Konfirmera sig för presenter...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Du undrar altså varför man vill begravas billigare, och får som svar att man gör det för sina närmaste. Sedan frågar du, "men om man inte vill göra det för sina närmaste?", ja, då gör man det inte. Förstår inte alls vad du vill få fram. Försöker du argumendera för någon sak, som utgår från att man ogillar sina närmaste, eller vill du bara tala om att du minsann lever i nuet?

Du borde fundera på vad du argumenterar för, att argumentera mot en personlig åsikt är att ifrågasätta. Det låter tillochmed som om du försöker få mig att ändra min inställning. Ja jag lever i nuet och inte för livet efter döden om det finns något sånt.

Du borde fråga dig själv, varför ifrågasatte jag honom?

Alla har rätt till en personlig åsikt här på forumet, eller hur? Personliga åsiker är inga argument. Jag pratade för mig själv och sa vad jag tycker till er andra eftersom det här är ett sånt ämne där man kan tala ut vad man tycker i stor del.

Vill du tjafsa så skicka PM istället för att fylla en tråd med onödiga meningslösa inlägg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fsvo
Bara för att du läser "du" och "dig" behöver det inte betyda att inlägget är till dig, skrev bara allmänt Inget citat eller adressering som du ser.

frågade dig bara om det där med begravningen, du har säkert rätt föresten

Du har rätt, jag ber om ursäkt att jag hänvisade att du sagt saker till mig direkt, det var mitt fel.

Eftersom du inte riktade dig till någon särskilt i första delen av meddelandet kände jag mig lite träffad ändå, därav svaret. Men som sagt, du pratade inte direkt till mig vilket jag trodde (hade skrivit ett meddelande precis innan, trodde du svarade på det iom att du inte quotade eller riktade till någon, my bad).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Även om man går ut ur svenska kyrkan betalar man som sagt fortfarande en begravningsavgift via skatten och därmed rätt till en begravningsplats utan kostnad. Ev. gravsten får man betala själv oavsett om man är med eller ej, så på den punkten är det ingen skillnad.

Har man gått ur svenska kyrkan vore det rätt lustigt om de anhörige anordnar en kyrklig begravning med de kostnader som då tillkommer, det vore en smula respektlöst mot den bortgångnes (icke) tro tycker jag. Det normala är väll att det blir en borglig begravning.

Du har rätt.

Jag själv har dock aldrig sammankopplat begravningar med religion, av någon anledning. Självklart innehåller de ju mycket religiöst prat, men de (få) begravningar jag varit på kändes inte religösa av någon anledning, förmodligen för att man är ledsen nog att inte bry sig direkt).

Hursomhelst är begravningen den del av livet där kyrkan känns relevant. Jag skulle nog vilja att allt religöst prat ströks, men just som samlingsplats för anhöriga har den relevans i mitt tycke.

Och dessutom, eftersom jag är död har jag nog inga direkta invändningar mot att prästen pratar religion även om han gör det. Det är ju egentligen endast för anhöriga, och så länge de inte babblar om att jesus möter mig i himlen mm så vore det nog lugnt för min del. Kanske värt det för att föräldrarna skall slippa betala för "gudstjänsten" i samband med begravningen. Att bara ha en gravplats känns lite "barebones" på något sätt.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

Minns hur jävla drygt kompisarna tyckte det var att dra till konfirmationen istället för att dra hem efter skolan
Jag var inte det minsta avundsjuk

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Tycker man det är fel att konfirmera sig för presenter är det la fel att fira jul utan att fira jesus? Mycket sådana här saker gör man oavsett vad folk säger, tycker, om man får presenter eller ej (tradition?.) Dock om du själv känner att du inte kan göra det för du inte bryr dig alls så är det ju trots allt ditt val, ingen annans.

Erik

Öh, du vet att julen inte ursprungligen är en kristen tradition? Att fira jul utan kristendomen är mer "jul" än med. Att de kristna sedan "kidnappat" julen under modern tid ändrar inget.

