Permalänk
Medlem

Hjälp Vattenblock till MSI NX8800GTS

Panik,

Datorn isärplockad för byte till vattenkylning, när jag kom till grafikkortet så passade inte det block som jag köpt. Jag hade köpt ett Zalman för 8800GTS och när jag tagit bort standard kylaren från grafik kortet så fick jag en chock, vattenblocket passar inte för fem öre.

Är det någon som vet var man snabbt får tag på ett kylblock som passar till ett MSI NX8800GTS-T2D512E-OC med G92 GPU????

Tacksam för hjälp då datorn inte går att använda nu.

Kyl kuddar finns det att köpa i Sverige?

mvh
ATJ

Visa signatur

Core I7 3770K, Gigabyte Z77X-UP 5 TH, CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ, Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Permalänk
Medlem

Hum vill minnas att zalmans kylning var för 320/640mb versionerna av GTS så inte 100% att det passar på ett 512mb GTS? Sedan bör man ju ha ett referens kort med är du säker på att msi inte gjort en egen PCB?

Permalänk
Medlem

Jag är i alla fall helt säker på att Zalman blocket som jag har inte passar 580:- upp i rök. Jag vet tyvärr inte om MSI kortet motsvarar NVIDIA:s referens kort. Jag hittade ett block här: http://ekwaterblocks.com/shop/product_info.php?cPath=21_31_42... i alla fall ser ut att passa bättre, men sedan är fråga om det verklige passar...

All hjälp mottages med stor tacksamhet.

Visa signatur

Core I7 3770K, Gigabyte Z77X-UP 5 TH, CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ, Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Permalänk
Medlem

Maila dom och fråga?

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem

kolla komptabiliteten som det står i dokumentationen på sidan.
http://ekwaterblocks.com/shop/images/EK-FC88-G92-compatibilit...

kollar man bilden på komplett på ditt kort så ser det ut å vara 100% referensdesign men ssvårt å säga utan å ha ditt kort i näven. Men eftersom du har tat isär det såbör du lätt kunan gämföra placerigen av kondingar och mosfets på bilden mot ditt för att verefiera komptabiliteten.

Permalänk
Medlem

Tack pa1983.

Jag har mailat dom och frågat, jag har redan fått svar dom säger att det blocket som jag länkade till skall passa. Fast jämfört med bilden du länkade till så har mitt kort 2 kondingar till, men där sitter ju ingen kylblocksdel annars så ser det helt lika ut. Blir väl till att beställa ett och hoppas på att man har en liten gnutta tur för en gångs skull.

mvh ATJ

Visa signatur

Core I7 3770K, Gigabyte Z77X-UP 5 TH, CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ, Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Permalänk
Medlem

Jag kan köpa ditt zalman block om du är intreserad har själv ett msi 8800gts640

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sesese
Jag kan köpa ditt zalman block om du är intreserad har själv ett msi 8800gts640

Hej,

Det var jättesnällt av dig, men jag fick faktiskt lämna tillbaka det där jag köpte det, heder åt Lotta på Datacorner i Västerås. Nu vet man vart man skall handla i fortsättningen.

Jag har i alla fall beställt ett nytt EK waterblock från ChilledPC i England hoppas att det passar då man just nu lider med en Laptop, fy blättingen vad den är slöööööö.

mvh ATJ

Visa signatur

Core I7 3770K, Gigabyte Z77X-UP 5 TH, CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ, Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Permalänk
Medlem

ett tips är att läsa nogare nästa gång å efterforska lite mera satt i planerna å köpa ett 8800 kort själv å kollade på zalmans block av ren nyfikenhet men såg snabbt att det var för äldre 8800GTS 320/640Mb modellerna så utgick från att det ej passade. Nu blev det dock iget 8800 kort för min del blir nog en ny LCD TV istället när jag fått i hop lite mer cash Men i alla fall.

Permalänk

Ett bra vattenblock för ditt 8800GTS är antingen ett EK full cover block eller ett swiftech MCW-60, dock är jag osäker på om det går att få tag på i Sverige. Annars får du importera från Danmark, UK eller USA.

EDIT: Såg att du precis beställt ett EK, bra val

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk

Jag själv hade rekomenderat ett MCW60 då det är ett "on-die"-block, dvs det kyler endast gpukärnan. Du får förstås köpa till ett set med ram sinks för minnena men på det viset kan man använda samma block till nästa grafikkort.

Hur som helst är Ek's full cover block i top of the line vad gäller heltäckande block så där har du gjort ett bra val.

Jag hoppas dock att du har beställt radiator och andra komponenter utomlands för de i Sverige är i ärlighetens namn inte ens värda att fundera över då vi har bättre luftkylningslösningar (ffa vad gäller prestanda/pris ratio). Det jag menar är att om du har mediokra delar i resterande delen i ditt system så kommer inte ditt nya block att bringa dig lika stor nytta, tyvärr.

Ett tips annars: I England är Thermovhills radiatorer billiga, skicka med en sådan i beställningen om det finns möjlighet till det

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mad_europen
Hur som helst är Ek's full cover block i top of the line vad gäller heltäckande block så där har du gjort ett bra val.

Jag hoppas dock att du har beställt radiator och andra komponenter utomlands för de i Sverige är i ärlighetens namn inte ens värda att fundera över då vi har bättre luftkylningslösningar (ffa vad gäller prestanda/pris ratio).

Tack för tipsen, jag köpte en Reserator XT men fasen vet om det var ett bra val :(. Provkörde den igår kväll och den lät betydligt mer än vad jag hade förväntat mig, fläkten brusar rätt mycket trots att den går på lägsta inställning. Då har jag bara provat den utan att ha datorn ansluten, alltså inget kylbehov. Jag har läst ett antal tester på nätet och dom har alla varit positiva till Reserator XT och ingen har klagat på ljudnivån, kanske det är något fel på min fläkt, nästan alla jädrans tillverkare använder ju det billigaste skräp som dom kan köpa.

mvh / ATJ

Visa signatur

Core I7 3770K, Gigabyte Z77X-UP 5 TH, CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ, Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Permalänk

Jag skulle ha skickat tillbaka den och åberopa distansavtalslagen. Dvs att man har rätt att byta sin vara inom (minst) 14 dagar efter att man tagit emot varan. Detta gäller förstås endast om du inte träffat försäljaren (handlat på nätet, tv-shop, telefonförsäljare osv).

En Thermochill går loss på ca 650kr i England och den kommer att prestera långt bättre än en reserator XT. Dock måste du komma ihåg att du får med alla delar i systemet.

Jag skulle satsa på en CPU+GPU loop till en början. Nu vet jag inte vad du har för mer delar i systemet men om du nu väljer att lämna tillbaka din reserator (om du kan/vill) kommer du att behöva köpa till en del delar.

Ett eget ihopsatt vattenkylningskit presterar nästan uteslutande ALLLTID bättre en de färdiga paket som säljs (exkluderat ihopplockade paket av butiker av separata delar, ex Petrastechshop). Dessutom är det halva nöjet att välja delar för att sedan själv få montera dem

Jag har snickrat ihop några enklarare paket på en amerikansk site om du vill ha exempel på hur sådana paket kan se ut.

mvh

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane

Permalänk
Medlem

Har själv haft ett sånt här vattenblock till mitt 8800gts 640, fungerade utmärkt:D
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=3042&session=21370b...

Visa signatur

P182 | Gigabyte GA-X38-DQ6 | OCZ nVIDIA SLI DDR2 PC6400 4096MB (850 mhz 5 5 5 15) | Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz (3.80 ghz med Zalman CNPS9500) | Enermax Liberty 500W | 3870x2| 150gb raptor hårddisk + 2TB lagring | 20 158 3D mark 06

Permalänk

Tänk på att det där är ett Aluminiumblock. Använd anti-corrosion i vätskan för att motverka ett bildande av galvaniskt element (om du nu inte har en loop som endast består av aluminium).

Du har, precis som jag, ett P182-chassi, vore kul om ud ville slänga upp ett par bilder för att se hur du har lagt upp ditt system. Det är en suverän låda att jobba i för luft men ack så bristande när vatten kommer in bilden

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mad_europen
Jag skulle ha skickat tillbaka den och åberopa distansavtalslagen. Dvs att man har rätt att byta sin vara inom (minst) 14 dagar efter att man tagit emot varan. Detta gäller förstås endast om du inte träffat försäljaren (handlat på nätet, tv-shop, telefonförsäljare osv).

En Thermochill går loss på ca 650kr i England och den kommer att prestera långt bättre än en reserator XT. Dock måste du komma ihåg att du får med alla delar i systemet.

