Asus eee pc 701 - billig samt intressant!

Permalänk
Medlem

NetStumbler funkar hur fint som helst. Testat det tillsammans med GPS.
Att folk inte kan skydda sina nätverk än alltså...

Jag har inte gjort så jättemycket.
Installerat lite fina program. Minskat pagefilen till 200 meg.
Klockat upp till 900 Mhz (ska testa lite över 1000 snart).
Installera Ccleaner för att ta bort onödigt.
Kör firefox men har även installera Opera eftersom att opera har en väldigt bra funktion som anpassar sidan efter skärmens bredd.
Har installerat andra drivisar till grafikkortet för att bå 800x600 i upplösning som jag bara använder när jag verkligen behöver det. Fontsen ser lite konstiga ut i ej standardupplösning pga skalningen.

Rullar på fint som snus.

Edit: Fick upp den stabilt i 1080!
Ändrar mellan 630, 850, 900, 1080 med två enkla knapptryckningar.

2MB Super PI @ 630: 5:19 Maxtemp 59 grader. <- Som den kommer med.
2MB Super PI @ 900: 3:53 Maxtemp 64 grader.
2MB Super PI @ 1080: 2:59 Maxtemp 65 grader.

Ska gå att få upp den i 1179 men jag avvaktar med det.
http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=232049

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
NetStumbler funkar hur fint som helst. Testat det tillsammans med GPS.
Att folk inte kan skydda sina nätverk än alltså...

Jag har inte gjort så jättemycket.
Installerat lite fina program. Minskat pagefilen till 200 meg.
Klockat upp till 900 Mhz (ska testa lite över 1000 snart).
Installera Ccleaner för att ta bort onödigt.
Kör firefox men har även installera Opera eftersom att opera har en väldigt bra funktion som anpassar sidan efter skärmens bredd.
Har installerat andra drivisar till grafikkortet för att bå 800x600 i upplösning som jag bara använder när jag verkligen behöver det. Fontsen ser lite konstiga ut i ej standardupplösning pga skalningen.

Rullar på fint som snus.

Edit: Fick upp den stabilt i 1080!
Ändrar mellan 630, 850, 900, 1080 med två enkla knapptryckningar.

2MB Super PI @ 630: 5:19 Maxtemp 59 grader. <- Som den kommer med.
2MB Super PI @ 900: 3:53 Maxtemp 64 grader.
2MB Super PI @ 1080: 2:59 Maxtemp 65 grader.

Ska gå att få upp den i 1179 men jag avvaktar med det.
http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=232049

Du vet väl att det skiljer mellan processor och processor hoppas jag. Annars kan man ju läsa t.ex. Åhh ett 8600m gt går att köra i 680@585. Slår på det direkt på sin egen och kaboom! (lite överdrivet)

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Du vet väl att det skiljer mellan processor och processor hoppas jag. Annars kan man ju läsa t.ex. Åhh ett 8600m gt går att köra i 680@585. Slår på det direkt på sin egen och kaboom! (lite överdrivet)

Har fått samma problem som många andra och anpassat mina inställningar till det. Problemet blir att skärmen blir vit eller att man får störningar. Klart att det alltid finns en risk med att överklocka men i Eeens fall så ligger det mycket i vilken bios man kör. Programmet är utvecklat just för Eee. Det har även med minnet att göra hur bra det går. Jag kör inte med det som den kom med. Det sitter en 900 i som är nerklockad till 630 så att dra upp den till 900 är egentligen ingen riktig överklockning. Eftersom att programmet stegar upp fsbn till vald hastighet så ser man när det fallerar. Det är inte så att man brassar på för fullt direkt. Det går inte så bra då.

Tråden: http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?pid=137318

Permalänk
Medlem

Jo men det är nog en "900mhz" men som inte är kollad om den kan leverera det. Jag har läst om rättså många som inte kan nå 900mhz utan artifakter, i dessa fall uppnås ungefär 825-850mhz och det är inte 2g surf med den sämre prollen.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Fortsatt rapportering om hur liten XP-installen blir med olika lösningar.

XP Pro N SP2 med tangentbord, drivisar, språk och directories strippat samt valda program landade på 844 mb. Håller just nu på att testa en som dessutom har visst hårdvarustöd, som ej behövs, strippat. Rapporterar storlek senare.

Edit: Utan det onödiga hårdvarustödet gick installationen bara ner till 828 mb, det är helt klart inte här utrymmet finnas att tjäna. Nästa steg är att minimera nätverkstjänster som inte anses nödvändiga.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Jo men det är nog en "900mhz" men som inte är kollad om den kan leverera det. Jag har läst om rättså många som inte kan nå 900mhz utan artifakter, i dessa fall uppnås ungefär 825-850mhz och det är inte 2g surf med den sämre prollen.

De som inte når 900 når inte 900. Jag når dock 1080 utan problem.
Endel tror att det även har med biosen att göra och det är förstås mycket möjligt.

Permalänk

får min svarta 4gb eee i morrn *längtar, blir nog o beställa ett mobilit bredband direkt från tre!

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedgren
Fortsatt rapportering om hur liten XP-installen blir med olika lösningar.

XP Pro N SP2 med tangentbord, drivisar, språk och directories strippat samt valda program landade på 844 mb. Håller just nu på att testa en som dessutom har visst hårdvarustöd, som ej behövs, strippat. Rapporterar storlek senare.

Edit: Utan det onödiga hårdvarustödet gick installationen bara ner till 828 mb, det är helt klart inte här utrymmet finnas att tjäna. Nästa steg är att minimera nätverkstjänster som inte anses nödvändiga.

Åh, kan man få en kopia på de på nå vis? skulle behöva xp på under 1 gb för att ha på SD kort. kan vara bra att ha ^^

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk

varför inte prova VistaPE?
Det kan köra dom flesta windows programmen. (Inkl firefox med plugins + flash)

http://www.vistape.net/vistape.html

Plus att man inte behöver en Vista licens, utan använder Windows Automated Installation Kit (AIK).

Visa signatur

Laptop: HP ENVY 13 (2017), I5-7200U, INTEL HD GRAPHICS 620
Desktop: DIY Gigabyte Z170-HD3, Core i5-6600K, Nvidia 1080 Ti
<3 Hackingtosh!

Permalänk

Någon som vet vart man kan beställa hem 16gb minneskort till denna? =D Billigt o smidigt??

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk

exxoritas, vart köpte du din Eee?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
Åh, kan man få en kopia på de på nå vis? skulle behöva xp på under 1 gb för att ha på SD kort. kan vara bra att ha ^^

Du kan få ta del av min Last Session.ini som sedan bara är att ladda in i nLite för att få en likadan bantning av din egen XP-skiva. Att dela ut min image är ju piratkopiering förstår du :).

Är snart klar med min slutgiltiga nLite-version som även ska ha avhjälpt nhelper-problemet. Ska testa den i VMware först bara innan jag flashar in den i Asusen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
Någon som vet vart man kan beställa hem 16gb minneskort till denna? =D Billigt o smidigt??

Katshing verkar ha billigt och bra Transcend 16 gb class 6. Funderar själv på att skaffa ett sådant, du får dock mer utrymme per krona för 8 gb class 6, men överlag är ju skriv/läshastigheterna rätt låga med 6 mb/s. Ska man ha högre kan man köpa typ SanDisk Extreme III på 4 eller 8 gb och få 20 mb/s men det kostar också därefter.

Undrar vad som är bästa lösningen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av loveisliving
varför inte prova VistaPE?
Det kan köra dom flesta windows programmen. (Inkl firefox med plugins + flash)

http://www.vistape.net/vistape.html

Plus att man inte behöver en Vista licens, utan använder Windows Automated Installation Kit (AIK).

Det verkade intressant, fanns en snubbe som påstod sig få ner Vista till 350 mb (vilket ju är helt otroligt) och XP till 215 mb (vilket är lysande om det fungerar). Någon som vet mer exakt hur man ska gå tillväga? Enda Vista-skivan jag har är den OEM-skiva jag fick med min Dell så det går nog inte att nyttja då tyvärr :(.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Urbanan47
exxoritas, vart köpte du din Eee?

Köpte en eee här utav en kille på sweclockers 4gb versionen den svarta för 3000:- Ska snart hämta ut den på posten..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad jag gjort för speciellt. Jag har i varje fall trixat och joxat och lyckats få en bootbar och fin installation på 394 mb med nLite i min VMware-simulering. Ska testa få över alltihopa nu till EEE:n, efter det kan jag kanske dela med mig av Last Session.ini för den som är intresserad.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedgren
Nu vet jag inte vad jag gjort för speciellt. Jag har i varje fall trixat och joxat och lyckats få en bootbar och fin installation på 394 mb med nLite i min VMware-simulering. Ska testa få över alltihopa nu till EEE:n, efter det kan jag kanske dela med mig av Last Session.ini för den som är intresserad.

Hedgren, hur har du fått till eee pc i VMware? Har du skapat den själv eller finns den att hämta någonstans? Jag har ingen Eee, men ska köpa en när den kommer till Sverige och det skulle vara kul att ta ut lite glädje i förskott.

Permalänk
Medlem

"Klocka" upp till 900mhz var inga problem. Hade inte varit fel med 1ghz hela tiden!

Min installation av nLite xp låg på 480mb eller något utan sp3. Med alla program jag har etc så har jag 2.5gb kvar av SSD disken. Mina filer, mp3 samt filmer är lagrade på min Trancsend 16gb vilket är riktigt snabbt. Snabbare än min corsair voyager, usb minne.

Längtar tills de kan fixa det med upplösningen så att man kan ha 800+ utan att det "laggar".

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur sent/tidigt UPS kan komma... Jag är i stort sett borta mellan kl 08:00 - 20:00 varje dag.

Sitter och uppdaterar mailen på jobbet hela dagarna och hoppas på någon typ av bekräftelse att de fått in datorerna på lager och skeppar ut snarast

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartin5
Jag undrar hur sent/tidigt UPS kan komma... Jag är i stort sett borta mellan kl 08:00 - 20:00 varje dag.

Sitter och uppdaterar mailen på jobbet hela dagarna och hoppas på någon typ av bekräftelse att de fått in datorerna på lager och skeppar ut snarast

Det beror på hur de skickas.
UPS Express Saver levereras nästa vardag, när som helst under hela dagen.
Du kan ju ringa dem och höra hur de kan göra när du har numret.
Mig ringde de på morgonen vid 8 och sa att de skulle komma mellan lunch och 16:00 men troligen närmare 16 och det stämde precis.

Permalänk

Nu har jag min eee :D, sitter o skriver på den nu jädrans vad små tagenter hehe...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu har jag min eee :D, sitter o skriver på den nu jädrans vad små tagenter hehe...

Man vänjer sig ganska snabbt.

Fn + alt gr + Z ger |
Fn + Z ger <
Fn + shift + Z ger >

Tog mig ett tag att hitta. Bra om man tex sshar till linuxburkar och kör svensk teckentabell. hehe

Permalänk

hehe nice.. Funderar på om man ska installera in alla windows update? som sp2 osv?? Tar de stor plats tror ni!?!?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

hehe nice.. Funderar på om man ska installera in alla windows update? som sp2 osv?? Tar de stor plats tror ni!?!?

Jag har full XP på min. Ej nLite... (förutom att jag använde nLite för att lägga in SP2). Sen har jag installerat alla uppdateringar i efterhand. Det krävs dock lite utrymme så ta inte alla uppdateringar på samma gång. Jag har alla uppdateringar som går att installera installerade. Jag har massor med program plus mitt Office 2003 (lite bantat, inget access bl.a.).

Efter uppdateringarna så kan (bör) man gå in och ta bort filerna som windows tankar ner. Det rör sig om flera hundra meg ibland. Detta kan man göra allt eftersom. Man tankar ner typ 10 - 20 uppdateringar. Raderar och sedan tar man fler eller så testar man alla på en gång.

Filerna som man kan radera när allt är nedladdat och klart ligger under Windows/SoftwareDistibution/Download/
Helt lungt att radera filerna i den mappen.
Ladda även ner CCleaner och kör det efter uppdatgeringarna för att frigöra utrymme.

Jag har komprimerat allt på disken och har 1,2 GB ledigt på SSD:n.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cykla
Hedgren, hur har du fått till eee pc i VMware? Har du skapat den själv eller finns den att hämta någonstans? Jag har ingen Eee, men ska köpa en när den kommer till Sverige och det skulle vara kul att ta ut lite glädje i förskott.

Har inte kört den på något speciellt sätt i VMware, har bara kört in installationen för att kontrollera storlek och att allt jag vill ha kvar finns med. Efter det får man ju leka med drivrutiner och program som man vill, det gör ingen skillnad där.

Väl inne i EEE tog min installation 392 mb, jag ska köra igenom drivisar och en Win Update så kan jag säga total storlek efter detta.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Jag har full XP på min. Ej nLite... (förutom att jag använde nLite för att lägga in SP2). Sen har jag installerat alla uppdateringar i efterhand. Det krävs dock lite utrymme så ta inte alla uppdateringar på samma gång. Jag har alla uppdateringar som går att installera installerade. Jag har massor med program plus mitt Office 2003 (lite bantat, inget access bl.a.).

Efter uppdateringarna så kan (bör) man gå in och ta bort filerna som windows tankar ner. Det rör sig om flera hundra meg ibland. Detta kan man göra allt eftersom. Man tankar ner typ 10 - 20 uppdateringar. Raderar och sedan tar man fler eller så testar man alla på en gång.

Filerna som man kan radera när allt är nedladdat och klart ligger under Windows/SoftwareDistibution/Download/
Helt lungt att radera filerna i den mappen.
Ladda även ner CCleaner och kör det efter uppdatgeringarna för att frigöra utrymme.

Jag har komprimerat allt på disken och har 1,2 GB ledigt på SSD:n.

Nice, Får la tanka ner uppdateringarna Köru med virus prog??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nice, Får la tanka ner uppdateringarna Köru med virus prog??

Japp, det gör jag.
Det var många år sen jag råkade ut för ett virus eller att mitt virusprogram varnat men jag installerar alltid ett antivirusprogram.
AVG Anti-Virus Free Edition 7.5 kör jag.
http://free.grisoft.com/doc/downloads-products/us/frt/0?prd=a...

Permalänk

Batteriet har vart i gång nu i snart 1,30h.o e 60% kvar O då har jag även installerat saker på den o surfat hela tiden. känns rätt gött med ca: 3h batteri tid om ej mer? =D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag lyckades hålla igång min på standard 630 mhz i 2 timmar och 40 minuter idag. Använde den dock inte hela tiden.
Kan meddela att batterimätaren inte stämmer i Windows.
Folk tror att det är dåliga ACPI-drivare till Windows och kanske även bios.
Batteriprocenten minskar i jämna 10-tal och den kan stå på 0 ett bra tag innan datorn dör.

På mitt batteri står det även 4800 mAh.. ska det inte vara mer på non surf? Det snackas om felmärkta batterier i eeeusers forum och att man i linux kan få fram kapaciteten. I windows går det inte. Har ett program som ska visa sånt men det visar helt fel.

http://wiki.eeeuser.com/eee_pc_701
Här kan man läsa att vanliga ska ha 5200 mAh och surf 4400 mAh.
Jag har 4800 mAh? Hm.

Det löser sig nog senare.

Permalänk

nice ... :D:D, men vet du hur man klockar denna? (A)

EDIT; kommer detta vara eee II ?: http://www.youtube.com/watch?v=9Q6a26Vm7ns

med touch o större skärm?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

nice ... :D:D, men vet du hur man klockar denna? (A)

Kolla här.
Tankade eeectl och testade lite. Funkar fint. Börja med 900 om du vill testa lite.
Tänk på att det alltid finns risker med överklockning.
Vid 900 så blir den varmare (några grader) och batteriet tar slut snabbare men du kan ändra hastighet med två klick om du kör det där programmet (eeectl) i autostart.

http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=8808&p=1

Permalänk

varför vill man ha touch på den om den inte är en tablet pc?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080