Argumentet "Men om du inte är religiös så kan du ju inte fira någon av alla olika traditioner!" faller fullständigt, då oerhört många "kristna" traditioner i Sverige i själva verket inte alls är kristna, utan fornnordiska. Och hur många är det egentligen som firar på ett fornnordiskt sätt?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag ser tre möjligheter, rent allmänt:

1) Du är troende och vill lära dig mer --> konfirmera dig

2) Du har inte bestämt dig, är öppensinad inför möjligheten för en Gud och vill lära dig mer innan du bestämmer dig --> konfirmera dig

3) Du är ateist och vill ha presenterna och/eller blir pressade av familj/släkt --> konfirmera dig inte

Det där var kort och bra, tyckte jag!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

Jag fick 500kr för min konfirmation =/
Var dock jävligt kul och var helt borgerligt så ingen religion.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Fick en en moppe för att jag inte konfirmerade mig (hade fått den även om jag konfirmerade mig).
Att en ateist skulle konfirmera sig är ju bara bullshit. Att konfirmation skulle vara tradition är också bullshit, det är bara gamla kyrklig förtryckar fasoner som lever kvar tack vare"mutor" till dom stackars barnen.

Dricka vin & käka kex så långt kan jag sträcka mig men allt det andra skiter jag i.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Öh, du vet att julen inte ursprungligen är en kristen tradition? Att fira jul utan kristendomen är mer "jul" än med. Att de kristna sedan "kidnappat" julen under modern tid ändrar inget.

Argumentet "Men om du inte är religiös så kan du ju inte fira någon av alla olika traditioner!" faller fullständigt, då oerhört många "kristna" traditioner i Sverige i själva verket inte alls är kristna, utan fornnordiska. Och hur många är det egentligen som firar på ett fornnordiskt sätt?

Njae. Är väl inte så insatt, men det lilla känslan jag haft av julen har varit jesusrelaterat (även om vi inte firar julen med den inriktningen hemma.) Kan inte så mycket om religion men minns jag inte fel så red jesus in på nån åsna i jerusalem eller nåt, och är det inte det man firar i juletid? Äsch är för trött för detta..

Citat:

Att konfirmation skulle vara tradition är också bullshit, det är bara gamla kyrklig förtryckar fasoner som lever kvar tack vare"mutor" till dom stackars barnen.

Och så tror du alla upplever detta? Knappast. Jag gjorde det för goda sakens skull. Det är väl ändå upp till var och en att bestämma hur och vad man vill göra.

Att det är kyrkans fel är bara korkat att säga, för jag har då inte sett något tryck från kyrkan varken då jag konfirmerades eller någon annan. Det är helt frivilligt att konfirmera sig, vare sig man bara vill ha paket eller vill göra det av "regelrätta anledningen". Förresten, stackars barnen? Jag led inte av att konfirmeras..vem har du hört har gjort det?

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Njae. Är väl inte så insatt, men det lilla känslan jag haft av julen har varit jesusrelaterat (även om vi inte firar julen med den inriktningen hemma.) Kan inte så mycket om religion men minns jag inte fel så red jesus in på nån åsna i jerusalem eller nåt, och är det inte det man firar i juletid? Äsch är för trött för detta..

Erik

Sen vet ju alla att Jesus inte var jude utan viking som med god aptit satt och smaskade i sig en gris lite då och då.

Permalänk
Medlem

Blablablabla.... ingen personlig riktning, men vilket jävla trams. Flickor bakom varje skärm?

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Sen vet ju alla att Jesus inte var jude utan viking som med god aptit satt och smaskade i sig en gris lite då och då.

Whatever. Om du inte kan hålla det på en vettig diskussionsnivå så skriv inte då?

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Whatever. Om du inte kan hålla det på en vettig diskussionsnivå så skriv inte då?

Erik

Tror han uppnådde precis det han ville med det inlägget, nämligen att provocera.

Själv är jag inte konfirmerad och kände aldrig något behov utav det heller. Min familj såg det inte som något viktigt att jag konfirmerade mig heller. Så det blev aldrig något jag gjorde.

Permalänk
Citat:

Bara för att, så är det Jesus födelsedag man brukar attributera till julafton. Man brukar ha krubbor och sådant med pyntet, de tre vise männen etc. Har du sett "Ensam Hemma" med Macauley Culkin så kommer du kanske ihåg scenen där han gömmer sig för skurkarna med kappan från en av de vise männen.

Det du nämner, med åsnan och det, är Palmsöndagen om jag inte har fel.

Tror att efterföljande person bara drygade sig lite med det faktum att du var lite fel ute. Kanske lite väl...

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Citat:

Du lever altså bara för dig själv? Det är ju inte du som betalar begravningen. Man vill helt enkelt underlätta för sina närmaste.

Förhoppningsvis har man tillgångar som täcker kostnaden för en begravning. Kostnaden för en begravning är en rätt bra bit under hälften av vad kostnaden är för 1kvm på Skanstull - har man inte det i tillgångar innan 30års ålder har man gjort något galet fel.

Not: Begravningskostnaden är c:a 20tkr, kostnaden för att vara med i svenska kyrkan snittar någonstans mellan 100tkr till 200tkr.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

För att summera tråden än så länge, ingen har faktiskt konfrimerat sig för att dem är djupt religiös? Världen kanske ändå inte går under på grund av religionen ändå ...

I alla fall, har inte konfirmerat mig och kommer nog aldrig att göra det, på tok för löjligt -.-

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Jag har inte konfirmerat mig men om jag skulle gjort det skulle det endast vara för att åka på läger med polarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person

Då är det ju ännu värre altså. Man firar något, utan att ens veta varför. På villket sätt faller argumentet, bara för att det man firar egentligen är fornnordiskt? Om man nu inte är en anhängare av de fornnordiska religionerna då, förståss.

Hur du än vrider och vänder på det så borde alla icke-religiösa som på något sätt firar regisiösa helgdagar, oavsett villken religion de härstammar från, vara, som Zartax ack så "klokt" uttryckte det, bedragare.

Vad fick Zartax själv i julklapp?

Edit: PenPusher, är själv inte medlem i svenska kyrkan, så har inte alls räknat på kostnadera. Menar bara att många är medlemmar just p.g.a. reducerad begravningskostnad (utan att känna till de siffror du talar om), och inte direkt i syftet att planera sin död, som whats-his-hame syftade på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Då är det ju ännu värre altså. Man firar något, utan att ens veta varför. På villket sätt faller argumentet, bara för att det man firar egentligen är fornnordiskt? Om man nu inte är en anhängare av de fornnordiska religionerna då, förståss.

Hur du än vrider och vänder på det så borde alla icke-religiösa som på något sätt firar regisiösa helgdagar, oavsett villken religion de härstammar från, vara, som Zartax ack så klokt uttryckte det, bedragare.

Vad fick Zartax själv i julklapp?

En Guitar Hero-gitarr, tackar som frågar!

Det är viss skillnad på jul och konfirmation, även om båda är religösa i grunden. Julen har ett syfte utanför religion, att vara givmild och att ge dem man tycker om gåvor. Den har blivit ett kulturuttryck även utanför religionen. Den kristna konfirmationens syfte går däremot förlorad om man är medveten ateist (dvs, inte fundersam eller nyfiken). Att man får presenter är för att fira att man är ett steg närmare Gud, att man har gått igenom en av de 7 sakramenten (eller vad det stod på wiki). Antagligen är det betydelsefullt för de du får presenter av (speciellt för trådskaparen, verkar det som) och att då bara göra det därför är att utnyttja deras hopp om att du ska bli kristen för att få presenter.

Vill du konfirmera dig utan att vara troende finns sekulär konfirmation.

Edit: Dessutom är det skillnad på att fira en religös helgdag och att fira den för att gå plus på den. De som firar den endast för vinningens skull kallar jag bedragare men de som firar den oavsett, troende eller ej, är inte bedragare.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax

Det är viss skillnad på jul och konfirmation, även om båda är religösa i grunden. Julen har ett syfte utanför religion, att vara givmild och att ge dem man tycker om gåvor.

På samma sätt som konfirmationen har ett syfte, att ha roligt med sina kompisar och åka på läger. Vad är skillnaden? (Jag fick inga presenter när jag konfirmerade mig. Men av tradition så är det väl smycket som gäller?)

Citat:

Antagligen är det betydelsefullt för de du får presenter av (speciellt för trådskaparen, verkar det som) och att då bara göra det därför är att utnyttja deras hopp om att du ska bli kristen för att få presenter.

Absolut, det håller jag med om. Men för mig, och många andra (_alla_ som jag konfirmerade mig med) gällde inte detta, då alla vi såg det som ett sätt att åka iväg med kompisarna, och föräldrarna (gissar jag) ett sätt att bli fri jobbiga tonåringar för någon vecka.
De som får presenter får de med mycket större sannolikhet för samma anledningen som vid jul, än som någon slags muta.

Du verkar helt bortse från det praktiska i din argumentation. Hur det ser ut i _verkligheten_. Eller så omges du helt enkelt av betydligt fler kristna människor än jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

På samma sätt som konfirmationen har ett syfte, att ha roligt med sina kompisar och åka på läger. Vad är skillnaden? (Jag fick inga presenter när jag konfirmerade mig. Men av tradition så är det väl smycket som gäller?)