Jag skulle satsa på en CPU+GPU loop till en början. Nu vet jag inte vad du har för mer delar i systemet men om du nu väljer att lämna tillbaka din reserator (om du kan/vill) kommer du att behöva köpa till en del delar.

Ett eget ihopsatt vattenkylningskit presterar nästan uteslutande ALLLTID bättre en de färdiga paket som säljs (exkluderat ihopplockade paket av butiker av separata delar, ex Petrastechshop). Dessutom är det halva nöjet att välja delar för att sedan själv få montera dem

Jag har snickrat ihop några enklarare paket på en amerikansk site om du vill ha exempel på hur sådana paket kan se ut.

mvh

Tyvärr så har det gått mer än 14 dagar så det blir till att behålla eller sälja Reseratorn, skall prova den på riktigt i alla fall innan jag säljer den. Får väl bygga en ljuddämpare till utblåset i värsta fall.

Tänkte kyla CPU, NB, GPU då jag köpte ett ASUS Maximus Formula SE som har anslutning på NB för vatten. Målet med vatten kylning är lägre temp på CPU, NB, GPU än vad original fixar, tystare dator än med fläktarna, möjlighet att klocka CPU:n till ungefär 3,5 GHz med en liten höjning på minnena också.

Jag tar tacksamt emot förslag på delar om jag beslutar mig för att sälja Reseratorn. Jag tittade lite på Chilled PC och det finns lite trevliga delar där, men jag har lite svårt att välja.

mvh / ATJ

Visa signatur

Core I7 3770K, Gigabyte Z77X-UP 5 TH, CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ, Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Permalänk

Jag skriver ner här lite delar som jag tycker du ska kika närmare på...

1. Radiator: Thermochill PA120.X (x = 1, 2 eller 3) Eller Swiftech MCRX20 (även här 1, 2 eller 3 beroende på antal fläktplatser).

2. Pump:
DDC 3.2 18W med Petras Tech DDCT-01s Delrin Pump Top
Swiftech MCP655™ 12 VDC Pump (Danger Den D5 Vario)

3. Tank:
Swiftech MCRES-Micro
EK-Multioption RES

4.Slang:
Masterkleer 7/16" ID 5/8 OD
Tygon 7/16" ID 5/8 OD

5.Nipplar:
1/2" D-tek High flow barb
1/2" Ek High flow barb

6. CPU-block (om du inte har ett bra redan
D-tek Fuzion + Nozzle kit + Pro-mount kit (socket 775)
(Swiftech Apogee GTX)

7.Slangklämmor

8.Visst ja, kan vara bra med biocide och lite sådant. Anti-algbildande . Det har jag dock inte lika bra koll på så det kan vara bra att läsa lite om. "Feser one" ser jag många rekomendera dock.

hm

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mad_europen
Jag skriver ner här lite delar som jag tycker du ska kika närmare på...

1. Radiator: Thermochill PA120.X (x = 1, 2 eller 3) Eller Swiftech MCRX20 (även här 1, 2 eller 3 beroende på antal fläktplatser).

2. Pump:
DDC 3.2 18W med Petras Tech DDCT-01s Delrin Pump Top
Swiftech MCP655™ 12 VDC Pump (Danger Den D5 Vario)

3. Tank:
Swiftech MCRES-Micro
EK-Multioption RES

4.Slang:
Masterkleer 7/16" ID 5/8 OD
Tygon 7/16" ID 5/8 OD

5.Nipplar:
1/2" D-tek High flow barb
1/2" Ek High flow barb

6. CPU-block (om du inte har ett bra redan
D-tek Fuzion + Nozzle kit + Pro-mount kit (socket 775)
(Swiftech Apogee GTX)

7.Slangklämmor

8.Visst ja, kan vara bra med biocide och lite sådant. Anti-algbildande . Det har jag dock inte lika bra koll på så det kan vara bra att läsa lite om. "Feser one" ser jag många rekomendera dock.

hm

Man bugar och bockar, detta lägger jag på minnet (HD:n) om det blir uppgradering och känner jag mig själv så blir det nog så.

Tackar
ATJ

Visa signatur

Core I7 3770K, Gigabyte Z77X-UP 5 TH, CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ, Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Permalänk

Låter bra det återkom gärna med resultatet senare. Ska nog beställa lite nytt inför sommaren, så ska den kylningen vara stommen till nästa burk så småningom.

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane