Nya monsterkort från ATI redan i juni

Permalänk
Medlem

Nvidia kommer ju med sina nya under sommaren med så det blir gottis under sommaren. Många soliga dagar inomhus

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Verkar som om Dual GPU är här för att stanna

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Skulle korten motsvara hd3870/hd3870x2 till storleken?

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1462
Fast du får nog fixa kontakterna, då de på gkortet är mindre (tror jag).

Jo jag har tittat på en sådan.
Dock är det 2pins på fläkten jag har så man får köpa en adapter till då.
Dock är det väldigt irriterande att man ska behöva styra fläkten med någon hårdvara när det alltid brukar funka med mjukvaran/bios

Permalänk

Låter grymme!

Jag gillar Ati´s nya x2 ûber prestanda taktik. Detta cementerar ju att de är seriösa med x2 drivrutiner för framtiden.

Att kunna köra ett kort med Crossfireprestanda och en kylning är suveränt. Nya x2 var ju gårdagens teknik redan när det släpptes för ett par veckor sedan. Nu får vi verkligen se vad det kan prestera med modern teknik.

Skönt att det inte var 2009 som det ryktades.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Kan de inte göra ett kort som är så himla bra att det räcker i några år?

Permalänk
Medlem

Inte en chans att jag handlar in ett kort som drar så mycket ström, även om prestandan kanske är frestande.

Permalänk
Medlem

jag som tycker ja hade en ganska bra inblick i alla graffen e helt frågande nu..:Doch de e de typiska då man tänker uppgradera sig från ett gammalt(ja menar gammalt:DNvidia6200 ) och först fundera man på ett 8800GT,men då va 9200GT frestande också,men nu då ati kommer med ett kort som tycks bli herre på täppan för en framtid,så undrara man vilket av korten som har bäst pris/prestanda..sku va trevligt om de sku komma ut nu snart,så man får se ngn recension;) e som ett barn som väntar på tomten:D;)

Permalänk

Så gick det med dom ryktena om att R700 skulle ha multicores. Jag gillar inte den här nya trenden med hopklistrade kort i CF/SLI. Den sjuka mängden värme är bara ett av skälen.

Fast, "Grafikprocessorn har en beräkningskraft på över två teraflops" fick mig nästan att tappa hakan. Ett sånt kort lär ju sätta fart på fps:en i Crysis.

Permalänk
Medlem

Intressant

Undrar hur mycket korten drar när de idlar och inte gör något? ATIs nya 3xxx serie drar ju rätt lite då, och hoppas samma sak gäller här, eller ännu lägre. Är relativt sällan jag spelar nu för tiden, även om det händer (Bioshock & The Witcher tex), och mest så surfar jag bara runt eller chattar.

Sedan så är jag mer intresserad av mittensegmentet, så som HD 4670, så de borde inte dra alltför mycket under full belastning, förhoppningsvis.

Ska bli intressant och se vad NVIDIA släpper också.

Permalänk
Medlem

börjar bli riktigt trött på alla "nyheter" som engentligen inte är annat än rykten. kan man inte bara njuta av det som finns.

det finns ju knappt använding för det vi har idag. nyheter ska väl vara sånt som händer som är intressant. tycker inte det är så intressant med information som inte är fakta. utan bara "kasnke så här eller kanske så där" det hjälper ändå inte entusiasterna eller ngon annan.

sånna nyheter borde ha sin egen sajt.. "rykten" för jag tycker inte det är nyheter.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

tycker inte att 250W är mycket för ett dual highendkort. Har för mig att 8800Ultra ligger på 150W+ utan klockning. Så det är väl snarare ett steg i rätt riktning.
Singelkortet lär ligga på 100-150 W och det är ju bra med tanke på hur prestandan kommer att vara.

Permalänk
Medlem

Äntligen. Låter helt underbart, får bli ett 4870 för min del. ^^

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melekai
börjar bli riktigt trött på alla "nyheter" som engentligen inte är annat än rykten. kan man inte bara njuta av det som finns.

det finns ju knappt använding för det vi har idag. nyheter ska väl vara sånt som händer som är intressant. tycker inte det är så intressant med information som inte är fakta. utan bara "kasnke så här eller kanske så där" det hjälper ändå inte entusiasterna eller ngon annan.

sånna nyheter borde ha sin egen sajt.. "rykten" för jag tycker inte det är nyheter.

Är man inte intresserad av obekräftade uppgifter går det ju bra att låta bli att läsa dem. Sen är det här ju ett entusiastforum för bl a hårdvara så det är ju självklart att man ska kunna diskutera vad som EVENTUELLT kommer. Precis som rykten om nya filmer diskuteras på filmforum, etc.

Permalänk
Medlem

Verkar intressant. Har på något sätt saknat ati, men får se om det kan bli ett köp så småningom.

Permalänk
Medlem

Man kan ju slå ner folk med ett sånt kort 0.o

Permalänk
Medlem

Hoppas på att ATi verkligen tar igen nu för hela AMD. Får de lite mer pengar, kanske ligger på tronen tills nästa gneration iallafall, så borde de klara sig bra och man slipper uppköp av IBM eller liknande

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hajper
Inte en chans att jag handlar in ett kort som drar så mycket ström, även om prestandan kanske är frestande.

