Permalänk
Avstängd

För höga temps?

Jag har precis fått upp min Q6600 i 3.6Ghz med 400Mhz FSB. Jag satte vcore på 1.4500 Volt. Är det lagom? Detta är mina idle temperaturer:

Är det för höga temperaturer?

Jag har en Thermalright Ultra-120 UTAN FLÄKT och 3 chassifläktar. Jag har inte vågat testa på load än....

EDIT: Drog igång Crysis och burken startade om ganska snabbt. Höjde vcore till 1.5000 Volt. Får dessa temp idle:

Jag skulle verkligen behöva veta vad temp2 är, eftersom den ligger på 63C idle. Är det alldeles för mkt med 55C på processorn idle?

Permalänk
Medlem

Det enda som är av intresse är vad du har för loadtemp. Om prollen blir för varm kommer datorn starta om eller throttla ner, så det är bara att testa.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem

OK temps med tanke på klock, volt och att du kör enbart med kylflänsen och ingen fläkt.

Edit: själv hamnade jag på 54-54-61-61 i idle med 3,6ghz@1,55v och TRUE utan fläkt.

Permalänk
Avstängd

Testade att spela Crysis (vilket inte är load egentligen, eftersom processorn inte används fullt) och "temp2" gick upp till 78C och processorn till ca. 75. Är det OK temps? Någon som har någon ide om vad "temp2" är?

EDIT: Körde 3DMark testet och datorn startade om vid CPU Test 1.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Testade att spela Crysis (vilket inte är load egentligen, eftersom processorn inte används fullt) och "temp2" gick upp till 78C och processorn till ca. 75. Är det OK temps? Någon som har någon ide om vad "temp2" är?

EDIT: Körde 3DMark testet och datorn startade om vid CPU Test 1.

Kör everest benchmark eller prime eller orthos eller occt när du ska kolla dina loadtemps, då får du full belastning.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Kör everest benchmark eller prime eller orthos eller occt när du ska kolla dina loadtemps, då får du full belastning.

Det är full belastning på 3DMark testet också, och det klarade den inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Grejen är ju att du kan kolla övervaka temperaturerna samtidigt som datorn jobbar, vilket blir svårt när du kör 3DMark06. Använd Coretemp för övrigt, Speedfan brukar inte visa korrekta temperaturer.

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX520W | Gigabyte P35C-DS3R | Q6600 G0 2.40GHz @ 3.20GHz | 4GB OCZ SLI PC6400 @ 800MHz | ASUS 8800GTS 512 MB | WD Caviar XL 500GB | Thermalright Ultra-120 Extreme + Noctua NF-S12-1200 120mm | Samsung SH-S203N SATA | LG L245WP-BN

Permalänk
Medlem
Citat:

jo, men som mted skrev så är det betydligt lättare att hålla koll på flera olika saker samtidigt när du kör nåt av de andra programmen som jag skrev.
Tex CPU-Z, core temp och benchprogrammet.

Permalänk
Medlem

Tycker "Temp2" låter som grafikkortstemperatur men vad vet jag kun ju lika gärna va PWM eller nått

Visa signatur

-- Arkade --

Permalänk
Medlem

Jadu. Det där är alldels för varmt tycker jag. Du ska nog börja med att sätta en fläkt på din TRUE, att överklocka en CPU och höjva vcore när du kyler passivt är ingen bra ide.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampari
Jadu. Det där är alldels för varmt tycker jag. Du ska nog börja med att sätta en fläkt på din TRUE, att överklocka en CPU och höjva vcore när du kyler passivt är ingen bra ide.

Håller helt klart med. En 120mmfläkt, beroende på modell, kan sänka tempen med 20-30 grader i idle, och vem vill inte det?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Håller helt klart med. En 120mmfläkt, beroende på modell, kan sänka tempen med 20-30 grader i idle, och vem vill inte det?

Det blir nog en fläkt till CPU-kylaren då...

Permalänk
Medlem

Stjäl den här tråden så slipper jag starta en ny.
Jag har hög temp på mitt moderkort (p35-ds4).
Den ligger konstant på kring 55-59 grader celsius. Detta känns väldigt mycket?
Vad kan det ha för orsaker och hur får man ner temperaturen?
Kan tillägga att jag har klockat processorn (e8400) till ca 4 ghz, men tempen på processorn känns stabil. Kring 33/57 grader i idle/load.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-P35 DS4 || Intel Core2Duo E8400 @ 4.05 Ghz || 4GB PC8500 Crucial Ballistix || Inno3D 8800 G92GTS 512 MB || 14649 3DMarks

Permalänk

min gammla e4300 som är rätt bra uppvriden nu med mycket vcore ligger på typ max 65-70 grader när jag kör den så mycket den orkar vilket är sällan, vilket jag ser som skitsamma, den brinner inte upp..
sen vad det är för temp idle skiter jag fullständigt i, den enda gången min dator mer eller mindre idlar är när jag sover och inte rör datorn..

//Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bafz
Stjäl den här tråden så slipper jag starta en ny.
Jag har hög temp på mitt moderkort (p35-ds4).
Den ligger konstant på kring 55-59 grader celsius. Detta känns väldigt mycket?
Vad kan det ha för orsaker och hur får man ner temperaturen?
Kan tillägga att jag har klockat processorn (e8400) till ca 4 ghz, men tempen på processorn känns stabil. Kring 33/57 grader i idle/load.

Hur är luftflödet i chassite?

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur är luftflödet i chassite?

Jag antar att det är ganska dåligt. Jag har en chassifläkt men den är som gömd bakom min stora tjocka kylare. Just nu har jag chassit liggandes på en stol och med sidoplåten öppen då min kylare är för hög för det. Väntar på ett nytt chassi med bättre mått.
Men kan det vara farligt för moderkortet att konstant köra vid denna temperatur?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-P35 DS4 || Intel Core2Duo E8400 @ 4.05 Ghz || 4GB PC8500 Crucial Ballistix || Inno3D 8800 G92GTS 512 MB || 14649 3DMarks

Permalänk
Citat:

Jag antar att det är ganska dåligt. Jag har en chassifläkt men den är som gömd bakom min stora tjocka kylare. Just nu har jag chassit liggandes på en stol och med sidoplåten öppen då min kylare är för hög för det. Väntar på ett nytt chassi med bättre mått.
Men kan det vara farligt för moderkortet att konstant köra vid denna temperatur?

Tycker du ska se över din chassiventilation lite
Ofta gör folk det felet att dom köper en jävulsk cpu kylare och svär sen alla svordommar som finns när dom får höga temper
En bra ventilation kan göra mer underverk än du tror.

Tryck in sval luft ner i chassit på framsidan men se också till att skicka ut luften högt upp eller där de går bak.

Har man dålig cirkulation, blir de lite dåligt, du kör samma varva luft om och om igen genom din cpu kylare och du kan tänka själv vad som händer med tiden....jo de blir varmare

//Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Du behöver fler fläktar, en eller två som blåser in luft, en som sitter på cpy-kylaren och en eller två som suger ut luften.

Hurvida det är farligt och i så fall hur farligt kan jag inte kommentera då jag inte vet så mycket om det. Det jag vet är att värme är dåligt och att man ska sträva efter att ha så svala delar som möjligt.

Permalänk
Medlem

För att följa upp den här tråden så kan jag meddela att tempen på mitt moderkort ligger på ca 31 grader i mitt nya chassi..mer än 20 graders skillnad alltså. Tempen på grafikkortet har i idle sänkts med 15 grader också. Så om nån annan "nybörjare" upplever höga temps på moderkort och annat så är då mitt råd att fundera på nytt chassi alternativt fler fläktar

Visa signatur

Permalänk

Det är en svår kompromiss det där med värme, fläktar och ljudnivå.

Många verkar tro att det är så sanslöst viktigt att CPUn alltid är under 50 grader. Även i full load. Men det är ju sånt skitsnack. Så länge CPUn inte throttlar kvittar det ju hur varmt det är. Om den börjar throttla borde man börja fundera på att förbättra kylningen.

Jag tycker ljudnivån på datorn är minst lika viktig. En dator som inte låter för mycket men som heller inte är FÖR varm (skillnad att vara KALL) är det perfekta.

Fick hem min nya burk i veckan.

Intel DP35DPM
E8400
Asus 9600GT

Min idle temp på CPUn är (enligt Core Temp) ca 45 grader och efter ett bra tag med ett par Prime95 som belastade CPUn till 100% kom jag som mest upp i 75 grader och CPUn throttlade inte ett dugg. Och allt detta med standardkylare och nysmetad pasta (tar ju 15-20 dagar för pastan att bränna in och bli optimal). Tycker det låter som helt okej värden? Med tanke på att min cpufälkt som mest snurrade i 1000 rpm och de övriga fälktarna går långsamt och knapt låter nåt vilket gör att hela burken är väldigt tyst.