Nej det är inte konfirmations syfte, konfirmations syfte är att man helt enkelt konfirmerar sitt tro på kristus, och konfirmation är knappast en tradition.
Däremot är julen en tradition och det julen faktiskt Står för är just att man ska vara givmild, att påstå att det konfirmation Står för är att "åka på läger och få presenter" är trångsynt.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Däremot är julen en tradition och det julen faktiskt Står för är just att man ska vara givmild, att påstå att det konfirmation Står för är att "åka på läger och få presenter" är trångsynt.

Det är snarare trångsynt att inte tro det. Hur många ungdomar som konfirmerar sig idag, gör det för att begräfta sin tro på gud, och hur många gör det för att "åka på läger och få presenter"? I _verkligheten_ är det just det som konfirmationen idag står för. Ifrågasätter du verkligen det?

Vart står det dessutom att man ska vara givmild på julen? Någonstans i bibeln, eller i de fornnordiska skrifterna? Hur många som firar jul går dessutom till kyrkan på julotta eller julnattsmässan?

Det är helt enkelt skillnad på det ursprungliga syftet med saker och ting, och den nuvarande. Att inte inse det är trångsynt.

Edit: På villket sätt är inte konfimation en tradition?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Absolut, det håller jag med om. Men för mig, och många andra (_alla_ som jag konfirmerade mig med) gällde inte detta, då alla vi såg det som ett sätt att åka iväg med kompisarna, och föräldrarna (gissar jag) ett sätt att bli fri jobbiga tonåringar för någon vecka.
De som får presenter får de med mycket större sannolikhet för samma anledningen som vid jul, än som någon slags muta.

Du verkar helt bortse från det praktiska i din argumentation. Hur det ser ut i _verkligheten_. Eller så omges du helt enkelt av betydligt fler kristna människor än jag.

Varför får man presenter för att åka på läger och ha kul? Får man det får att åka på andra läger än konfirmationsläger?

Jag säger inte att det är bedrägeri att konfirmera sig om man inte tror, jag säger att det är det om man gör det för presenterna. Presenterna ligger kvar från det att man firade konfirmationen för att den faktiskt betydde nått. Om den nu inte gör det finns det inte längre nått syfte med presenterna.

Så du menar om många är bedragare (verkligheten?) så är det inte längre bedrägeri?

Gör man det bara för presenterna ska man också meddela det innan så de som ger dem kan göra en bedömning om de tycker man är värd dem.

Edit: Vad konfirmationen står för behöver inte nödvändigt vis höra ihop med den anledning många gör det idag, och det är lite där problemet ligger imo. En kristen konfirmation har med Gud att göra. Om folk åker för presenterna så åker de inte för att de är intresserade av att genomgå en kristen konfirmation, och då ska man inte göra det heller. Det blir meningslöst. Vill man åka på läger och ha kul, gör det! Men åk inte på konfirmationsläger.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Så du menar om många är bedragare (verkligheten?) så är det inte längre bedrägeri?

Det menar jag naturligtvis inte. Jag menar att de inte alls är bedragare, eftersom det är klart för alla sidor varför de konfirmerar sig. Ingen tror att de gör det för att de vill bekräfta sin tro, och de får presenter av precis samma anledning som de får presenter vid jul - av tradition, och gissningsvis givmildhet. Så enkelt är det, och jag skrivit det ett flertal gånger nu.

Ärligt nu, om du får plocka en siffra ur luften, hur många föräldrar _idag_, procentuellt, hoppas att deras barn kommer att vara troende kristna, och är beredda att muta dom med presenter för det? Tror du att konfirmation för föräldrarna idag verkligen handlar om religion?

(Jag är medveten att de verkar vara så i trådskaparens fall, men eftersom jag själv indirekt blev kallad för bedragare (och hycklare dessutom, som du ännu inte har förklarat), så vill jag hävda att det finns de som konfirmerar sig utan varken tro eller påtryckning av föräldrarna, och jag lär knappast ha hört till någon minoritet)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För er som jämför med att ta emot julklappar utan att vara religiös:

Citat:

Seden att ge bort julklappar kommer från en lantlig tradition som innebar att byns ungdomar smög omkring på julaftonen och knackade på i stugorna. När någon öppnade kastade man in en skämtgåva, som kunde bestå av ett vedträ eller en halmfigur. På gåvan hade man ofta fäst en lapp med en vers som förklarade varför mottagaren förärats den fina presenten. Dessa verser är föregångare till våra dagars julklappsrim. Det var viktigt att inte bli tagen på bar gärning under julklappsutdelandet, eftersom verserna kunde vara ganska så elaka och grovkorniga.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Julklappar

Julklappar har inget med religion att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det menar jag naturligtvis inte. Jag menar att de inte alls är bedragare, eftersom det är klart för alla sidor varför de konfirmerar sig. Ingen tror att de gör det för att de vill bekräfta sin tro, och de får presenter av precis samma anledning som de får presenter vid jul - av tradition, och gissningsvis givmildhet. Så enkelt är det, och jag skrivit det ett flertal gånger nu.

Jag vet att du har skrivit det flera gånger och jag håller inte med. Man ger inte presenter av samma anledning som vid jul. Varför kan man inte bara ge presenterna direkt, isf? Om det nu är det man är ute efter och det inte handlar om nått annat. Varför måste man gå igenom farsen att läsa bibeln, lära sig om kristendom osv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vet att du har skrivit det flera gånger och jag håller inte med. Man ger inte presenter av samma anledning som vid jul. Varför kan man inte bara ge presenterna direkt, isf? Om det nu är det man är ute efter och det inte handlar om nått annat. Varför måste man gå igenom farsen att läsa bibeln, lära sig om kristendom osv?

Varför vänta på julafton för att ge bort presenterna?
Skulle gärna vilja att du svarade på min fråga i den tidigare inlägget.

Men nu får det räcka med den spännande konfirmationsdiskussionen för ikväll.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Varför tycker du att det är fel att konfirmera sig om man inte tror på gud? är det någon som på något sätt far illa ut på grund av det?

Jag konfirmerade mig för att få åka på läger med kompisarna. De allra flesta hade samma inställning.

Även om jag inte är kristen så respekterar jag deras religion tillräckligt mycket för att inte vilja utnyttja deras traditioner och tro.

Ingen far ju direkt illa av det men mitt samvete tillåter inte mig att, i brist på bättre ord, spela med i deras religion när jag inte själv tror på det hela. Det är i alla fall min motivering till varför jag inte konfirmerade mig.

Varför tycker du inte att det är fel att "låtsaskonfirmera" sig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför vänta på julafton för att ge bort presenterna?
Skulle gärna vilja att du svarade på min fråga i den tidigare inlägget.

Men nu får det räcka med den spännande konfirmationsdiskussionen för ikväll.

Det behöver man inte, men att ge saker gemensamt och samtidigt är en trevlig tradition imo. Man kan ge när som (vilket jag också gör ibland) men just det att alla ger på en och samma gång känns bra.

Nu vet jag inte vilken fråga du syftar på men jag chansar på:

"Ärligt nu, om du får plocka en siffra ur luften, hur många föräldrar _idag_, procentuellt, hoppas att deras barn kommer att vara troende kristna, och är beredda att muta dom med presenter för det? Tror du att konfirmation för föräldrarna idag verkligen handlar om religion?"

Nej, det är väl inte så många kanske, men i trådskaparens fall är det uppenbart. Sen får jag hänvisa till KTottEs inlägg som förklarar det bra också.

Visa signatur

Permalänk

fattar inte hur krista släkningar ska muta med presenter ?
uppmuntra till girighet ?
och ljuga i kyrkan att man är troende

om gud fins så blir han ju bara hånad

fan jag fattar faktiskt inte.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk

I relaterade nyheter: http://uturkyrkan.se - "Ut ur saligheten, in i verkligheten"

Själv anser jag att religion bör utrotas. Som H.L. Mencken sa: "We must respect the other fellow's religion, but only in the sense and to the extent that we respect his theory that his wife is beautiful and his children smart.". Nu är det ju inte alls på samma sätt i Sverige som i exempelvis USA (eller mellanöstern), tack och lov. Men hur vackert vore det inte om Sverige var en god förebild och avskaffade kyrkan totalt? Världens första officiellt religionsfria land. Det vore något. Och det känns som att 0 konfirmander på ett år vore en bra början.

Och det där med "sekulär konfirmering" verkar ju minst sagt löjligt.

Och i kriget mellan s.c.s.i. och Zartax håller jag mer med den sistnämnde.

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.