Hemskt vad alla klagar på strömmen som grafikkort drar, är det värmen som stör eller elförbrukningen? Så länge komponenterna i datorn klarar värmen så är det väl ingen fara? Om det är elförbrukningen hur stor skillnad är det mot ett mainstreamkort då? Tror inte det är den stora kostnaden när man byter till ett grafikkort? Själv så är det ge mig prestanda och en rejäl tyst kylning, sen får den ta så mycket ström datorn klarar

Visa signatur

[Core 2 duo E6600@3.17 GHz] [Asus 8800gts 636/1602/1051] [4gb ram] [37000p 3dmark 03] [15757 3dmark 05] [11316 3dmark 06]

Permalänk
Medlem

det vore skönt om utvecklingn äntligen tar ett kliv framåt rent prestanda mässigt. Det har egentligen inte hänt någonting sedan 8800gtx släpptes, mer än att man lyckats få ner energi förbrukning och pris mm. Så ett kliv framåt är minst sagt efterlängtat.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Va fan. Jag som precis köpt ett HD3870X2

Blir att uppgradera igen då i sommar.

Permalänk
Medlem

Alltid kul när utvecklingen går framåt. Frågan är väl bara om utveckligen faktiskt går framåt. Det är ju inte så mycket ny teknologi.

Att det släpps nya kort i en väldans fart nuförtiden ser jag som ganska riskfyllt. Majoriteten av kunderna har inga stora inkomster och tillverkarna riskerar då att potentiella kunder bara väntar på nästa hela tiden. 8800GT var ett riktigt bra kort för bra pris. Ett sådant kort cashar in alla som sitter och väntar på ett prisvärt kort. Det är möjligt att juni kan vara för tidigt. Själv blir jag så förvirrad av alla nya kort att jag konstant bara väntar och väntar på nästa...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

ser iaf ut som att det kommer ordentlig konkurrens till Nvidia o då sjunker priserna snabbt

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Som någon skrev tidigare.. både ati och nvidia borde sparka lite folk från hårdvaruutveckling och anställa lite folk som skriver drivrutiner..

Nuvarande kort utnyttjar inte all kraft som finns i dom...

Permalänk
Medlem

Äntligen verkar det som att AMD har fått upp farten !
Det har varit väldigt många nya kort på kort tid nu tycker jag.
Verkar nästan som att AMD har bättre tempo än Nvidia just nu.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd

Verkar som ati har vakna till, undrar vad HD 4870 X2 kräver för nätagg?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mike_Ironhand
Hemskt vad alla klagar på strömmen som grafikkort drar, är det värmen som stör eller elförbrukningen? Så länge komponenterna i datorn klarar värmen så är det väl ingen fara? Om det är elförbrukningen hur stor skillnad är det mot ett mainstreamkort då? Tror inte det är den stora kostnaden när man byter till ett grafikkort? Själv så är det ge mig prestanda och en rejäl tyst kylning, sen får den ta så mycket ström datorn klarar

Om man räknar på att ett X2 grafikkort drar 100W mer på datorn jämfört mot "vanligt" grafikkort blir det 74,4:- i högre elkostnader i månaden (räknat på 1:- per kW/h och att datorn står på 24/7). Det blir typ 900:- mer i elkostnader om året bara för man bytt grafikkort..

Tycker dom borde lägga in driftskostnader på all hårdvara så folk bildar sig en riktig uppfattning om vad saker kostar när dom står på i drift. Tror grafikkortstillverkarna hade fått mycket mer tryck på sig att tillverka energisnålare produkter. Verkar som grafikkortstillverkarna är de enda som inte går med i den gröna vågen som resterande i hårdvarubranchen utan snarare går tvärtom.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Avstängd

Intressant matematik, det stämmer säkerligen men är inte ATIs kort väldigt duktiga på att stänga ned sig i 2d- läget? Har för mig att jag läst att iaf de senaste versionerna (3xxx serien) är bra på det. Pratar vi om 75kr i månaden så ser åtminstone inte jag några problem med det. Sedan sitter nog de flesta på nätagg runt 500w idag och det är väl lika bra att de får jobba lite också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mike_Ironhand
Hemskt vad alla klagar på strömmen som grafikkort drar, är det värmen som stör eller elförbrukningen? Så länge komponenterna i datorn klarar värmen så är det väl ingen fara? Om det är elförbrukningen hur stor skillnad är det mot ett mainstreamkort då? Tror inte det är den stora kostnaden när man byter till ett grafikkort? Själv så är det ge mig prestanda och en rejäl tyst kylning, sen får den ta så mycket ström datorn klarar

Hög förbrukning=mycket att kyla=hög ljudnivå=större elräkning=Större slitage komponenter=svårare att klocka tex Cpu=högre temps på minnen/Nordbrygga=högre temps på diskar med defekta diskar som följd=man sliter sitt hår i förtvivlan och hivar ut datorn genom fönstret..osv osv osv..

Hög effektförbrukning är kasst på alla sätt och vis.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Nu saknas det bara en prislista!

Kommer nog skaffa ett sådant kort framöver Såvidare nVIDIA inte har något nytt att komma med!

Visa signatur

Skabbig dator ftw!

Permalänk
Medlem

ojdå verkar som jag har somnar, inom grafikkorts världen 3870X2 är bättre än 8800GTX :O, Tror jag bytar ut mitt GTX mot ett HD 4870 X2 i sommar spcielt om de endast(endast och endast) ligger på runt 4k, Tur att de är PCI-Express så slipper man behöva byta moderkort

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred