödjer kristendomen".

Det hade varit rätt om det inte vore för det faktum att de allra flesta _vet_ varför ungdomarna _egentligen_ konfirmerar sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får man presenter av familj och så då eller?

Permalänk
Citat:

Det hade varit rätt om det inte vore för det faktum att de allra flesta _vet_ varför ungdomarna _egentligen_ konfirmerar sig. [/B]

Visserligen, men statistik är väldigt onyanserad, och man bör väl inte underskatta graden som statistik kan användas fel. Om någon får användning för statistiken om antal konfirmander, då är det sannolikt att den kommer att presenteras utan kommentarer eller nyanser.

För som du säger, statistiken i sig är ju värdelös eftersom man _egentligen_ inte kan dra några paralleller till tro osv från dem, eftersom ett okänt antal ungdomar bevisligen konfirmerade sig för andra orsaker än religion. Så om statistiken används kommer den vara missvisande på ett eller annat sätt.

I bästa fall kommer det låta såhär:

"Statistiken för antalet ungdomar som konfirmerar sig ser bättre och bättre ut på senare tid. Fler och fler vill konfirmera sig. Visserligen kan man anta att en viss del av dessa ungdomar konfirmerar sig utan att vara religösa, men i alla fall så är ju konfirmationsprocessen en viktig och växande del av samhället, och därför vill vi ha mera pengar/bidrag/stöd/whatever applies".

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

Jag gjorde det nästan bara för att jag fick presenter (en moped)... Var inte kristen innan, blev (om möjligt) ännu mindre kristen efter.

Visa signatur

Cheer up m8 :) Honda power!
"Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fsvo
Är konfirmerad

Att stå för sina åsikter är ju förstås otroligt viktigt men man behöver ju inte alltid ta sig själv och livet på fullaste allvar. Tycker nästan det är lite väl populärt att vägra allt nu för tiden.

Ser inget fel i att åka av ren slentrian och hänga med kompisarna, läs lite bibel och få saft och bullar. Du hatar hela kristendomen? Vad spelar det för roll? Läs dina rader av skiten sen är du klar. Ingen sitter och skrattar åt dig som "hamnade i fällan" och integriteten faller ju knappast samman för att man "släpper loss" lite ibland.

Jag tror inte jag fick några presenter, nån symbolisk femhundring kanske, i vår familj är konfirmation ungefär lika heligt som en måndag morgon och de flesta i släkten bor inte i Sverige.

Att enbart konfirmera sig för presenter känns lite som ett hån mot de som betalar för dem.

Jag har gått ur kyrkan men om jag inte minns fel betalar man fortfarande begravningsavgift?

Haj.

Jag är ganska säker att jag läst att om man är medlem i svenska kyrkan så får man vissa "förmåner" vid begravningen.

För att citera Wiki: "Begravningen i Svenska kyrkan är avgiftsfri som gudstjänst för medlemmarna, vilket innebär att präst, musiker och lokal är avgiftsfritt."

Sedan vill jag inte att det ska verka som jag tar mig själv så allvarligt. Som du kanske märkte så svarade jag på någon som undrade varför man inte skulle kunna tänka sig att konfirmera sig även om man inte är religös. Vissa tar väldigt lätt på det som man kan se i tråden, medan vissa tar det mera allvarligt.

Men för att svara dig mera precist, så vill jag ha väldigt lite med religion att göra. Jag har inte sagt något ont om personer som konfirmerar sig och gillar det. Om det är OK för er så är det ju lysande.

Men då tycker jag också att det är lite lustigt att man ifrågasätts om man inte ville konfirmera sig. Jag har t.ex inte sagt att jag "hatar religion", men ändå så slängs det fram som om man skulle vara tvungen att hata religion bara för att kunna säga nej till tyskland och massor med presenter. Verkar lite ologiskt för mig.

Men som sagt, menar inget illa med det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att vara medlem i Svenska Kyrkan bara på grund av att det blir billigare att begrava sig är ju att förbereda sig för döden. Jag lever för att leva och finns för att jag existerar, inte ska man behöva förbereda för sin egen begravning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Att vara medlem i Svenska Kyrkan bara på grund av att det blir billigare att begrava sig är ju att förbereda sig för döden. Jag lever för att leva och finns för att jag existerar, inte ska man behöva förbereda för sin egen begravning?

Du lever altså bara för dig själv? Det är ju inte du som betalar begravningen. Man vill helt enkelt underlätta för sina närmaste.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är inte konfirmerad och skulle aldrig göra det. Nu har jag iofs. inget tryck från familjen på att göra det, men jag ser inte poängen med konfirmation om man inte tror. Det är just det det är, en konfirmering på att du tror.

Att konfirmera sig för presenter är imo. hyckleri och bedrägeri. Du ljuger om vad du står för och får presenter för det. Var rakryggad och stå för din åsikt! Det har ingenting med att ta sig själv på för stort allvar att göra, det har med principen att vara ärlig mot andra och sig själv.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Att konfirmera sig för presenter är imo. hyckleri och bedrägeri. Du ljuger om vad du står för och får presenter för det. Var rakryggad och stå för din åsikt! Det har ingenting med att ta sig själv på för stort allvar att göra, det har med principen att vara ärlig mot andra och sig själv.

Hyckleri och bedrägeri? Vem ljuger man för? Vem lurar man? Jag jag under min konfirmation (eller innan och efter, för den delen) aldrig blivit tillfrågad av någon om jag tror på gud eller inte.

Man är ärlig med sina avsikter, man gör det för lägren och fikat, så på villket sätt är det hyckleri?

Att göra det till någon stor principsak, och dessutom slänga med ord som "hyckleri" och "bedrägeri" är i allra högsta grad att ta sig själv på för stort allvar. Det är i princip definitionen av det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Du lever altså bara för dig själv? Det är ju inte du som betalar begravningen. Man vill helt enkelt underlätta för sina närmaste.

Men tänk om jag inte råkar gilla mina "närmaste" . När jag dör går min kropp till forskning och donation.

Permalänk
Citat:

Man vill helt enkelt underlätta för sina närmaste.

Det är så jag tänker med. Annars blir det ungefär som att det sista man ger sin familj är ett ärende, vilket känns lite taskigt för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men tänk om jag inte råkar gilla mina "närmaste" . När jag dör går min kropp till forskning och donation.

Då behöver man ju fömodligen inte bry sig om någon begravning, och behöver således inte vara medlem i svenska kyrkan för att få den billigare.

Vart vill du komma egentligen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Då behöver man ju fömodligen inte bry sig om någon begravning, och behöver således inte vara medlem i svenska kyrkan för att få den billigare.

Vart vill du komma egentligen?

Det var dit jag ville komma, vilket också står i mitt första inlägg du citerade. varför drar du ut på diskussioner för att sedan komma fram till första inlägget? Om du förstår vad jag menar DVS. Varför bry sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var dit jag ville komma, vilket också står i mitt första inlägg du citerade. varför drar du ut på diskussioner för att sedan komma fram till första inlägget? Om du förstår vad jag menar DVS. Varför bry sig.

Du undrar altså varför man vill begravas billigare, och får som svar att man gör det för sina närmaste. Sedan frågar du, "men om man inte vill göra det för sina närmaste?", ja, då gör man det inte. Förstår inte alls vad du vill få fram. Försöker du argumendera för någon sak, som utgår från att man ogillar sina närmaste, eller vill du bara tala om att du minsann lever i nuet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trance_Allstar
Haj.

Jag är ganska säker att jag läst att om man är medlem i svenska kyrkan så får man vissa "förmåner" vid begravningen.

För att citera Wiki: "Begravningen i Svenska kyrkan är avgiftsfri som gudstjänst för medlemmarna, vilket innebär att präst, musiker och lokal är avgiftsfritt."

Sedan vill jag inte att det ska verka som jag tar mig själv så allvarligt. Som du kanske märkte så svarade jag på någon som undrade varför man inte skulle kunna tänka sig att konfirmera sig även om man inte är religös. Vissa tar väldigt lätt på det som man kan se i tråden, medan vissa tar det mera allvarligt.

Men för att svara dig mera precist, så vill jag ha väldigt lite med religion att göra. Jag har inte sagt något ont om personer som konfirmerar sig och gillar det. Om det är OK för er så är det ju lysande.

Men då tycker jag också att det är lite lustigt att man ifrågasätts om man inte ville konfirmera sig. Jag har t.ex inte sagt att jag "hatar religion", men ändå så slängs det fram som om man skulle vara tvungen att hata religion bara för att kunna säga nej till tyskland och massor med presenter. Verkar lite ologiskt för mig.

Men som sagt, menar inget illa med det.

Bara för att du läser "du" och "dig" behöver det inte betyda att inlägget är till dig, skrev bara allmänt Inget citat eller adressering som du ser.

frågade dig bara om det där med begravningen, du har säkert rätt föresten

Permalänk

Även jag konfirmerade mig endast på grund av presenter, och umgänget med kompisar till viss del. Båda framstår som dåliga skäl såhär i efterhand. Man slösade bort en skitfin sommar, och prestenterna genererade i vilket fall en totalt usel timlön. Men i den åldern är det lätt att tänka lite fel.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Jag har också konfermerat mig, men är inte heller troende. Jag gjorde det för att se om om hela kyrka/Gud grejen passa mig, om det var min plats på jorden. Tydligen inte. Ingen av mina nära vänner konfermerade sig.
Presenterna var väl inte så stor prio, tror jag fick ett kors och en tårta.

Permalänk
Medlem

Jag ser tre möjligheter, rent allmänt:

1) Du är troende och vill lära dig mer --> konfirmera dig

2) Du har inte bestämt dig, är öppensinad inför möjligheten för en Gud och vill lära dig mer innan du bestämmer dig --> konfirmera dig

3) Du är ateist och vill ha presenterna och/eller blir pressade av familj/släkt --> konfirmera dig inte

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Hyckleri och bedrägeri? Vem ljuger man för? Vem lurar man? Jag jag under min konfirmation (eller innan och efter, för den delen) aldrig blivit tillfrågad av någon om jag tror på gud eller inte.

Man är ärlig med sina avsikter, man gör det för lägren och fikat, så på villket sätt är det hyckleri?

Att göra det till någon stor principsak, och dessutom slänga med ord som "hyckleri" och "bedrägeri" är i allra högsta grad att ta sig själv på för stort allvar. Det är i princip definitionen av det.

Vad är syftet med konfirmation? Vad handlar det om? Varför finns det?

"I bland andra Svenska kyrkan är konfirmationen i stället ett speciellt slag av kyrklig gudstjänst som avslutar en tid av barns eller ungdomars utbildning i den kristna tron. Konfirmationsgudstjänsten är i Svenska kyrkan det tillfälle då konfirmanden dels redovisar sina kunskaper, dels själv offentligt får bekänna den kristna tro som givits i dopet." - Wikipedia

Du menar alltså att man offentligt bekänner tro för lägren och fikat (och presenterna), trots att man inte tror, och det är inte bedrägeri? Man ljuger medvetet för att få nått. Det är i pricip definitionen av det. (Thnx för frasen!)

Heande: Huvudet på spiken!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trance_Allstar
Enda anledningen till att jag fortfarande är medlem i Svenska kyrkan är att vid dödsfall kommer begravningen kosta mera för mina föräldrar. Men det kommer nog med så småningom.

Även om man går ut ur svenska kyrkan betalar man som sagt fortfarande en begravningsavgift via skatten och därmed rätt till en begravningsplats utan kostnad. Ev. gravsten får man betala själv oavsett om man är med eller ej, så på den punkten är det ingen skillnad.

Har man gått ur svenska kyrkan vore det rätt lustigt om de anhörige anordnar en kyrklig begravning med de kostnader som då tillkommer, det vore en smula respektlöst mot den bortgångnes (icke) tro tycker jag. Det normala är väll att det blir en borglig begravning.

Permalänk
Medlem

Är konfirmerad.
Tänkte väl egentligen bara på att det var tradition och att man fick presenter när man var klar. Min familj hade inte haft det minsta emot om jag avstått.
Behövde aldrig heller svara på om jag trodde på gud eller ej.

Visst, jag hade väl kunnat avstå och visa att jag inte stöder sådant och inte tror på någon gud, men då hade jag ju gått miste om presenterna...

Otroligt tråkigt var det dock. Vi tvingades visa upp att vi gått till kyrkan 10 söndagar och lyssnar på predikan (som vi aldrig orka bry oss om att försöka förstå vad den egentligen handlade om..)

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk

jag är INTE konfirmerad och ångrar mig inte ett skvatt..

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Mina tre äldre syskon är konfirmerade. Jag, sladdbarnet, valde att inte bli. Var inte tvungen, och det fanns ingen press. Jag är glad över mitt beslut, och känner inte att jag missat något. Hade jag varit tvungen och haft en press, fine, jag kanske hade konfirmerat mig. Ingen stor sak för mig.

Mina föräldrar är "modernt kristna". Vet inte ens om det finns något som kallas för det, men tycker det är en bra beskrivning av deras ideologi.

Jag är mer en som ärligt erkänner att jag inte vet, och ibland skiter i det ö.h.t. Är uppvuxen i en religiös familj (föräldrar åtminstone), men fick senare mina egna värderingar. Jag hånar inte religiösa, eller försöker överbevisa och göra dem till allmänt åtlöje. Det är en brist på respekt i mina ögon, en ofantligt stor brist på respekt som verkligen existerar i detta nördforum. Låt folk ha sina egna värderingar i fred.

Ungefär det jag ville ha sagt bara. Något off topic, men det slank med i all hast.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk

Konfirmationen är som julafton, som en slags tradition. Dock i form av engångstradition kan man väl säga. Iallafall tycker jag det... Jag konfirmerade mig fast jag inte direkt tror på någonting, men samtidigt inte heller bara för presenternas skull.

Tycker man det är fel att konfirmera sig för presenter är det la fel att fira jul utan att fira jesus? Mycket sådana här saker gör man oavsett vad folk säger, tycker, om man får presenter eller ej (tradition?.) Dock om du själv känner att du inte kan göra det för du inte bryr dig alls så är det ju trots allt ditt val, ingen annans.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX